Mest afvoer wie weet raad of tips

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lil_shorty

Mest afvoer wie weet raad of tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 22:49

Ik zit met een probleem .
Ik sta net op een nieuwe stal .
Eerst zou de mest in een groene container kunnen en deze zou doornemend in de buur eens per week geleegd worden.
Nu stopt dit en moet ik zelf zorgen dat de mest weg gaat .
Alleen hoe ?
Ik zelf heb reuma en rug problemen dus kan niet gaan slepen en tillen enz.
Wie heeft er tips advertentie hebben al geplaatst met gratis mest .
Maar ik bedoel meer wie haalt het op en tegen welke prijzen ?
Wij mogen geen mest plaats aanleggen ivm het gebied waar we zitten dus ook geen optie.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Mest afvoer wie weet raad of tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 06:03

Is het niet handig om op zoek te gaan naar een stal waar de mestafvoer wel knap geregeld is?

Anders misschien kijken of er een container geplaatst kan worden die periodiek geleegd word.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 06:19

Kun je de mest niet op een aanhanger gooien en het bij iemand ( b.v. een boer of andere paardenhouder) brengen? Eventueel tegen vergoeding ?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:52

Mijn mest gaat in zo'n grote metalen container van een container bedrijf. Met twee paarden heb ik er precies 4 maanden over gedaan tot ie vol was.
Heb m toen laten legen voor 240 Euro.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:57

Je kan een container huren in verschillende afmetingen,dat bedrijf komt dat dan ook legen.
Hier betaalde ik 75,- voor het legen van een 6 kuubs container,en het huren was 30,- per mnd.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:01

Is dit niet het probleem van de stal zelf? Stel je betaald alleen voor de kale box, is het toch de verhuurder die hier een oplossing voor dient te zorgen...kan zijn dat je wat meer moet betalen...wij hadden een metalen bak en als die vol zat keam een boer hem ophalen met vrachtwagen, daar kon hij op en reed hem uit of stortte het op zijn mestplaat voor later..legimg was 3 keer per jaar en kostte een paar tientjes, dat betaalden we met elkaar

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:04

Hoe kan een stalhouder jou nu verplichten om je eigen mest af te voeren?? Je betaald toch voor stalling, al dan niet met voer of bodembedekking erbij.... En met zn hoevelen staan jullie daar? Dan zou er toch wat onderling geregeld kunnen worden, zoals een container plaatsen?

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 16:07

Ik sta er met nog 1 iemand .
Die gene kan het aan iemand mee geven maar die gene heeft maar van 1
Pony nodig .
Toen ik de stal ging huren zijden ze dat mijn mest mee kon anders was ik er zeker niet gaan staan !!!
dus baal enorm en dat gesleep met me paarden vind ik niets moet ik weer verhuizen terwijl dit niet afgesproken was.
Kan wel aanhanger gaan kopen maar kost ook al snel tussen de 300 en 450 en de bodem rot je zo weg dus ook duur grapje vind ik .
En zo container ja optie maar duur dan betaal ik bijna vol pension geld terwijl Ik vervolgens nog alles zelf moet doen en kopen

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:30

Wat betaal je nu voor de stalling?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:32

Je kan ook een 2de handse afgekeurde container kopen.Ik kocht er een voor 300,-, ruim 6 kuub past er in.Deze was afgekeurd omdat de ophang kapot was.Hij is dan niet meer te takelen,hier word die met een grijper leeg gehaald.Je zou wat container bedrijven kunnen bellen of mailen.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 00:36

75 euro kale stsllin

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:05

Ok, is niet erg duur hoor, ik betaalde altijd rond de 110 kale en zelf doen...ga een boer vragen in de buurt en vraag een stukje weide of verharde ondergrond waar je een mesthoop mag maken op het erf..en laat het 2keer per jaar ophalen door de boer....spreek van te voren af, beter is het de eigenaren het te laten doen, dan us het meer ons kent ons.....

Stel je bent 2 keer per jaar 200 e kwijt, is 100 de man en toch best te doen? Zorg dat je mesthoop hoog en niet breed wordt...

Verhuur je stallen dan moet je ook gelegenheid voor mesthoop creeren....ga op houtkorrels staan, de drollen kun je apart houden, dito van de paddock...de natteplekken apart en die zou je nog in de groenkliko kunnen doen of een paar keer per jaar naar de stort rijden en als tuinafval, als je de natte plekken op een hoop doet, droogt het en is het bijna weer houtpoeder en dat kan je makkelijk op een aanhanger wegbrengen....

