Advies gevraagd. Shetlandpony in woonwijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hafje85

Advies gevraagd. Shetlandpony in woonwijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 10:54

Hoi allemaal,

Ik wil even advies vragen over een dilemma waar ik mee zit.
Ik woon midden in de stad in een drukke wijk. Mijn buren (waar ik op uitkijk vanuit het balkon) hebben een shetlandpony (veulentje?) in hun schuurtje staan.
Deze meneer heeft volgens mij een agrarische achtergrond, of ergens familie met een boerderij (er staan vaak ook tractors in de straat).
Ik had de pony al een paar weken geleden opgemerkt (gehinnik ) en zo af en toe zag ik hem ook. Ik dacht eerst dat de pony er zo af en toe stond (medische redenen? Meer verzorging nodig?) Maar ik weet nu wel zeker dat hij/zij er permanent staat.

De pony staat dus in een kleine 'fietsenschuur'. Ik kan niet zien of er hooi en water aanwezig is, maar heb wel houtkrullen in zijn vacht gezien. Er zitten geen ramen in de schuur, op een klein bovenraampje in de deur na. Ook zijn er dus geen soortgenoten (wel belangrijk voor een jong paard) en geen weidegang.

Ik ga liever niet zelf aan de deur bij die buren omdat ze in mijn mening van een laag sociaal niveau zijn, ze schreeuwen naar elkaar, vloeken wat af (ook op hun honden). Dus ik voel me niet op mijn gemak om bij die mensen verhaal te gaan halen.

De vraag is nu, ga ik hier melding van maken via 144?
Iedereen ziet het liefst natuurlijk paarden graag zo lang mogelijk op de wei, en ik weet dat het in de paardensport 'normaal' is dat paarden/pony's soms maar 4 uur op wei gaan en de rest in de stal doorbrengen. Dus heb ik wel genoeg gronden om hier melding van te maken zodat die pony een betere plek krijgt? (Of wil ik te graag de wereld veranderen en overtreden mijn buren geen regels?)
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-06-15 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's verwijderd op verzoek TS

MelissaYM

Re: Advies gevraagd. Shetlandpony in woonwijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:59

Je kan er sowieso wel een melding van maken, volgens mij heb je namelijk een vergunning nodig om paarden in een woonwijk te huisvesten.
En is het tegenwoordig niet verplicht om een soortgenootje bij een paard te plaatsen?

Als ik jou was zou ik actie ondernemen, ik vind dit niet kunnen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:59

Ik vind dit wel een gevalletje dierenbescherming. Hij/zij ziet er super uit maar geen soortgenoot en geen weidegang? Nee.ik zou bellen :j

Just_inHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:00

Ik vind dit zeer sneu! Geen soortgenoten of weide. Arm ding. Ik zou er zeker een mmelding van maken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:00

Wauwww zeker een melding van maken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:02

weet wel waar je aan begint als jij belt en een actie ontketend, jij woont daar ook.
Laatst bijgewerkt door kwita op 31-05-15 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:02

Jeetje, hoe bedenk je het, arm beest -O- Naast dat het ontzettend sneu is voor het dier, vraag ik me ook af of je geen toestemming nodig hebt om een pony in je achtertuin te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:03

Whuuuutttt... :+ Ik moest serieus eerst een aantal keer kijken of het echt geen knuffel of grap was, maar er staat dus serieus een pony opgesloten in een fietsschuurtje in een woonwijk?!
Zeker melding maken! Ook bij de gemeente.
Dit kan niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:03

kwita schreef:
weet wel waar je aan begint als jij belt eneen actie ontketend, jij woont daar ook.
Dat zou mij persoonlijk geen reet kunnen schelen.
Als die pony maar geholpen wordt.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:04

Ja ik zou hier ook een melding van maken! Als het nu een tuin was van 10x10 meter met gras had ik miss nog mn ogen dichtgeknepen maar hier is geen plukje gras te zien dus ik zou toch echt bellen!

Just_inHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:04

[***] schreef:
Jeetje, hoe bedenk je het, arm beest -O- Naast dat het ontzettend sneu is voor het dier, vraag ik me ook af of je geen toestemming nodig hebt om een pony in je achtertuin te houden.

Hier in de wijk staan ook ponys. Moest toestemming van de gemeente en omwonenden gevraagd worden geloof ik.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:06

Zo'n 20 jaar geleden had iemand bij mijn vriend in de straat ook een pony in de tuin, gewoon rijtjeshuis, pony in de fietsenschuur. Toen vond ik dat echt niet kunnen en dat was geen shet. Nu 20 jaar later zou ik dit zeker melden, pony in de tuin kan in mijn optiek echt niet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:06

Absoluut 144 bellen, liever vandaag dan morgen...

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:11

Wat sneu voor het diertje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:15

Buiten dat het geen ideale leefomgeving is, denk ik ook dat dit überhaupt verboden is. Wellicht kun je eens bellen met de 0800 politie, zal me niks verbazen als de politie hier wat mee doet.

