Hoe verhuizing van stal netjes overbrengen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe verhuizing van stal netjes overbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:34

Hallo,

Ik sta met mijn paard al een tijdje op een leuke, gezellige stal en heb heel goed contact met de eigenaar en zijn vrouw.
Zelfs zo goed dat ik hun privé buiten stal om ook zie en afspreek, nu hoor ik jullie denken waarom wil je van stal verhuizen?
Het zijn super lieve mensen en willen veel voor je doen maar wel het type laks, de bak is nooit te rijden omdat die nooit gesleept word zowat en er de hele dag paarden in staan, de wei is zo kaal als het maar kan en er komt maar geen nieuwe weide bij zodat de ander wat rust krijgt etc.
Vaak genoeg tegen hem gezegd en gevraagd (op een nette manier natuurlijk) maar elke keer gouden bergen beloven maar er komt niks van terecht.

Nu ben ik laatst bij een andere stal wezen kijken en alles ziet er echt super uit, dus wil ik graag mijn paard verhuizen naar die stal.
Maar..... Hoe ga ik dit overbrengen op deze lieve mensen?
Ik zou heel graag contact met hun willen houden maar weet niet zo goed hoe ik netjes moet overbrengen dat ik weg wil van stal.

JolisaJ

Re: Hoe verhuizing van stal netjes overbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:37

Heb je dit ook met andere stalgenoten besproken? Als zij dit ook vinden dan kunnen jullie met meerdere mensen met de eigenaars gaan praten. Misschien dat ze dan er wel wat mee gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:41

Met 1 wel over de nadelen die ik ervaar daar op stal, maar die is beginnend ruiter en (met alle respect) ziet dat soort dingen niet.
De andere rijden enkel buitenritten en vinden het allemaal wel prima, heb ik inderdaad wel ter sprake gebracht maar die hebben er geen problemen mee en dus ook geen behoefte het er met de staleigenaar over te hebben.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:44

Ik zou gewoon netjes zeggen dat je besloten hebt naar een andere stal te gaan en waarom, zonder verwijten te gaan maken. Dat er meer wei (en dus meer gras) is, dat de bak altijd vrij is, dat soort dingen. Kortom, het sluit meer aan bij wat jij wil voor je paard en jezelf. Dat dit niet persoonlijk vanwege hun is en dat je hoopt dat het ook niet zo opgevat wordt. Als je eerlijk uitlegt waarom, zonder aanvallend te worden ("ja maar jullie..."), dan zie ik niet in dat het een onprettig gesprek zou moeten worden. Succes ermee in ieder geval!

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:45

Oke, dus dat is niet echt een optie.

Ik zou in ieder geval geen smoesjes gaan verzinnen, en proberen uit te leggen dat je het enorm naar je zin had, maar dat niet alles was zoals jij het fijn vond.
Vervelende situatie zeg, succes!

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:47

Probeer anders met meerdere stalgenoten te praten en te peilen wat zij vinden van hoe het gaat op stal. Vinden zij het prima, dan zal er waarschijnlijk niet veel veranderen. In dat geval zou ik gewoon een gezellig gesprek aan gaan en dan voorzichtig aanhalen dat je eigenlijk een ander beeld van deze stal had en dat je overweegt om naar een andere stal te gaan. Misschien zien de stal eigenaren dan ook in dat er wel het een en ander kan veranderen.
Succes in ieder geval!

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:49

Ik zou gewoon zeggen dat je hun hele fijne mensen vind en het prima naar je zin hebt, maar dat je graag verder wilt komen in de sport en daarom naar een stal verhuist die die wens meer faciliteren.

Bedoel denk dat ze zelf ook wel zien dat het geen sport stal is, gezien de omschrijving van stalgenoten en onderhoud bak.

Stoot je niemand voor het hoofd en blijft bij de waarheid.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:49

Eerlijk zijn en zo snel mogelijk vertellen.
Geef ook aan dat je het lastig vind omdat je het goed met ze kan en dat je ze waardeert, maar dat een andere stal qua paardenambities beter bij je past.

