We hebben een paddock van ruim 9000 m2 en in het begin stond daar gras op, maar na een paar weken hadden ze dit natuurlijk helemaal kaal gegeten. Er komen daarentegen steeds meer keien en stenen naar boven en we proberen dit zo veel mogelijk op te ruimen. We zitten erover te denken om een gedeelte met zand te bedekken, maar hoeveel zand zullen we dan wel niet nodig hebben? Wie heeft er andere ideeen?
Wij hebben hetzelfde meegemaakt! 3000 m2 en na een paar maanden alleen nog maar zwart zand. Wij hebben ervoor gekozen een rijbak/ paddock aan te leggen met drainage eronder. Let op heb je tegenwoordig een vergunning voor nodig. Als je dit door een loonwerkersbedrijf laat doen heb je geen superbak waar je altijd in terecht kunt maar de paarden staan er de hele dag prima en het scheelt de helft in de kosten. Later hebben we nog een uitloop vanuit de bak gemaakt en een stuk verhard waar altijd een volle ruif met hooi staat en voor het laatste stuk ben ik nu met de gemeente in onderhandeling om een mooie schuilstal neer te zetten. De rest van de wei is geploegd, gladgetrokken en opnieuw ingezaaid. In de regel staan ze van maart tot oktober dagelijks op de wei en de rest van de tijd in de paddock. Dit is wat voor ons goed werkt, hoop dat je nog meer tips krijgt en veel succes
Pandora2
Geplaatst: 30-08-15 10:15
Hai !
Zand gaat een dure grap worden vrees ik. Dan moet je al bijna de boorden gaan afzetten met treinbils of zoiets, anders spoelt het zand veels te snel weg + ga je ook gronddoek moeten gebruiken, omdat het zand anders gewoon vermengd wordt met de keien en stenen en dan heb je alsnog hetzelfde resultaat als nu. Als het niet te erg is met die stenen, gewoon zo laten ? Goed voor de voeten Heb je een fotootje? Heb ik er ook een beeld bij...
rocymax
Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-15 15:17
Heb je een fotootje Natalie? Ik ben wel erg nieuwsgierig geworden nu.
Heidi, ja ik denk ook dat het erg duur gaat worden, maar de stenen zijn best wel groot en als de paardjes erop stappen merk je dat het gewoon pijn doet. We hebben idd ook gedacht aan inzaaien, maar dan nog heb je de stenen. Misschien een steenvermorzelaar, dat zal waarschijnlijk nog het goedkoopste zijn.
DubbelFun
Geplaatst: 30-08-15 16:30
Maak van die 9000 m2 een paddock Paradise, dwz een track rond het midden. Het midden kun je dan bemesten/inzaaien en het gras houden voor als ze echt even mogen grazen. De track kun je zo steenvrij mogelijk houden en instrooien met iets van boomschors of net wat bij jou het voordeligst is. De stenen kun je op de track op hoopjes gooien en zo natuurlijk hindernissen maken zodat ze moeten slalommen. Over PP's is op Bokt/Youtube genoeg te vinden.
Tinky12
Geplaatst: 30-08-15 18:59
Ik zou inderdaad een track maken en in het midden gras,eventueel nog een baantje tussendoor.
Bij mij ziet het er zo uit...
Voordeel is dat je meerdere graspaddocks kunt maken...als een is afgegraasd kun je deze afsluiten en bij laten komen. Ook lopen ze op deze manier eigenlijk de hele dag en er is ruimte voor een sprintje
Mijn track is 5 meter breed maar wat smaller kan natuurlijk ook,net wat je wilt
Maar dat is juist leuk, alleen die stenen zouden die van mij minder vinden. Gras is daar moeilijk goed te houden, dus daar moet je zuinig op zijn.
Floortz
Geplaatst: 30-08-15 19:26
elenaMM77 schreef:
wow keurig ziet het er bij jou uit tinky..
+1
watertandsmileyweeruit
Sorry, geen tips, behalve genoemde track maken. Van de keien zou je evt. een verhard deel kunnen maken als het er genoeg zijn. Maar dat is ff wat werk...
elenaMM77
Geplaatst: 30-08-15 19:32
Maflinger_S schreef:
TS zit in Portugal, dus dat wordt per definitie minder strak en glad denk ik ...
absoluuut.. voordeel van portugal is wel weer vermoedelijke natuurlijke glooiing.. goed voor de spierontwikkeling.
gras zal daar wel intensievere zorg nodig hebben dan in nederland, misschien een irrigatie systeem?
Pandora2
Geplaatst: 30-08-15 20:04
TS zit in Spanje Maar da's ongeveer hetzelfde Denk wel dat het misschien een probleem zou kunnen zijn om palen de grond in te krijgen... is nogal rotsachtig daar denk ik, maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Wat een mooi landje trouwens, Tinky !
