Hengstenvlecht blijft niet zitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Hengstenvlecht blijft niet zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 18:49

Hallo allemaal,

ik hoop dat jullie DÉ gouden tip hebben voor mij!
Ik rij een hele leuke palomino ruin King. Sinds eind vorig jaar rijden we samen wat wedstrijden, eerst onderling en sinds kort ook officieel.

King zijn manen zijn momenteel in een tussenstadium qua lengte, niet kort (dat wil de eigenaresse absoluut niet) en ook niet lang.
Het liefst wil ik met de wedstrijden een hengstenvlecht in doen want zijn manen zijn gewoon net wat te lang voor knotten, het lukt wel maar echt mooi vind ik het niet. Maar nu het probleem, die hengstenvlecht blijft gewoon NIET zitten.
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd: onderlangs vlechten, mousse door de manen doen, manen eerst nat maken, pektouw meevlechten, tussendoor elastieken.....en dan probeer ik het uiteraard zo bovenop de manen te leggen.....

Heeft iemand nog meer tips voor mij die ik kan proberen of die vlecht dan wel blijft zitten.
Het liefst laten we King zijn manen namelijk lekker groeien maar dat betekend dan dat ik daar geen knotten meer in kan zetten en anders blijft hij voor altijd in die halve lengte hangen.

Beetje knullige foto maar dit bedoel ik dus met zo'n tussenstadium qua lengte, zeker niet kort maar ook niet lang, zo is het nu dus ongeveer.
Afbeelding

Hier had ik een gewone hengstenvlecht erin gedaan
Afbeelding

Hier had ik het met elastieken tussendoor gedaan, in de hoop dat die dan wel bleef zitten
Afbeelding

Zo zat het toen na het rijden, je snapt dat ik dan erg gefrustreerd raak
Afbeelding

Wie heeft DÉ gouden tip voor ons??

Groetjes Linda
Laatst bijgewerkt door C_arola op 24-06-15 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel verwijderd

smurffie

Re: Hengstenvlecht blijft NIET zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:51

Knotten? is niet heel makkelijk met lange dunne manen maar waarschijnlijk zijn de manen te dun om een hengstenvlecht goed te laten zitten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:55

Ik zou ook voor knotten gaan (evt met pektouw) dat staat denk ik veel mooier dan deze slappe dunne hengstenvlecht :j

Patty14

Heb je Antiklit in de manen Zitten? Misschien is het daardoor te glad

Serena_Milco

Misschien niet kammen/borstelen en alleen de plukjes uit elkaar halen waarmee je direct gaat vlechten?
Ergens heb ik een keer gehoord dat een rauw ei in de manen laten zitten (totdat het 'opgedroogd' is) en daarna uitspoelen werkt om de schubben open en dicht te zetten van de manen, maar of het echt waar is :Y)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:57

Die manen kun je nog prima knotten hoor. Iets meer vlechtjes en eventueel met naald en draad knotten maken.

_fritsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:57

Touwtje mee vlechten vanaf het begin wil ook nog weleens helpen.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:58

Ik zou ook voor dikkere knotten gaan met pektouw. Ja, dat zegt een friezen eigenaar! Want zo is het natuurlijk ook niet mooi denk dat jouw paardje veel mooier uit de verf komt met knotten :) maar dat is mijn mening :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:00

Ik kan het nu nog nét knotten, ze zijn op het moment nog iets langer dan op die eerste foto. Maar makkelijk gaat dit niet (met naald en draad doe ik het).
Het punt is ook gewoon dat ik dit tussenstadium niet mooi vind. Ik zie ze liever gewoon ala sportcoupe maar dat wil de eigenaresse absoluut niet. Dus dan kies ik er liever voor om ze dan maar te laten groeien maar dan kan ik er geen knotten meer in doen. Laatste keer met de wedstrijd had ik ze in de knotten maar aangezien ik dan dunnere plukken pak omdat ik het anders niet meer op kan rollen, zaten ze heel dicht op elkaar en dat vond ik echt lelijk.

Plus, ik vind een hengstenvlecht ook gewoon mooi, dan komt zijn hals mooier uit. Dus graag wil ik dan tips horen hier over hoe ik die hengstenvlecht kan laten zitten. Dat dit nog knotbaar is dat weet ik.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:04

Snap ik!

Alleen denk ik dat de tips niet veel verder zullen gaan dan een pot gel erin smeren? Het lijkt of je al best strak gevlochten hebt of valt dat wel mee? Hoe vlecht je dit? Hij ligt er zo recht op dat het lijkt dat hij vanaf het paard gevlochten is haha

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:06

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:11

DaraBariton schreef:
Snap ik!