Tuurlijk is het niet fijn dat je gaat, maar het is ook weer geen ramp.
Wel snel vertellen, als ze het via via horen of bijvoorbeeld op bokt lezen is het niet zo netjes. Dan kun je hun ook op tijd aangegeven dat ze kunnen zoeken naar een nieuwe stalbewoner.
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 29-05-15 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:50

Ik zou ook zeggen dat je je meer wilt focussen op de sport en daardoor naar een meer sportgerichte stal verhuisd :j

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:53

Eerlijk zijn en voor jezelf spreken.. Niet samenspannen met anderen dan komt het vaak juist vervelender over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:38

Opzeggen van een plekje is nooit leuk, ik heb al eea aan plekjes gezien en bij de een meer moeite met opzeggen dan de ander.
Zeker als je ze persoonlijk goed kent en graag mag, is dat lastig...
Maar probeer gewoon aan te geven wat jij belangrijk vindt voor jouw paard...gras, en dus de buitenbak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:27

Ik denk inderdaad dat ik gewoon eerlijk tegen hun moet zijn, ik kan wel zeggen verder in de sport te willen maar dat weten hun ook wel dat ik dat niet wil, ik rij enkel recreatief maar wil wel graag mijn paard soepel houden door dressuurmatig te trainen in de bak, maar dat kan dus niet tot bijna niet.

Blijven rot gesprekken zeg, maar wil het beste voor mijn paard en dat kan daar gewoon niet zoals ik het wil.

Met stalgenoten een gesprek wil ik niet, voelt voor mij als samenspannen en daar hou ik niet van, wil gewoon eerlijk zijn en hoop dat hun mijn keuze kunnen accepteren en goed contact willen blijven houden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:34

Je hebt het al vaak besproken, dus een echte verrassing zal het niet voor hen zijn...

Eerlijkheid duurt het langst en wie weet wil je er ooit nog weleens terug ;)

Dus ik zou het gewoon vertellen zoals het is, dus dat je een plekje hebt gevonden dat helemaal aansluit bij je wensen en dat je hen ook zult gaan missen :(:)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:35

Gewoon eerlijk zijn inderdaad.

Dat je het echt jammer vindt, maar dat het welzijn van je paard voorop gaat?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:35

Gewoon eerlijk zeggen ja, ik wil graag wat meer in de bak rijden, dus vandaar.
Tip: Hou het bij jezelf. Dus de ik boodschap. Niet: Jullie slepen de bak nooit en daarom ga ik weg.

Misschien vinden ze het wel prima, komt er gewoon weer iemand bij die liever buitenritten doet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:50

Persoonlijk zou ik de staleigenaren benaderen en aangeven in een gesprek waar je tegenaan loopt. Maar ook dat dit de reden is dat je erover nadenkt te willen vertrekken. HEB JE JE KEUZE AL GEMAAKT: dan geef je gewoon aan dat dit de reden is.

Maar in hoeverre doen de staleigenaren al iets. Paarden in de rijbak --> is daar geen andere optie voor? Wat is de reden dat zij niet verweid worden? Krijgen zij wel beweging en is er ruwvoer beschikbaar ook al staan zij op kort land?

Op de andere stal ziet het er wellicht beter uit maar is dat ook zo? Hoe de sfeer daar, is ook heel belangrijk. etc etc. Zelf zou ik als mijn paard goed staat niet zo snel vertrekken maar het belang van het paard moet voorop staan.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:57

Ik wilde verhuizen omdat de bak ook slecht was en geprobeerd daar over te praten maar eigenaresse vond hem prima,
Gezegd dat mijn paard en ik het prima naar onze zin hebben maar de slechte bak een groot struikelblok is omdat hij voor mijn paard te zwaar is waardoor zijn HKO fase3 zomaar weer zou kunnen opspelen terwijl het nu zo goed ging.

Tot op vandaag snapt ze het niet en is het goede contact wat ik had ook weg nou ja dan niet denk ik maar, op je nieuwe stal leer je ook mensen kennen waardoor het naar je oude stal toegaan toch verwatert.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:01

Shirley schreef:
Je hebt het al vaak besproken, dus een echte verrassing zal het niet voor hen zijn...

