Mijn eigen pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loveyourself

Mijn eigen pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 15:09

Hoi bokkers,

Mijn vriend en ik kunnen eindelijk onze droom waarmaken. De paarden aan huis. Het is al super lang mijn droom om een eigen pensionstal te hebben (ik zit niet te wachten op reactie's: waarom, laat het bij je eigen etc) dit is mijn droom.

We hebben ons oog laten vallen op een geweldige plek, 3 ha grasland. Het huis is echt helemaal onze smaak en de omgeving is bosrijk. Er zit een ruiterroute langs ons huis.
Wat wij wouden is dit:

- kleinschalige, mijn 2 paarden en dan 10 pensionklanten.
- zomer 24/7 in 2 kudde's van 5 met schuil van bomen en overkapping.
- winter overdag in de paddocks in groepjes van 2 á 3 met onbeperkt hooi.
- de stallen zijn 3 x 4 met een luik naar buiten.
- 1 bak van 20 x 40 en een longeerbak van 20 x 30 (wij zitten er aan te denken om nog een bak aan te leggen of is 1 bak van 20 x 40 genoeg voor 10 klanten?)
- Wij zorgen voor het voer, maar je kan ook zelf voer meenemen.
- we willen graag hooi van goede kwaliteit, niet stoffig en gezond. (Onbeperkt in de paddocks en als ze 's nachts op stal staan krijgen ze in de ochtend avond en vlak voor dat wij gaan slapen)
- Eigen zadelkast meenemen.
- elke dag poep en plas eruit, opstrooien en 1 x per week alles eruit. We doen stro, maar voor een kleine prijs vlas of zaagsel. Dit lijkt mij het handigst.
- we stellen een contract met een maandopzegtermijn, ik weet hoe het is zonder contract en ik wil graag zekerheid.
- wc is in de stal.
- we willen camera's ophangen, maar er zijn waakhonden.
- Er is een klein keukentje in de stal, daar zorg ik voor thee, koffie, frisdrank, koekjes en kan je eten klaarmaken.

Alles is er al, weilanden met hekwerk, de paddocks, de bakken, stallen, hooi + stro zolder.
Ik ben helemaak enthousiast, maar mijn vraag is of ik iets over het hoofd zie. Iemand opmerkingen?
sorry als er al een topic over is, ik plaats niet zo vaak iets :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:16

Dit klinkt heel erg interessant :j Waar in de buurt is het? En aan welke prijs zat je te denken? Wat voor bakbodem is het en als het geen goede bodem is, gaan jullie dit dan ooit aanpakken? Hoe zit het met spring/menmateriaal en evt. trailers? Wordt binnen en buitenzetten voor je gedaan? Mogen westernruiters die willen spinnen en stoppen dit in de bak doen? Zijn hengsten welkom? Een aantal vragen waar je nog even bij kan stilstaan :)

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 15:18

In de buurt van de veluwe. Prijs heb ik geen idee, ben nu in de omgeving aan het kijken naar de prijzen.
Wat de bodem is weet ik niet, maar is niet mul of stoffig. Vind het een hele fijne bodem toen ik er in liep.hengsten zijn welkom, spring materiaal kopen wij. Westernruiters zit ik nog aan te denken. Buiten en binnen zetten word gedaan en er is trailerstalling.

BigOne

Re: Mijn eigen pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:21

Dus jullie gaan weer verhuizen?? Of woon je nog bij je ouders, spannend om een eigen plek te krijgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:23

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:23

Klinkt als een fijne stalling :) Ik denk wel dat 1 bak voor 10 pensionklanten genoeg is maar dat ligt er ook een beetje aan of het echt wedstrijdruiters zijn die elke dag willen trainen of recreatieruiters die vooral buitenrijden en zo nu en dan de bak gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:24

Ik las gisteren in een ander topic dat je toch wel meer ha grond nodig gaat h ebben voor zoveel paarden. Voor 24/7 moet je rekenen om een halve ha per paard om het een beetje fatsoenlijk te houden, dus lijkt me de grond wat aan de kleine kant. Dan gaat alles snel kapot en is je land binnen notime kaal.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:26

Hoe ga je het doen met hengsten op je stal? Altijd op stal of hoe zie je het voor je? Het schrikt mij gelijk al af als merrie houder namelijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:27

hoe zit het met vergunningen? verzekeringen, belastingzaken, heb je een kvk nummer (nodig?)mestafvoer. heb je de mogelijkheid om zelf het land te bewerken (tractor) of ben je afhankelijk van derden?

het klinkt als een gouden plekje, heel veel succes met jullie stal!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:29

Of 1 bak genoeg is voor 10 klanten zal afhankelijk zijn van welke klanten je hebt. Heb je 10 wedstrijdruiters die allemaal 5/7 trainen en allemaal na de werktijden komen, dan wordt het wellicht krap. Heb je van de 10 ruiters 5 mensen die maar 2x per week een buitenritje maken en verder niet intensief rijden, of komen je klanten op heel wisselende tijden, dan is het prima te doen. Dus misschien even aankijken hoe het evolueert, later kan je nog een extra bak aanleggen..

