Wie heeft ervaring met mini schapen in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

binkyb

Wie heeft ervaring met mini schapen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 08:29

Even een vraagje ik weet niet of het hier hoort.
Wij hebben een super lieve mini shet.
Na het wegvallen van zijn vriendin willen we graag twee mini schapen er bij doen voor gezelschap.
Wie heeft er ervaring mee.

Mijn vraag kunnen ze in het hoge gras om dat kort te grazen zodat onze pony er daarna in kan en blijven ze achter stroomdraad.

Met vriendelijke groet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:31

Ze kunnen bij een pony en eten het hoge gras wel weg. Alleen ik heb ze achter gaas. Achter een stroomdraadje wordt moeilijk. Of je moet veel laagjes spannen. Maar ik zou een stuk gaas erachter doen.

Froukje
Forever young

Re: Wie heeft ervaring met mini schapen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:37

Kan prima samen, je shet zal er alleen weinig aan hebben..
Weet wel dat ze meester zijn in ontsnappen, dus je zult wat meer nodig hebben dan alleen een stroomdraadje.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:38

Een pony spreekt geen schaaps en daarom is een pony alleen houden met schapen niet heel diervriendelijk.
Het beste zou een pony vriendje zijn.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:38

Het kan makkelijk, maar je pony zal er weinig aan hebben, een pony (of paard) heeft toch echt een soortgenootje nodig.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:44

Inderdaad, schapen zijn geen maatjes..
Ze spreken niet dezelfde taal en kunnen dus geen vriendjesrol vervullen.

binkyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 08:48

Klopt een pony spreekt geen schapentaal en wij mensen spreken geen pony taal. .
Dat was dus ook niet mijn vraag.
Mijn is voor mensen die ervaring hebben met schapen en pony's

binkyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 08:53

Maar om nog even terug te komen op het onderwerp.
Een stukje gaas aan de buitenkant is wel aan te bevelen

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:54

Dit is toch het onderwerp?
Of wil je alleen positieve dingen horen die passen bij je idee?

binkyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 08:56

Beter lezen.
Ik vraag niet of ze bij elkaar kunnen. Heb alleen een vraag over het gras en omheining

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:11

Ja ze eten het gras wat je pony laat staan en nee, ze blijven niet achter een stroomdraadje.
Vragen beantwoord.

Zorg wel dat je meer dan 1 schaap hebt, anders zijn ze stok ongelukkig en heb je er meer problemen mee dan plezier van.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:21

schapen blijven prima achter een stroomdraadje maar misschien is het voor je eigen gevoel wel fijner om een stuk gaas buitenom te zetten, wel met een stroomdraadje ervoor ;)

Mijn shet vond schapen heel leuk, vooral om erachteraan te gaan en ze te vangen maar dat is ook een beetje een apart geval ;)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:23

Schapen kunnen er dan prima mee. Zijn aanzienlijk minder avontuurlijk dan geiten en blijven prima achter een draadje staan. Hier staan ze al 16 jaar samen.

binkyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 09:24

Bedankt mensen voor de reacties waar ik wat mee kan.
Worden idd twee schapen . En onze shet is ook een geval a po art . Vind schapen geweldig.
Ik heb het draad in lagen maar ga er nu wel eerst gaas aan de buitenzijde omheen doen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:25

Je hebt al een shet proof hek dus je bent wel wat gewend ;) Wat voor schaapjes worden het? Iets grotere blijven al beter achter een draadje dan die iniminieschaapjes

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:27

Ik heb Ouessant minischapen en geen enkele omheining is uitbreekproof bij deze schapen. Als eerste dachten we dat schaapnetten wel afdoende zouden zijn maar nee daar gaan ze gewoon onderdoor, doorheen enz.zelfs met stroom. Toen hebben we 8 stroomdraadjes boven elkaar gespannen met stroom en ook daar kwamen ze uit en de bokken bleven met hun horens zowel in het schaapdraad als de stroomdraadjes hangen wat weer levensgevaarlijk was. Toen zijn we met houten planken begonnen en na meerdere uitbreekgevallen hebben we nu foeilelijk 4 latten boven elkaar met een tussenruimte van 10 cm en daar zijn ze tot nu toe nog niet uitgegaan.
Dus tjaaaaaa het zijn echt meester-uitbrekers.
Veel succes.

