Wat verwachten jullie van een pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Wat verwachten jullie van een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 22:32

Hoi,

Ik vraag me af wat mensen de dag van vandaag verlangen van een pensionstalling/manege?

Wat zijn jouw eisen, waar knap jij op af?

Als je op zoek gaat naar een stal voor je paard of een leuke plek om te rijden (als je geen eigen paard hebt) wat vind jij dan belangrijk? Waar kijk jij naar?

Wil je liever een kleinschalige stalling of een plekje waar veel paarden/mensen zijn?
Kijk je naar de prijs van lessen of stalgeld?
Wil je graag luxe of houd je het graag sober?
Je paard op het land of liever op stal?
Sport of recreatie?
Een bar of niet?
Wat voor soort les wil je graag? Groepslessen of prive?
Heb je liever dressuur, springen, grondwerk, western,...?
Kijk je naar de omgeving, de afstand van je huis?
De sfeer, klantvriendelijkheid, paardvriendelijkheid,...
En noem zo maar op, je weet zelf wel wat voor jou belangrijk is ;) en ik ben er ook wel eens benieuwt naar :)

Dus ik zou zeggen brand los ;)

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:47

Met mijn eigen paard sta ik nu op een plekje, puur omdat het daar heel gezellig is :D Is gewoon bij iemand aan huis, is een vriendin van mij. Zelf heeft ze (21) een beleer/doorrijd stal. Haar moeder heeft daar een honden salon. Ik kan het goed met ze vinden!

Het is lekker aan huis, heel rustig en kleinschalig dus. Ik kan altijd lekker naar binnen het huis in om ff wat te drinken/eten/naar de wc te gaan of gewoon lekker te kletsen :) Met mooi weer zitten we gezellig buiten. Er is een goed verlichte buiten bak met hindernis materiaal. Overdag gaat hij naar buiten in een kudde op de wei, met een stukje betegeld en een schuilstal. Snachts staat hij op stal. Dit is gewoon een schuur met een stuk of 8 boxen en stro opslag. Allemaal niet heel groot, is lekker knus. Smorgens en savonds krijgen ze optijd hooidn brok, dan gaan ze naar buiten. Evt dekens wisselen word gedaan, ze letter goed op het weer. Savonds gaan ze weer naar binnen en krijgen ze brok. Savonds rond 9-10 uur krijgen ze nog hooi en dan gaan de lampjes uit :) Dit zijn de dingen die er voor mij zowiezo moeten zijn. Binnenbak is altijd goed, maar geen noodzaak. Dus voor mij is paardvriendelijkheid en sfeer het belangrijkst!

Voor de winter is het even kijken of ik tijdelijk naar een plekje met binnenbak ga(ligt eraan of daar nog plek is) of lekker hier blijf. Afstand vond ik eerder belangrijk, maar dit is voor mij t verst van huis waar ik ooit heb gestaan :+ half uur fietsen. Maar voor de gezelligheid doe ik het graag.

Voor een manege, als je geen paardje hbt maar op les wil vind ik ook sfeer en paardvriendelijkheid t belangrijkst. Niet al te duur natuurlijk, goede instructrices die de tijd nemen je wat te leren en leuke varierende lessen geven. Een leuke kantine is ook fijn, maar vooral gezellig personeel. Ook de kwaliteit van t tuig voor de paarden, en hoe ze onderhouden worden (dus eigenlijk paardvriendelijk) vind ik heel belangrijk!
Laatst bijgewerkt door dropveterr op 31-05-15 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:49

kleinschalig, maar wel zoek ik aansluiting bij recreatieve ruiters. Ik sta nu op een dressuurstal, maar samen met mijn vriendinnen waar ik heerlijk mee buitenrij.
Prijs voor lessen heb ik niet. stalgeld is wel belangrijk.
Ik zoek luxe voor mijn paard, niet voor mijzelf. dus goede stal. Ruim. Veel buiten etc.
Afstand is minder van belang. Ik rij nu ong 30 minuten om op stal te komen( auto). Maar een betere stal als deze kan ik niet snel vinden in de omgeving. Dus is het mij waard om het stuk te rijden.
Ik wil wel graag uitrijmogelijkheden kwa bos etc.
Ik wil wel graag een kantine of dergelijke. Niet zo zeer om te eten en te drinken, maar meer om mijzelf op te warmen( in de winter haha).
Gezelligheid staat btw ook op een hoge plek in de eisenstandaard!

