Ervaring met mengen van tapijtsvezels door mulle rijbak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Ervaring met mengen van tapijtsvezels door mulle rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:22

Doordat er verkeerd zand is geleverd is mijn bak te zwaar om in te kunnen rijden...

Lang verhaal met betrekking tot de levering van het zand, daar zijn we nog niet uit met de leverancier (er zou topkwaliteit M3C zand geleverd worden maar dat blijkt een te grote en ronde korrel waardoor de bodem niet stabiliseert).

Ik heb advies gekregen om tapijtvezels door het zand te mengen, met de nadruk op tapijtvezels en dus niet polyvlokken zoals veel wordt gebruikt. De tapijtvezels zouden er voor zorgen dat de zandkorrels als het ware met elkaar verbonden worden waardoor de bodem wel stabiliseert.

Voorbeeld: http://www.zandcompleet.nl/paardenbak/tapijtvezels/

Ik weet nog niet op welke manier we er uit komen met de leverancier en of ik ook daadwerkelijk iets door het zand ga mengen maar ik zou graag alvast wat ervaringen horen van mensen die ook tapijtvezels (of iets anders) hebben gemengd om hun bodem te verbeteren. Alvast bedankt! :)

Merel_Brit

Re: Ervaring met mengen van tapijtsvezels door mulle rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:27

Bij ons een paar weken geleden door de longeerbak gegaan. Die was nieuw aangelegd en ontzettend zwaar. Wat een verademing! De bak veert goed, maar is niet zwaar en is nooit nat.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:31

Ik lees even mee. Zit met hetzelfde probleem.
Maar als je er tapijt vezels er doorheen doet. Kun je de paarden er dan wel los inzetten dan, gaan ze het niet opeten of iets dergelijks.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:34

Ik lees even mee! Bij ons op stal is de bak ook énorm mul...

Nicole1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:37

Vorig jaar hadden wij ook zo een situatie, ook M3C wat te zwaar bleek te zijn. Dat was wel ons eigen foutje. Wij hebben toen tapijtvezels er door laten mengen en het probleem was wel opgelost. Duurde een aantal weken voordat de baan echt fijn was, nadeel van de tapijtvezels vind ik dat als de bak te droog is ze weg waaien(wel bij flinke wind) en deels bovenop het zand liggen. Nu is onze bak sowieso erg droog, moet dus veel sproeien. Voorheen hadden we polyvlokken buiten het wegwaaien, geen echte verschillen. Het schijnt wel dat tapijtvezels makkelijker los te slepen zijn bij vorst, zelf nog geen ervaring mee.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:43

Wat een snelle reacties al, bedankt!

Merel-Brit goed om te horen, zijn dat de vezels zoals in de link in mijn OP?

myk_en_shant, het lijkt mij niet echt smakelijk voor de paarden dus daar ben ik eigenlijk niet bang voor. Ze kunnen bij mij 24/7 in de bak lopen maar ik voer daar niet.

Nicole1989 wat was bij jullie mis met het zand dan? Zijn het bij jullie ook echt die vezels zoals in de link? Is het nu met de vezels écht goed om in te rijden?

Nicole1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:49

Het zand was te mul, wat er precies mis was met de korrel weet ik niet precies. We hadden het ook niet bij een firma besteld waar ze verstand hebben van rijbakken. Het zijn echt die vezels in de link. De bak is prima te rijden, ook bevestigd door veearts en fysio.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:01

Hou er rekening mee dat als je tapijtvezels door de bodem doet de bodem vervuild is, waardoor als je de bak ooit weg wilt doen of gaat verhuizen het veel geld gaat kosten om de bak weg te halen .

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:01

Hoe veel vezels zijn nodig voor een 20X60. Bak??!

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:49

Het zijn precies dezelfde vezels als in je link. Let er wel op dat je er genoeg ingooit. Wij hadden eerst maar een beetje, dat haalde niets uit. Nu er 3x zoveel in ligt is de bak super. Mijn pensionhouder heeft het erin gefreesd en iedere keer als we de bak gebruikten werd deze beter. Ik heb het idee dat we met de vezels erin juist minder hoeven te sproeien dan toen het nog alleen zand was.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 10:37

Wederom dank voor de reacties. Er is dus misschien nog hoop :+

Meer ervaringen (eventueel met foto's) zijn welkom! :)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:22

Yep, ook hier ervaring met tapijtsnippers. Op mijn stalling hebben wij een binnenbak welke altijd erg mul zand bevatte. Regelmatig sproeien en omhalen hielp wel wat, maar was niet optimaal. Omdat er ook kinderlessen gegeven werden had je na een rondje les al snel hoefslagvorming op de bekende plekken. Vorig jaar is het besluit genomen door de staleigenaren om tapijtsnippers te mengen met het zand. Resultaat? Super! De bak blijft mooi vlak, geen hoefslagvorming meer, fijne licht verende ondergrond welke erg prettig te rijden is. De bodem is niet te hard, maar ook zeker niet te zacht.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:26

Ik had te grof zand met all weatjer tuft. Dat bleef ondanks de snippers veel te mul. Ik heb er 5 cm fijn plaatzand door laten mengen en nu heb ik een goede bodem.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:11

Ik lees ook even mee.. Ik heb ook een bak die erg zwaar is! Heb ook speciaal witzand erin liggen. Zand is getest en blijkt prima zand voor een rijbak, maar is gewoon te droog.. Dus moet iets toevoegen aan de toplaag om 'm te binden.