In de zomer 24/7 op de wei met 12 paarden op 3 ha wordt mogelijk ook wat krap qua gras, dus hou er rekening mee dat je in de zomer ook wat hooi zal moeten bijvoeren (belangrijk voor de kosten).

Ook even navragen bij je gemeente wat kan, mag en moet ivm mestopslag en voorzie genoeg plaats voor de mesthoop, want die beesten produceren nogal wat ;)
Denk ook op tijd aan verzekeringen e.d., er kan altijd iets gebeuren en dan zijn die vriendelijke, begripvolle klanten mogelijk plots niet meer zo meegaand..

Succes met de uitbouw van jullie droom! :)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:31

Loveyourself schreef:
- Eigen zadelkast meenemen.
- Er is een klein keukentje in de stal, daar zorg ik voor thee, koffie, frisdrank, koekjes en kan je eten klaarmaken.

Over deze twee zou ik nog wel even nadenken als ik jou was. Bij ons op stal (heel kleinschalig) staan dus allemaal verschillende kasten. Het ziet er niet uit en het is niet altijd handig (de deur van de ene gaat anders open dan die van de ander, waardoor het soms niet goed gaat, om maar een voorbeeld te noemen).
Eten en drinken geven vaak gedoe. Waar ik eerder stond niet, daar waren we met zijn vieren en zorgden we om de beurt voor aanvulling. Maar met 10 klanten... Voor je het weet ben je maandelijks 20 pakken koekjes armer :D Waar ik nu sta, hebben we alleen een kraan :+

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:32

Inderdaad mest afvoer en de bak moet ook dagelijks glad getrokken worden.

En de opmerking is al gemaakt heb je genoeg grond voor zoveel paarden.
Hoe doen jullie het als je dagje weg wilt of op vakantie gaan?

Ik heb liever een goede bodem in de bak en het hele jaar door kunnen rijden dan 2 rijbakken
Heel veel succes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:37

Ik zou kijken naar hitmatras voor je boxen, scheelt je een hoop stro/vlas en dat scheelt je en geld en gewicht bij uitmesten (en afvoeren mest). 20x30 is een lastige maat voor longeren, ronde of vierkante bak is stuk handiger.
Je aantal paarden gaat lastig worden, zeker 1/2 ha voor je eigen paarden, dan blijft er 2 1/2 voor de rest over en op 1 1/4 ha is er niet genoeg gras voor 5 paarden bij 24/7. Shet of kleine pony kan lukken, E of groter niet. Je zal dus ook in de zomer moeten bijvoeren, stuk voor de overkapping verharden zodat je zonder modder en smeerzooi kan voeren (en er altijd met kruiwagen door kan). Afhankelijk van je grond kunnen ze er dan ook in de winter rondlopen. Ook weer hitmatras in de overkapping leggen en je hebt altijd een fijne ligplek zonder bodembedekking overal (ook reden om met bodembedekking de eerste 5 meter ongeveer te verharden scheelt hoop in en uitsleep van stro en modder).

1 bak was op mijn oude stal genoeg voor dit aantal paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:37

Voor 10 paarden lijkt 3ha grond idd wat klein zoals mijn voorgangers zeggen.
Ik sta met mijn new forest ruintje bij mijn kennissen die ongeveer 3HA grond hebben. Er zijn 4 paarden allen zijn D-ponies. We hebben de grond ingedeeld in 5 weides waarvan 1 enkel gebruikt wordt om in te trainen omdat die grond te veel onkruid en St Jacobs Kruiskruid bevat en omploegen ook niks helpt om de grond te verbeteren. Er blijven dus 4 weides over waarvan 2 kleintjes en 2 grote. De grote kunnen nog in 2 gesplitst worden.

