Keurmerk paardenwelzijn, kijk jij daar naar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Keurmerk paardenwelzijn, kijk jij daar naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 00:17

Mijn vraag is simpel, zou het voor jou als je opzoek ben naar een nieuwe stal uitmaken of een stal dit keurmerk heeft?

Anoniem

Re: Keurmerk paardenwelzijn, kijk jij daar naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 00:20

Afhankelijk van of het keurmerk dan ook inhoudelijk wat betekent (dus niet 'de paarden mogen wel vier heel uur naar buiten, joepie, keurmerk verdiend!'), JA!!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 00:20

Nee. Ik denk dat iedere eigenaar weer andere voorkeuren heeft voor een stal.

Want waarbij de ene al blij is met een stal in een oude schuur en de ander het liefst all in bij een dure dressuurstal wil staan kan je dat niet echt vergelijken met elkaar. Dus ik zou niet weten hoe zo een keurmerk paardenwelzijn eruit zou moeten zien.
Ook geven de stallen zoveel verschillend ruwvoer. Waarbij het keurmerk het ene hooisoort goed keurt wil de eigenaar misschien juist wel het sobere hooi voor zijn of haar koudbloed. Ik zou dan meer kijken naar een veiligheidskeurmerk zodat je zeker weet dat je paard veilig tussen de dragen staat :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 00:21

Is er een keurmerk dan? := Heb ik nog nooit van gehoord :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 00:23

Maureen95 schreef:
Nee. Ik denk dat iedere eigenaar weer andere voorkeuren heeft voor een stal.

Want waarbij de ene al blij is met een stal in een oude schuur en de ander het liefst all in bij een dure dressuurstal wil staan kan je dat niet echt vergelijken met elkaar.

Dat heeft toch niets met paardenwelzijn te maken?

CharlottemvJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 00:26

Er is volgens mij wel zo'n veiligheidskeurmerk, maar paardenwelzijn is voor iedereen anders. Ik wordt altijd heel gelukkig als ik zie dat het hooi flink droog/taai/sober is (mijn paard is spaans voer gewend) terwijl de pensionklant naast mij staat te mopperen omdat haar paard al zo schraal is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 00:27

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 00:33

Nee, daar ga ik niet op letten. Met 12 bedrijven kan je het nauwelijks spreken van keuze. Dat in de eerste plaats.
Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat je met een paar paarden geen 350 euro gaat uitgeven voor zo iets. Gebruik toch liever je eigen gezonde verstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 00:37

Oh, dat keurmerk, nee joh :+ Stelt niet echt wat voor vind ik. Eén bezoekje aan jullie fijne stal zegt imo veel meer dan dat keurmerk :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 00:56

Nee want elke stal is anders en mensen denken er ook anders over. En waar ik nu sta wil ik ook zeker niet meer weg!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 01:02

Nee. Ik heb weinig vertrouwen in keurmerken. Daarbij deel ik niet altijd dezelfde waardes/criteria. En gaat het vaak (altijd) om geld...
Goede stal komt zo ook wel vol.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 03:18

Ik ben ook niet geïnteresseerd in een keurmerk, mede omdat ik denk dat voornamelijk de grote stallen deze zal binnenhalen en daar wil ik niet meer staan. Daarnaast zijn de criteria vaak lastig voor iedereen geschikt te maken. Ik heb bijvoorbeeld geen probleem met een donkerdere stal, als mijn paard er toch alleen 's nachts in staat. Ik vraag me ookaf wie dat keurmerk gaat blijven controleren of dat als het er eenmaal is men langzaam weer terug kan vallen in niet keurmerk-gewoontes.

Al met al een ambitieus project, maar ik schat het liever zelf in.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 06:20

Dat is zó 20..... !! Nee grapje.
Dat is zo'n moment opname, voegt niks toe aan de waarde. Voorbeeld: Stalling hier in de buurt : Stal incl hooi, eigen paddock (delen met 2), prachtige groene weide's, prima gedraineerde bak, aparte longeer cirkel, en gebruik van stapmolen. Verzorging in overleg.
Het is er netjes, droog, verhard en prima uitrij mogelijkheden.
Mooie stal niet waar ??? Goeie punten....
Laat ik nou zeggen dat die eigenaren hele vreemde dingen doen.
Al hun eigen paarden op de wei, de jouwe niet....en dat voor weken.
Ga je voeren, ben je weg, halen ze het hooi weg....: teveel volgens hun.
Teveel gras, kan volgens hun niet ; paard moet op het gras als zij dat zeggen.
Ze zetten s'ochtends buiten, kom je in het weekend om 11:30, staan ze nog binnen, door de weeks is dat om 7 uur.
Dan ben je halsters kwijt, borstels en bewijzen kan ik het niet; maar gaat het niet zo als het moet, moet je paard het ontgelden......

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:16

Een keurmerk dat is in mijn ogen meestal een goed excuus om de prijs omhoog te doen.

