Hoe langen moeten paarden wennen aan nieuwe weiland en stal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Hoe langen moeten paarden wennen aan nieuwe weiland en stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 22:15

Hallo Bokkers ,

mijn tinkers gaan eind augustus/begin september verhuizen naar een nieuwe weiland met stallen. Het was eerst de bedoeling dat ze rond de 18 augustus gingen verhuizen maar dit is uitgesteld omdat ik deze week nog een paar dagen naar de zee ga ( zonder paardjes) . Ook komt de hoefsmid nog voor mijn paardjes , dat wil ik nog op de oude weiland laten bekappen omdat mijn merrie nog niet gemakkelijk is bij de hoefsmid en zij moet met veel geduld en rust worden bekapt en het lijkt me niet verstandig omdat al op de nieuwe plek te laten bekappen. Een kennis zegt dat een paard binnen een paar dagen is gewend aan haar/zijn nieuwe plek. Daar ben ik het niet mee eens. Ooit heb ik van een bekende en goede spring ruiter gehoord dat een paard een week of 8 nodig heeft om te wennen , het ene paard went sneller en een ander paard heeft langer de tijd nodig.

Maar binnen een paar dagen wennen wat vinden jullie daarvan ?

mrie

Re: Hoe langen moeten paarden wennen aan nieuwe weiland en stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:17

Een paar dagen, nee dat gaat niet lukken. Je kunt ongeveer rekenen op een week voor elk jaar van de leeftijd van het dier. Misschien gaat het met z'n tweeën wat sneller omdat ze dan in elk geval elkaar hebben.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:18

Mijn paard was na de laatste verhuizing vrij snel in het ritme van die stal, mede omdat het erg rustig was itt de stal ervoor. Ze was binnen enkele dagen rustig en op d'r gemak. Maar het heeft wel een jaar geduurd voordat ze echt weer volledig zichzelf en ontspannen was.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:23

mrie schreef:
Een paar dagen, nee dat gaat niet lukken. Je kunt ongeveer rekenen op een week voor elk jaar van de leeftijd van het dier. Misschien gaat het met z'n tweeën wat sneller omdat ze dan in elk geval elkaar hebben.

Als vuistregel vast prima maar er zijn genoeg uitzonderingen. Mijn paard is verhuisd toen hij een jaar of vijf was. Die heeft ruim een half jaar extreem heimwee gehad. Stond in het verste puntje weiland, nog net niet in de sloot.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:28

Mijn merrie Is na een verhuizing vrij snel de oude (nu 2 keer met mij) die heeft met een goeie week het ritme te pakken en Is relaxt maar ken ook die maanden nodig hebben. Dit lijkt mij heel erg persoonlijk net zoals bij mensen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:28

Mijn pony's zijn vrij halsoverkop verhuisd, maar hebben zich vanaf dag 1 thuis gevoeld op hun nieuwe stal. Het enige 'enge' was de schuilstal, daar durfde mijn merrie eerst niet in, maar de tweede dag kwam ik op stal aan en stond mevrouw gewoon in de schuilstal.

Ik maakte me er ook wel zorgen om, maar het is mij echt 100% meegevallen. Mijn pony's zullen dus wel een uitzondering op de regel zijn, maar ik vind dat ik je ook geen positieve verhuisverhalen moet ontnemen. Het kán dus ook meevallen.

Het betreft hier een jaarling en een 7-jarige merrie. De jaarling was nog nooit verhuisd (geboren op mijn vorige stal) en de merrie is van eigenaar naar eigenaar gegaan en heeft hiervoor twee/drie jaar op mijn vorige stal gestaan voor ik haar in juni dit jaar kocht.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:33

Gemiddeld genomen voelen de meeste paarden zich pas na een maand of 3 echt thuis op hun nieuwe plek.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:37

Mijn haf van toen 22 kwam van 23/7 in een kleine box baar 24/7 buiten met schuilstal. Midden in de winter, met een dikke laag ijs op de wei.
Het contrast kon haast niet groter tussen de plek waar hij vanaf zij 4e had gewoond en de nieuwe locatie.

Toch was hij binnen no time gewend geraakt aan dit nieuwe leven, ik denk dat het hooguit 2 weken gekost heeft, eerder nog iets korter.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:16

Onze nieuwe ruin was met 1 dag al aardig gewend.Hij stond de volgende ochtend al samen met zijn nieuw vriendin als 2 moddermonsters in de wei.Hij heeft natuurlijk wel even moeten ontdekken waar alles was en etenstijden enz.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:21

Vaak als ze samen met een vriendje verhuizen wennen ze wel sneller als dat ze alleen gaan.
Ook scheelt het erg of er veel veranderingen qua stal zijn, meer of minder buiten, van een rustige stal naar een drukke stal etc.
Maar ze zullen zich pas na een paar maanden echt thuis voelen, maar soms merk je daar ook niks van.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:25