Eerlijkheid duurt het langst en wie weet wil je er ooit nog weleens terug ;)

Dus ik zou het gewoon vertellen zoals het is, dus dat je een plekje hebt gevonden dat helemaal aansluit bij je wensen en dat je hen ook zult gaan missen :(:)

Zo heb ik het inderdaad ook in gedachten, en wie weet wil ik ooit weer terug, je weet nooit hoe dingen lopen natuurlijk.

Ess_Ramona schreef:
Gewoon eerlijk zijn inderdaad.

Dat je het echt jammer vindt, maar dat het welzijn van je paard voorop gaat?

Ja dat klinkt voor mij alweer alsof ik vind dat hun niet goed voor de paarden zorgen, als er maar iets is met mijn paard laten ze dat weten.

Friesiszwart, eigenlijk is de keuze al gemaakt, ik heb het al te vaak ter sprake gebracht en met oplossingen gekomen maar daar doen ze niks op uit of willen ze niks van weten, ik weet eigenlijk al dat de situatie niet gaat veranderen, geen plek om te verweiden, tekort land waardoor er paarden in de bak moeten staan willen ze buiten komen.
Op een andere stal weet je nooit hoe het daar is maar een meisje waar ik goed mee kan staat daar met haar paard en weet dat zij ook wel eerlijk is en dat wij redelijk dezelfde eisen hebben voor ons paard.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:10

Wat Brilletje zegt, de huidige stal heeft niet de faciliteiten die bij jouw wensen aansluiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:24

rumay schreef:
Ik wilde verhuizen omdat de bak ook slecht was en geprobeerd daar over te praten maar eigenaresse vond hem prima,
Gezegd dat mijn paard en ik het prima naar onze zin hebben maar de slechte bak een groot struikelblok is omdat hij voor mijn paard te zwaar is waardoor zijn HKO fase3 zomaar weer zou kunnen opspelen terwijl het nu zo goed ging.

Tot op vandaag snapt ze het niet en is het goede contact wat ik had ook weg nou ja dan niet denk ik maar, op je nieuwe stal leer je ook mensen kennen waardoor het naar je oude stal toegaan toch verwatert.

Succes

Daar ben ik dus ook een beetje bang voor, ik kan zeggen wat ik wil maar hij vind het wel goed zoals het is, soms denk ik wel overdrijf ik niet?
Maar ik wil hun in hun waarde laten en hoop dat ze kunnen begrijpen wat mijn redenen zijn, ik zou het heel jammer vinden om geen contact meer met hun te hebben.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:29

Ik zou ook gewoon eerlijk zijn, je hebt het al vaker aangegeven.
En als dit jou dwars zit overdrijf je zeker niet.
Jij voelt dit dan is het zo.

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:11

Zoals de rest al zegt, vooral eerlijk zijn. Geef ook maar aan dat je het moeilijk vindt om te vertellen omdat je ze graag mag, en dat je hoopt in contact te blijven, maar dat de andere stal op dit moment beter bij jou en je wensen past. Succes, lijkt me niet makkelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:00

Iedereen bedankt voor de tips en reacties, de knoop is definitief doorgehakt, nu alleen nog gesprek met de staleigenaar, waar ik behoorlijk tegenop zie.
Moet maar in gedachten houden dat de nieuwe stal beter is voor mijn paardje.
Ik hoop vd week gesprek te hebben en dan zien hoe of wat (bij de nieuwe stal kan ik komen wanneer ik wil dat scheelt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:32

Inmiddels stalling opgezegd dus verhuizing gaat door, gelukkig reageerde de staleigenaar heel begripvol en ben ik altijd welkom daar :)

Maar mijn paard gaat nu van een wei met zo goed als geen gras naar een weide waar wel veel gras staat, kan dit kwaad?
Of kan ik dit beter opbouwen?
Ik laat mijn paard nu bijna dagelijks 10 minuten grazen aan de hand in de berm.

Pleasure20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:43

Goed dat je die stap hebt gezet. Nu kun je verder met je paardje *\o/* Het grazen inderdaad opbouwen, anders kan het de maag van het paardje op stelten zetten.