Gebruiksaanwijzing vlas?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Gebruiksaanwijzing vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 14:58

Ik snap het niet meer en lees op elke site wat anders.

Ik heb 2 boxen van 3x3 een hengst en een merrie en ze gaan s'ochtends tussen 7 en 8 naar buiten en komen rond 8en weer naar binnen.

Mijn hengst is ontzettend schoon. En bij hem werkt het voldoende om dagelijks de ballen eruit te halen en eens in de 2 weken de natte plek.
Daar gaat ook maar heel weinig vlas in. Zijn stal ziet er dan ook altijd droog uit.

Maar mijn merrie is gewoon drama. Haar box ziet er altijd heel donker bruin uit. Bij haar is het ook echt een koek (ze staat niet te soppen).
Ook bij haar haal ik elke dag de mest eruit. Maar vaak is dit al helemaal door de stal heen gesmeerd.
Ik haal de natte plek er pas uit als hij echt donker rood kleurt. Maar mevrouw piest door heel de stal. Dus het duurt langer voor dat een plek rood kleurt. Maar de stal word dus wel snel vochtig. Ik gooi bij haar iedere 3 dagen een half pak er bij.

Resultaat is nu dat er na 3 maanden onzettend veel vlas in ligt.

Nu gaan ze over 3 weken verhuizen. Krijgen allebei een grotere box (3x4) hoop dat dat al wat verschil maakt bij de merrie. Ze blijven gewoon om dezelfde tijden naar binnen en naar buiten gaan.

Nu probeer ik dan ook zo min mogelijk bij te strooien en er juist uit te halen zodat ik niet over 3 weken een hele dikke laag vlas uit de stallen moet halen. Ik heb er nu anderhalve week niks bij gegooid. Mijn hengst ziet er nog steeds mooie droog uit. En de stal is ook gewoon los.
Maar mijn merrie is echt donkerbruin en een ingezakte koek. Maar ze staat niet te soppen. Maar echt vrolijk word ik er niet van. Zie liever zo'n stal als bij mijn hengst.

Nu denk ik dat ik toch echt iets fout doe en ben ik gaan googlen. Ik heb altijd begrepen dat de onderste laag een dikke koek moet vormen en daar boven op dus een losse laag. Bij mijn merrie krijg ik geen losse laag ja als ik net bijgestrooid heb dan is dat los. Maar na een nacht is dit al weer ver door de huidige bodem heen getrapt.
Nu lees ik op een site dat je zelf regelmatig de stal moet omwoelen zodat er lucht bij kan en kan drogen.
Doe ik dat dan fout? Want dat heb ik de eerste 3 maanden dus niet gedaan. Daar ben ik nu mee begonnen omdat ik niet wil bij strooien. Tenzij de laag echt te dun word of staat te soppen.

Zeboki

Re: Gebruiksaanwijzing vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:11

Meest waarschijnlijke dat de merrie niet op haar gemak is in de box. Opgesloten? Weg bij vriendje?
Als ze de stal zo'n zooitje van maken heeft ze niet genoeg rust. Kun je ze als het ware beter buiten laten staan. Oorzaak zoeken en aanpassen ;) Kan lastig zijn maar anders goede gedragstherapeute mee op laten lossen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:15

wat het beste werkt is voor ze erin gaan al een soort koeklaag te maken. Dus pak vlas erin. natgieteren. Pak vlas eroverheen. Weer nat gieteren. Weer pak eroverheen en natgieteren. Daarna pas je paard erin. Dan heb je pas de echte koek onderin die urine opneemt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:19

Ik vind het verschrikkelijk een dik vies pak onderin de stal. Bah. Ik haal altijd die plak weg. Wat los is verdeel ik dagelijks door de hele stal. T blijft mooi van kleur, zelfs bij mijn smeer merrie.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:23

Mijn merrie is ook zo'n viespeuk en in het begin ook veel moeite gehad om een fatsoenlijke box te krijgen. Maar met vlas en viespeuken is het echt flink potten. Hoe moeilijk het ook is om er vanaf te blijven. Drollen eruit, buitenkant naar binnentrekken en om de dag een half pak bij strooien werkt hier prima. Je moet echt een goede dikke laag opbouwen wil je met viespeuken een fatsoenlijke vlasstal houden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:54