Mijn kleine shet is er alleen maar vrolijker op geworden, hij stond alleen in een weitje. Toen hij bij mij kwam is hij bij een andere pony in de wei gegaan, was de volgende dag al helemaal prima en vrolijk!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:32

mijn nieuwe paard kwam bij mij en was eigelijk heel snel gewend.Na twee dagen al.Maar hij ging er alleen maar op voor uit,misschien went het dan sneller?(schone stal/wei/eten)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:34

Per paard is het gewenningsproces wat verschillend. Probeer meteen weer een vast ritme te volgen, een paard is een gewoontedier. Daarnaast neem je als baasje duidelijk de leiding. Want als jij je onwennig blijft gedragen en in elke nieuwe hoek een spook ziet, ziet je paard dat ook. Het is toch ook heel leuk om al wandelend met je paard de nieuwe omgeving te verkennen.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:41

Hier heeft het wel zeker een aantal weken geduurd voor paardlief gewend was maargoed, 2e verhuizing in 2 maanden, haar maatjes weg en ik was natuurlijk ook nog nieuw voor dr.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:46

Verschilt enorm per paard, en inderdaad ook aan de stalling waar je naartoe gaat. Heb [helaas] al heel wat stallen gezien, mijn merrie is dan ook niet meer zo onder de indruk, en heb eigenlijk haar nooit er anders van zien worden. Haar 'veulen' [nu driejarige] is wat dat betreft nog wat sneller van slag, bij haar duurt het wel een maand of wat voor ze weer helemaal relaxt is.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:52

mijn paard heeft een paar jaar moeten wennen en voordat hij me volledig vertrouwde. Klinkt raar maar hij is erg eenkennig, dus het verschilt echt per paard inderdaad..

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 00:02

Dat is, net als bij bijvoorbeeld heimwee bij kinderen, totaal afhankelijk van het individu. Dat jij er meer dan 1 hebt zou moeten schelen, en misschien zijn het stoere bikkels. Succes met je verhuizing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 00:04

Mijne na een 5 min denk ik? Het boeit hem volgens mij helemaal niks waar die staat als die maar eten heeft. :}

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 00:04

Dat ligt heel erg aan het paard. Mijn paard is inmiddels gewend dat hij vaak verhuist. Zo kan hij soms 4x per jaar verhuizen. We hebben 1 thuisbasis waar die altijd wel terugkomt voor een aantal weken voordat die weer ergens anders heen verhuist. Hij gaat nu eenmaal overal met mij mee. En dat is die gewend, in minder dan een week voelt die zich wel thuis. Maar als we thuis thuis zijn is die binnen een dag weer helemaal happy :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 00:06

Ik heb het idee dat een verhuizing altijd heel wat meer impact heeft dan het lijkt. Mijn ervaring is dat ze binnen een paar weken wel aan het nieuwe ritme wennen, en kennismaken met hun nieuwe weide/paddock/kuddegenootjes heb ik ook altijd wel in een paar weken zien gebeuren, maar voordat ze zich er echt volledig thuisvoelen gaan er echt wel maanden overheen. Heb wel eens gehoord dat je eigenlijk wel een half jaar moet nemen voordat ze volledig gewend zijn.
Zo was mijn merrie de eerste paar maanden na een verhuizing niet meer fijn alleen in het bos te rijden, daar miste ze toch blijkbaar nog wat zekerheid waar dat voorheen geen probleem was, en verder op stal of in de omgang ook niks merkbaars meer was.
Ik heb het idee dat er echt wel een verschil is tussen wennen aan het ritme, en dus ook niet meer zenuwachtig etc zijn, en volledig ingeburgerd zijn. Zo zal een paard die naar een fijnere plek verhuist ook echt wel merkbaar blijer zijn, maar dat hoeft naar mijn idee niet te betekenen dat hij ook al volledig omgeschakeld is. Maar nou heb ik ook een vrij gevoelig geval, een nachtje op een andere locatie logeren maak ik haar ook bepaald niet gelukkig mee.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:29

Het hangt zo van het paard af en de stal... Mijn paard is vaak verhuisd... (slecht voorbeleid, DA-kosten door staleigenaar omdat die hem wel even wat zou leren, niet nakomen van afspraken, ik was duidelijk wat ik wilde, zou gebeuren)

Op sommige stallen was hij gewoon in het begin onrustig... Bij andere stallen had ie meteen zoiets van prima... .Als op een stal gewoon een ritme is, dan wennen ze er redelijk snel aan. Ik gaf hem wel vaak een week rust ofzo, vond ik voor mezelf gewoon fijner.

