Pensioenpaard(en) op volpension. Wie nog?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pensioenpaard(en) op volpension. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:26

Zijn er nog "lotgenoten"? Ben er wel eens benieuwd naar.
Ik weet dat veel mensen pensioenpaarden hebben, maar zijn er ook die ze echt nog op een volpensionstal hebben staan?

Ik prijs me dolgelukkig met mijn 2 pony's en zou ze nooit meer kwijt willen, maar nu ze beiden op leeftijd zijn en medisch niet meer puntgaaf (zacht uitgedrukt) zit ik soms wel te denken: ik betaal wel een hele klap geld voor 2 "nutteloze" paarden. Helpt niet dat ik volgens mijn osteopaat eigenlijk veel moet rijden voor nek & rug, maar dit met mijn pony's niet kan. En een 3e gaat het toch echt niet worden :+

Zijn er nog mensen in deze situatie? Hebben jullie ook wel eens zo'n gedachten? Hoe gaan jullie ermee om?

Ze verhuizen naar een weitje of goedkopere stalling is geen optie, ze staan hier verder echt super, zijn dolgelukkig en zitten goed in hun vel. Dus zonder tegenslagen blijven ze op deze stal tot hun dood (die hopelijk toch nog lang op zich laat wachten). Maar toch denk ik soms wel eens "waar ben je mee bezig"..

Achja, zo'n mensen moeten er ook zijn zullen we maar zeggen :Y)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:28

Ik zit niet in die situatie maar wil toch even zeggen dat ik het top vind dat je ze lekker op hun vertrouwde plekje laat staan +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:32

Yep, hier ook een pensionado in volpension, samen met de 2 anderen die wel gereden worden. Onze 2 oudste zijn al 15 jaar bij elkaar, no way dat ik die nog uit elkaar haal. Dus een goedkopere stalling ofzo is ook geen optie.
Milena is nu sinds 2006 met pre-pensioen (af en toe nog een rustig buitenritje) en sinds een jaar of 3,5 wordt ze echt helemaal niet meer bereden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-15 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:32

Mijn "ouwe" staat naast mijn jonkie volpension het is veel geld maar hij is nog wel fit dus rij hem zeker nog wel 5x per week gewoon dressuurmatig maar ook als dat niet meer kan blijft hij staan. Mac is mijn alles en hij heeft het niet verdiend ergens anders naartoe te moeten waar ik dan niet meer iedere dag naar hem toe kom. Nee mijn lieveling blijft gewoon staan dat hoort bij mijn verantwoordelijkheid voor hem en dat heeft hij verdiend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:54

Merci voor de reacties :)
Ben benieuwd of er ook echt mensen zijn die er 1 (of meerdere) hebben en geen jong/rijpaard ernaast. Want nu ik met pony 1 ook niet meer ga rijden (in ieder geval voorlopig, maar weet niet of het er nog van komt) is het toch een heel ander gevoel, al was dat eerdere rijden al niet meer dan buitenritjes met 90% stappen .. maar daar kon ik nog van genieten. Nu is er alleen het "grondwerk" (en dan nog met beperkingen) en ondanks dat ik dat allemaal leuk vind, heb ik het soms toch moeilijk als ik anderen gewoon hun paard zie zadelen en rijden .. en ik sta daar paardje te poetsen om die daarna terug in de paddock te zetten :+ Maar dat ligt misschien ook gewoon aan mij, had in ieder geval nooit gedacht dat ik daar problemen mee zou hebben (pony 2 is ook van in het begin pensioenpony geweest, wilde hem nog een goed leven geven en had pony 1 toch voor andere dingen.. ) :o

Getty_Maan

Re: Pensioenpaard(en) op volpension. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:57

Geen eigen, maar een verzorgpaard.

Paard wordt zo goed als niet meer gereden, maar de eigenaar betaald wel dikke stalling...

Zelf had ik haar verplaatst naar een landje met vriendjes en een eventueel wel een buitenbak, zodat ze nog wel wat in beweging kan.

