Hoe houd je een wit paard wit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lois0804

Hoe houd je een wit paard wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 21:34

Ik heb een hele mooi bonte verzorgpaardje, :D

Afbeelding

Alleeen, ze zit altijd onder de poep vlekken, :=
Je krijgt het alleen bijna niet schoon...
Is er misschien speciale zeep die je kan gebruiken daar voor?
Laatst bijgewerkt door Lois0804 op 25-05-15 21:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Lonni

Re: Hoe houd je een wit paard wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:35

Misschien kan je de Cowboy Magic eens uitproberen? Heb er veel goeds over gehoord :)

hadjewat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:37

Cowboy magic idd heel fijn spul. En anders misschien zilvershampoo?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:39

Je hebt ook spuitbussen Stain and Grass remover of zoiets. Werkt heel goed. Merrie (schimmel) op de wei had haar benen onder de mest door wat diarree en aangezien ik de enige ben die de paarden poetst was dat dus al een week lang zo. Even spuiten in laten werken als het echt zeer vuil is en met water en een doekje wegvegen. Benen waren weer mooi wit.

jks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:40

ik gebruik altijd groene zeep daarna staart met crème spoeling (stoot ook veel vuil af) en na het rijden vlechten dan blijft er minder in de staart hangen. en magic bruch (iets in die richting) echt een aanrader!

Lois0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 21:42

Bedankt voor de tips dankjullie wel!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:42

de oplossing: wassen met isobetadine-zeep :-)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:47

eerlijk gezegd? Niet... Als het onwijze smeerpoetsen zijn dan hou je ze echt niet wit. En dan kan je de hele ruitersportzaak leeg kopen maar dat gaat niet helpen :n
Als de staart wit is dan kan je om de paar dagen even met water uitspoelen om de urine uit de staart te spoelen, dan blijft ie witter. En om de zoveel tijd een keer wassen met paarse shampoo ( of de nieuwste ontdekking Ketchup!) en dan goed wat antiklit erin (stoot vuil af)
Maar echt besteed er niet te veel tijd aan,want het is hopeloos (tenzij je op wedstrijd moet natuurlijk)
:D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:56

Vloeibare groene zeep...daar blijf ik bij want ik krijg de schimmels er gegarandeerd wit mee.

Voor het wassen,manen waren ook gewoon zwart van het vuil.
Afbeelding

Na 1x wassen met groene zeep
Afbeelding

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:57

groene zeep, en je verder neerleggen bij het feit dat ie niet altijd schoon is... -O-

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:03

Vloeibare groene zeep over het hele lijf? Is dat niet ontzettend slecht?
Omdat iedereen altijd zo over groene zeep heeft, heb ik dat ook eens geprobeerd maar de staart van m'n paard werd er zo droog/stug van (net als mijn handen), en niet eens witter dan met andere shampoo...

Goed bijhouden en gewoon veel poetsen :j ik krijg altijd veel complimenten over mijn knalwitte paard, maar ik hou dan ook echt van poetsen en poets hem dagelijks min een half uur. Staart was ik eens per 1-2 weken, als ik dat niet doe is ie lastig echt nog schoon te krijgen. Voor mestvlekken gebruik ik altijd nog extra een poets blokje :) Als je niet van poetsen houdt, kan je wit beter mijden :D

Overigens scheelt het ook erg per type paard, wat voor wit ze zijn. Die van mij is echt 'doet pijn aan je ogen wit', maar je hebt ook witte die wat dover zijn of juist met een zilverglans.

Lois0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 22:07

Die van mij heeft echt spier witte vlekken :D
Ik poets ook minimaal een half uur alleen die poepvlekken krijg je er gewoon niet van af:( t zit vooral op der achter benen en haar kont :')
Ik ga de tips hier boven eens proberen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:09

Met poetsen werken van die borstel-blokken echt super goed! Dan hoef je het paard niet elke keer te wassen, maar krijg je met poetsen toch de ergste mest en grasvlekken er af :)
Kost ook nog eens niet veel ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:28

Vloeibare groene zeep werkt over het hele lijf.
Ik doe de manen en staart meestal nog even met een vochtinbrengende cremespoeling na wassen.
Nooit last gehad van droge stugge haren.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:58

Ketchup!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:37

je houdt ze natuurlijk niet schoon maar schoon maken kan uiteraard wel. Ik gebruikte bij mijn spierwitte schimmel altijd zilvershampoo. De shampoo voor grijze mensen haren bij de drogist te verkrijgen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:45

Ik gebruik voor het wassen ook altijd vloeibare groene zeep voor het gewone wekelijkse onderhoud (van de staart, lijf als het nodig is). Voor de staart gebruik ik daarnaast als het ECHT wit moet zijn ook vloeibaar schuurmiddel met bleek (10 min laten intrekken) (uiteraard niet bij de staartwortel), daarna CM yellow out shine in (ook laten intrekken), en daarna een antiklit middel voor grijs haar (voor mensen, ook laten intrekken). Uiteraard is dat alleen bij speciale gelegenheden zoals een fotoshoot.