Bij de laatste stal (waar ik nog steeds sta en nooit weg ga ;) want daar wilde we vanaf het begin al naar toe, maar was geen plek) was het eigenlijk meteen goed... Van de onrustige pony (door te weinig buiten staan, wat wel beloofd was) veranderde die weer in de lieve relaxe vrolijke pony. De eerste week was ie nog druk (stond toen in een tijdelijke stal, soms kon hij even geen andere paarden zien) maar daarna.. Geen probleem meer mee gehad..

Op deze stal is gewoon een ritme... En de pony vind het super.. Heeft maatjes, heel de dag buiten.. dus moet eerlijk zeggen dat ik van het "voor elk jaar een week/maand" weinig gemerkt heb.. Pony is hier happy dus :) Volledig omgeschakeld zal niet meteen zijn geweest... Maar vrij snel..

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:01

Het verschilt per paard denk ik, tenminste dat is mijn ervaring. Mijn oude pony kon je overal mee naar toe verhuizen. Zolang ze in de wei kon en met een paar pony vriendinnen de boel op stelten kon zetten was het prima. (Pony was nogal avontuurlijk aangelegd en had nogal een fascinatie voor het ontsnappen uit het land en de koeien op andere landen achterna te gaan zitten... Binnen een paar dagen na een verhuizing had ze alweer een clubje gevonden waarmee ze dat soort dingen uit kon vreten :') )

Sam moest wel veel meer wennen. Ik denk dat het na de verhuizing zeker wel een half jaar geduurd heeft voordat hij aan het ritme en alles op het erf gewend was. Het wennen aan de sociale contacten in de kudde heeft wel langer geduurd. Maar dit had meer te maken met het de hele dag kunnen spelen waarna hij doodmoe binnen kwam. Na 3 kwart jaar had hij eindelijk ontdekt dat hij soms best wel even rust mag pakken, ook als hij in de kudde staat.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:59

Mijn paard is 1 keer van tal verhuisd.
Verder neem ik hem vaak mee voor een weekje naar de zee, vroeger een week paardenkamp, een wandel-weekend, een 3-daags concours, ...

Ik heb nooit iets gemerkt dat hij moest wennen. Mijn paard is een heel relaxed type en voelt zich al snel thuis als ik er bij ben en als hij eten krijgt.
Meestal gaat het zo: afladen, nieuwe box in, even snuffelen en gelijk hooi gaan eten.

Heel veel sportpaarden die op internationaal niveau lopen, logeren ook wekelijks op een andere plaats voor 4-5 dagen. Mijn ervaring is dat zij het meestal wel gewoon zijn, en het ene paard is het andere niet. Sommigen zijn nerveus in hun nieuwe omgeving, anderen zijn rustig en gaan direct hooi knabbelen. Meestal worden de nerveuze paarden ook snel rustig. Wij zetten dan meestal een nerveuzer paard naast een hele rustige. Wat wij wel altijd doen, is hetzelfde ritme aanhouden: voertijden zijn hetzelfde thuis en op concours, en ik probeer ook dezelfde routine aan te houden qua stalwerk. Wel goed kijken dat je paard wil drinken in zijn nieuwe omgeving. Veel paarden moeten wennen aan een andere drinkbak of emmer of de smaak van ander water. Bij paarden waarvan ik weet dat ze hier moeite mee hebben, geef ik ze 1 emmer water met een goeie scheut appelsap en 1 emmer met gewoon proper water. En vaak controleren hoeveel het paard al gedronken heeft. Je kan aan de staat van de stal (de volgende ochtend) ook vaak zien hoe de nacht is geweest.

Paarden die verhuizen naar een (ander) weiland, heb ik weinig ervaring mee...

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:11

Met mijn ruin ben ik regelmatig veranderd van stal door omstandigheden. Verliep goed was snel in het ritme, was tijdens het rijden wel rennerig de eerste maanden maar ging over.

Mijn merrie was de eerste aantal weken echt een schreeuwer. En dan ken ik nog paarden die meer moeite hebben en echt een goed half jaar nodig hebben om te aarden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:18

Dat is erg per dier verschillend en afhankelijk van de omstandigheden en of situatie.

Ook speelt het een grote rol of het op een nieuwe plek ongeveer zelfde aan toe gaat als op de vorige plek of het is totaal anders.

Mijn paard gaf er niet zoveel om, vond het allang best, zolang hij maar weet dat je elke dag komt, wel moet hij wennen aan de andere omgeving, geuren, en of ritme, maar accepteert alles erg snel en heeft alles snel door.

En vriendjes maak hij overal dus, dat vind hij geen probleem, hij hecht zich nooit speciaal aan een paard, het is een einzelganger, dus vriendjes is prima maar is geen plakker en gaat het ook niet missen als ervoor een andere in de plaats komt............dat scheelt al een hoop.

Wel doet hij de eerste dagen brullerig en macho-achtig naar de merries toe en na een week is het erge er wel af.