Mijn huidige stal voldoet aan al deze eisen. Goed voor de paarden. Goed voor ons. Wat wil je nog meer!

Junia

Re: Wat verwachten jullie van een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:53

Ik kies voor kleinschalig, paarden dagelijks buiten in groepsverband en mooie uitrijmogelijkheden én dicht bij huis. Dat heb ik ook gevonden, ik mis alleen soms een binnenbak -O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:00

Wat voor mij belangrijk is, is dat ze zomer en winter overdag buiten komen, en niet minder dan 6 uur (liever langer).
Waar ze niet alleen staan, maar in gepaste groepjes.
Zomer weidegang en de mogelijkheid om haar met de zomer 24/7 buiten te houden. Maar ook wanneer het slecht weer is, ze ook zonder problemen weer naar binnen mogen met de nacht.
Goed gedraineerde paddocks eventueel met een bestraat stuk waar nagenoeg onbeperkt hooi gegeven word.
Ruime box.
Goed te rijden buitenbak (verlicht).

Een stal waar mijn paard lekker paard kan wezen.
En stal waar ik vrij ben in hoefsmid, tandarts, da, ostheo, lesgever.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 23:05

Ik merk dat mensen meer op zoek zijn naar iets kleins, liefst waar paard 24/7 buiten loopt en dat een binnenbak enz niet meer zo zeer van belang zijn... Terwijl ik eerder de indruk heb dat het vroeger andersom was, mensen stonden liever in een grotere stal met een binnenbak en wat luxe materiaal. Of is dat mijn indruk?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:08

Binnenbak is echt niet verkeerd hoor, maar voor mij geen must. Zolang de buitenbak het hele jaar door maar goed te rijden is en een beetje beschutte ligging heeft.

O het vroeger anders was weet ik niet.
Grote luxe stallen (en dan met name voor de ruiter) hoeft van mij nou weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:10

Ik zou wat meer dan 4 reacties afwachten en en dan een conclusie trekken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:14

Weidegang het gehele jaar door. Een binnen en buitenbak, longeercirkel. Ruime lichte stallen. Een gezellige sfeer. Zelf de hoeveelheid voer mogen bepalen, ruimte om je eigen ding te doen. En een betaalbare prijs natuurlijk. Gelukkig heb ik dit allemaal. :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:17

Ik heb liever een kleinschalige stalling. :) Daar vind ik de sfeer vaak véél leuker, minder jaloezie :j
Voor mij hoeft luxe niet echt, ik wil gewoon een rijbaan waarin ik goed kan rijden en verder is het voor mij belangrijk dat mijn paard top verzorgd wordt. Dat wil zeggen dat hij voldoende eten moet krijgen, onbeperkt hooi, propere stal en elke dag moet buiten komen.
Ik rijd zelf dressuur in wedstrijdverband, maar ik sta nu op een stal met recreatieruiters en westernruiters. :+ Dus het boeit me eigenlijk niets of het nu een sportstal of recreatiestal is.
Ik heb een goeie rijbaan, longeercirkel, mijn paard komt elke dag buiten (met slecht weer en in de winter staat ie op paddock en in de zomer op het land), hij krijgt onbeperkt hooi, krijgt verder heel wat eten, heeft een propere stal en hij is er gewoon gelukkig, dus ik ben dan ook blij ;)

Verder spelen afstand en prijs wel een beetje mee. Ik heb geen zin om elke dag meer dan een halfuur te rijden naar mijn paard, dit gaat me niet lukken in combinatie met mijn opleiding. Nu staat hij op 20 minuutjes rijden :)
En dan de stalprijs moet niet overdreven hoog zijn. Maar ik betaal wel liever iets meer op een stal waar ze top verzorgd worden, dan iets minder op een stal waar ze slecht verzorgd worden :P

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 23:19

vonneke schreef:
Ik zou wat meer dan 4 reacties afwachten en en dan een conclusie trekken.

