Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
carika schreef:Mijn paarden staan ook in een paddock paradise. Ik ben heel tevreden en mijn paarden ook, het enige punt bij een pension stal vind ik de grote van de kudde. Hoe groter de kudde en hoe meer eigenaren, hoe groter de kans dat er vaak paarden vertrekken en weer nieuwe komen. Dat brengt veel onrust in de groep.
PowerReiner schreef:Ga kijken en let goed op de paarden.
Mijn paard heeft welgeteld 2 weken op een paddock Paradise gestaan. Moest iedere dag aankomen met Betadine en zag mijn paard veranderen in negatieve zin. Ze sloot zich helemaal af, liep met een grote boog om de andere paarden en durfde niet te eten.
Dit was een kudde van 19 paarden, waarvan minstens 14 ruinen. Daarnaast waren er 5 voerplekken waarvan 3 dicht bij elkaar.
Wel even erbij vermeldend dat mijn paard voorheen in kleine groepjes altijd de baas was.
Kijk dus heel goed naar hoe alles in elkaar steekt, er moeten veel hooiplekken zijn, liefst onbeperkt en op veel verschillende plaatsen. Wat is de verhouding in de kudde enz enz.
Zie je veel paarden die onder de wonden zitten hoef je er in principe al niet eens over te denken om er te gaan staan. Ter vergelijking, de kudde waar mijn paard in stond waren denk ik een stuk of 7 a 8 paarden die permanent rondom in de wonden stonden. De rest hadden eigenlijk ook allemaal wondjes maar lang niet zoveel.
Edit: Ik ben overigens wel voor het hele concept, zou het geweldig vinden. Ze lopen inderdaad veel wat goed is voor het algehele paard en hebben alle vrijheid wat ook fijn is. Alleen de plek die ik had uitgekozen was niet zo fantastisch als je in theorie zou denken.