tips gevraagd. paard word niet goed verzorgt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sometimesss

tips gevraagd. paard word niet goed verzorgt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 19:14

Hallo,

Ik hoop dat ik dit zo goed geplaatst heb!

Ik zit al enige tijd met handen in het haar. En ik weet niet goed meer wat ik met de situatie aan moet.
Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben!

Ik heb samen met mijn man een kleinschalige pensionstal. Zelf hebben we 2 eigen paarden. We rijden beide paard en hebben hier een fijne gezamelijke hobby in.

We zijn enkele jaren geleden verhuisd naar een huisje met veel weide. Gezien die weide teveel was voor onze eigen paarden (5 hectare). Zijn we een pensiondienst gaan aanbieden.
Dit houd in;

Rijbak van 20 bij 40. Jaarrond rijdbaar.
24 7 weide of paddock met onbeperkt hooi/paardenkuil.
3 voerbeurten per dag.
Redelijke uitreidgelijkheden. Bos en water op een half uur rijden.
Ruimte voor grote zadelkast.

We hebben 4 paarden en ponys in pension. Eigenlijk allen van bekenden of verre kennis.
We vragen 120 euro per paard gezien het voor ons puur hobby is, en we naast de paarden ruim verdienen.
We houden van de gezelligheid aan huis.

Nu hebben we 1 pensionpaard. En die word naar onzer mening niet gied bijgehouden. Hoefsmid zadelmaker veearts alles word goed verzorgt. Echter komt zijn baas maar eens in de week een keer kijken.
In het begin was deze meneer er alle dagen. En reed haast elke dag of longeerde.

De laatste 4 a 5 maanden zien we hem bijna niet meer. Zijn prive is erg onstuimig waar wij alle begrip voor hebben. Maar hoe leg je dat zijn paard uit?

Wij zouden heel graag zien dat deze meneer weer wat vaker voor zijn paard komt. Maar we weten niet goed hoe we dit moeten brengen.

Ik hoopte dat er hier iemand is die misschien een hele fijne tip voor ons heeft. Zodat we het weer allemaal fijn krijgen met elkaar!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:20

Komen de dieren wel elke dag buiten?

Want als de paarden buiten komen, de dierenarts, hoefsmid en tandarts etc goed wordt verzorgd zie ik eigenlijk het probleem niet. Jammer voor jullie die van de gezelligheid houden wel natuurlijk, maar lijkt me voor het paard niet zo heel erg. Lekker rustig leventje als ie maar 1x per week aan de arbeid moet :D

edit; als jullie dit toch graag willen zou ik de meneer gewoon eens uitnodigen voor een kopje koffie en het bespreekbaar maken. Gewoon vertellen dat jullie liever zien dat hij wat vaker komt voor zijn paardje omdat dat naar jullie mening beter is.
Laatst bijgewerkt door Sidera op 31-05-15 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:21

Als het paard door jullie dagelijks goed verzorgd wordt, zal hij zijn baasje echt niet missen ;)

Wat vind je er precies vervelend aan?

Dorine92

Zolang het paard lekker op de wei staat zie ik eigenlijk geen problemen. Paard heeft eten en drinken en dikke lol lijkt mij

XxLMMxX

Ik heb geen tip voor jullie sorry!
Ik vind 1x per week ook weinig.
Maar z'n paard staat er goed bij en ik denk dat je m niks verplichten kan

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:22

Een paard geeft er niets om als hij alleen op de wei staat en niet hoeft te werken. Als de smid optijd komt en hij voer en water heeft is het toch prima?
Plus natuurlijk dat er gewoon betaald word voor de stalling.

In de winter zou je extra geld kunnen vragen voor het uitmesten van de stal en het buiten en binnen zetten van het paard.

Als je het echt erg vind kun je misschien het idee opperen van een verzorgster?

sometimesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 19:22

Het paard vraagt ontzettend om aandacht. Staat alle dagen aan het hek zodra er ook maar iemand naar de weide loopt. Een ieder die met halster de wei in loopt moet om dit paard heen want hij dringt zich ontzettend aan je op.

Het paard heeft er dus helaas wel een probleem mee. Het is een paard dat heel graag werkt.

De laatste tijd staat hij erg sip te zijn. Hij glanst niet meet als voorheen. Hij reageert zich af op de andere paarden. (Ik heb zelfs 2 paarden appart gezet daar dit dier zich daarop afreageerde).

Het is dus niet dat WIJ een probleem hebben. Het is voor dit paard een probleem.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:23

Oogt het paard ongelukkig nu hij/zij niet meer actief aan het werk is?

