2 paarden op 2 stukken van 500m², haalbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

2 paarden op 2 stukken van 500m², haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 17:57

Nu mijn ouders verhuist zijn, de paarden van mijn ouders verkocht, mijn eigen paard op pension staat, mis ik toch wel de paarden achter het huis.

Alleen heb ik geen 6 hectare grond zoals mijn ouders hadden.

Ik heb zelf 1000m² grond, waarbij ongeveer een 500m² omgebouwd zou kunnen worden tot weide/paddock met 2stallen en een opslag. Hier staat momenteel zeer veel gras, maar is een redelijk natte ondergrond, dus zal ofwel een stuk bestraat ofwel gedraineerd moeten worden. En dat gras is in een mum van tijd volledig weg met 2 paarden. Hier zouden de paarden 's nachts op stal, overdag op de paddock komen.

Dan heb ik nog een stukje van 500m² dat ik zou mogen gebruiken, dat 200 m verder in de straat ligt, niet ver, maar ook weer niet groot. Dit is al omheind, staat een schuilstal (afdak) op, geen ruimte voor opslag, en is een stuk onder de bomen, weinig gras, en zeer natte ondergrond, dit is in een natuurdomein, dus mogen geen bomen uitgedaan worden, mag geen drainage komen en mag niet bestraat worden.

Nu ik het zo op schrijf lijkt het dat dat 2de stuk weinig meerwaarde kan bieden, behalve om zeer af en toe een uurtje te gaan grazen, of om ze daar neer te zetten als het zeer warm is.

Wat ik ook zou kunnen doen is ze altijd op het 2de stuk zetten, en ze naar huis halen om te grazen. Maar dan heb ik nog niet de paarden aan huis en zou me zeer veel werk kunnen bezorgen.

Voor een rijpiste moet ik niet zorgen, er is een mooie gedraineerde piste met verlichting aan de overkant van de straat die ik altijd mag gebruiken, en ik heb een trailer klaar staan om op verplaatsing te gaan rijden.

Het zou voor 2 rijpaarden zijn, die beide snel dik worden van gras, maar toch wil je ze de kans geven om af en toe te grazen.

In de toekomst hoop ik het stuk grond dat tussen mijn huis en het 2de stuk ligt op te kopen, maar die eigenaar lijkt van de aardbodem verdwenen. (Woont in het Midden Oosten en heeft vermoedelijk geen besef van het feit dat hij nog 2 hectare natuurgebied in België heeft liggen)

Wat denken de bokkers, is het haalbaar? Zien de bokkers een nut voor het 2de stuk? Of moet ik het simpel houden en mijn paard op pension houden?

Gini

Re: 2 paarden op 2 stukken van 500m², haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:26

Ik vind de stukken te klein voor twee paarden. Ze kunnen geen sprint trekken op zo een klein stukje en met de natte ondergrond heb je in de herfst en winter waarschijnlijk alleen maar kniehoge modder.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:32

En ik vind dit dan wel weer kunnen.
Zeker ook als ze genoeg beweging krijgen.

Op pension stallen staan paarden vaak veel kleiner ...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:33

Ik vind het ook erg klen voor 2 paarden, 500m2 is ong 20x25 dat is iets groter dan een halve rijbak.
Stukje 2 zie ik geen meerwaarde in, behalve voor af en toe een uurtje grazen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:36

Ik vind 2500m² al te weinig voor 2 paarden, wij zijn al aan het kijken om de grond rondom nog bij te kunnen krijgen tot minstens 5000m² (en als we eventueel kunnen pachten kunnen we nog richting de hectare gaan maar dat moeten we allemaal nog zien, 5000m² zou al een begin zijn voor de winter en dan kunnen ze in de zomer op de 1.5h. weide die ik dan houd.)
500m² vind ik echt veel te klein voor twee paarden.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:40

dat is gigantisch klein en niet haalbaar.
maak het je niet moeilijk en houd je paar op de stal.
je wil niet weten hoeveel gedoe dit gaat opleveren, laat staan hoeveel kosten qua extra ruwvoer etc. omdat je paarden geen gras hebben. wat er nu staat ben je na paar keer goed grazen kwijt..