Just_inHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:17

Ben benieuwd wat je gaat doen. Hou ons wel op de hoogte hè ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:20

Mijn paard en pony staan in een paddock aan huis, in een woonwijk (mag van de gemeente), zonder sprietje gras ( enfin, ze krijgen zoveel hooi dat er hier en daar toch wat gras kan opschieten) Heb ze ooit op een wei gehad, maar beide heren hebben het mij toen heel duidelijk gemaakt dat ze liever in een zandbak aan huis staan, dan op een grasvlak. Vooral de schet heeft grondig wat vernield uit protest toen. Geen gras, is dus voor mij geen argument, maar ik vind wel dat een jong dier soortgenoten nodig heeft om zich te ontwikkelen en ook het gebrek aan een zachte ondergrond lijkt me niet optimaal. Ik had eerst begrepen dat de pony continu in een donker hok stond, ben wel blij dat dat volgens jou foto's niet het geval is.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:23

Wat ik ook niet vind kunnen is dat dat diertje zich daar kan verwonden zodra het buiten loopt, de tuin is op zich opgeruimd maar imo helemaal niet veilig voor een pony of paard. Er staan ook fietsen, en slingert een tuinslang, de hark die los op het dak van de schuur ligt vind ik ook geen prettig idee, volgens mij zie ik een bierkrat en enkel kratten frisdrank staan, en ik kan waarschijnlijk wel meer noemen als ik langer kijk.

Zulke spullen zou ik echt niet in een wei willen hebben, of rondom paarden laten slingeren, en dit is nog enorm veel kleiner dan een wei. Het dier hoeft 1x een sprint te trekken en het verwond zich ergens aan, lijkt mij.

Als je echt twijfelt ts dan zou je op een warme dag ook eens kunnen gaan ruiken, als je het vind stinken dan zou je het ook daarop kunnen gooien (stankoverlast, meer vliegen in huis etc. Kortom je kan er overlast van krijgen)

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:24

oh! piepklein bestraat achtertuintje… geen soortgenoot ..melding maken hoor. Kan toch ook wel anoniem? Gewoon het adres doorgeven. volgens mij is de dierenbescherming verplicht om elke melding serieus op te pakken, ook anonieme. Hou ons op de hoogte!

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:27

Paard/pony valt officieel onder huisdieren en mag je nog steeds in je tuin houden. Dus zolang ze geen overlast mee veroorzaken kan men daar weinig aan doen.

Je weet ook niet of ze elke dat met het diertje wandelen, afgezien dat het diertje beter in de wei met soort genootjes kan opgroeien ;-)

Maar heel slecht erbij staan vind ik ook weer niet, diertje lijkt er goed uit te zien. Ongeacht de puin, ruimte en soort genootje. Dus of 144 hier daadwerkelijk aan gaat doen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:29

KoudbloedKim schreef:
kwita schreef:
weet wel waar je aan begint als jij belt eneen actie ontketend, jij woont daar ook.
Dat zou mij persoonlijk geen reet kunnen schelen.
Als die pony maar geholpen wordt.

Precies!
Belang van het diertje staat voorop :j

Hoe komen mensen ook maar op het idee....

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:31

Hoe komt het in je op een pony zo te houden, daar snap ik echt helemaal niks van.. Ik zou het melden!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:32

Kletskousz schreef:
Paard/pony valt officieel onder huisdieren en mag je nog steeds in je tuin houden. Dus zolang ze geen overlast mee veroorzaken kan men daar weinig aan doen.

Je weet ook niet of ze elke dat met het diertje wandelen, afgezien dat het diertje beter in de wei met soort genootjes kan opgroeien ;-)

Maar heel slecht erbij staan vind ik ook weer niet, diertje lijkt er goed uit te zien. Ongeacht de puin, ruimte en soort genootje. Dus of 144 hier daadwerkelijk aan gaat doen?

Nee een paard valt onder veedieren en mogen dus niet zomaar in een tuin. Net zoals geiten en schapen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:40

Ik denk niet dat iemand er wat aan kan doen. Zoals je een konijn in z'n eentje in een hok in de achtertuin kunt houden, kun je het een shetje denk ik ook... Het is al vaker in de media geweest en gewoon toegestaan. Het beestje ziet er zo te zien normaal gezond uit.
Kijk eens of je er iets over kunt vinden in de APV van je gemeente?

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:40

Weet je zeker dat je je niet vergist? Op het bordje staat dat het een loslopende Duitse Herder is ;-)
Waar laten die mensen de mest?
Ik zou gewoon even informeren op het 0800 nummer van de politie wat je het beste kunt doen. Of bij de gemeente of het überhaupt is toegestaan. Ik kan me zo voorstellen dat de buren van deze mensen geen zin hebben in paarden(mest)-geur als ze in de tuin zitten.
Over het welzijn van de pony is volgens mij al genoeg gezegd.