Paddock Paradise Systeem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dominique_DG

Paddock Paradise Systeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 10:38

Beste Bokker,

De titel zegt het al; wie is hiermee bekend?

Ik zat vanochtend rond te neuzen naar stalling omgeving Apeldoorn en kwam Pensionstal Buitenkans te Uddel en Stal Gioia tegen te Wiesel die beiden met dit systeem werken.

Zo op het eerste oog; perfect en heel diervriendelijk! Ik heb een paard het liefst zoveel mogelijk buiten en dit systeem lijkt daarvoor ideaal.

Iemand met ervaringen?

Beknope omschrijving van Stal Gioia:
"In het Paddock Paradise systeem leven de paarden voornamelijk op de “track”, een pad van ongeveer 4 meter breed wat om en door de weilanden loopt. Op deze track bevinden zich verschillende voerpunten en verschillende landschapselementen. Door deze indeling worden de paarden gestimuleerd om veel afstand af te leggen en op zoek te gaan naar hun voer. Veel bewegen is onder andere erg goed voor de spijsvertering en de hoeven van het paard."

Groet,
Dominique

xxrossiexx

Re: Paddock Paradise Systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:09

ik zie dat je aardig nieuw bent, maar er zijn al heel veel topics over paddock paradise.
hiervoor kun je de zoekfunctie gebruiken rechtsboven de pagina

Dominique_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 14:29

Bedankt! Ik had al gezocht, maar kom voornamelijk stukjes tegen waarin omschreven wordt hoe ze eruit zien. Ben juist zo benieuwd naar de ervaringen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:38

Ruimte om te spelen, ruimte om elkaar te ontlopen, stabiele paarden, geen idioot gestuiter onder het zadel, soepeler, makkelijker spierbehoud door het blijven bewegen.
Nu heb ik hier geen trappende pony's (die waren exit gegaan), maar er is ook geen reden toe, als pony schrikt kan die altijd weg, verdedigen door te slaan is niet nodig.
Hoeveel manier van houden is en hoeveel karakter kan ik niet zeggen, maar ik zie er dieren die fijn en veilig in de omgang zijn ook als ze een tijdje weinig tot niks doen qua werk.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:46

Mijn paarden staan ook in een paddock paradise. Ik ben heel tevreden en mijn paarden ook, het enige punt bij een pension stal vind ik de grote van de kudde. Hoe groter de kudde en hoe meer eigenaren, hoe groter de kans dat er vaak paarden vertrekken en weer nieuwe komen. Dat brengt veel onrust in de groep.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:16

Ga kijken en let goed op de paarden.

Mijn paard heeft welgeteld 2 weken op een paddock Paradise gestaan. Moest iedere dag aankomen met Betadine en zag mijn paard veranderen in negatieve zin. Ze sloot zich helemaal af, liep met een grote boog om de andere paarden en durfde niet te eten.
Dit was een kudde van 19 paarden, waarvan minstens 14 ruinen. Daarnaast waren er 5 voerplekken waarvan 3 dicht bij elkaar.
Wel even erbij vermeldend dat mijn paard voorheen in kleine groepjes altijd de baas was.

Kijk dus heel goed naar hoe alles in elkaar steekt, er moeten veel hooiplekken zijn, liefst onbeperkt en op veel verschillende plaatsen. Wat is de verhouding in de kudde enz enz.
Zie je veel paarden die onder de wonden zitten hoef je er in principe al niet eens over te denken om er te gaan staan. Ter vergelijking, de kudde waar mijn paard in stond waren denk ik een stuk of 7 a 8 paarden die permanent rondom in de wonden stonden. De rest hadden eigenlijk ook allemaal wondjes maar lang niet zoveel.

Edit: Ik ben overigens wel voor het hele concept, zou het geweldig vinden. Ze lopen inderdaad veel wat goed is voor het algehele paard en hebben alle vrijheid wat ook fijn is. Alleen de plek die ik had uitgekozen was niet zo fantastisch als je in theorie zou denken.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:23

Een kennis van mij heeft 2 paarden waarvan er 1 bewust niet (meer) in PP staat. Deze kon niet tegen de onrust in de groep als er een ander paard uit de groep werd gehaald. Ook tegen de kou was hij niet zo goed bestand en geniet nu van zijn stal leven gecombineerd met weiland en paddock uren. Het andere paard is juist helemaal opgeknapt in PP, veel losser in zijn lijf, beter contact met soortgenoten en geniet van zijn vrije leven met zijn vrienden.

