Ervaringen 2 paarden op een relatief klein stukje land

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Ervaringen 2 paarden op een relatief klein stukje land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:16

Hallo,

Wij hebben sinds 2 jaar de luxe om onze paarden aan huis te kunnen hebben.
Wij beschikken op dit moment over een paddock met daaraan 2 schuilstallen ( 3 bij 6 en 3 bij 3) en weidegang overdag.

Helaas heb ik problemen sinds mijn oude arabier is ingeslapen en daar een nieuwe voor terug is gekomen.
We zijn op dit moment aan het 3de maatje toe en dit lijkt weer mis te lopen.

Ik ben erg benieuwd of er meer mensen ervaringen hebben met het houden van 2 paarden samen.

Groeten Kim

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:22

Ik heb er vier die allemaal weinig problemen hebben met elkaar. Drie van de vier kunnen allemaal goed met elkaar om. Er is echter eentje die enkel met merrie's te koppelen lijkt. :) Ik heb hem tot nog toe maar met 1 ruin samen weten kunnen. Alles wat verder ruin of hengst is maakt ie stuk... :x
Als ze met vier samen staan dan eist hij "zijn" merrie op en gaat ie achter de heren aan. Staat ie zonder merrie dan is ie alsnog stik-chagrijnig op de mannen waar hij bij staat... Dus hij staat nu alleen met de merrie en de twee ruinen die wel normaal kunnen doen tegen elkaar staan samen... Je moet wat... :+ Tis dit of elke maand de DA laten komen om te hechten.

Overigens heb ik 1.5 hectare en moet er tussen de vos en het chagrijn een paar meter tussen de draden want anders vechten ze zelfs door de draad heen. :x
Ik hoop dat,nu de vos gecastreerd is, ze een beetje kalmer aan gaan doen tegen elkaar over een paar weken.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-07-15 11:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:22

Hoe klein is klein? :)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:23

Bij 2 is het inderdaad maar net de vraag of de paarden een klik samen hebben. Ik heb er ook 2, waarvan er 1 later bij is gekomen. Dit heeft zeker 2 maanden geduurd voordat ze naast elkaar konden staan. Daarvoor joegen ze elkaar regelmatig weg of de hoek in. Nu staan ze elkaar soms gewoon lekker te kriebelen, maar beste vriendinnen zullen het nooit worden.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:23

De paddock is ongeveer 20 bij 15, hier staan in de winter dus 2 grote pony's met de schuilstallen eraan vast.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:24

Blue_flower schreef:
Bij 2 is het inderdaad maar net de vraag of de paarden een klik samen hebben. Ik heb er ook 2, waarvan er 1 later bij is gekomen. Dit heeft zeker 2 maanden geduurd voordat ze naast elkaar konden staan. Daarvoor joegen ze elkaar regelmatig weg of de hoek in. Nu staan ze elkaar soms gewoon lekker te kriebelen, maar beste vriendinnen zullen het nooit worden.

De eerste pony heeft er 2 a 3 maanden bij gestaan, de tweede een half jaar en deze nu 1 week.
Ik zie elke keer hetzelde patroon terug komen bij mijn ruin.

Ayasha
Blogger

Re: Ervaringen 2 paarden op een relatief klein stukje land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:26

Zijn het steeds ruinen die er bij staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:27

Dat is inderdaad wel klein... maar op zich moet het wel te doen zijn.
Alleen de introductie zou ik wel op een groter stuk doen, zodat ze makkelijk weg kunnen en elkaar kunnen ontlopen als dat nodig is.

Wat is precies het probleem? Want ik kan dat niet uit je tekst opmaken.
Je ruin jaagt het andere paard steeds weg?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:32

@Ayasha: De eerste was een merrie, tweede een ruin en nu weer een merrie.

@KoudbloedKim: Ja klopt. Maar niet op een vriendelijke manier. Hij jaagt ze echt alle kanten uit tot ze bij het hek op vliegen omdat ze niet weten waar ze heen moeten. Hoe veel hooinetten ik ook op hang, bij elk plek worden ze weg gejaagd en krijgen dus heel weinig de kans op te eten. Met mijn vorige ruin en andere paarden nooit problemen gehad.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:33

Misschien heb je de mogelijkheid om er eerst een tijdje een draadje tussen te doen ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:34

Het probleem met zo'n klein stukje is vrees ik vooral dat ze niet ver genoeg uit elkaar kunnen om verhoudingen recht te zetten. Ze kunnen niet "uit zijn ruimte" gaan. Dus hij blijft ze najagen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:34

Ik zou ze eerst laten wennen met een draad o.i.d. er tussen.. brengt ook risico's mee, maar ze kunnen wel bij elkaar weg blijven als ze dat willen en samen snuffelen is ook mogelijk.

Is het de enige ruimte die jullie hebben voor een paard? Ik vind dat persoonlijk wel erg klein...