Wij doen de drollen van de paddock op een hoop en einde jaar op de wei, de natte plekken brengen wij weg...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:32

Lil_shorty schreef:
75 euro kale stsllin

Voor zulke bedragen snap ik dat je alles zelf moet doen en ook de mest moet afvoeren.....

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:36

Je kunt ook een mesthoop maken en die een keer per jaar door een loonbedrijf laten ophalen. Als je daar tenminste ruimte voor hebt. Andere optie is het op een kar doen en een keer per week naar een boer of tuinders brengen. Kar gaat alleen wel snel verrotten met mest erop dus voor de hele lange termijn is dat ook niet echt een heel goede optie.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:11

Vergeet niet dat het bij een mesthoop verplicht is om een bodem en 3 opstaande wanden te hebben..
Ik zou die boete niet willen en kunnen betalen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:58

Hebben wij ook niet...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:10

Dat is hier in de gemeente alleen verplicht vanaf een bepaalde hoeveelheid maar daar komen wij lang niet aan toe. Dus dat zou je dan even op kunnen vragen of het noodzakelijk is of niet. Desnoods laat je het 2x per jaar ophalen dan heb je dat probleem ook niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:24

zodiacje schreef:
Vergeet niet dat het bij een mesthoop verplicht is om een bodem en 3 opstaande wanden te hebben..
Ik zou die boete niet willen en kunnen betalen.

Klopt,en hier moet de mestbak 4 wanden hebben,een waterdichte bodem én afgedekt zijn.
Een boete kost hier tussen de 1000,- en 1500,- euro van de Milieu Politie.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 00:02

Dat verschilt niet per gemeente.
Dat is gewoon landelijke wetgeving.
Als je gemeente niet controleert heb je geluk maar ik zou de gok niet nemen.
Mag je de boete betalen en met een beetje pech de grond af gaan graven ofzo.
Wet milieu beheer is een van de strengste wetten in nl. Mogen we trots op zijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 00:23

Ik vind het bijzonder dat iemand stallen heeft en verhuurd terwijl er geen mestopslag is of mag. Staat de stalling midden in een woonwijk ofzo. En kon jij alles in de groene container kwijt? De mijne zou naar 3 dagen al vol zijn, laat staan 14 dagen. Vreemd vind ik het wel. En ik vind dat de verhuurder moet zorgen voor de mest afvoer, hoort in mijn beleving echt bij de huur.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 00:44

zodiacje schreef:
Dat verschilt niet per gemeente.
Dat is gewoon landelijke wetgeving.
Als je gemeente niet controleert heb je geluk maar ik zou de gok niet nemen.
Mag je de boete betalen en met een beetje pech de grond af gaan graven ofzo.
Wet milieu beheer is een van de strengste wetten in nl. Mogen we trots op zijn.

Dit geld alleen voor bedrijfsmatig houden van dieren. Niet voor een particulier met 1 of 2 paarden aan huis. Wij hebben zelf geinformeerd bij de gemeente en beneden de zoveel kuub hoef je je niet aan de mestwet te houden. Dus het is zeker slim om even bij de gemeente te informeren hoeveel je op je eigen terrein mag opslaan en wat daar de eisen voor zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 08:30

De Mestwet is iets anders als de Milieuwet !!!
De Mestwet is een boekhouding van inkoop en afvoer die geldt voor bedrijven of hobbyisten met 7 paarden of meer..
De Milieuwet geldt voor iedereen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:29

Je mag volgens mij nog steeds een tijdelijke mest hoop hebben, ik geloof max 2 weken? Wel afgrdekt...hier zie je trouwens op akkers soms echt een megaberg een paar maanden liggen totdat hij wordt uitgereden...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:53

hier ook op kaal bouwland zo ongeveer het grootste deel van de winter... Blijkbaar niet zo streng met handhaven of andere grondsoort waarbij het wel mag...

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 00:49

Er mag niets opgeslagen worden .
Aangezien we in zo water natuurgebied zitten .
Inmiddels heb ik de stalling opgezegd moest de mest maar mee naar huis nemen dit is gewn doen elke dag