Ik zit al even met dit idee, niet na deze 4 reacties ;)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:21

Ik verwacht ('eis', klinkt een beetje streng maar hier selecteer ik op) een stal met volpension. Het uitmesten en naar de wei brengen/eruit halen moet er bij inzitten. Daarbij wil ik dat er dagelijks weidegang is, s'winters eventueel paddock, maar ze moeten het hele jaar door naar buiten. Daarnaast moet ook het uitmesten zijn inbegrepen, ik vind dat zelf heel zwaar en naast mijn drukke werk focus ik mij liever op de verzorging van mijn paarden en het trainen. Ook wil ik een bak, dit kan een goede buitenbak zijn (lees Agterberg bodem of vergelijkbaar) maar binnenbak erbij heeft wel de voorkeur.

Verder vind ik een kantine/bar niet noodzakelijk, toilet wel. Het geven van manegelessen zie ik als een groot minpunt, ik heb op een manege gestaan met 2 binnenbakken en altijd waren de bakken bezet. Dan kon ik na 22.30 twee paarden gaan trainen (en ik zat toen nog op de middelbare school ook, maar dat vind ik gewoon te laat). Mogelijkheid tot dressuurles kan, maar bij voorkeur wil ik gewoon een eigen instructeur van buitenaf kunnen inschakelen. Tijdens het zoeken van een stal kijk ik ook naar de prijs, het moet uiteraard een goede stal zijn maar het moet wel financieel leuk blijven. Daarbij kijk ik ook naar de afstand tot de stal, nu ik voor mijn hengst rondkijk is de straal wat groter, maar ik zoek wel een plek tussen werk en huis in (welke aan de eisen van het dagelijks buitengang en volpension voldoet). De sfeer op een stal en het aantal mensen maakt mij opzich niet zo uit. Op de manege waren veel groepjes (en daarbij wat 'haat en nijd' naar elkaar), ik ben in de sport best een individu, vind een praatje op zijn tijd zeker leuk, maar ik kom voor mijn paarden en doe mijn eigen ding. Vandaar dat ik niet zoveel met de rest van de sfeer te maken heb. Springmateriaal is wel een pluspunt.

Ik vind het belangrijkst dat mijn paard goed wordt verzorgd, het werk mij uit handen wordt genomen en ik over de juiste basisfaciliteiten beschik om mijn paarden te kunnen trainen.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 23:23

En wat vinden jullie dan betaalbaar? want hier in mijn buurt verschillen de prijzen nogal ;)
En zijn er onder jullie die ook graag op een stal staan waar je alles zelf moet doen? dan denk ik aan zelf mesten en je paard buiten en binnen zetten enz

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:26

Het ideale plekje voor mij is een kleinschalige ( dressuur) stal waar de paarden in kleine groepjes of alleen naar buiten kunnen voor min 4 uur.
Voor mij zou het heel fijn zijn als dit gedaan wordt.
Daarnaast wil ik gewoon goed op gestrooide box in rustige omgeving en goed voer. Ik zou wel zelf willen mesten maar dan wil ik ook zelf bepalen wat er in gaat. Binnen en buitenbak en plek om te longeren.

Ik zou liever niet meer dan 300 euro willen betalen. Maar voor goede en fijne stalling waar goed voor mijn paard wordt gezorgd heb ik best wat over.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:29

Ik verwacht van een stal maar 1 ding en dat blijkt hier in de buurt heel moeilijk te vinden en dat is Afspraken nakomen ! Als ik betaal voor weidegang, bijstrooien en hooi dan verwacht ik ook dat mijn paard dit krijgt. Ik vind het dus belangrijk dat een stal eerlijk is over de prestaties die hij kan waarmaken. Heb het al meerdere keren voorgehad dat ik mijn paarden verhuis, dat ze me vanalles beloven en dat al snel blijkt dat ze het niet kunnen waarmaken.