Zo niet, zie ik hier geen problemen in.. Alles wordt netjes verzorgd en bijgehouden, lijkt mij een pracht leven als paard zijnde!
Ik zou me er niet mee bemoeien.. Pas als je ziet dat het paard er echt op achteruit gaat kun je aan de bel trekken, maar ik die daar nu echt geen rede toe ;)

Edit: zie net je reactie hierboven! Hoe is jullie relatie met deze man?
Laatst bijgewerkt door QueLee op 31-05-15 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sometimesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 19:24

Alle paarden staan 24 7 buiten. Of op de weide welke swinters 1 hectare inhoud en zomers 3 hectare.
Of op de paddocks welke naast de weide liggen en 25 bij 25 groot zijn.

De paddocks worden met name gebruikt voor losgooien en longeren overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:24

Als het paard 24/7 buiten staat, is er op zich niet veel aan de hand.

In het verleden heb ik ook periodes gehad dat ik 1x per week naar mijn paard kon, heel soms zelfs 1x in de 2 weken.
Dit vanwege ziekte en ziekenhuisopnames.
Mijn paard had het prima naar d'r zin.

Wat je deze man wel zou kunnen aanraden, is om een bijrijdster/verzorgster te nemen.
Dan krijgt het paard toch lekker aandacht. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:25

sometimesss schreef:
Het paard vraagt ontzettend om aandacht. Staat alle dagen aan het hek zodra er ook maar iemand naar de weide loopt. Een ieder die met halster de wei in loopt moet om dit paard heen want hij dringt zich ontzettend aan je op.

Het paard heeft er dus helaas wel een probleem mee. Het is een paard dat heel graag werkt.

De laatste tijd staat hij erg sip te zijn. Hij glanst niet meet als voorheen. Hij reageert zich af op de andere paarden. (Ik heb zelfs 2 paarden appart gezet daar dit dier zich daarop afreageerde).

Het is dus niet dat WIJ een probleem hebben. Het is voor dit paard een probleem.
Ooh, dat is wel sneu!!
Is mijn optie van de bijrijder niet iets?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:27

Je laatste post verandert wel iets aan het verhaal!

Dat is wel reden om aan de bel te trekken en de eigenaar hiervan op de hoogte te stellen.

Misschien is een bijrijder of -rijdster een optie?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:27

Ik zou gewoon subtiel aankaarten van goh, ik ken een meid die net op zoek is naar een leuk bijrijdpaard, zou dat niet iets voor de jouwe zijn? Mocht je ten minste iemand weten die zou kunnen :P
Ik vind het niet zo'n ramp, gelukkig krijgt hij verder niets te kort, maar goed beetje aandacht op z'n tijd is zeker ook fijn voor het paard.

Shirley

Re: tips gevraagd. paard word niet goed verzorgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:33

Niet subtiel, het is een man ;)

Gewoon duidelijk zijn en zeggen dat het beestje het niet naar zijn zin heeft!

sometimesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 19:33

We hebben een 2e pensionklant die evenredig eens in de week komt. Dat is voor ons echt geen isseu indien alles netjws bijgehouen word. Laat dat duidelijk zijn!

Echter geeft dit paard aan het er absoluut niet mee eens te zijn.

Ik heb deze meneer een week of 6 geleden op de koffie gevraagd en het verhaal voorgelegd. Hij zag wel in dat zijn ruin nu niet geheel gelukkig is.
Maar het verhaal van een verzorgster of bijrijder veegde hij per direct van tafel af.
Het gaat hier om een duur sportpaard. En meneer wilt hier absluut niemand omheen hebben behalve wij zelf.

De oplossing die meneer zelf gaf is dat ik zijn ruin twee keer weeks in dr bak mag losgooien en nadien een fikse poetsbeurt mag geven.
Ook zou hij proberen wat meer tijd te vinden.

In de eerste week leek dit goed te gaan. Paard knapte weer iets op. En meneer kwam 2 keer weeks rijden. Na 2 weken was dit echter weer afgezakt. Meneer kwam eenmaal en longeerde dan enkel. (Hij is wel eerlijk naar zijn paard toe. Of geheel werk. Of geen werk).
En bij het losgooien toont het paard ook weinig interesse meer.

Ik ben nu dus wat radeloos ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:35

Tja, wat kun je dan nog...
Stel je zou hem een andere plek laten zoeken, loop je de kans dat hij zijn paard op een stal zet waar het dier 2 weken amper buiten komt.
Maar... een duur sportpaard dat 24/7 buiten staat? Dat zie je hier in de buurt niet!