Ik heb ook 2, maar die hebben veel ruimte...
Ze kunnen niet zonder elkaar... maar soms ook niet met elkaar...
Op stal hangt de merrie soms de bitch uit, en buiten is de ruin de baas. Ze kunnen echter heel veel van elkaar hebben, ze pikken veel van elkaar.
Laatst bijgewerkt door Tinkels op 31-07-15 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:34

Dat zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn Hielkebro, maar omdat bij de vorige keren het na meerdere maanden ook niet beter werd weet ik niet of dit zin heeft.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:36

Tinkels schreef:
Ik zou ze eerst laten wennen met een draad o.i.d. er tussen.. brengt ook risico's mee, maar ze kunnen wel bij elkaar weg blijven als ze dat willen en samen snuffelen is ook mogelijk.

Is het de enige ruimte die jullie hebben voor een paard? Ik vind dat persoonlijk wel erg klein...

Ik heb ook 2, maar die hebben veel ruimte...
Ze kunnen niet zonder elkaar... maar soms ook niet met elkaar...
Op stal hangt de merrie soms de bitch uit, en buiten is de ruin de baas. Ze kunnen echter heel veel van elkaar hebben, ze pikken veel van elkaar.

Bij de vorige 2 paarden is het na een paar maanden en bij de andere zelfs een half jaar ook niet beter geworden, bijna juist erger met de tijd. Ik zou daarom ook niet echt denken dat een draad er eerst tussen veel oplevert.
Laatst bijgewerkt door Calimero_ op 31-07-15 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:38

Mijn 2 paarden kunnen niet met en niet zonder elkaar....

Stonden altijd samen in de wei, 1,5 jaar nu, maar enkele weken terug ziin ze toch behoorlijk aam het vechten geweest...
Genoeg hechtingen gezien voor komende tijd.

Ze gaan gewoon apart naar buiten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:41

Je zult altijd wel verschil rang houden natuurlijk, maar is je ruin echt een paard dat de ander in een hoek drijft en door blijft trappen?

Mijn paard is ook onwijs dominant, dreigt veel, maar geeft ze wel de kans om weg te gaan.
Dit gedrag zie je aan het eind van het filmpje, als ze eten krijgen.
Is het vergelijkbaar?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:44

Nee KoudbloedKim, dit gedrag is niet vergelijkbaar met mijn ruin. Als hij zo lief was had ik me nergens zorgen over gemaakt. Het is echt wel 10 keer erger, hij blijft achter ze aan vliegen een paar rondjes lang. Hij trapt overigens niet, bijt vooral.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:45

Ik vrees dat je dan eentje hebt die alleen met een draadje tussen "te koppelen" is. De ruin hier is ook zo helaas. Die vliegt er ook echt achteraan en grijpt vast. Draadje tussen hebben ze wel nog contact maar heeft het "slachtoffer" ook mogelijkheid om van hem weg te kunnen; gewoon weg stappen van de draad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:46

O jeetje, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen inderdaad.
Dan is zo'n stukje echt veel te klein.
Lastig! Je zou haast overwegen om hem alleen te zetten, maar dat gaat ook weer zo tegen je gevoel in dan.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:47

Ja daar ben ik dus ook heel bang voor Ayasha. Ik vind alleen dat ik te weinig ruimte heb om er een draadje tussen te doen, dan hebben ze echt te weinig ruimte om lekker de benen kunnen te strekken.

Edit: Hij komt bij mensen weg die veel meer ruimte hadden en een kudde meerdere paarden. Hier was er niks aan de hand en was hij gewoon sociaal.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:51

Toch zou ik er eerst een draadje tussen doen.
Zometeen ongelukken en dan ben je verder van huis. (denk ik?)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:52

Maar daar vraag ik hier opzich geen advies voor.
Vooral of er meer mensen zijn met ervaringen met het houden van paarden op deze manier.

Overigens kan ik niet zomaar een draadje spannen want de schuilhokken staan achter elkaar, dus dan zou ik de hele boel moeten verbouwen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:02

Hier ook een merrie die blijft jagen. Als mijn 2 merrie's bij jou zou staan, zou ik precies hetzelfde probleem hebben. Enige oplossing bij haar is echt apart houden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:40

Lastig probleem. Wat voor type was jouw arabier? Rustig? Dominant? No-nonsence? Onderdanig?

En wat voor type is dit paard? En wat voor types heb je erbij gehad?
Soms wil het wel helpen om eens een flink dominante merrie erbij te zetten. Eentje die hem op z'n plaats zet en het daarna ook daarbij laat. Paarden die zo blijven jagen zijn vaak ergens ook onzeker en hebben een ander nodig die de leiding op zich neemt. Maar het brengt een zeker risico met zich mee.

Andere optie, misschien een kleinere pony (shet oid) die onder een draadje of een balk door kan zodra het hem te veel wordt? Dan hoef je de paddock minder groot af te zetten en hang je bijvoorbeeld een balk bij de ingang van één stal zodat de shet er wel in kan maar de pony niet.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 12:44

Wat voor Type vind ik moeilijk te zeggen. In de omgang is hij juist heel onzeker maar met andere paarden juist erg dominant. Mijn moeder wil ook graag rijden dus een shet is geen optie. We hebben nu juist een dominantere merrie die bij de vorige eigenaar echt wel van zich af beet en dat deed ze de eerste dag hier ook meteen. Toen heeft ze een paar goede klappen uitgedeeld maar een dag later waren de rollen al omgedraaid .