Alleen denk ik dat de tips niet veel verder zullen gaan dan een pot gel erin smeren? Het lijkt of je al best strak gevlochten hebt of valt dat wel mee? Hoe vlecht je dit? Hij ligt er zo recht op dat het lijkt dat hij vanaf het paard gevlochten is haha

Ik sta op een krukje en echt tegen hem aan en ik doe de manen naar twee kanten, dus maak eigenlijk een scheiding en dan van beide kanten plukje bijpakken elke keer en inderdaad zo strak mogelijk. Zo komt die er inderdaad echt op te liggen maar tijdens het rijden gaat die gewoon op sommige plekken loslaten, zwaar frustrerend.

AranelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:13

Ik denk niet dat de manen van deze pony geschikt zijn voor een hengstenvlecht. Zelfs op het langste punt zijn ze te kort om een mooie vlecht te maken en dan heb je nog dat korte stuk achter. Volgens mij staan knotten beter :)

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:16

Oh ts zie dat je ook in N'gein woont, ik kan wel wat kalk poeder voor je mee nemen, kan je het proberen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:16

Aranel schreef:
Ik denk niet dat de manen van deze pony geschikt zijn voor een hengstenvlecht. Zelfs op het langste punt zijn ze te kort om een mooie vlecht te maken en dan heb je nog dat korte stuk achter. Volgens mij staan knotten beter :)

Zoals je op de foto's ziet kan er prima een hengstenvlecht in, alleen is het probleem dat deze tijdens het rijden uit gaat zakken. Lang genoeg zijn ze dus wel.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:17

Thirza schreef:
Oh ts zie dat je ook in N'gein woont, ik kan wel wat kalk poeder voor je mee nemen, kan je het proberen.

Ah dat zou helemaal top zijn natuurlijk!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:17

Ik ga je n PB sturen

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:18

Thirza schreef:
Je kan bij de drogist poeder halen waardoor haar erg stug wordt en het beter blijft zitten.
Ik heb van het weekend eentje gevlochten met kalk poeder erin, dat bleef ook heel goed zitten.

Hier een blog over het poeder
http://www.beautylab.nl/kruidvat-effex- ... er-review/

Maar hoe moet ik dit erin doen dan? Gewoon ook de manen naar twee kanten doen zoals ik altijd doe en dan op die scheiding het kalkpoeder doen?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:18

Probleem is denk ik dat de lengte te verschillend is en te kort richting de schoft. Dan trek je erg makkelijk de vlecht los.
Ik zou het toch proberen te knotten... Lastig hoor :n

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:20

Of, je doet een hengstenvlecht tot 1/3, halverwege en de rest los of geknot?

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:23

Tijdens het rijden verandert de halshouding van het paard, de bovenlijn word langer en de vlecht rekt dus mee. Als de bovenlijn dus weer korter word, zit je vlecht lelijk :P met langere manen blijft het nou eenmaal beter zitten.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:24

MariekeS_ schreef:
Probleem is denk ik dat de lengte te verschillend is en te kort richting de schoft. Dan trek je erg makkelijk de vlecht los.
Ik zou het toch proberen te knotten... Lastig hoor :n

Hij laat juist het meeste los ergens in het midden, bij de schoft blijft die vaak wel zitten.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:24

MayDayParade schreef:
Tijdens het rijden verandert de halshouding van het paard, de bovenlijn word langer en de vlecht rekt dus mee. Als de bovenlijn dus weer korter word, zit je vlecht lelijk :P met langere manen blijft het nou eenmaal beter zitten.

Ja ik denk dus ook dat dit het probleem wel is maar dan moet er toch nog wel een manier zijn waarop die nu ook zo goed als blijft zitten....

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:29

_Linn_ schreef:
MayDayParade schreef:

Ja ik denk dus ook dat dit het probleem wel is maar dan moet er toch nog wel een manier zijn waarop die nu ook zo goed als blijft zitten....

Ik heb weleens gezien dat iemand een hengstenvlecht maakte van ongeveer 10 cm, en dan een knotje, en daar een stuk of 5 van. Zag er heel leuk uit, ook een paard met halflange dunne manen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:31

Eerst inspuiten met haarlak. .. dan niet je scheiding maken maar hoog vlechten.
Je kan er touw op mee vlechten en als je klaar bent dan weer haarlak erover spuiten

Persoonlijk denk ik dat de manen te dun zijn voor een mooie hengstenvlecht