Ik denk dat je je er bij neer moet leggen... veel kun je niet doen.
Maar snap heel goed dat je hart hiervan pijn doet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:39

Dus hij laat liever een "duur sportpaard" verkommeren dan misschien iets anders gereden laten worden en zien opbloeien??

Wat hebben sommige mensen toch een rare vorm van zuinig zijn op iets...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:45

Tsja. Sneu voor het dier (of voor jou) dat het lijkt alsof hij tekort komt.

Maar zijn basisbehoeften zijn volledig gedekt ..
Ik heb ooit op een plek gestaan waar alles ook volpension was. Ook zo kleinschalig . Daar was iemand met een grote en een kleine pony, die 1 x in de maand kwam. Stalgeld betalen ..

Ik snapte daar geen hout van, en vond het zonde van 2 jonge dieren die prima op leeftijd waren om met beleren te beginnen (4.5 en 5.5 jaar)

Maar zolang de volledige zorg besproken is, en er correct betaald wordt, en dus veearts en hoefsmid gewoon ook correct gebeuren, vind ik dat toch echt iemands eigen verantwoording.

Ik zou het als pensiongast prima vinden als er een keer aangegeven wordt dat er wat nodig is. Nieuw halster omdat het oude kapot is, veearts ivm verwonding. Maar ik zou, zeker wanneer ik al aangegeven heb op privé vlak problemen te hebben, er niet op zitten te wachten dat mijn staleigenaar me verteld dat ik vaker moet komen.
Dat klinkt heel cru, maar het gaat de staleigenaar in feite niet aan...

Het wordt een ander verhaal wanneer het dier 24/7 in een stal zou staan, of wanneer de stal op basis van half pension is, of iets dergelijks.

Maar als ik voor mezelf kijk: ik heb bewust gekozen voor een volpension stal, zodat ik wéét dat het paard niets te kort komt, wanneer ik zelf een periode, om wat voor reden dan ook, nauwelijks kan komen.

Overigens, om die vraag voor te zijn: ik ben zelf vrijwel dagelijks op stal.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:31

kan je hem niet aanbieden dat jullie hem 1of 2x in de week longeren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:35

Kiezen of delen: Of wat met je paard gaan doen of een ander plekje zoeken....

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:26

Misschien subtiel aangeven dat het verstandig is om een bijrijder te zoeken zodat het paard de aandacht krijgt die ze verdient?

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:33

Aangezien deze meneer alleen hijzelf of jullie bij zijn paard wil, hebben jullie er al eens over nagedacht om voor te stellen dat jullie af en toe zijn paard rijden ipv losgooien?
Er vanuit gaande dat jullie dat zouden willen en kunnen qua tijd.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:51

wij hadden ook zon soort situatie paard in kwestie heeft na een hele tyd wel het weide ritme gevonden..
die eigenaar kwam helemaal niet meer.. ja na 2 jaar.. maar wel netjes betalen en wij regelden smid/da ect rekenngen werden dan gewoon betaald.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:56

Tja, eens in de week vind ik eigenlijk nog niet zo weinig hoor, als ik het vergelijk met sommigen. Hier nog pensionklante gehad die anderhalf jaar niet naar haar paard omgekeken had! Ze betaalde wel, maar ik moest zelfs zelf hoefsmid en DA regelen, anders liep het dier met meterslange tenen. Eigenares had het te druk met vrijwilligster te spelen in een asiel voor verwaarloosde dieren (hoe hypocriet kan je zijn?)

Vraagje: is het paard wel ongelukkig omdat baasje niet komt opdagen, of eerder omdat je die andere paarden ervan weggehaald hebt? Staat ie nu helemaal alleen, of heeft ie nog een weidemaatje?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:05

Ja het kan toch zijn dat deze man door omstandigheden nu even de tijd niet heeft om vaker naar het paard te gaan. Het paard heeft in principe alles om de week door te komen behalve aandacht en training. De man ziet dat in, maar kan daar blijkbaar nu even niets aan veranderen.

Een bijrijder zou ik ook niet zo snel voor mijn paard willen, helemaal niet als ik tijdelijk iets heb waardoor ik minder kan komen. Zo makkelijk is het niet om de juiste match te vinden.

Hebben jullie (of een van de andere pensionklanten) zelf de tijd om wat extra's met dit paard te doen? Deze man heeft immers wel het vertrouwen in jullie.