Soort van paddock paradise, wat denken jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Soort van paddock paradise, wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 21:29

Afbeelding

Ik vroeg me af of en hoe ik mijn paard kan stimuleren een beetje meer te bewegen overdag als ik er niet ben. En of ik zo ook haar gras een beetje minder belasten.

Links onder in de hoek staat haar stal, daar liggen tegels in en voor, ze heeft ook een luikje.
Ik zou dus het midden van de wei, zo'n 30 x 30 meter, willen afspannen. Daar zou ik haar dan dagelijks van 08.15u tot 18.30 op laten (hek blijft sowieso open voor water, en stal als ze dat wil). De zwarte lijn die tussen de blauwe waterstippen loopt, is een draad.

Het is dan de bedoeling dat ik 's ochtends het hekje naar "de wei" openzet, en haar hooi aan de andere kant van haar stal leg, zodat ze daar "helemaal" om voor moet lopen, via haar pad dat overal 10 meter breed zal zijn (is dit genoeg bewegingsruimte voor de avond en nacht?). Als dat op is, loopt ze terug en kan ze naast haar stal de wei in. 's Avonds gaat het hek van de wei dicht en blijft zij op het pad, en moet ze nog een keertje een stukje wandelen voor haar hooi en korrels.
Ik zou wel op 2 plaatsen water zetten (de 4 blauwe stippen met de draad tussen), bij haar stal en bij haar voederplaats. Niet in de wei, als ze dorst krijgt moet ze een beetje moeite doen (of zou ze dat niét doen en liever staan uitdrogen dan het gras in de steek te laten als ik de weidegang beperk? -O- )

Ik ben niet meteen van plan iets te veranderen aan de bodem van het pad, dat bestaat gewoon uit hetzelfde gras als de wei. De zijden onderaan en rechts op het plannetje heeft ze het afgelopen jaar al kaal gelopen, ook nadat ik heel de wei gestrooid had, dus daar heeft ze sowieso al niet veel aan.

Ik weet alleen niet goed of en hoeveel ze 's avonds rondloopt. Ze is wel zo'n paardje dat een aantal keer per dag terug gaat neuzen daar waar ze haar eten heeft gehad, om toch nog een kruimeltje of sprietje te vinden. Op deze manier gaat ze daar veel meer voor moeten lopen, maar stel dat ze zo lui is dat ze zoiets heeft van "laat maar zitten" (doen paarden dat? haha), doe ik hier dan wel goed aan? Stel dat ze dit wel oké vind, en inderdaad vaak over en weer gaat, gaat dat pad dan niet té overbelast worden? Ik zou het sowieso iedere lente wel een beetje mee kalken en zaaien.

Ik heb ze er op het plannetje vergeten bij te tekenen, maar naast de bruine streep rechts onder (= toegang tot de wei) hangen haar zoutstenen, daar likt ze altijd als een gek aan nadat ze hooi heeft gegeten, die zou ik dus gewoon laten hangen.

In de lente gaat ze sowieso een maand of 2, 3 op een ander weitje op het erf staan, dan kalk ik de deze. Er is een zandpiste waar ik haar af en toe op laat, en we wandelen van tijd tot tijd over de baan, vandaar dat ik ook niet meteen geneigd ben de bodem van het pad aan te passen, is uiteindelijk ook niet mijn eigendom :)

Heeft dit nut, denken jullie? Of kan ik me evengoed de moeite besparen?

Jennyxx

Re: Soort van paddock paradise, wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:31

Staat ze alleen?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 21:40

Jennyxx schreef:
Staat ze alleen?

Ja, sinds een jaar staat ze op dit stukje alleen. We hebben het meer dan een jaar geprobeerd, haar in de kudde zetten, maar ze bleef schoppen en bijten naar hen. Nu heeft ze buren achter de draad, waar ze mee kan snuffelen, en daar heeft ze meer dan genoeg aan :) Ze is een veel rustiger paard geworden sinds ze een wei voor zichzelf heeft.
Af en toe steken we een shetje bij voor een paar uurtjes, en dan is ze het gezelschap weer beu haha. Aan de rechterzijde staan haar vriendjes, daar slaapt ze volgens mij. Daar vind ik haar toch vaak haha. Dus dat zou met deze regeling mogelijk blijven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:42

