Rosborstel op de benen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sara_4027

Rosborstel op de benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 17:56

Ik heb de oster fijne rosborstel
Afbeelding
En heel veel mensen die ik ken en die hem ook hebben gebruiken hem ook op de benen. Ik vroeg me af of dat niet wat te ruw is. zo niet vind ik het ook wel handig.
Dus wat denken jullie net eventjes te ruw of het kan prima

antje_vip

Re: Rosborstel op de benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:58

De botten zitten vlak onder de huid, dus ik denk dat een paard het niet zo prettig vindt als je met een roskam te keer gaat

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:59

deed ik altijd anders krijg ik de bagger er niet af. paard reageerde nooit dus zal wel loslopen. Is rubber he geeft mee.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:59

Alles uit rubber gebruik ik ook op de benen en het hoofd als ze vies zijn/ verharen. En paarden laten het echt wel merken als ze iets niet of juist prettig vinden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:01

Ik gebruik die ook gewoon voor de benen. Het is natuurlijk wel afhankelijk van de hoeveelheid druk die je ermee geeft of het voor het betreffende paard als prettig ervaren wordt.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:01

Met zo'n borstel kan dat prima, zolang je maar voorzichtig borstelt. Vooral bij de botten, pezen en gewrichten niet te hard. Blijf ook je paard in de gaten houden hoe die reageert.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:18

Met gewoon een harde borstel (met haren dus) kom je toch ook een heel eind op de benen?
Ik zou zo een niet op de benen gebruiken

Annemarleens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:13

Ik zou het niet op de benen gebruiken ivm de botten...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:16

Ik gebruik alle borstels op de benen, ook de roskam en de harde plastic borstel.
Moet meneer zijn benen maar geen modderbad geven, ik wil die benen graag weer schoon hebben als hij ze vies gemaakt heeft.
Merk overigens niet dat hij het vervelend vindt, laat zn benen gewoon staan.
Ook het hoofd gaat bij mij met dergelijke borstels en dat vindt hij buitengewoon lekker. En ook bij het hoofd zitten de botten vlak onder de huid.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:18

Ik zou het gewoon proberen. Als je paard het niet prettig vindt laat hij dat wel merken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:20

Het is een fijne borstel voor op de benen omdat di zacht is.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:35

Marije_jiplover schreef:
Ik gebruik alle borstels op de benen, ook de roskam en de harde plastic borstel.
Moet meneer zijn benen maar geen modderbad geven, ik wil die benen graag weer schoon hebben als hij ze vies gemaakt heeft.
Ook het hoofd gaat bij mij met dergelijke borstels en dat vindt hij buitengewoon lekker. En ook bij het hoofd zitten de botten vlak onder de huid.

Mag ik dit een bijzondere opmerking vinden? Als hij zijn benen "vies" maakt dan is het dus zijn eigen schuld? Plastic (ros)borstels op de benen zijn echt niet fijn. Ik weet niet hoe jij er zelf uit ziet. Maar probeer eens hard over je ribben (als je die kan voelen) of bot bij bijv je pols te gaan. Das echt niet fijn hoor!!!

Daarnaast....moddervoetjes gaan ook prima met een zachte borstel of een tuinslang ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:36

Ik gebruik mijn rubber rosborstel ook op de benen.. Anders krijg ik de rotzooi niet eraf..

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:40

Ik heb zo'n slappe handschoen voor de benen :') Veel handiger...

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:54

Ik zeg ook niet dat ik nooit een rosborstel gebruik op zijn benen als er echt een modderplekje zit. Maar in de post van @Marije_Jiplover komt het over alsof het 'eigen schuld dikke bult' is als hij zn benen vies maakt

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:08

Ik gebruik ook wel rubber en plastic borstels op de benen. Naast dat mevrouw vzpaard studeert voor varken is dit ook de periode dat haar benen loslaten. De beste manier, na alle aanwezige borstels te hebben gebruikt, is toch wel met rubber/plastic. Notoire baggerbrokken krijg je er dan zo af en het overtollige haar dat ze er nu heeft zitten vliegt er dan ook af.
Uiteraard zeg ik er dan wel altijd bij dat ze een gil moet geven als het zeer doet en dat heeft ze tot nu toe nog nooit gedaan. Andere, meer paardse manieren om aan te geven dat ze de behandeling niet op prijs stelt ook niet, trouwens.
Gewoon rustig aan doen en goed opletten, maar dat lijkt me voor het hele poetsgebeuren wel gelden, dacht ik.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:23

Storm2009 schreef:
Marije_jiplover schreef:

Mag ik dit een bijzondere opmerking vinden? Als hij zijn benen "vies" maakt dan is het dus zijn eigen schuld? Plastic (ros)borstels op de benen zijn echt niet fijn. Ik weet niet hoe jij er zelf uit ziet. Maar probeer eens hard over je ribben (als je die kan voelen) of bot bij bijv je pols te gaan. Das echt niet fijn hoor!!!

