Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Starbreeze schreef:Een andere vraag, hoe lang zou een paard eigenlijk moeten stappen na, laten we zeggen, een training van een uur? Ik las in de bokt wiki dat het uitstappen het dubbele van de training zou moeten bedragen. Is dat niet wat veel?
http://www.bokt.nl/wiki/Stapmolen
Starbreeze schreef:@Babbelientje
Misschien was ik niet duidelijk genoeg in mijn beginpost
De vraag is of het na uitstappen onder de man, afzadelen en afspuiten nog een positief effect heeft op de verdere cooling down van het paard, ivm bijv. verzuring.
Niet óf ik het moet doen omdat mijn paard het misschien niet leuk vind.
Babbelientje schreef:Ik zou het zelf nooit doen. Ik stap mijn paard uitgebreid onder het zadel uit en alles wat we daarna doen is een beloning voor hem. Hij krijgt lekker wat graan, ik spuit hem indien nodig een beetje af, poets hem nog even, kroel een beetje met hem, etc. Dan gaat hij lekker de wei op en alles wat ik nog niet had opgeruimd toen hij stond te eten doe ik daarna. Ik vind dat mijn paard tijdens het rijden gewerkt heeft en daarna niet meer gedwongen hoeft te worden tot dingen die hij niet leuk vindt. Na het rijden is er tijd voor leuke dingen want dat heeft ie verdient.
Zucchero schreef:Verzuring van spieren is niet helemaal hetzelfde principe als het opwarmen en koelen van gewrichten (synovia) en de pezen. Ik had TS al een pb gestuurd maar reageer nu toch maar even in het topic. Voor de pezen en gewrichten zijn een goede warming-up en cooling-down ook essentieel! Onbelast opwarmen enuitstappen is zeker niet verkeerd om te doen! Juist goed! Ik zie helaas het merendeel van de ruiters hier te weinig aandacht aan besteden.
Qua of het paard het wel of niet leuk vindt, zou ik me ook niet zo druk over maken.