1. rond je hoeken af, scherpe bochten zijn lastig op snelheid.
2. Met meer beweging als doel is water naast hooi geen goede keuze. 1 waterplek dus zo ver mogelijk van je hooi af.
3. Paard laten omlopen terwijl jij wel alles vanuit een centraal punt kan bijvullen is idd makkelijk verzorgen.
4. je paden zijn erg breed, zeker voor maar 1 paard, dat maakt vaak dat ze er gaan rondhangen ipv bewegen. 3-5 meter is zat enkel op het eind is een wat groter stukje (8x8-10x10)om ook op snelheid te kunnen draaien noodzakelijk.
5. je wei zal een stukje groter moeten zijn om elke dag een aantal uren op te kunnen grazen en een grasmat te behouden.
6. je gras zal ook beter blijven als je een aantal openingen maakt en een deel kan afzetten zodat je vertrappen van het gras kan beperken.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 00:35

Ze blijft dus sowieso alleen staan? Dan zou ik het pad ook beperken tot 5 meter en de hoeken ruim genoeg schuin maken, dan heeft ze ruimte genoeg tijdens de nacht. Er is toch niemand die ze in de weg kan lopen waardoor en ongelukken kunnen gebeuren door te smal pad.

Het lijkt me een betere optie dan het gewoon weide te laten, nu spaar je wat meer gras. Ook met echt natte dagen kan je haar makkelijk gewoon op het pad laten met hooi. Dan kan ze het gras niet stuk lopen, maar heeft ze toch eten, beweging en nog sociaal contact.

Meerdere openingen beperkt inderdaad een plaatselijk stuk wat helemaal kapot is. Maar dan moet je natuurlijk wel elke morgen en elke avond de hele weide aflopen. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is en dat je daarom alles bij elkaar geplaatst hebt.

Wat betreft water, ik zou ook enkel water bij de stal zetten. Paard kan lang genoeg zonder water, dus van een toertje zal ze niet doodvallen. Wel zou ik kiezen, als dat nog mogelijk is, om de liksteen bij het water te zetten. Zeker bij warm weer. Ik weet niet wat zij doet, maar die van ons gaan als een gek beginnen drinken na zout likken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 00:47

Ik ga met Leen mee, op het liksteenverhaal na. Ik zou de liksteen juist bij het water weghouden zodat ze likken naar behoefte en niet omdat het lekker is. Juist omdat ze dorst krijgen van zout zullen ze sneller uitgenodigd worden om te gaan drinken als het water dichtbij staat.

Ik heb zelf een PP ook met een draadje zoals bij TS, en de liksteen staat aan de kant van het hooi. Eerder had ik hem bij de waterbak staan en werd de liksteen veel intensiever (zeg maar gerust overmatig) gebruikt.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 01:01

Hm..kan goed kloppen van de liksteen...hij gaat hier inderdaad ook erg snel op. Als ze echt dorst hebben gaan ze wel drinken eigenlijk.
We zullen die van ons eens ergens anders planten, kijken wat dat geeft :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 09:16

fjordnina schreef:
Ik ga met Leen mee, op het liksteenverhaal na. Ik zou de liksteen juist bij het water weghouden zodat ze likken naar behoefte en niet omdat het lekker is. Juist omdat ze dorst krijgen van zout zullen ze sneller uitgenodigd worden om te gaan drinken als het water dichtbij staat.

Ik heb zelf een PP ook met een draadje zoals bij TS, en de liksteen staat aan de kant van het hooi. Eerder had ik hem bij de waterbak staan en werd de liksteen veel intensiever (zeg maar gerust overmatig) gebruikt.

Momenteel, zoals de wei er nu bij staat, staan mijn watertonnen rechts onderaan, waar de likstenen hangen. En daar wordt ook stevig aan gelikt haha. Dus ik laat ze gewoon hangen, en dan zet ik de watertonnen bij haar stal, en niet bij haar hooi.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 09:19

Leen schreef:
Ze blijft dus sowieso alleen staan? Dan zou ik het pad ook beperken tot 5 meter en de hoeken ruim genoeg schuin maken, dan heeft ze ruimte genoeg tijdens de nacht. Er is toch niemand die ze in de weg kan lopen waardoor en ongelukken kunnen gebeuren door te smal pad.

Het lijkt me een betere optie dan het gewoon weide te laten, nu spaar je wat meer gras. Ook met echt natte dagen kan je haar makkelijk gewoon op het pad laten met hooi. Dan kan ze het gras niet stuk lopen, maar heeft ze toch eten, beweging en nog sociaal contact.