Bij een restaurant is het anders.. Je ziet niet wat er achter de schermen gebeurt en alleen zo'n keurmerk vertelt je dat het goed zit.
Bij pensions kun je gewoon zien en vergelijken. Je zal niet vanaf een plaatje en een keurmerk een keuze maken. Als dat grote complex met de nieuwste technieken 24 uur weidegang geeft, en die boer om de hoek ook voor de helft van de prijs, maar dan zonder keurmerk, dan wist ik het wel..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:38

Interessant concept. Maar op de site vind ik geen minimum eisen mn voor huisvesting. Dat maakt dat ik er in de eerste instantie weinig vertrouwen in heb. Mocht dat er wel zijn en mochten die overeenkomen met wat ik zie als voorwaarde voor paardenwelzijn (bijv minimaal 8 uur naar buiten in paddock of weide in kuddeverband) dan zou ik daar zeker waarde aan hechten.
Het is er nog maar kort volgens mij en vaak duurt het ook even voor een keurmerk waarde krijgt in de hoofden van mensen natuurlijk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:40

Op zich leuk, maar ik geloof totaal niet in keurmerken en de handhaving daarvan.

Biologisch voedsel logo, het kies bewust logo, whatever. Allemaal vaak een wassen neus. Dus ik geloof er ook niet echt in dat een welzijnskeurmerk voor Paarden wel wat zou zeggen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:45

Oohh god, die lui van dat keurmerk hebben mij enkele weken geleden nog gebeld met de vraag of ik eraan mee wilde doen :+
Na wat heen en weer googelen idd tot de conclusie gekomen dat het gewoon onzin was, ze hadden toen maar enkele bedrijven in Nederland met dat keurmerk :+
Ook is het natuurlijk niet altijd mogelijk om je aan alles te houden wat erin staat door bv de locatie zelf, en dan nog vraag ik mij af; gaat iedereen die dat keurmerk heeft zich er ook daadwerkelijk aan houden?

De FNRS manege's hebben sterren, maar degenen die ik ken met hoge sterren, zou ik echt neve nooit niet willen staan of lessen :n vaak helemaal niet diervriendelijk,maar heej.. Ze voldoen wel aan de eisen ;)

Liever naar de stal zelf gaan en bekijken hoe de sfeer is, hoe de paarden er ECHT bijstaan, en wat hun werkwijzes zijn. Dan krijg je een veel beter beeld dan een keurmerk die op enig moment is afgenomen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:48

Nee, ik kan daar zelf wel naar kijken. Een fijne meedenkende staleigenaar is veel belangrijker.
Voor een manege vind ik het wel meerwaarde (mits er goede eisen/controles bij horen).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:50

Nee, ik zou niet afgaan op een keurmerk, maar op mijn eigen waarnemingen bij het kiezen van een pensionstalling.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:36

Nee, ik zie liever zelf hoe het op een stal eraan toe gaat

Sta ook liever zo kleinschalig mogelijk... War ik nu sta, ben ik zelfs de enige klant, heerlijk :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 12:00

Kijk, dat vermoeden had ik zelf ook al.

Wij zijn ook geen lid van de FNRS inderdaad, zijn altijd uit gegaan van onze eigen kracht.

Maargoed, dat wij het als pensionstalhouder geen meerwaarde vinden kan natuurlijk wel betekenen dat klanten het wel een meerwaarde zouden vinden en je daarom klanten misloopt :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:03

Even gekeken en tja, een keurmerk halen kost geld en ik heb het hele vage vermoeden dat ze met liefde met een keurmerk de prijs wat omhoog gaan gooien.

Je hebt zelf zicht op stallen: je weet als je ergens gaat staan hoe er gevoerd wordt, hoelang de paarden buiten staan, in welke stallen staan ze etc. Dus het is al transparant: keurmerk vind ik alleen interessant als transparantie niet daar is als je bv vlees koopt uit de supermarkt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:09

Ik kies ook niet op een keurmerk, weet ondertussen aardig goed wat ik zoek in een stal en ik ga zelf wel kijken. Een keurmerk geeft feitelijk aan dat je aan de minimale eisen voldoet, mijn eigen eisen zijn hoger dan dat, dus zelf kijken ga ik toch :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:26

Keurmerken zijn niet zo heel nuttig wanneer het om dingen gaat die je zelf net zo goed of beter kan controleren? Als je iemand spreekt die op een stal staat kan je waarschijnlijk beter inschatten hoelang de paarden daadwerkelijk buiten staan dan een controleur die 1x langs komt

Kijk bijvoorbeeld ook naar het veiligeheidscertificaat, daar staat ook in dat je de toegang tot de bak moet sluiten als er gereden word en je een cap moet dragen, alleen mensen met "voldoende ervaring" paarden uit de wei mogen halen, je een paard niet in een smalle gang mag vast zetten etc. Allemaal leuk en aardig maar dat valt natuurlijk helemaal niet te controleren door een controleur die heel af en toe zijn neus om de deur steekt, ik ken ook genoeg bedrijven met zo'n certificaat waar dat lang niet allemaal volgens dat boekje gaat...

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:06

Hangt er vanaf, keurmerken zeggen niet altijd dat het aan de wensen voldoet die jij graag zou willen voor een stal. Als je voor jezelf je wensen opschrijft en de stal voldoet hier aan, maar heeft geen keurmerk, dan zou ik daar doorheen kijken :)