Moet er ook bij zeggen dat de eigenaar er zo goed als niet naar om kijkt en ik überhaupt niet begrijp dat hij een paard heeft. Voor mij een gelukje dat wel ;)

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:58

Heb trouwens op dezelfde stalling een jong lease paard waar ik fanatiek mee rijdt :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:02

Hier ook, of nouja, soort van. Alleen 's winters moet ik zelf een keer per dag uitmesten. Verder kost het al genoeg, hij moet namelijk elke 3 maanden vierkant bekapt en beslagen worden. Dan wordt zo'n paard van 28 wel prijzig ja..

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:10

Tot mijn pony overleed heeft ze ook gewoon volpension gestaan. Ze was toen zo'n 5 jaar met pensioen. Mijn huidige paard stond daar ook en met een voltijds baan erbij had ik geen zin om tussen 2 stallen heen en weer te moeten crossen. Daarnaast wilde ik haar wel in de hand houden dus lekker wandelen, poetsen, tutten etc. en haar niet, voor mijn gevoel, afgedankt op een weitje zetten. Overigens ging ze 's zomers overdag gewoon op de wei en 's winters kon ze, met behulp van de stal eigenaar, overdag los met een klein clubje net afgespeende veulens. Geweldig vond ze dat.

Eerlijk gezegd zal ik mijn huidige paard ook gewoon volpension laten staan als hij eenmaal echt met pensioen gaat. Ik vraag me soms af hoe lang dat nog gaat duren := Ik kan mijn paard al 7 jaar zelf niet meer rijden (ik heb wat lichamelijke aandoeningen en hij is voor mij te onbetrouwbaar en te sterk onder het zadel) en werk hem alleen vanaf de grond. Maar man, ik mis het rijden verschrikkelijk en hoewel ik hoop dat Sam nog heel lang onderons blijft, kijk ik toch stiekem rond voor dat rustige paardje of het zadel waar ik in kan blijven zitten als m'n been weer uitvalt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 23:00

Ja heb ik, heb daardoor ook geen eigen paard om op te rijden meer. Komt ooit wel weer, rij nu zo nu en dan wat voor anderen en had in het verleden een vast paard dat ik voor iemand anders reed, maar die is er helaas nu niet meer

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 04:06

Dan heb je het over pensionado's, ik heb een jonkie waar ik al 3 jaar volpension voor betaal en niet echt iets mee kan :P

Mijn oude merrie komt voor pensioen terug bij mij en zal ook volpension komen, maar daar zal ik wel 2x per week een stap rit mee doen door het bos.
Als zij zelfs dat niet meer aan kan wordt het helaas einde verhaal, want dan geloof ik er ook niet in dat ze A) pijnvrij in de omgang met andere paarden is en B) gaat ze zich stierlijk vervelen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 07:26

Ik heb jarenlang mijn pensioenpaard in volpension gehad, samen met mijn zieke onbruikbare shetlander.
Het probleem is als je veel goedkoper gaat staan, het vaak een minder goede stal is.
Dus ik heb zoiets van als je goed staat niks aan veranderen.
Of iets van zelf een weitje zien te regelen met een stalletje, maar dan moet je alles zelf doen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:18

Precies jesito, ik heb mijn paard al 14 jaar, waarvan 12 jaar met 'vervroegd pensioen', had dus een hoop geld kunnen besparen maar ik vind het gemak (voor mezelf en paard) van pension erg fijn. Plus zo rijd ik zelf dus nog af en toe paarden van anderen. Misschien dat ik ooit verhuis naar een plek waar ik het zelf kan doen, zodat een tweede (rij)paard ook financieel beter haalbaar is, maar dan moet ik eerst even wat meer lucht qua tijd hebben. En ook iets vinden waar mijn huidige paard gedijd (die kan niet zomaar jaar rond op gras bv, dus is nog niet zo makkelijk). Anders wacht ik tot ik financieel meer lucht heb een komt er ooit een tweede in pension. Kijk, veel mensen zouden überhaupt er niet aan beginnen om een paard aan te houden waar je niet op kan rijden, maar dat moet iedereen zelf weten. Het is dus allemaal erg persoonlijk [***], hoe je met dit soort dingen omgaat. Had het er laatst nog met een vriendin over die in hetzelfde schuitje zit, dat anderen zich inderdaad wel eens afvragen waar we mee bezig zijn, maar ja voor ons is het vanzelfsprekend, het is zo gelopen en is niet anders... Ik zeg wel eens, ik heb gewoon een grote en dure hond :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:11