Meerdere openingen beperkt inderdaad een plaatselijk stuk wat helemaal kapot is. Maar dan moet je natuurlijk wel elke morgen en elke avond de hele weide aflopen. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is en dat je daarom alles bij elkaar geplaatst hebt.

Wat betreft water, ik zou ook enkel water bij de stal zetten. Paard kan lang genoeg zonder water, dus van een toertje zal ze niet doodvallen. Wel zou ik kiezen, als dat nog mogelijk is, om de liksteen bij het water te zetten. Zeker bij warm weer. Ik weet niet wat zij doet, maar die van ons gaan als een gek beginnen drinken na zout likken.

Doe ik, aan elke zijde 5 meter, en afgeronde brede hoeken.

Meerdere openingen lukt ook wel hoor, zit er niks mee in de hele wei rond te lopen :) Mijn water zet ik liefst samen, als het niet meer rechts onder staat kan ik er wss niet meer met de tuinslang bij, maar ik heb een H2O zak dus als ze bijeen staan is dat ook heel goed doenbaar :)
Zal ik dan 3 openingen maken? De ene die ik naast haar stal zou zetten, en dan nog bovenaan aan de wei en rechts. Is dat goed zo?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 09:51

Zo dan? :)
De 2 oranje vierkantjes rechts onderaan bij het hek zijn de likstenen :+

Afbeelding

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:58

Die plaatsen van openingen lijkt me goed, dan moet ze alsnog een stukje afleggen als ze van stal naar hooi wil gaan en van hooi naar gras, water,...
Snachts zal ze het pad toch meer gaan gebruiken. Ik weet niet hoe je plan was om hooi te voeren, maar wij hebben een slowfeeder. Dat maakt eigenlijk dat in plaats van hooi in een keer op te eten, de paarden een kwartiertje plukken aan het hooi dan weer even gaan drinken, dan weer grasjes eten,...
Bij los hooi zijn ze vaak geneigd alles in 1 keer op te eten (misschien heeft die van jou dat niet, aangezien toch alles wat er ligt voor haar is).

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 10:04

Leen schreef:
Die plaatsen van openingen lijkt me goed, dan moet ze alsnog een stukje afleggen als ze van stal naar hooi wil gaan en van hooi naar gras, water,...
Snachts zal ze het pad toch meer gaan gebruiken. Ik weet niet hoe je plan was om hooi te voeren, maar wij hebben een slowfeeder. Dat maakt eigenlijk dat in plaats van hooi in een keer op te eten, de paarden een kwartiertje plukken aan het hooi dan weer even gaan drinken, dan weer grasjes eten,...
Bij los hooi zijn ze vaak geneigd alles in 1 keer op te eten (misschien heeft die van jou dat niet, aangezien toch alles wat er ligt voor haar is).

Ze gaat meestal terwijl ze hooi eet wel eens drinken, ik weet alleen niet of ze dat gaat blijven doen als ze er om voor moet :+
Momenteel geen slowfeeder hier, maar ik ben al een tijdje aan het overwegen zoiets zelf ineen te steken, gewoon omdat ze dan langer bezig is.

Mss moet ik de eerste week een camera ophangen haha!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:40

Ik vind je idee erg leuk en bewaar hem ook ;)
je kunt misschien ook kiezen voor een klein bakje water bij het hooi, is hij op dan moet ze alsnog om.
ik vind zelf dat een paard wel toegang tot water moet hebben bij het eten van hooi ivm drooogte, maar is gebasseerd op eigen gevoel

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:09

Ik zou me alleen bedenken wat je in de winter doet met hooi, ik heb ook echte buitenpaarden maar als het flink waait of sneeuwt eten ze hun hooi toch liever binnen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:10

Overigens wel een top idee! Ik zie graag een volgtopic tegemoet als je gaat 'bouwen'. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:19

ik zou aan de onderkant toch iets meer ruimte nemen omdat het daar dood loopt. Dan kan ze een ronde draven of galoperen ipv een slidingstop maken en op haar hakken omkeren. Iets minder belastend.
Ook heb je dan iets meer ruimte waar ze kan rollen zonder in de draad te komen.

dus de lange zijkanten gewoon smal (4 meter is prima als er nog een trekker of auto door moet) en de kopse kanten boven en onder, of alleen onder , wat breder pad of een soort paddockje

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 12:21

KimD schreef:
Ik zou me alleen bedenken wat je in de winter doet met hooi, ik heb ook echte buitenpaarden maar als het flink waait of sneeuwt eten ze hun hooi toch liever binnen.

