piemel op commando laten schachten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zomerbloem

piemel op commando laten schachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 16:47

Hoi, ik wil mijn ruin (2 jaar nu) ivm hygiene leren zijn piemel op commando te laten hangen om schoon te houden. Meneer staat het toe maar vind het niet super als ik eraan zit en trekt zn plasser snel terug. Wie heeft tips om hem dan terug te halen?
Laatst bijgewerkt door zomerbloem op 05-06-15 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 16:52

Ik zou clickertraining of de targetstick proberen.
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 07-06-15 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: smilies verwijderd

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 16:53

Ik heb wel eens gehoord dat je best een ijzeren emmer neemt. Daar bvb wekelijks mee gaan wassen en aan de hand van het geluid van die ijzeren emmer weet hij dan dat je 'het' gaat wassen (conditionering). Na een tijdje zouden ze hier dan van gaan uitschachten. Maar ik weet niet of het echt werkt.

Eilatan

Re: piemel op commando eruit laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 16:54

Ik vind het opzich wel een goede hoor haha.

Sommige schachten nooit uit, lastig schoonmaken hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 16:56

L0veMyHorse schreef:
Is dit serieus?

Je hebt vast geen ervaring hiermee :') als je een ruin hebt, komt dit wel van pas namelijk.

Ts, was het niet zo dat je kan kriebelen in de lies? Ik weet het zo niet meer, ik grijp snel mijn kans als ik de boel ehm ontspant :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-06-15 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:07

TS, schacht hij uit als je hem rustig ergens kriebelt of uitgebreide borstelbeurt geeft? Je kunt een paard op commando laten plassen maar uitschachten weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 07-06-15 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Deel reactie op off-topic verwijderd

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:08

Hahaha heerlijk dit

OT Ja het is aan te leren. Ik heb weleens iemand gezien die heeft het erst een keer mbv diernarts gedaan. Paard kreeg een sedatie waarvan hij ging uitschachten. Toen gewassen met lauwwarm water zodat het prettig aanvoelde. Zoa kan je het je paard aanleren door het regelmatig te herhalen. Als hij het lekker vind zal hij indd als je aankomt met je emmertje het vanzelf doen

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:10

Mijn vorige paard heeft het bij toeval aangeleerd. Ik moest oefeningen met hem doen, hals opzij strekken enz, met een snoepje. Op een gegeven moment heeft hij hier een link mee gemaakt en als ik die oefeningen deed dan schachtte hij uit.

Tigear

Re: piemel op commando laten schachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:18

Misschien lekker kriebelen bij zijn zaakje en belonen als hij het uitschacht?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:22

Gewoon clickeren?
clicken en belonen als ie eruit komt en na een paar keer 'Piemel!' roepen als ie 'm uit heeft.
en dan op een gegeven moment zeg je piemel en dan komt ie?

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:27

saskiakefie schreef:
Gewoon clickeren?
clicken en belonen als ie eruit komt en na een paar keer 'Piemel!' roepen als ie 'm uit heeft.

Werkt dit echt zo makkelijk? Ook bij oudere of wat hardleerse paarden?

zomerbloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:29

Amelandfreak schreef:
saskiakefie schreef:
Gewoon clickeren?

Zie me al staan, komt er net iemand binnen als ik om zn piemel roep hahaha

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:29

Je kunt het commando versterken door bijvoorbeeld in dat gebied de buik aan te raken.

Ik heb het nooit zelf gedaan btw. Maar dat is wel de manier op iets op commando aan te leren. Denk best dat dat moet lukken.

En als je bezig bent met schoonmaken en heeft steeds de neiging terug te trekken, kun je leren uit te stellen, door snel achter elkaar te belonen en de beloning op den duur uit te stellen. Natuurlijk wel clicken op het moment dat ie 'm laat hangen.....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:30

Mijn paarden gaan elke dag in hun schone stal plassen, dus voor mij een mooi moment voor zo'n klusje. Soms kunnen ze ook wel zo ontspannen bij een grondige borstelbeurt en dan neem ik het ook mee.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:30

zomerbloem schreef:
Amelandfreak schreef:

Zie me al staan, komt er net iemand binnen als ik om zn piemel roep hahaha

Dan maak je het stemcommando 'banaan' of iets anders :+

zomerbloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:32

Iig proberen waard

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:34

Of alleen een signaal of aanraking kan ook hè, hoeft niet persé een stemcommando bij, maar maakt het commando wel sterker.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:38

Ja, piemel roepen is wel een beetje apart, denken ze dat je je paard uitscheldt.. :+
Mijn ruin schacht uit als ik hem borstel aan de binnenkant van zijn achterbenen.
Ook heb ik hem leren plassen als ik fluit, dan schacht hij ook uit.
Hij krijgt dan een beloning en doet het nu ook iets te graag. :roll:
Je moet hem elke keer even proberen vast te houden, dan went hij eraan en zal niet zo snel weer inschuiven.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:40

Ik heb wel even moeten grinniken met de titel :')

Maar even serieus, tenzij je je paard's piemel om medische redenen of zo moet schoonhouden zou ik hem daar niet mee lastig vallen. Het is bij de meesten niet nodig om het te doen. Ik heb in de 8 jaar dat ik de mijne heb misschien 10 keer schoongemaakt, als ik toevallig erbij was als ie uitschachtte.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:48

Bij hengsten leren ze dit wel om de koker schoon te kunnen maken of testen te kunnen doen.
Maar bij ruinen zal het zo makkelijk niet zijn denk ik. Mijn ruin schachtte echt nooit uit, zelfs met plassen bijna niet. En je kan het bij een ruin ook moeilijk triggeren.

zomerbloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:54

Plassen doet ie wel op commando, mits in de stal of trailer. Meneer vertikt het om te plassen op een harde ondergrond, al staat ie nog zo op knappen. En eenmaal in de stal, poehhhhh dan komt er me toch een enorme lange waterval haha. Hangt ie er trouwens wel uit maar laat hem eerst uitplassen, maarja plas gedaan, piemel weer naar binnen ;-)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:03

Die van mij doet het als ik met hem aan de hand train.
Dus tijdens de oefeningen.
Geen idee waarom, ziet er heel stom uit, maar idd wel handig als je het aan wil leren

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:49

Als hij per ongeluk uit schacht terwijl je erbij staat een keer zachtjes piemel schoonmaken. Ik doe het zonder (warm) water, maar heel voorzichtig met mijn handen. Zo ben ik ermee begonnen.

Die van mij houdt er ook niet zo van, maar ik kriebel op de plekjes er om heen, prijs hem de hemel in en heb er een apart fluitje voor. Het vraagt wat tijd en geduld maar het is inderdaad een kwestie van conditionering want tegenwoordig als hij hem te snel terug trekt en ik fluit mijn aparte "schacht uit" deuntje dan schacht hij opnieuw uit. Op commando uit schachten vanuit het niets is lastig. Dat doet hij van mij niet. Maar als hij uit schacht en ik haal de viezigheid weg, dan is het OK tegenwoordig en niet zoals vroeger dat hij gelijk weer terug trekt.

Alleen ik mag het bij hem doen, een ander dat wordt niet op prijs gesteld. Het hoort erbij want beiden zijn we er niet gek op.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:57

tinker schacht bij 'lekker eten' uit :-), maar bwp-er is heel moeilijk. Of je daar nu elke week aan moet gaan liggen frutsen lijkt mij ook wel enorm veel.
Als ik de paarden in voorjaar en najaar was en 's zomers tussendoor, dan hang in de tuinslang erin hihi, als ik geluk heb mag ik nog wat een spons erom en beetje erin frutten maar ze vinden het echt niet jofel ( met been naar voren trekken om je de weg te blokkeren etc).
Toen de tinker nog bij merries stond sprong hij erop, was dan direct wasstraat... brrr, ja, het is een ruin... :+ ( als hengst werd hij opgewonden van ... ruinen -O- , vooral met een deken op *lollolllol)

tips heb ik dan niet en ben ik zeker wel benieuwd naar, maar het lijkt mij toch moeilijker.
Ik heb het ook vaker opgezocht hoe dat nu gemakkelijker zou kunnen maar dan staat er toch ook tuinslang inhangen en met sponsje erin schoonmaken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:01

De mijne schacht uit als ik hem een emmer met lekker eten geef.