Een vriendin van mij heeft een probleem met haar paard en dat luidt als volgt..
Haar paard springt continu over de omheining en sloot heen richting de weg, wat dus erg gevaarlijke situaties oplevert. 1m60 is voor dit paard niet hoog genoeg. Dit alleen in het weiland, tijdens het rijden is ze braaf. Paard staat met meerdere paarden, dus eenzaam is niet het probleem. Zij is ten einde raad en weet niet meer wat te doen. Omheining verhogen is niet mogelijk, dus die reacties hebben geen nut.
Een van onze paarden deed het ook, maar dat was omdat hij niet met een bepaald paard in de wei wilde staan. Het duurde even voordat we het door hadden, maar toen ze niet meer bij elkaar stonden was er niets meer aan de hand
Eventueel een hogere omheining ervoor zetten. Zl wel wat geld kosten maar is beter voor het paard. Op de weg kan hij/zij namelijk aangereden worden of ongelukken veroorzaken.
luf_horses
Geplaatst: 02-08-15 10:57
Een startkaart aanvragen?
Ik denk dat je even na moet gaan wat het paard mist in de wei. Groeit er niet genoeg gras? Wordt het paard er misschien niet vaak genoeg uitgehaald of is het water wel eens op?
Mijn paard sprong er vroeger wel eens uit als ik de pony meenam en is ook wel eens over het tussenstuk gesprongen omdat er aan de andere kant meer gras stond. Nu is ze wat ouder en doet ze dat eigenlijk nooit meer.
spatter
Geplaatst: 02-08-15 10:58
Als er met stroomlint gewerkt wordt kun je een ijzerdraad aan het halster maken wat de draad raakt als hij zijn hoofd er over steekt, krijgt het paard veel sneller een tik.
Autumnn
Geplaatst: 02-08-15 10:59
Omheining verhogen is niet mogelijk zeg je, maar volgens mij is dat toch echt de enige oplossing. Wat voor omheining heb je? Staat er stroom op? Is ze eenzaam, (je zegt dat ze met meerdere staat, maar heeft ze ook een vriendje? Is ze misschien op zoek naar ander gezelschap?) heeft ze honger, verveelt ze zich? Is dit allemaal al uitgesloten?
vuurneon
Geplaatst: 02-08-15 11:00
Die van mij deed het omdat een woest aantrekkelijke merrie aan de andere kant stond. Probleem was zo opgelost gelukkig, de merrie was niet gediend van een opdringerige nep-vent.
Bovenop de omheining nog een extra draad spannen met van de schuine dingen, dus naar binnenuit. De wei wordt dan niet veel kleiner, omdat de meeste paarden daar gewoon nog onder kunnen grazen. Maar omdat die draad naar voor staat is het veel moeilijker om er over te springen.
ponyparadijs
Geplaatst: 02-08-15 11:28
Een beetje meer informatie is wel handig.
Wat voor omheining staat er nu en hoe hoog is deze? Staat het paard alleen? Is er voldoende gras? Of eventueel hooi ter beschikking? Geeft het dier niets aan? Springt hij er aan alle kanten uit? Of maar 1 kant?
Waarom kan de omheining niet hoger? Wij hebben dit ooit gedaan met van die prikpaaltjes om een weiland te zetten. Gewoon aan de bestaande palen geknoopt met een stroomdraad ertussen. Werkte perfect.
GDG
Geplaatst: 02-08-15 13:25
JCDJK schreef:
Maureen95 schreef:
De omheining hoger maken?
JCDJK schreef:
Omheining verhogen is niet mogelijk, dus die reacties hebben geen nut.
Persoonlijk vind ik het een beetje respectloos om op deze manier te reageren, vooral omdat het je enige reactie is. Jij geeft maar heel weinig informatie, toch denken mensen mee en stellen vragen (ja, ook al in de post boven jouw reactie). Maar het enige wat jij doet is bovenstaande quote plaatsen ?
Om te kunnen adviseren is het handig als je de vragen beantwoordt.
Vind ze dr plek in de groep? Of is er een dier wat ze liever uit de weg gaat ? En doet ze het altijd of alleen als er minder eten te vinden is op het weiland?
Percy
Geplaatst: 02-08-15 13:35
Snap ook niet goed waarom de omheining niet hoger kan? De tip van de prikpaaltjes aan de palen is een hele goede. Verder hebben de anderen hier ook gelijk. Waarom springt hij erover?
Hier hebben we ook een paard wat over de omheiningen springt (is ook een springpaard). De enige manier om hem binnen zijn eigen stuk te houden was verhogen en tussen hem en het andere paard (een merrie) een dubbele omheining zetten. Gelukkig kon hij nooit van het terrein omdat daar een hoog gazen hekwerk omheen staat. Bij hem is het trouwens gewoon de lol van het springen.
Ik denk dat het beter is om erachter te komen wat ervoor zorgt dat het paard uit de wei springt. Je hebt er niks aan als het paard alles op alles zet om toch uit het land te komen, met alle mogelijke gevolgen van dien.
In eerste instantie: de oorzaak zoeken. Als laatste optie zou je ook nog een hondenhalsband met stroom kunnen gebruiken, komt paard te dicht bij de omheining = stroomschokje, hebben ze snel genoeg door.. Maar dan moet je er wel lang bijblijven.
Ik zou ook proberen de oorzaak te vinden. Is het gras vrij kort? Leg dan eens een baal hooi in de wei en kijk of dat het probleem oplost. Rent hij een bepaalde kant op als ie ontsnapt? Richting stal? Richting andere paarden? Richting eten?
Fellow
Geplaatst: 02-08-15 16:46
Mijn pony is ook een uitbreker, echt heel erg. Hoger/breder/groter maken werkte allemaal niet. Had op een gegeven moment draden tot boven mijn hoofd hangen en mijn pony is 1.05, hij ging er toch wel tussendoor. Nu in de vakantie ben ik er bijna elke dag en geef ik hem ontzettend veel beweging en uitdaging; hij staat nu achter 1 enkel draadje bij de strookbegrazing en hij wacht keurig elke dag tot hij z'n nieuwe strookje krijgt. Puur verveling dus, het is bezigheidstherapie voor em.
Ik denk dat TS geen reacties op onze vragen kan geven omdat het niet om haar eigen paard gaat.
proudmama
Geplaatst: 02-08-15 17:03
Als het echt heel erg gevaar oplevert, alles al geprobeerd is, is alleen nog het zeer dieronvriendelijke kluisteren over, zal dat overwogen moeten worden. Beter dat dan een verkeersongeluk met dodelijke afloop aan beide kanten. Ik weet het dit is bokt, kan/ mag je dit soort dingen niet voorstellen maar je zal wat moeten ALS NIETS ANDERS werkt.
eilleen333
Geplaatst: 02-08-15 18:14
MaricoGraphy schreef:
Ik denk dat TS geen reacties op onze vragen kan geven omdat het niet om haar eigen paard gaat.