Over drie weken gaan we verhuizen. En ik hoop dat ze dan ook meer rust gaat vinden.
Ze komt dan samen met een merrie van een vriendin te staan op de wei. En s'nachts in een ruime box van 3x4. met of de merrie naast zich of mijn hengst. Dat is nog even puzzelen.
Optie zou ook nog zijn om der van de zomer 24/7 buiten te laten (gaat mijn voorkeur ook naar uit) maar dan moeten de andere twee ook buiten blijven. Anders heeft ze dus weer stress.

Nu heeft ze eerst een hele tijd alleen op de wei gestaan. Dat is absoluut niet haar ding. En daar heb ik der ook doodongeluk mee gemaakt. Nu staat ze dan wel met vier andere ponys op de wei. Maar die gaan niet mee naar binnen. S'nachts staat ze nu dus naast mijn hengst. En ze is nu gelukkig al veeeel rustiger. Alleen nog onrustig met voeren en ze naar buiten mag. En de box waar ze nu in staat is echt krap 3x3. Dus denk dat de stal grootte ook mee speelt.

Maar omdat ze natuurlijk de eerste tijd alleen heeft gestaan en zo ontzettend onrustig was heeft ze heel de stal verbouwd. En het lijkt of ik dat nu niet meer goed krijg.

Ik wil het dalijk dan ook meteen goed doen. Maar ik ben bang dat ze de eerste weken/maanden weer onrustig is. Ze heeft altijd moeite met veranderingen.

Bij mijn hengst heb ik ook geen vieze dikke koek onderin. En dat werkt wel ontzettend fijn. Hij staat erg rustig. En staat niet op het beton. Maar voor mijn merrie is dat gewoon niet haalbaar.

Als jullie dus wel zo'n dikke bodem krijgen. Hoe zoeken jullie dan de mestplek? Moet je dan niet heel de box onderste boven scheppen om de plashoek te vinden? En dan de bodem word steeds dikker halen jullie dan om de zoveel maanden alles eruit? En word dat niet ontzettend zwaar met alles eruit scheppen?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:59

Hier werkt het goed om bij een smeerkees elke week de natte plek(ken) er uit te halen. 1 keer per week krijgen ze hier allemaal 1 nieuw pak erbij. Elke dag 2 keer per dag de drollen er uit zoeken. De natte plekken gaan er helemaal uit of ze nu rood, oranje of alleen donkergeel zijn. De stal blijft dan mooi en los.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:45

Ik haal 2x per week de nattigheid eruit en strooi een half pak bij. Ik haal echt alleen de natte koek eruit, door het schonere vlas eraf de schuiven. Omdat mijn merrie veel vlas eet meng ik het nieuwe vlas met het oude. Als ik dat niet doe zie ik de volgende dag niks meer terug van het nieuwe vlas.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:55

Ik heb op mijn vorige stal zowel mijn merrie als mijn ruin op vlas gehad; mijn merrie had in verhouding een grotere box en die bleef ook beter schoon.

Ik ben met een lege box begonnen, daar heb ik twee pakken vlas in gegooid. Dagelijks de mest eruit en glad trekken. Als ik het te vies vond worden, ging er een heel pak bovenop. Ik haalde dus nooit de natte plekken eruit en liet het een dikke koek worden. Bij mijn merrie ging er elke 8 a 9 dagen een nieuw pak vlas bij, bij mijn ruin ongeveer elke 6 dagen.

7 maanden nadat ik de eerste pakken erin heb gegooid, heb ik de stallen leeggehaald. De onderste laag was verrassend droog en bij beide zat er langs de randen zelfs nog wat schoon vlas. Leeghalen ben ik toen wel een tijd mee bezig geweest, er kwamen ook ongeveer 40 kruiwagens uit.