PS mini schapen zijn totaal niet te vergelijken met gewone schapen, Mini Schapen zijn echt net geiten, breken overal uit.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:29

Mijn mini schapen (ook ouessantjes) houden zich prima, in tegenstelling tot onze maxi geiten :+ Denk dat het heel erg afhankelijk is per schaap.

binkyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 09:31

Ja voor onze shet is het bompr of. .oké dat wist ik niet dat grotere schapen beter achter draad blijven ..Wij dachten aan ouessant schapen..
Maar zijn zoveel soorten .lastige keus. Oh jee haha misschien toch voor een ander soort kijken dus

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:32

Ik vind die kleintjes vooral zo luidruchting :') Ons grote schaap is veel knuffeliger en stiller.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:32

Hier ook Ouessantjes maar alleen de rammen zijn ontsnappingsmonsters. De ooien blijven gewoon heel lief in het weiland. Wel gaas en houten planken. Edit: Gaas met krammen in de grond vast.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:35

Schapen en paarden op hetzelfde land geeft wel verhoogd risico op leverbot. Hoeft niet, maar wel in je achterhoofd houden.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:51

Mini schaapjes ga je absoluut niet achter een stroomdraadje houden! Ze zijn koning in ontsnappen en je hebt dus echt beter een fatsoenlijk hek nodig!
denk zeker aan hout + gaas, en een hekwerk dat goed in de grond vastzit want ze kunnen er zo uit komen!
merk dat rammen inderdaad wat meer hun best doen, maar veel ooien ook hoor!

Daarbij vind ik schaapjes nemen ter vervanging van een paardenvriendje voor je shetlander persoonlijk niet eerlijk. Je shetlander is geen schaap,
ik laat een mens toch ook niet zijn leven lang afgezonderd van mensen en zet dat mens dan 'als gezelschap' bij een aap, puur omdat die ook twee armen, twee benen en vingers en tenen heeft?
een schaap en een shetlander kunnen enkel samen staan, maar nooit dezelfde taal begrijpen en het correcte maatje zijn..

Als ik jou was, en je wilt echt geen shetlander meer erbij,
zou ik eerlijk zijn naar de shetlander en
óf opzoek gaan naar een shetlandertje in de omgeving, die je kan 'lenen' voor zolang als jouw shetlander er nog is.. Denk eventueel aan iemand die een shetlander heeft en die nog een weide zoekt, vaak wordt voor de jouwe dan ook meteen wat meer gezorgd en wat mee gedaan. Kan natuurlijk ook met een grotere pony eventueel.
óf eentje in de buurt die ook alleen staat, hebben ze allebei positief ;)
óf jouw pony naar een plekje om ergens bij te staan in een veld waar er nog zijn..

óf, wees zo eerlijk ' ik wil geen tweede meer', dus doe ik dit shetje weggeven/verkopen naar een plek waar die samen kan staan :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:04

Ik heb sinds een jaar ouessantjes als onkruidmaaiers. Heel erg leuk ras, maar wel stronteigenwijs en die van mij hou je niet achter een stroomdraadje. Ik heb overal harmonicagaas omheen, daar komen ze onmogelijk doorheen. Alles lager dan 80 cm springen ze overheen en als het te ver boven de grond zit kruipen ze er weer onderdoor. Ergens doorheen gaan is ook nog best leuk volgens het meest eigenwijze monstertje hier.
Voor overige delen van mn perceel heb ik een los schapennet. Daar moet ik stroom op zetten of meerdere malen per dag even langslopen. Daar gaan die koppies doodleuk doorheen en maar lekker hangen in dat net! Paaltjes vliegen dan zo uit de grond en dan kunnen ze dat net meeslepen. Ik heb op verschillende plekken daarom palen geslagen, zodat ik het net toch extra vast kan zetten. Gras bij de buren is namelijk altijd groener.