Ook vind ik dat bepaalde dingen bespreekbaar moeten zijn. Als je paard meer hooi moet krijgen dan moet dit mits supplement of dergelijke toch te overleggen zijn. Natuurlijk kun je niet iedereens wensen vervullen, maar een paard een aangepast voerbeleid geven vind ik toch wel iets wat een pension stal standaard moet kunnen aanbieden.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:29

Voor mij is 24/7 buitengang juist niet de wens, ook niet in de zomer. Zeker als ik onze eczemer bekijk, die krijgt zoveel last in de avond. Als zij buiten staat in de avond wordt ze helemaal naar van alle vliegjes ook met haar deken. Dan gaat ze liggen schuurt alle kanten van ellende. Toen wij het eens probeerden sprong ze elke nacht over het hek de kudde uit om naar stal te gaan. Op stal staat ze rustig. Als in de zomer 24/7 buiten verplicht is haak ik dan ook af. Daarnaast vind ik het zelf praktisch om ze in de avond van stal te plukken in plaats van met een zaklamp op zoek te gaan naar mijn paard om ze te trainen.

Qua tarieven vind ik dit redelijk (in verhouding tot regio Gelderland):
Tot 100 euro voor 24/7 weidegang met schuilstal
Tot 180/200 euro met zelf mesten
Tot 300 euro inclusief volpension (en binnenbak)
Laatst bijgewerkt door Nessie op 31-05-15 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:30

Leuke vraag:

Zo klein mogelijk, max tien paarden
Ik kijk naar het stalgeld (lessen volg ik geen)
Zo sober mogelijk
Liever op de wei dan in de stal, maar wel een stal hebben
Recreatie
Bar??? Man ik hoef niet eens een kantine!
Geen les, En als ik les wil zorg ik daar zelf voor.
Geen van de genoemde disciplines interesseren me, ik wil mennen en buitenspelen
De afstand naar huis is belangrijk want ik wil ook met de fiets kunnen als dat zo uitkomt. Ik sta nu 14 km weg en dat gaat net
Ik ben een buiten rijder pur sang, ik kijk dus naar de omgeving, maar ook naar de sfeer. Ik heb al veel verziekte stallen gezien met haat en nijd geroddel jatwerk en achterklap.
Paardvriendelijkheid, tja daar zeg je wat. Daarom dus ook een kleine stal, daar is meer aandacht voor de beesten en is meer eigen regelruimte.
Een zeer vrij voer beleid, geen gemekker over een schep brok of een plak hooi of stro meer of minder.
Licht en lucht in de stallen
Je spullen goed kwijt kunnen want ik ga dus graag met de fiets en een westernzadel 15 km lang op je fiets meezeulen is een nono

Leugens ook kleine leugens mbt de verzorging betekenen voor mij dat ik vertrek. Zo'n stalbaas die zegt dat de boel in de wei geweest is terwijl dat niet zo is... Of een stalbaas die in de kennismaking zegt: "Ja ze komen elke dag buiten" en er niet bijverteld dat dat hooguit een uurtje is.
Ik moet kunnen vertrouwen op de verzorger van mijn paard. Niet buiten gezet omdat het klote weer was of omdat hij een dagje weg moest, prima maar wees daar dan gewoon eerlijk over.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:34

Vickz schreef:
En wat vinden jullie dan betaalbaar? want hier in mijn buurt verschillen de prijzen nogal ;)
En zijn er onder jullie die ook graag op een stal staan waar je alles zelf moet doen? dan denk ik aan zelf mesten en je paard buiten en binnen zetten enz

300-350 is het max dat ik wil betalen ALS het dus een goeie stal is.
Ik betaal nu 250 euro en voor wat mijn paard krijgt, is dit absoluut niet veel.