Dan is dit het resultaat:

Afbeelding

Wit houden doe ik door de stal dagelijks te mesten. Daarnaast staat hij in de winter onder een deken, wat scheelt (deken is voor de warmte, dat hij witter blijft is een bijkomend voordeel). In de zomer staat hij onder een vliegendeken, dat scheelt ook wel iets in het vuil worden. Ook rollen in los geel zand (daaruit bestaat zijn paddock) houdt hem schoner.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:59

Bij onze schimmel gebruikte we altijd voor de staart guhl shampoo voor grijs haar, stralend wit werd het dan.
Verder zorgde we voor een zeer schone stal desnoods 3 x mesten als ze op stal staan.

folietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:16

Hier ook een wit paard, wassen gebeurd met isobetatine zeep maar je kunt natuurlijk niet altijd wassen. Dus dagelijks grondige poetsbeurt met het grijze steentje (weet even de naam niet) volgens mij de beste uitvinding ooit ! En ja dagelijks het stal mesten helpt ook.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:24

Ik heb altijd de groene zeep in zon pot. Dat is een beetje hard daar word haar staart altijd erg wit van.
Rest van het lijf doe ik met gewone mensen shampoo dat word altijd makkelijk schoon

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:50

Lois0804 schreef:
Die van mij heeft echt spier witte vlekken :D
Ik poets ook minimaal een half uur alleen die poepvlekken krijg je er gewoon niet van af:( t zit vooral op der achter benen en haar kont :')
Ik ga de tips hier boven eens proberen :D

Ik denk dat je al veel resultaat gaat zien van de dingen die genoemd zijn :) Verder blijven schimmels en bonte/witte paarden een continue uitdaging op dit gebied. Wat ik nog toe kan voegen aan wat er al gezegd is, is dat je bij sommige paarden zelfs met herhaaldelijk wassen en uren poetsen geen witte achterbenen zal zien. Het werkt in dat geval zelfs averechts om de vacht van je verzorgpony te vaak te wassen. Ze raakt dan de natuurlijke, vettige beschermlaag van haar huid kwijt en zal als gevolg daarvan dingen doen die juist niet bijdragen aan een mooie, witte vacht. Denk hierbij aan rollen door zand en/of modder en zelfs schuren. Houd het dus zoveel mogelijk bij poetsen en gebruik wasbeurten alleen als het weer echt de hoogste tijd wordt daarvoor.

Soms zie je overigens pas écht resultaat van nieuwe maatregelen, zoals poetsen/wassen/stal schoner houden, wanneer een paard weer een verharing doorgemaakt heeft. Het paard krijgt dan in korte tijd een vernieuwde vacht. De normale vacht verhaart natuurlijk ook, maar vooral bij witte achterbenen merkte ik dat je soms gewoonweg een ruifase nodig hebt voordat je een paard weer wit hebt...vervolgens blijft het een werk om haar wit te houden, dat wel.

Het is overigens een heel mooi paardje hoor :) Staat haar goed zo, die ingevlochten manen op de foto!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:55

Ik heb een vrij licht gekleurd paard en sinds ze op de wei staat heeft ze mest en grasvlekken. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat de Magic Brush ( een plastic borstel, gewoon te koop bij o.a. Epplejeck ) heel goed helpt. Je spuit het paard of de borstel nat en gewoon borstelen. :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:04

ik zei van de winter tegen een meiske met een witte pony:
dat is gewoon de reden dat ik niet snel voor een schimmel kies,
al die pis en mest vlekken..

rofl, was dat even een belediging.. het is een bonte pony :j
hagelwit, met swinter onder zijn lange witte vacht een hele lichte kleur die nijgt naar een veel te lichte haflinger (lijken dus letterlijk gelige mestvlekken). nu hij uit zijn wintervacht is, is hij werkelijk schitterend, de 'haflingerkleur' wordt dieper en warmer, geen mens die nu zou zeggen dat hij in de winter een 'gorige' witte lijkt :=

gevolg is wel dat ik nu geen pony meer vies durf te noemen, want je weet maar nooit :')

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:05

af en toe wassen met groene biotex! Dat is veel zachter dan soda, groene zeep enz, maar wel goed naspoelen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:41

Daar heb ik ook goede ervaringen mee, biotex :) Wel gebruik ik dat alleen voor de staart; het lijkt me niet goed voor de vacht. En cowboy magic shampoo werkt ook goed. De cowboy magic detangler helpt de staart langer wit te houden.
Maar de vraag is of je je paard ten allen tijde wit wilt houden :+ Mijn schimmelpaard staat nu 24/7 op de wei en als ik hem wit wil houden moet ik hem elke dag wassen -O- Ze verzamelt de sahara aan zand in haar staart.