Daarnaast....moddervoetjes gaan ook prima met een zachte borstel of een tuinslang ;)

Ja hoor, dat mag jij :j

Gelukkig ken ik mijn pony goed genoeg om te weten of hij iets wel of niet lekker vindt. En met een harde borstel over benen of hoofd vindt hij absoluut niet vervelend :n op zijn hoofd gaat hij er zelfs echt voor staan.
Ik zal dan maar niet vertellen dat ik in de ruiperiode met een metalen hark of riek over zijn rug en schoft sta te krabben. En ik weet zeker dat hij dat echt lekker vindt, want ik doe dat tijdens het uitmesten als hij gewoon los in de wei loopt en naast me komt staan en achter me aan komt lopen en tussen mij en de kruiwagen in komt staan als ik weer stop met hem te krabben om weer door te gaan met uitmesten.

Ik zal wellicht een raar exemplaar hebben, maar hij is gelukkig niet van porselein en kan wel tegen een stootje.

En ja, ik vind een plastic harde borstel heerlijk om mijn huid mee te krabben :j

Sterker nog, ik heb zo'n hard plastic rugkrabber waar ik lekker mee over mn ribbenkast op mn rug en mn schouderbladen mee krab, heerlijk!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:29

Gebruik zoiets en/of harde plastic borstel ook voor de benen.
Komen de haren iig er ook vanaf evenals modder en event teken...

En tijdens rui gebruik ik mijn metale zweetmes met kartels.

Zou bijna schuldgevoel hier krijgen :')

JamiieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 00:35

Die kan je ook gebruiken voor de benen ja. :j
Gebruik ook wel eens de harde borstel voor de vieze plekken.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:26

Evelienepien schreef:
Gebruik zoiets en/of harde plastic borstel ook voor de benen.
Komen de haren iig er ook vanaf evenals modder en event teken...

En tijdens rui gebruik ik mijn metale zweetmes met kartels.

Zou bijna schuldgevoel hier krijgen :')

Nee hoor geen schuldgevoel dames ieder Zn ding :) want die metalen zweetmeskartels gebruik ik ook maar wel alleen op vlezige delen dus niet hoofd en benen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:33

Ik vind dat altijd zo'n gemiep om niks, het is een rubber borsteltje geen mes hoor. Heb je wel eens gezien hoe hard handig ze zichzelf van jeuk verlossen?
Nee mijn merrie vind het, zeker in de rui periode heerlijk als haar beentjes gerost worden, en die is tamelijk heel erg duidelijk als iets niet naar drama Queen haar zin gaat!

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:37

Mijn paard staat elke dag minstens 2 keer in de sloot ( vraag me niet waarom :P) Dus hij heeft altijd vieze benen.
Als het echt heel erg is pak ik de tuinslang, maar ik kom een heel eind met een harde borstel (haren) en soms pak ik de magic brush erbij, die is niet te hard, heb het op mijzelf geprobeerd :P Hij vindt het zelfs wel een beetje lekker.

Ik weet niet zeker, maar die borstel die jij laat zien, kunnen die 'haren' makkelijk opzij zegmaar, of zijn ze wat minder flexibel? Als ze heel flexibel zijn lijkt mij de borstel zacht(er) en kan je hem volgens mij gewoon gebruiken hoor!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:39

Je mag er met de rosborstel gewoon overheen, zolang je het maar rustig houdt;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:21

Storm2009 schreef:
Marije_jiplover schreef:

euhm het is een paard hoor, geen mens :+ daar kunnen ze echt wel tegen

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:54

Mij is ooit geleerd dat een echte rosborstel een metalen borstel is. In dat geval moet je inderdaad oppassen met de delen waar de botten dichter onder de huid liggen.

Testje: ga maar eens met je harde borstel en deze rubberen borstel over je eigen arm. Is het dan echt dat de rubberen borstel harder voelt, of voelt het wat "plakkeriger" aan, maar wel even hard?
Waarschijnlijk voelt het even hard, dus kun je hem ook op dezelfde plaatsen gebruiken.

Alleen niet doen als je paard zelf aangeeft dat hij het vervelend vind.