Om de 3 maanden worden de paarden van weiland verwisseld en is de weide waarin ze stonden ook zo goed als kaal gegeten. (behalve de grote weides maar daar staan ze in de winter het meest in) Dus 3 ha voor 10 paarden is dus wel klein.
Voor max 6 paarden zou wel nog gaan.
En als hengsten welkom zijn zou je die al in een aparte wei moeten zetten met ruinen en een stevige en voldoende hoge omheining tegen uitbreken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:51

Wendy schreef:
Heb je het huis uit dit topic gekocht? [TAO] Eigen pensionstal beginnen onkostensheet gevraagd en meer
Lees dat eens zou ik zeggen. In ieder geval al één ding: je hebt te weinig land om het op die manier te realiseren.

dat dacht ik ook gelijk.. hoeveel objecten zullen er tegelijk in de markt staan die erg op elkaar lijken.

mocht het niet de koper zijn, dan wordt het achteraan aansluiten :')

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 17:19

Het lijkt op elkaar, maar nee is niet hetzelfde huis. 3 ha is te weinig, hoeveel paarden zou ik kunnen houden op 3 ha? Hengsten staan niet in de stsl maar komen in de graspaddocks, met een hoge stevige omheinig, zoals de mensen die er nu wonen het ook doen. Vergunningen etc gaan we nog regelen maar omdat het nog niet 100% zeker is ga ik dat nu nog niet doen.
Mestafvoer etc is ook allemaal geregeld door de vorige bewoners en dat mogen wij ook zo blijven doen.
Hitmatras zat ik ook aan te denken, maar hoorde van een vriendin dat haar paarden er niet op liggen. Vind de 20 x 30 bak ook niet ideaal, maar wil met lint een cirkel maken, weet nog niet wat ik ga doen.
Ik zal het topic nog even doorlezen, misschien kan ij daar handige tips uithalen.

Bedankt!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:27

Wat als er wel een hengst tussen zit waarmee het fout gaat? Nare vragen, maar wel heel belangrijk denk ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:32

Ts, als je niet veel ervaring met hengsten hebt, laat dat dan eerst achterwege want je kunt de problemen ook opzoeken.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:33

Ik denk niet dat je kunt bestaan van 10 pensionklanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:35

Als je geen ervaring hebt met hengsten zou ik t idd ook neit doen, tenzij de eigenaren de paarden zelf binnen en buiten zetten.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:40

3 hectare voor 10 paarden is niet weinig hoor, zeker als je op zandgrond zit is het goed te doen. Als de paarden in de winter op paddocks komen dan wordt er ook minder kapot gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:41

Maar ik ga e vanuit de de paddocks ook binnen die 3 ha komen ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:43

Jet4You schreef:
Ik denk niet dat je kunt bestaan van 10 pensionklanten.

ik vind dit al wel wat doordachter dan het andere topic..

allereerst kun je met 10 paarden nog voldoende tijd overhouden voor een job ernaast..
de inkomsten van die 10 paarden dekken de kosten van je eigen paard goed zonder problemen en je kunt er je bak van onderhouden, zelfs laten slepen als je daar geen mogelijkheden toe ziet..

het maakt je eigen hobby kostendekkend zonder direct een volle dagtaak te worden..

TS zou nog kunnen zeggen dat je bijvoorbeeld voor de winter een paddock huurt, waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor het binnen en buiten zetten plus mesten van de paddock.. dat scheelt ook al behoorlijk weer. (zou er dan wel in opnemen dat als ze een bende maken ze 1x een waarschuwing geeft en dat je daarna het zelf doet a 20 euro per keer.. dan houden ze het wel bij). dat neemt de druk van het winterseizoen al wat af, omdat je dan ook veel meer zult moeten mesten in de stallen natuurlijk.

de bak is zeker niet overbevolkt met 10 gasten, zelfs niet als er 1-2 sportruiters tussen zitten.. maar op die locatie en alleen een buitenbak, zul je toch meer rustzoekers, buitenrijders en recreanten aantrekken dan de puur wedstrijdgerichte ruiters.

3 ha is niet heel erg veel voor 10+je eigen.. maar met een beetje creatieve brein zou het net te doen zijn.. vooral als je zomers ruwvoer blijft bijvoeren en goed verweid.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:45

Hier staan er 35 paarden op 4 hectare, elke dag minimaal van 8-5 en in de zomer langer. Er worden nu inderdaad weitjes bijgezaaid en ze krijgen soms hooi in de winter, maar de bezetting qua paarden is ook veel hoger bij ons. Kan me niet voorstellen dat het te klein is... Ze zullen niet tot kniehoogte in het gras staan maar dat is hopelijk ook niet ze bedoeling :D

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:01

elenaMM77 schreef:
ik vind dit al wel wat doordachter dan het andere topic..

allereerst kun je met 10 paarden nog voldoende tijd overhouden voor een job ernaast..
de inkomsten van die 10 paarden dekken de kosten van je eigen paard goed zonder problemen en je kunt er je bak van onderhouden, zelfs laten slepen als je daar geen mogelijkheden toe ziet..

het maakt je eigen hobby kostendekkend zonder direct een volle dagtaak te worden...

Ok maar TS heeft het niet over ander werk ernaast. Maar als droom een eigen pensionstal. Ik denk dat je je er snel op verkijkt hoeveel werk het is in verhouding met wat het oplevert als je maar 10 paarden in pension hebt.