Ik ben al langer aan het overwegen een afdak aan de stal te maken, dat zou ik dan aan de rechterkant doen, dus eigenlijk boven waar ik het hooi zou willen neergooien :)
Extra schutting tegen de lange zijde onderaan van hout misschien erbij, om zo extra te beschutten tegen de wind.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 12:23

joyce B schreef:
ik zou aan de onderkant toch iets meer ruimte nemen omdat het daar dood loopt. Dan kan ze een ronde draven of galoperen ipv een slidingstop maken en op haar hakken omkeren. Iets minder belastend.
Ook heb je dan iets meer ruimte waar ze kan rollen zonder in de draad te komen.

dus de lange zijkanten gewoon smal (4 meter is prima als er nog een trekker of auto door moet) en de kopse kanten boven en onder, of alleen onder , wat breder pad of een soort paddockje

Ohja dan doe ik links en rechts 4 meter (moet niks door), en dan onderaan en bovenaan 6 meter?
Daar ligt het meeste zand, daar rolt ze dus ook het meeste :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 12:24

KimD schreef:
Overigens wel een top idee! Ik zie graag een volgtopic tegemoet als je gaat 'bouwen'. ;)

Sowieso, ik ben een foto-maniak haha!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 12:25

Jenny_S schreef:
Ik vind je idee erg leuk en bewaar hem ook ;)
je kunt misschien ook kiezen voor een klein bakje water bij het hooi, is hij op dan moet ze alsnog om.
ik vind zelf dat een paard wel toegang tot water moet hebben bij het eten van hooi ivm drooogte, maar is gebasseerd op eigen gevoel

Ik heb 2 tonnen van 30 liter, 1 van 40 liter, 1 van 60 liter, en dan nog een grote emmer van 20 liter, dan zet ik de emmer bij haar hooi? :)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:04

Voor een paard alleen is 3 m breed zat. Idd wel hoeken afschuinen, en sommige stukken breder, maar in principe is 2 - 3 m voor het pad prima. ik zou geen water bij het hooi zetten. Het is toch juist de bedoeling dat ze meer gaat lopen? Ze dorsten zichzelf heus niet uit.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 17:43

Zo dan? :D
Tegen de winter zou ik aan haar stal dan nog een afdak voorzien, eventueel met een schutting langs de draad tegen de wind.

Mijn paard staat bij regen sowieso liever binnen, als ik weet dat het hard gaat regenen of als het gaan sneeuwen, hang ik haar hooi in een net in de stal :)

Afbeelding

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:14

Ziet er goed uit! Jouw paard mag zich in zijn hoefjes knijpen met zo'n paddock/weiland! +:)+

Maar is je stal nou zo mini? Hij lijkt zo wel 2m bij 1m? Of ben ik nou zo scheel? Het is natuurlijk alleen maar om te schuilen, ze kan er altijd uit, maar puur uit nieuwsgierigheid zeg maar. :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 19:11

Drogon schreef:
Ziet er goed uit! Jouw paard mag zich in zijn hoefjes knijpen met zo'n paddock/weiland! +:)+

Maar is je stal nou zo mini? Hij lijkt zo wel 2m bij 1m? Of ben ik nou zo scheel? Het is natuurlijk alleen maar om te schuilen, ze kan er altijd uit, maar puur uit nieuwsgierigheid zeg maar. :)

Die is 2 x 2 meter, minstens. Groter, geloof ik, ze heeft er in ieder geval genoeg plaats in haha.
Zonet gaan voeren, in de regen, ze stond binnen haha. Ze heeft langs de hele onderzijde en rechterzijde over groeiende bomen, daar staat ze bij lichte regen.

Zie foto, de rechterhelft is van haar, de stal is verdeeld door een tussenschot op borsthoogte. Die verdeling loopt aan de voorkant van de wei verder :) de linkerkant vd stal is van haar 2 buurpaardjes aan die kant staan nu een wei verderop om die van hun te laten rusten. Rechts heeft ze nog andere snuffelburen :)

Afbeelding

In de winter botst dat wel eens, als het hard regent gaan ze allemaal binnen, en dat gaat best, tot er eten in het spel komt. Daarom wil ik een afdakje aan de rechterkant :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:53

Was je al begonnen? :))