ga nou niet denken 'ik wil ze zo graag aan huis'
want jezelf en vooral je paarden gaan er aan onderdoor..
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 10-06-15 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:41

Nee, dat vind ik echt veel te klein. Wij hadden twee paarden op 4800m2 en zelfs dat was niet te doen. Uiteindelijk hebben we daar een halve hectare bijgepacht en kwamen we min of meer uit. Zo'n klein stukje vind ik niet eerlijk tegenover je dieren :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:42

Met een halve hectare moet je sowieso bij voederen imo (of je moet een erg sober ras hebben) en dan is het ideaal als je ze met beleid kan laten grazen (dus een paar uren grazen en de rest van de uren hooi.)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:42

Oh wacht even. Ik vergis me een nulletje. Ik dacht dat het om een halve hectaar ging...

Niet helemaal wakker.
20x25 zou ik voor 2 grote paarden ook niet doen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:45

xSwanHeart schreef:
Nee, dat vind ik echt veel te klein. Wij hadden twee paarden op 4800m2 en zelfs dat was niet te doen. Uiteindelijk hebben we daar een halve hectare bijgepacht en kwamen we min of meer uit. Zo'n klein stukje vind ik niet eerlijk tegenover je dieren :n

Wat is daar niet eerlijk aan? Zolang je maar genoeg bijvoert :) en het ligt er helemaal aan hoe het ingedeeld is of ze een flinke sprint kunnen trekken. Als het stuk 10 x 50 is bijvoorbeeld dan kan dat zat.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:48

Zelfs als het 10x50 is, zou ik dat geen flinke sprint willen noemen. Dan komt een paard net een beetje op gang. En zeker als er twee paarden op zo'n stukje moeten staan, zal er van rennen niet veel kunnen komen.

Nog een ander aandachtspuntje: mijn paarden, die op een groot weiland prima samen konden staan, maakten elkaar op een kleiner stukje zowat af. Zeker als er weinig te grazen was. (We voerden dan uiteraard wel bij, maar uiteindelijk gaat dat ook een keer op.) Op zo'n klein stukje kunnen je paarden elkaar nooit ontwijken. Zou er niet vanuit gaan dat dat zomaar goed gaat.
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 10-06-15 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:50

Mijn paard en pony hebben ongeveer dezelfde ruimte en ik zie mijn paard regelmatig een sprintje trekken, bokken en lekker rollen (tis te zeggen, wanneer meneer niet ziek is). Mijn paard staat uit zichzelf bijna gans de dag in zijn stal. In het begin heb ik ergens een wei gehuurd en dit was niet met de zin van beide heren, vooral de pony ontpopte zich tot een echte hooligan op die wei.
Op dit moment staat er thuis geen stroom op de draad, pony lief weet dit. Onlangs is hij nog uitgebroken omdat hij alleen achter moest blijven. Hij heeft toen heel de voormiddag mogen grazen in de tuin. Moest hij echt naar het gras willen, dan zou hij niet in het paddock te houden zijn, maar hij doet echt geen moeite om uit te breken en naar het gras te gaan.
Ruwvoer is wel een grote kost, maar als je op zoek gaat naar ronde balen voordroog, dan is dit best nog te doen.
Mijn 2 mannen zijn best gelukkig aan huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:51

Daar merk ik anders niks van :) wij hebben een stuk van 500 m2 en een stuk van 1500m2 . Op het stuk van 500 gaan ze net zo hard als op het grotere stuk en als ze eens bij de buren lopen (3 HA) dan ook hetzelfde tempo. Kwestie van kijken naar je paarden of het kan en een goed weidebeleid. Mijn paard is allergisch voor gras dus wij vinden het niet erg dat we weinig tot geen gras hebben. Ze krijgen gewoon hooi.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:57

Ik vind het kunnen. Ik heb zelf 1,2 ha. maar daar staat de woning op de schuur , de varkenswei (is zwart, maar de naam blijft) ook de oprit. Ik hou mijn paarden in de winter in de bak. In de zomermaanden staan ze op de wei en moeten ze in de bak drinken. Heel veel mensen hebben hun paard in een box staan op een manege of iets. Dan mogen ze als ze geluk hebben een uurtje buiten grazen of in de bak even hun pootjes strekken. Als jij denkt je paarden genoeg te kunnen boieden, al dan niet met bijvoeren (want dat zal denk ik niet anders kunnen) dan zou ik het gewoon lekker doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:01

Ik vind het niet kunnen.
In mijn ogen kan een paard geen sprintje trekken op een grote volte.
Laat staan met 2 paarden.