Inderdaad :) Toch fijn dat er anderen hetzelfde hebben als ik. Ik zou ze niet kunnen missen maar het zijn inderdaad dure grasmaaiers (die niet eens op het gras mogen :P ). Maar ach, als ik zie hoe gelukkig ze zijn en hoe vrolijk ze geworden zijn, dat is al heel veel :) Daar doen we het tenslotte voor :)

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:56

Ik heb ook een ruin volpension staan die dienst doet als grasmachine en wandel-handpaard. Volpension samen met medicatie, en aangepast voer kost mij iedere maand een smak, maar zolang het voor hem prima is mag het zo blijven. Ik heb zelf niet zo veel vrije tijd en de verzorging is daar top, ik hoef geen moment te twijfelen of het wel goed gaat. Gemoedsrust betaal ik gerust voor bij :=

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:57

Het is makkelijk van andere mensen vanuit de zijlijn te roepen dat het te duur is zo'n paard te laten staan.
Dit heb althans vaak zat te horen gekregen, maar heb ze toen eens gevraagd of zij het moesten betalen en of zij er pijn van hadden.
Niet, dan niet zeuren en veeg voor je eigen deur.
Er is zelfs een enkeling die jaren later hier op terug kwam en intussen zelf in een soortgelijke situatie terecht is gekomen en me toen gelijk gaf.
Het is makkelijk oordelen als het niet jouw emotie, geld en gedachte is.
Doe het zoals jij het wil en wat financieel haalbaar is, alleen jij kan beslissen.
En ga niet op domme uitspraken van anderen af.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:00

Mijn vorige paard heb ik 2 jaar in een volpension/rusthuis gehad. Achteraf had ik haar beter bij mijzelf in pension moeten houden.
Ik had er wel moeite mee als mensen (niet paardenmensen) er zoveel kritiek op hadden. Zoveel geld bla bla bla. Ja als ik het niet had gedaan had ik nu een dikke spaarrekening. Nu niet. Nou en. ! Mijn leven. Mijn portemonnee. En jij hebt geen respect, zo reageerde ik meestal. :)

Ik heb veel respect voor mensen dat je dat doet. Zie het als je eigen goede doel. Twee paarden een fantastisch leven gegeven. Zo zag ik dat ook met mijn paard waardoor het verlies dragelijker werd dat ze dood ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:15

Pastis schreef:
Ik heb ook een ruin volpension staan die dienst doet als grasmachine en wandel-handpaard. Volpension samen met medicatie, en aangepast voer kost mij iedere maand een smak, maar zolang het voor hem prima is mag het zo blijven. Ik heb zelf niet zo veel vrije tijd en de verzorging is daar top, ik hoef geen moment te twijfelen of het wel goed gaat. Gemoedsrust betaal ik gerust voor bij :=

Dat zeker ook :j Ik heb ze in eigen beheer gehad zeg maar en dat was een stuk goedkoper, weet wel wat ik extra betaal per maand. Maar weet ook wat ik daarvoor in ruil krijg en dat is het zeker meer dan waard. En het stukje gemoedsrust is ZO belangrijk :j

Moet zeggen dat de reacties van anderen op zich meevallen (mijn moeder is het ergst, maar die vond het al niks dat ik pony 2 overnam om hem een goed pensioen te geven ;) ). Op stal begrijpen ze het allemaal, alleen vinden ze dan wel dat ik een 3e moet bijkopen om mee aan de slag te gaan :+ Zou ik ook wel willen, maar het moet wel realistisch blijven allemaal .. Gelukkig mag ik af en toe wat hobbelen op paarden van een stalgenootje. En voor de rest zien we wel hoe alles loopt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:22

Ja, check, mijn pensionado staat ook gewoon op stal bij mijn andere paarden.
Grootste probleem is tijd...
Want tja, de winter komt eraan en dan moet je ook je oudje (kan nog prima onder het zadel lopen is in 2009 met pensioen gegaan en is nu nog maar 18, dus oudje.. :P :Y) ) en fatsoenlijke bijrijders moet je met een lampje zoeken en verzorgsters bestaan al helemaal niet meer.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:36