Spanje .... lekker handig bezig. Als excuus: ik heb pas na mijn reactie in TS d'r profiel gekeken (en vervolgens mijn post niet aangepast .
Zou je de stenen niet meer naar de buitenkant kunnen verplaatsen zodat je daar inderdaad een soort track krijgt, terwijl het midden meer vlak wordt? Afhankelijk of een omheining of prikpaaltjes daartussen werkt zou je wellicht gras in het middenstuk kunnen zaaien waar ze af en toe op kunnen?
Ik ga het proberen rocymax. Had trouwens ook niet gezien dat je in Spanje zit
OK hoop dat je het kan zien ik ben echt geen held met dit soort dingen. Weiland heb ik net dicht op de foto. Het stuk wat nu is afgezet met linten waar nu de kruiden voor de paarden staan wil ik graag de schuilstal hebben en op het beton wat daar net voor zit staat de ruif.
rocymax
Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-15 21:23
Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik woon idd in Spanje, niet meer in het huis dat in mijn profiel staat, ik moet nog steeds nieuwe fotos maken. het is hier idd heel moeilijk om gras te hebben, vooral als we een zomer hebben zoals deze zomer met 5 hittegolven achter elkaar. Ik ben reuze blij met het stuk grond dat we hebben, maar net zoals ik zei, hoe meer ze spelen en rennen, hoe meer stenen er te voor schijn komen. Een paddock paradise is idd ideaal,weet niet of dat hier haalbaar is.
tinky het ziet er bij jou super uit, maar ook die van natalie vind ik erg mooi overkomen. Ik zal proberen een foto te plaatsen uit een topic van me, totdat ik nieuwe fotos heb, misschien zie je het niet zo goed ,maar geeft tocheen beetje een impressie. Ik ben vooral een beetje bang voor de hoeven met die stenen.
Ja op de bovenste foto hebben ze nog wat te knabbelen, maar dat is nu natuurlijk al weg, op de andere twee fotos kan je de stenen al zien te voorschijn komen en hoe meer ze bewegen , hoe meer stenen erbij komen.
Anoniem
Geplaatst: 30-08-15 21:31
Wat is die bruine op de onderste foto voor paard?
Evelijn
Geplaatst: 30-08-15 21:32
De bedenker van paddock paradise heeft dat juist gedaan voor verbetering van de hoeven. In NL is er juist te weinig harde stenen grond.
rocymax
Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-15 21:37
Danique, de onderste is Bengel, een fries x kwpn en om hem gaat het juist. Hij heeft lichte ocd in zijn achterbeen en ik merk dat hij wat stijver begint te lopen en dat als hij op een steen stapt even mank loopt.
Evelijn, dat wist ik niet, eigenlijk klinkt het wel logisch.
Pandora2
Geplaatst: 30-08-15 21:40
Als ik hier de hoeven vergelijk van mijn geboren en getogen spaanse vent en de warmbloeden...een hemelsbreed verschil Spaanse vent heeft 4 jaar bij jou in de omgeving tussen rotsblokken en stenen rondgekoerst
Maflinger_S
Geplaatst: 30-08-15 21:45
Ik zou de stenen oppervlakkig naar de kant vegen, zodat daar wellicht inderdaad een soort stenen track ontstaat en het midden redelijk vlak is. Ik zou er nog even niets overheen gooien maar eerst eens kijken hoe dat hele stuk zich "ontwikkelt". Gras lijkt geen goede optie te zijn, zeker niet met een paar hittegolven, dat is zo naar de vaantjes.
Pandora zou wel eens gelijk kunnen hebben: sommige hoeven kunnen genetisch gezien beter tegen stenige grond dan andere hoeven. Dan heb je gewoon het verkeerde paard op de verkeerde plek.
rocymax
Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-15 21:48
Ook daar heb je natuurlijk een punt Heidi, het is logisch dat (ocd hebbende) de hoeven en /of benen van Bengeltje langzaam minder worden, maar ja , je maakt je daar toch zorgen over en zou het graag anders willen. We willen graag nog van onze buitenritten genieten, helemaal nu we weer een beetje op vlak terrein wonen . Bengeltje als grasmaaier zou niet erg zijn, maar het liefste nog veel en veel later
Pandora2
Geplaatst: 30-08-15 21:50
Bedoelde het eigenlijk niet op die manier Moesten de warmbloeden ook op dat soort ondergrond staan, zouden hun hoeven waarschijnlijk ook veel harder / beter worden. De pre heeft natuurlijk altijd een stapje voor omdat hij daar opgegroeid is. Maar als ik het goed begrijp is het vooral Bengel die er last van heeft door de ocd?
Edit; samen gepost Zou zo even geen oplossing weten voor het Bengel-probleem en de stenen...