Ik denk dat het daarom heel belangrijk is om te bekijken of je paard er geschikt voor is en of deze in de groep zou passen. Misschien kan je een soort proefperiode afspreken. Ik zou ook zeker kijken of de sfeer je aanspreek op deze stal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:16

carika schreef:
Mijn paarden staan ook in een paddock paradise. Ik ben heel tevreden en mijn paarden ook, het enige punt bij een pension stal vind ik de grote van de kudde. Hoe groter de kudde en hoe meer eigenaren, hoe groter de kans dat er vaak paarden vertrekken en weer nieuwe komen. Dat brengt veel onrust in de groep.

Mijn PP heeft max. vier paarden, waarvan twee van mijzelf zijn. Maar door overlijden van een van de pensionpaarden en het vertrek (door verhuizing) van de ander, gaf dat wel enige consternatie in de kudde. Gelukkig is de helft van de kudde altijd hetzelfde, mijn twee arabjes, die zeer flexibel zijn en niet overheersend dat scheelt wel.

http://paddockparadiseschoorl.webs.com/

linda300988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:05

Mijn paard staat ongeveer een jaar in paddock paradise. Dit bevalt erg goed! Paard zit prima in haar vel en beweegt veel meer dan toen ze gewoon in het land/paddock stond.
Ik denk dat je goed moet kijken dat er niet te veel paarden op een kleine ruimte staan. Ook moeten er meedere voerplekken zijn. Het meest ideale is een voerplek/net per paard(of meer). Dan kunnen de minder dominante paarden ook rustig eten.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:17

Mijn eigen kudde thuis staan in PP stijl:) Mijn ruin die ik het langste heb moest erg wennen aan de overgang naar buiten. Dat hij zelf dag en nacht kan bepalen waar hij staat en eten en drinken kan pakken en zoeken. Hij heeft heel zijn leven daarvoor een stal gehad waar hij de nachten naar binnen ging en overdag buiten. Hjj had de nodige moeite met aanpassen in het begin. Dat heeft zeker 1,5 jaar geduurd voor hij zijn draai helemaal gevonden had. Vooral omdat hij ook waakt dag en nacht over zijn groep en zijn eten moest delen vond hij ook niets in het begin. Winter buiten vond hij ook zwaar en moest zeker meer eten krijgen om zijn vacht in stand te houden want dat was hij niet gewend. Hij is daardoor een tijdje wat slechter geweest. Maar nu...een glanzend en sterker en ontwikkeld nog steeds naar een fijn paard! En vooral ook blij paard! HIj is vrolijker, leniger, gezelliger voor mij:) Enz. Zou niet meer terug willen.

Maar bij mij is het verschil dat ik overal zelf in vloed op heb. Ik heb een kudde van 4 eigen paarden. 2 grote en 2 mini's aan huis. Dus regel alles zelf er omheen. En kan alles naar wens van paarden aan passen. Totaal verschillend van elkaar maar wel 2 ruinen, 2 merries. Dit werkt voor mij.

Dat is natuurlijk in pension wel anders. Daar wordt hier boven al het een en ander over gezegd. Vooral wissel in kuddes heeft invloed.. En paarden die dus daarvoor gewend waren zelfstandig gedeeltes buiten te staan krijgen wel een val vaak. En zou ik zeker zelf meer letten op samenstelling van kudde, wissels en het er in en eruit halen van een paard voor training en genoeg kans op drinkplek, eten enz. En genoeg schuilplekken waar ze ook eens rustig af kunnen zonderen van kudde! Want soms vind een paard dat ook wel even fijn.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:20

Lees eens het artikel Paddock Paradise op de Bokt Wiki. Daar kun je vast wel wat mee.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:46

Of kijk op paddockparadijs.nl

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:35

Ik heb mijn 2 shetten aan huis in een soort PP staan. Ik vind de voordelen voornamelijk dat ik ze 24/7 buiten kan laten lopen. Zij kunnen zelf hun inloopstal in wanneer ze dat willen.
Deze manier van houden zorgt er hier voor dat ze goed in beweging blijven doordat ik op diverse plaatsen hooinetten hang en ze naar binnen moeten voor het drinkwater.