Ik vind het net geitjes in schapenvermomming! Wel erg luidruchtige geitjes. Ze blaten errug graag. Zorg er dus voor dat je ze heel consequent opvoed en vooral niet uit de hand voeren of tussendoor lekkers geven. Dan komen ze echt bij elke scheet die je laat blatend aanrennen namelijk. Aan het begin was ik niet zo consequent en binnen een paar weken hoorde je echt de hele dag door keihard geblaat. Elke beweging op het terrein reageerden ze op. Puur door een paar keer iets lekkers te geven... En dat heb ik van heel veel mensen gehoord, ook genoeg mensen die ze om die reden weer verkopen.

Heb je trouwens wel een schuilstalletje? Die hebben schapen echt wel nodig. Hier staan ze al in hun stalletje bij 3 druppels regen. 2 schaapjes vind ik ook een beetje weinig, het kan wel, maar als je er meer kan houden is dat fijner voor ze. Zoek wel een stel wat mekaar al kent en die vriendjes zijn. Ik heb hier een groepje van 4, uit een grote kudde geplukt. Je merkt heel duidelijk verschillende karakters en ze vinden elkaar lang niet altijd even aardig.

Je wil het niet horen, maar schapen zijn echt geen gezelschap voor paarden en andersom ook niet. Ik heb een paard staan die echt dol is op alles wat klein is. Ook de schaapjes vind hij dus wel erg boeiend en gezellig. Toch doet hij er echt niks mee, behalve kijken en eens snuffelen, en al het sociale contact heeft hij met zn paardenvriend. De schaapjes vinden de paarden weer totaal niet boeiend, ze houden zich bezig met hun eigen kudde en evt met mij, ze negeren de paarden.

binkyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 11:21

Ik zal het even uitleggen
Mijn shet gebruik ik om mee te mennen.
Hij komt dagelijks Door handen het us dus niet zo dat hij alleen in een veldje Staat te verpieteren.
Ik heb 20 jaar paarden en pony's gehad .
Ben naar Deurne geweest bij helicon
En heb 15 jaar les gegeven.
Weet echt wel een beetje van paarden en pony's
Niet van schapen !!!

Vervelend dat je eerst jezelf helemaal moet verantwoorden.
Voordat mensen gewoon antwoord geven op mijn vraag
En vraag anders eerst Hoe onze situatie is .

Antwoorden zoals mijn Pony maar wegdoen.. vind ik maar zeer vreemd.

Ik had er een andere shet bij.
Helaas is die er niet meer.
Er zal vast in de toekomst weer een shet bijkomen.
Dus geen zorgen daarover mensen.
Ik heb meer dan 2000 vierkante meter grond das veel te veel voor 1 en ook 2 shets.
Daarbij eet een schaap wat pony's niet eten.
Weiland aanbieden voor mensen heb ik allemaal al gedaan.
Geen reactie of niet wat ik zoek
Ik vind het raar dat er mensen zijn die misschien allemaal goed bedoeld. Met verhalen komen over hoe ik mijn pony moet verzorgen.
Mijn pony is mijn alles en die wordt op en top verzorgd en krijgt meerdere keren per dag zijn aandacht.
Los van het feit of ik nu wel of niet op korte termijn er een pony bij koop heb ik teveel land.
Daarom wil ik er een paar schapen bij en was ik benieuwd of mensen er ervaring mee hebben.

Dat was mijn vraag.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:35

Zonde dat er mensen zijn die twintig jaar nodig hebben om nog niet te begrijpen dat paarden minstens 1 maatje nodig hebben.

Een paard is heeft een maatje nodig. Koop dan 2 schapen en 1 shet erbij. Zijn ze allemaal gelukkig en jij ook.