Mijn oude merrie stond gewoon in pension. Bij mij destijds jonge merrie.
Ik wilde ze niet uit elkaar halen ( moeder en dochter). Tevens wilde ik mijn oudje gewoon kunnen zien als ik op stal ben. En niet tussen twee stallen/plekken heen en weer moet rijden.
Mijn merrie heeft nog heerlijk kunnen genieten van haar pension. Helaas heb ik haar vorig jaar moeten laten inslapen.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:02

Ik bedoel er trouwens zeker niet mee dat ik het slecht en zonde vindt op vol pension. Het is super en als ze een top plekje hebben.

Mijn verzorg oudje heeft alleen veel beweging nodig en deze stalling kan niet bieden wat ze nodig heeft... Ze staat te veel op stal en krijgt daardoor stalbenen.

Vandaar dat ik haar liever ergens anders zie, maar heb er niets over te zeggen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:22

Ik heb twee paarden die met pensioen zijn en gewoon op een pensionstal staan. Daarnaast heb ik nog een pony die wel bereden kan worden, en met ingang van 1 oktober nog een driejarige erbij die nog een jaartje lekker moet kunnen uitgroeien.

Nou sta ik niet op een superdeluxe pensionstal, maar 24/7 weidegang, stallen erbij als je dat wilt, kantine, bak, etc. Maar wel gewoon een pensionstal..Ik wil mijn paarden absoluut bij elkaar houden, omdat heen en weer tussen twee stallen niet werkt. En ik wil mijn gepensioneerde dames ook vaak zien.

Beide gepensioneerde dames krijgen medicatie, en ja, ze kosten veel geld en eigenlijk kan ik er alleen nog naar kijken, borstelen, eens een klein rondje wandelen. Maar ja, ik heb lang ook veel plezier van ze gehad, dus ze verdienen een goed pensioen. Als ik het niet had kunnen betalen om er een een bij te hebben, dan had ik ze nog gehouden en een bijrijdpaard gezocht.

Rusthuizen zijn vaak ook prijzig hoor, of je moet ze ergens in het noorden kwijt kunnen. En ze ergens op een weitje zetten gaat hem ook niet worden, omdat ze extra zorg nodig hebben. (medicijnen, speciale slobber, etc..) Dus eigenlijk is dit ook de beste optie zo. Het kost veel geld, en als ik weide aan huis had gehad had mij dat mogelijk veel bespaard, maar ik heb het er graag voor over om andere dingen te laten, zodat ik kan genieten van mijn vier dames die lekker bij elkaar in de wei staan en het gewoon heel goed hebben samen. Zodra de gepensioneerde dames zijn overleden krijg ik financieel veel meer ruimte, maar of ik dan ook gelukkiger ben? Weet niet hoor...

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:11

Mijn merrie van 17 ( met wobbler; daardoor ook met pensioen helaas) staat ook op volpension. Terwijl ik haar gratis ( via via) in een weitje kan zetten! Maar daar is geen toezicht en ik ben niet in staat iedere dag te gaan. Nu weet ik dat ze altijd goed verzorgd wordt en dat ze haar in de gaten houden. En waar nodig de vee arts bellen. Ik ben zeer tevreden op ons plekje en werk gewoon extra om dit te betalen +:)+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:48

Mijn paarden blijven natuurlijk bij mij als ze niet meer gereden kunnen worden, gewoon in hun eigen pensionstal.Ja, dat is wel duur en daardoor kun je zelf vaak niet rijden.Maar ik doe mijn vrienden niet weg.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:11

Ik heb zelf een oudje aan huis staan 2 keer per week nog wat mee mag gaan stappen of rustig rijden. Hij staat al zolang ik hem heb hier aan huis met wei, paddock en een in loop stal dus niet dat ik hem verplaatst heb. Zelf zou ik mijn paard waarmee ik niet meer echt zou kunnen rijden niet op een stalling zetten waar je flink betaald voor de binnenbak.. Als het paard het lichamelijk en medisch toe laat om naar een goedkopere stalling te gaan zou ik dit zeker doen.