Ook kan ik op deze manier heel goed hun grasinname beperken, omdat ze anders veel te dik worden en ik bang ben dat ze bij veel weidegang hoefbevangen zouden raken. In de weitjes grazen nu schapen, mijn shetten mogen afhankelijk van de fructaanindex enkele uren per dag in de wei. Daarnaast geef ik ze onbeperkt graszaadhooi d.m.v. slowfeeder hooinetten.

Een derde voordeel vind ik dat ik op deze manier in de winter/op natte dagen mijn weides spaar. Voorheen zag ik het prille voorjaar de wei er niet meer uit. Nu lopen ze gewoon op de track die al kaal is. Gelukkig staan er eigenlijk weinig plassen op, hoeveel het ook regent.

http://www.mijnalbum.nl/Album=JUPDJLIH

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:55

Paddock Paradise vind ik ideaal. Neemt niet weg dat niet alles met 24/7 buiten, een shuilstal en wat hooinetten op een route, ook een pp is.
Voor een goede pp stem je het aantal paarden op de ruimte af. Je maakt de track zo dat er bijv geen hoeken zijn waar paarden in ene hoek gedreven kunnen worden.
Je biedt diversiteit aan in ondergrond en obstakels.
Het is voor veel paarden wennen, maar dat is eigenlijk best krom natuurlijk. Een paard hoort in een kudde en te bewegen. Het feit dat stalpaarden moeite hebben met de overgang zegt meer over de huidige situatie die overal meer geaccepteerd wordt.
Ik zou het fijn vinden dat de stal rekening houdt met de wei open en het fructaan in het gras.

Wat mij tegen staat van enkele stallen met pp is, dat ze alleen de track overdag aanbieden of dat er weinig goede rij/trainingmogelijkheden zijn. Dus het wordt snel nogal natural.

Paarden moeten goed geintroduceert worden.

Uddel ben ik wezen kijken in de startperiode en is een nette stal. Bied ook goede rijmogelijkheden en de track is ruim. Leuke heuvel en vijver oa. Over van alles werd wel nagedacht. Nette en veilige omheining. Vijver met pomp en water werd gecontroleerd op kwaliteit. Ik meen dat ze bodem/gras en hooi analyse liet doen wat ook imo een pre is.
Verder dus goede rij en longeerbak met goede bodem. Staat voor iedereen open, dus ook mensen die wel met bit, sporen, boomzadel etc willen rijden.
Paarden zagen er prima uit. Niet te mager en niet beschadigd. Was groeiende, dus kwamen toch regelmatig nieuwe bij.

Ik weet nu wel meer mensen die iets dergelijks hebben gemaakt of op pp staan met goede resultaten. Het lijkt erop dat paarden minder koliek krijgen en minder blessures.

Natuurlijk kunnen ze een krasje hebben, maar met wat ga je het vergelijken?

Paarden die weinig buiten komen, gaan vaak uit hun dak in de wei de eerste keren. Of ze vreten zich vol met gevolgen van dien. Ook komen paarden op stal er in de winter vaak minder uit en gaan die paarden ook weer meer tekeer als ze even los mogen. Ook weer met risico's.

Daarbij is stilstaan op stal en wel veel eten heel slecht. Dan heeft je paard geen bijt plekjes, maar van binnen gebeurt er heel veel wat mensen niet zien en velen niet eens ooit zal opvallen. Dikke benen bijv wordt snel naar van alles gegrepen, behalve de oorzaak.

Vanuit de wei op stal vind ik echt slecht. Na het rijden op stal net zo. Ook toen mn paarden nog op stal stonden gingen ze altijd even lopen op steen na het rijden en daarna even vrij op de paddock ( ;s avonds )
Je noemt 2 stallen die een echt pp nastreven en hun best doen voor kwaliteit. PP is echt ideaal, mits goed opgebouwd.
En je moet afwegen wat zwaarder weegt. Ik vond eerst onweer eng toen die van ons 24/7 naar buiten gingen ( wel met schuilstallen ). Maar ergens heb ik ze liever als paard buiten en gezond dat ze geraakt worden door de bliksem dan dat ze nog 10jr langer mogen leven dood ongelukkig in een klein donker hokje, zielig alleen. 3 van ons staan samen en gaan perfect, maar soms moet de merrie even laten zien dat zij alles regelt. Tja......dat is even zo en er gebeurt verder niks.

Onze paarden hebben amper wat en zeker niet meer dan stalpaarden.

Dominique_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 08:32

Wat een reacties, ontzettend fijn!!