Zet er 2 geitjes in of zoiets. Maar geen paarden.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 19:07

Op het 2de stuk hebben altijd 4 A pony's gestaan, buiten dat het daar heel nat was in de winter konden die ook gewoon een sprintje trekken. Maar mijn paarden zijn natuurlijk geen A pony's...

Dat bijvoeren me geld kan kosten had ik al door, pension kost me ook veel geld. Maar de financiële kant is niet het belangrijkste, ik wil dat mijn paarden het goed hebben, en als dat niet achter het huis is is dat spijtig.

Het eigen stuk is ongeveer 4 m breed en 125 m lang, stallen en opslag kunnen naast het huis dus hoeven niet mee op dat stuk. Dus ik denk wel lang genoeg om een sprintje te trekken, maar smal om fatsoenlijk te kunnen passeren. Ik weet ook nog niet of dat de paarden goed overeen komen, want wegens omstadigheden staan die elks op een andere pensionstal, dus dat zou ik ook eens moeten uittesten. Uiteraard begin ik geen stallen te bouwen voor ik zeker ben. Gelukkig kan ik het overeen komen wel al eens testen op het 2de stuk.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:22

Lekker doen!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:26

Een sprintje trekken zal dan wel gaan.
Maar als ze niet helemaal overeenkomen slaan ze elkaar de draad in.
Daarnaast lopen ze een smalle stook sneller kapot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:28

Tyrcanol schreef:
Oh wacht even. Ik vergis me een nulletje. Ik dacht dat het om een halve hectaar ging...

Niet helemaal wakker.
20x25 zou ik voor 2 grote paarden ook niet doen ...
Ik had precies hetzelfde, dacht echt dat er 5000 in de titel stond. :j

500m2 is echt veel te klein voor 2 paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:29

4m breed maar? Dat is een stalgangpad zeg maar.
Dat zou ik niet durven. Als ze een kleine schuiver maken of in omgekeerde richting komen....daar komen enge dingen van.
Als het nou 10x40 was dan zou het nog gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:30

bruintje123 schreef:
Een sprintje trekken zal dan wel gaan.
Maar als ze niet helemaal overeenkomen slaan ze elkaar de draad in.
Daarnaast lopen ze een smalle stook sneller kapot.

Met 500 hele m² is de kans sowieso reëel dat ze elkaar een keer de draad in slaan. Al is het maar met spelen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:32

Helemaal mee eens.
Mooie wei voor 2 geitjes.
Of gewoon een leuke tuin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:35

Als ik naar mijn eigen merries kijk hoe volslagen idioot die iedere dag doen als ze in de winter in de bak (20x40) lopen ipv op de wei dan gaat het vaak ook maar net goed (soms ook niet: over de kop tegen hek, oogkas gebroken). Deze doen elkaar geen bewust kwaad maar als ze in volle galop in tegengestelde richting gaan en idioot bokken dan zit er toch vaak weer ergens een hoefafdruk.
Die paarden staan daarnaast de hele dag en nacht in een paddock van 20x20 met inloop stal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:41

Dat formaat vind ik alleen geschikt als winteruitloop, niet als jaarrond verblijfplaats

4 meter breed vind ik ook erg smal. Een groot paard die lekker rolt neemt al veel ruimte in immers.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 20:03

Ok, hopen dat ik mijn buurman te pakken krijg, en dat stuk hiernaast kan kopen. Hier zijn zoveel mooie stukken grond, maar niks dat verkocht of verhuurt wordt, terwijl er allemaal niks met gedaan wordt.