Een doe-het-zelf stal is voor mij niet interessant omdat ik met schoolwerk soms erg druk ben. Ook zit ik soms met een hele dag school en dan weet ik niet wanneer ik mijn paard kan buiten zetten :Y)

Ik heb ook nog een pony op een wei staan, daar doe ik dus wel alles, maar aangezien ik daar met iemand anders sta, hebben we een beurtrol. Zij geeft ze 's morgens eten en zet ze buiten, ik doe dat 's avonds :D Zoiets zou bv ook wel kunnen werken voor mij :)
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 31-05-15 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:35

Ik betaal nu minder dan 200,- maar ik realiseer me dat dat een beetje een vooroorlogse prijs is, zeker hier in het natuurgebied.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 23:41

Ja minder dan 200 is echt niet veel! Is dat met voer en stro enz inbegrepen?

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:46

Toevallig ben ik tot voor kort nog naar een stalling opzoek geweest voor mijn paardje. Voor mij was de prijs eigenlijk het belangrijkste. Ik heb de goedkopere stallingen met elkaar vergeleken, dus hoe ze omgaan met de paarden, de weidegang, faciliteiten, de vrijheid die je hebt, etc.

De stalling die ik heb gevonden is vrij klein, maar ook heel gezellig. Het heeft gewoon de nodige dingen, binnen- en buitenbak, paddocks, weidegang, stalletjes, etc. Maar de eigenaresse wilt nog een paar luxere faciliteiten regelen zoals een trainingsmolen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:49

Vickz schreef:
Ja minder dan 200 is echt niet veel! Is dat met voer en stro enz inbegrepen?

Daar zit alles in, onbeperkt hooi, brok en weidegang met zijn maten van 7.30 tot het donker wordt.
Hij staat niet tot zijn knieën in het stro, maar dat vind ik ook niet nodig

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 23:50

Pelientje schreef:
Toevallig ben ik tot voor kort nog naar een stalling opzoek geweest voor mijn paardje. Voor mij was de prijs eigenlijk het belangrijkste. Ik heb de goedkopere stallingen met elkaar vergeleken, dus hoe ze omgaan met de paarden, de weidegang, faciliteiten, de vrijheid die je hebt, etc.

De stalling die ik heb gevonden is vrij klein, maar ook heel gezellig. Het heeft gewoon de nodige dingen, binnen- en buitenbak, paddocks, weidegang, stalletjes, etc. Maar de eigenaresse wilt nog een paar luxere faciliteiten regelen zoals een trainingsmolen.

klinkt voor mij al niet meer zoals een goedkope stal ;)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 01:06

Ik ben op het moment op zoek naar een pensionstal die aan mijn eisen en mogelijkheden passen. Een paar hele simpele maar enorm belangrijke zaken voor mij zijn, is dat mijn paard elke dag het liefst de gehele dag buiten staat, ook 's winters. In de zomer mag zelfs 24/7. Goed ruwvoer en vrijheid voor zelf voeren/eigen voer laten voeren is een pre. Ook wil ik fijne buitenrijmogelijkheden hebben en moet de stal passen bij mijn maandloon, wat niet zo heel gek hoog is als vakkenvuller en weekendhulp :+ Wat ik ook erg belangrijk vind is dat ik me goed voel bij de stalling en dat ik denk dat mijn paard het er ook goed zal hebben. Ponylief ken ik al 8 jaar dus dat kan ik wel 'n beetje inschatten. Ook vind ik voor mezelf persoonlijk een kleinschalige stal fijn door extreme social anxiety.
Ik heb er geen probleem mee als er geen binnenbak is, ik zelf m'n stal uit moet mesten of als ik een keer in de paar weken eens de paarden buiten moet zetten.
als iemand nou de perfecte stal weet in omgeving ede/wageningen? :D

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 06:22

Mij valt het op dat pension eigenaren je bij de rondleiding altijd een hoop positieve dingen vertellen maar dat er in de loop van het eerste jaar toch een hoop veranderd. Ze beloven van alles. De eerste maanden zijn vaak top. Maar zodra er iets is kan ineens niks meer.

Ik heb aardig wat stallen versleten omdat ze gewoon hun afspraken niet na komen.
Ik geloof ook niet dat ik ooit nog een paard koop tenzij ik de mogelijkheid krijg aan huis te zetten.