Toch bijzonder om te lezen dat sommige paarden het helemaal niets vinden, ondanks dat het toch hun natuurlijke habitat nabootst.

Ik vind het zoeken van een stalling best spannend; hoe reageert een nieuw paard erop? Toch zonde als je denkt alles goed geregeld te hebben en het paard blijkt het er niet mee eens, zie maar eens een andere stalling te regelen. Risico van het vak ;-). Uiteraard zou degene van wie ik hem/haar aanschaf mij al wel kunnen vertellen of het iets zou zijn voor het paard.

Vooralsnog klinkt het pp in MIJN ogen ideaal, ik ga binnenkort eens in Uddel kijken. In ieder geval fijn om nu te weten waar ik op moet letten en welke gerichte vragen ik kan stellen.

Groetjes!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:27

Dat sommige paarden niet kunnen aarden in een pp heeft denk ik niet zozeer met het pp-idee zelf te maken, maar meer met de kudde waarin ze staan, met hun karakter, achtergrond, voerbehoefte etc.
In een pp moet je wel zorgen voor genoeg voederplaatsen, ruimte om elkaar te ontwijken, genoeg schuilgelegenheid bijv.
Als een paard niet gewend is in een kudde te staan, logisch dat-ie dan aanpassingsmoeilijkheden heeft. Als een paard een veel grotere voerbehoefte heeft dan de anderen, moet hij toch op één of andere manier bijgevoerd worden.
Ik heb zelf niet echt een pp, in die zin dat ik geen echte tracks rondom heb lopen, maar wel paddocks aaneengeschakeld door paden en doorgangen. En ik merk dat je rekening moet houden met de grootte van de kudde (in mijn optiek is 15-16 max), met de karakters, met de voerbehoefte, en je ruimte handig moet indelen met her en der obstakels waardoor ze gelegenheid hebben elkaar te ontwijken.
Ik denk dat heel veel paarden in dit systeem passen, enkele uitzonderingen niet.
Zo heb ik een keer een paard van 25 gehad die niet goed voor zichzelf kon opkomen en kleine kuddes gewend was. Mijn leidruin accepteerde hem niet, en na een paar maanden moesten we tot de conclusie komen dat het niet ging werken.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:21

Ooo ik denk dat mijn paard het fantastisch zou doen in een goede PP waar voldoende voerplekken, onbeperkt hooi en een goede kuddesamenstelling is.

Enkel degene die ik geprobeerd heb was een drama voor mijn paard.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:55

Kudde samenstelling moet zeker op gelet worden. Niet alle paarden gaan samen in een kudde. Het klinkt altijd zo simpel. En verder dik tevreden hoor met mijn kudde.

Ook als ene paard zich niet fit voelt (ziek is of iets) wordt hij soms uit de kudde geduwd. Het is dus goed op karakters enz letten. Dat is het moeilijkste en heb je op een stal waar je staat niet altijd invloed op.

Ik zou niet meer terug willen naar stal/pensioen anders dan wat ik nu thuis heb! Ik ben met 1 paard nog weleens op pad en dan moet hij soms op stal..nou dan hoor je hem wel hoor:) Deur dicht dat kan niet:) Of alleen stukje paddock zonder echt wandelen of kudde...nou doe maar niet te snel:)

Ben nog bezig met een droom om een stukje extreem trail erin te maken maar dat is toekomst. Voor paarden nog meer afwisseling en ze leren zelf puzzelen en zekerder worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:56

Je moet het de tijd geven. Meeste paarden staan op stal en komen met een kleine groep enkele uren op de wei. Meestal wordt er precies gekeken wie bij elkaar kunnen. Vaak ook op maat en sexe. Paarden staan 's middags bij het hek omdat er in de stal eten ligt. ( vaak nog snacks in de vorm van biks ) OOk hebben paarden veelal niet echt een geweldige start in goede opfok meegekregen, dus normaal communiceren, bewegen en eten zoeken is ze niet echt geleerd.
Ik hoor zovaak mensen roepen dat hun paard niet bij anderen kan bijv. Maar dat ligt ook aan de situatie. Als mijn ruin in een grote groep staat, met voldoende ruimte, gaat hij niet eens in op verkeerd gedrag van een ander paard. Dan is het snel over. Als je paard niet kan communiceren met andere paarden is hij iets tekort gekomen. Het hersteld zich echt wel, maar je moet het de tijd geven.
Uddel is prima, die andere ken ik niet. Als een groep rustig is en je introduceert 1 paard op de juiste manier, zal het niet zo snel verkeerd lopen.
Alles wat geen echte pp is, moet zich ook niet zo noemen. Hoorde vd week nog dat een stal zegt dat ze pp hebben...........nou, echt niet hoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:33

superpony schreef:
Paddock Paradise vind ik ideaal. Neemt niet weg dat niet alles met 24/7 buiten, een shuilstal en wat hooinetten op een route, ook een pp is.