Ik heb nu 3 adviezen gekregen: polyvlokken, tapijtsnippers of houtsnippers. Ik zie door de snippers het bos niet meer ;)

Ik vind het niet erg om te investeren in een goede bodem alleen de vraag is maar wat nu het beste is!! Nadeel bij polyvlokken of tapijt is wel dat je alsnog veel moet sproeien he?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:53

Bij ons lag de buitenbak aanvankelijk vooral te nat. Sinds de tapijtvezels (3-tal jaar) is de bak erg goed. Enkel na extreem regenweer kan ik een dagje of zo niet rijden. De bak is nu nooit te mul, nooit te hard, ligt er steeds lekker verend bij. Sproeien doen we niet maar dan heb je in de zomer wel wat stof natuurlijk.
Je moet inderdaad wel genoeg voorzien, anders mist het zijn nut. Wij hebben de vlokken nooit ingefresed, door het lopen mengen de paarden ze zelf eigenlijk. 't Is uiteindelijk ook de bedoeling -had ik van de leverancier begrepen- dat de vlokken er wat bovenop liggen.
En nee, bij ons eten de paarden er niet van hoor.
Dus, samengevat, zijn we erg tevreden over de tapijtvezels ! :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 21:50

Lukasje bedankt voor je bericht :) Heb jij ook de vezels (en dus niet polyvlokken?)

Essie34, lastig he al die verschillende adviezen.. Succes in ieder geval met je bak!

Jenny89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:02

Onze bak was ook te zwaar, een hebben toen 9 balen tapijtvezel er door heen gemengd. Verschrikkelijke klus, maar echt zo veel beter! !

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:17

ik lees ook mee. Zit ook met dit probleem. Bak is net het mulle deel van het strand. Ik wacht al 2 of 3 weke op een offerte en denk voor polyvlokken. (Mijn vader is er mee bezig)
Maar goed is nogal wat duurder dan tapijtsnippers.... wacht het even af

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:22

Een advies zeker niet doen en dat is houtsnippers. Die werken een jaar goed en gaan verteren. Dan wordt het een bende en kun je alles afgraven. Meerdere bakken en paddocks zo kapot zien gaan. Vlokken of tapijtsnippers kunnen beiden. Wel rekening houden inderdaad met bodem vervuiling. Tot nu toe gelukkig zelf gelukkig een stabiele bode. Die na wat sleepwerk en sproeiwerk stabiel is geworden en gebleven. Maar meer mensen ook hier in de omgeving hebben hetzelfde probleem.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 09:31

Bedankt weer voor de berichten :)

Tyke dat duurt wel lang dan. Als je bijvoorbeeld kijkt in de link die ik in mijn OP heb geplaatst kun je gelijk zien hoeveel het kost (mij werd geadviseerd 4kg per M2 er door te mengen). De prijzen die ik verder op internet kon vinden ontlopen elkaar niet zo veel. Polyvlokken zijn inderdaad duurder maar mij werd geadviseerd tapijtvezels te gebruiken omdat die de zandkorrels beter zouden verbinden dan polyvlokken, waardoor het meer geschikt is voor het probleem zoals in mijn bak het geval is (te grote en ronde korrel).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:51

Ik lees ook even mee. Ik kan niet genoeg water in mijn bak hebben. Maar ik rijd aangespannen dus ik heb wel iets anders eisen. Vlak en bijna hard voor zo min mogelijk rolweerstand..

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:04

We hebben via een grondwerker. Maar nu ik deze site zie wacht ik offerte af. Is dit goedkoper dan denk ik dat ik weet waar ik moet zijn

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:24

Misschien was mijn bericht wat verwarrend omdat ik "vezels" en "vlokken" door elkaar gebruik maar we hebben wel degelijk van die grotere en grovere tapijtvezels/-snippers. Als je ze dik legt, liggen ze als het ware als een verend tapijt op je piste.

Van houtsnippers heb ik ook al gehoord dat ze na een periode gaan rotten waardoor ze minder interessant zijn.

groetjes

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:30

Hier wordt de bak (buitenbak) ook gebruikt als paddock, is zandbodem maar vaak te zwaar. Iemand hier ervaring mee (of die dan netjes blijft en zo?). Ik heb ook een gewone weidesleep, maar geen zin/budget om zo'n frees te kopen. Heeft het dan zin om zo'n vlokken in te mengen?

Ik wou eerst es uittesten op de hoefslag, maar ik vermoed dat de boel dan overal gaat rond verspreiden?

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:55

De vlokken moeten door het zand gemengd worden. Dit gebeurd denk ik vanzelf wanneer je paarden erop lopen, maar voor een stabielere bodem moet je ze eigenlijk erin frezen. Ik denk dat je zo`n ding wel ergens kunt huren. Daarna hoef je alleen nog maar te slepen om het bij te houden, frezen is eenmalig.