Dit.

Verder: zie onderschrift. Ik heb dan geen officiële paddock paradise maar voor zover dat kan op gehuurde grond doe ik mijn best.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:03

Ja, Koper, zoiets is ideaal ook, zeker voor eigen paarden. Dan kun je toch zelf meer bepalen.

Dominique_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 16:24

Ben gisteren in Uddel geweest. Even langs de weg gespiekt en met iemand van stal gesproken, had helaas te weing tijd. Ik maak tzt even een afspraak.

Het zag er, voor zover ik kon zien, ideaal uit. Niet teveel paarden, netjes en verzorgd en de dame die ik sprak was erg tevreden. Leuke sfeer onder de gasten, ook heel belangrijk.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:06

PowerReiner schreef:
Ga kijken en let goed op de paarden.

Mijn paard heeft welgeteld 2 weken op een paddock Paradise gestaan. Moest iedere dag aankomen met Betadine en zag mijn paard veranderen in negatieve zin. Ze sloot zich helemaal af, liep met een grote boog om de andere paarden en durfde niet te eten.
Dit was een kudde van 19 paarden, waarvan minstens 14 ruinen. Daarnaast waren er 5 voerplekken waarvan 3 dicht bij elkaar.
Wel even erbij vermeldend dat mijn paard voorheen in kleine groepjes altijd de baas was.

Kijk dus heel goed naar hoe alles in elkaar steekt, er moeten veel hooiplekken zijn, liefst onbeperkt en op veel verschillende plaatsen. Wat is de verhouding in de kudde enz enz.
Zie je veel paarden die onder de wonden zitten hoef je er in principe al niet eens over te denken om er te gaan staan. Ter vergelijking, de kudde waar mijn paard in stond waren denk ik een stuk of 7 a 8 paarden die permanent rondom in de wonden stonden. De rest hadden eigenlijk ook allemaal wondjes maar lang niet zoveel.

Edit: Ik ben overigens wel voor het hele concept, zou het geweldig vinden. Ze lopen inderdaad veel wat goed is voor het algehele paard en hebben alle vrijheid wat ook fijn is. Alleen de plek die ik had uitgekozen was niet zo fantastisch als je in theorie zou denken.

Heey, wat naar dat je ervaring zo negatief was. Maar een kudde van 19 paarden en daarvan 14 ruinen is ook wel erg groot, hoe groot je stuk land ook is. De paadjes bij Paddock Paradijs zijn groot genoeg om elkaar te passeren maar onze paarden doen we altijd in de bak of een grote wei (zonder paddock paradijs) als ze aan elkaar moeten wennen. Want daarvoor zijn die paadjes toch wat klein....

Mijn ervaringen met paddock paradijs zijn super. Mijn paard staat er 24/7 in, alweer ruim 1,5 jaar en mijn vorige paard stond ook in een paddock paradijs. Juist de afwisseling, gras, verhrde stukken en zand vond ik ideaal. Ook dat mijn paard veel meer beweegt waardoor hij (kruizing met fjord) minder aankomt in de 'goede maanden'

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:26

19 paarden en maar vijf voerplekken....... dat is vragen om ellende. Er moet altijd één voerplek meer zijn dan het aantal paarden is mijn ervaring. Sowieso zou ik met een kudden nooit boven de 7 paarden uit gaan. In het wild zijn gemeenschappen ook maar rond de negen paarden. Ook al zijn kuddes groter om te zien, ze leven in subkuddes van 9 paarden. In het wild hebben 9 paarden op zijn minst al 3 vierkante km nodig.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:28

Precies, wij hebben met een kudde van 5 paarden 6 voerplekken.

Onze kudde bestaat uit 5 paarden en een shet. En nooit gezeik en ruimte genoeg.
Voordeel van paddock paradise is dat je weilanden langer goed blijven omdat ze de hele dag door bewegen op de paden om de weilanden heen.