Een vriendin van mij heeft ook vlasstallen; haar ruin is een smeerkees. Zij strooit elke dag een klein beetje op en haalt de mest en natte plekken eruit, daarna woelt ze alles om. Ik vind het in haar stallen altijd naar urine stinken, bij de mijne had ik dat eigenlijk nooit.

felicityx schreef:
Maar ik ben bang dat ze de eerste weken/maanden weer onrustig is. Ze heeft altijd moeite met veranderingen.

Je zou haar hierbij kunnen ondersteunen met Phytonics Strezzz; daar kun je nu al mee beginnen. Mijn merrie help ik hier ook mee bij veranderingen.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:09

Ik haal elke dag de natte plek er even uit als ik tijd heb, merk dat de stallen dan het schoonst blijven.
1 van mijn haflingers gooit ook de hele stal op de kop, en dan vind ik het jammer dat ze die natte plekken door het nog droge vlas heen schopt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 21:22

Heb jij dan niet dat heel de stal nat/vochtig lijkt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:28

Ik neem elke dag drollen uit.
En het nat zodra ik het zie.
Bij het ene paard is dat 1 keer per week. Maar bij een ander 2 keer per week.
Mijn ervaring is wel dat als je te weinig vlas er in hebt liggen het steeds vies is.

Oppotten doe ik niet. Dat vind ik vies.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:22

Oppotten doe ik ook niet, mijn stal is dan altijd van de één op de andere dag bruin en vervolgens moet je helemaal leeg scheppen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 09:55

Nou dat probleem heb ik nu dus. Heel de stal is vies smerig en bruin.
Ik heb er inmiddels 8 kruiwagens uit gereden. De bovenste laag heb ik laten liggen en de onderste vieze koek heb ik eruit geschept. Gatverdemme. Van de week haal ik ik nog een paar kruiwagens uit.
Opstrooien heeft nu volgens mij ook geen zin. Dan is het in no time weer de vieze gore bende.
Ik rij hem nu maar in etappes leeg en wil dan dus opnieuw beginnen.

Hoeveel pakken hebben jullie er dan ingegooid? En dan gewoon hetzelfde mesten als een stro box? Die vieze gore dikke koek hoef ik niet meer. Dat vind ik niet echt bepaald lekker werken.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:58

Ik ben begonnen met 3 pakken erin en dan elke week een nieuw pak.
Ik haal elke dag de poep en de plas plek eruit, dat is dan 1 krat bij elkaar. Pony staat wel heel de dag buiten van 's morgens tot 's avonds.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 10:15

Hier gaan ze tussen 7 en 8 naar buiten en rond 8en weer naar binnen.

Hier groot is jou stal? Ik ben hier toen begonnen met 4 pakken vlas en de stal is krap 3x3.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:18

In een helemaal lege 3x3 stal begin ik met 6 pakken.

En sowieso elke week 1 erbij. Bij viespeuken meer.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 10:20

Jij hebt dan wel een hele dikke bodem. Pot jij het op?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:24

Zie mijn eerdere bericht ;)

Nee ik pot niet op.
Maar mijn ervaring is bij viespeuken.
Te weinig er in is steeds achter de feiten aanlopen en continue een vieze stal.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:26

Als vlas zo snel vies wordt en je het best veel werk vindt om bij te houden, is het dan niet een optie om te kijken naar andere bodembedekking voor je merrie?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:27

vur schreef:
Hier werkt het goed om bij een smeerkees elke week de natte plek(ken) er uit te halen. 1 keer per week krijgen ze hier allemaal 1 nieuw pak erbij. Elke dag 2 keer per dag de drollen er uit zoeken. De natte plekken gaan er helemaal uit of ze nu rood, oranje of alleen donkergeel zijn. De stal blijft dan mooi en los.

Zelfde hier. Ik heb een vieze merrie (alles gebeurd midden in de stal, en vervolgens daar doorheen lopen en op gaan liggen) en een schone ruin.

Ik schep 1 of 2x per week alle vlas opzij tegen de wanden op en het natte eruit, en laat de betonbodem een paar uur drogen. Daarna de rest van het vlas weer netjes over de bodem verdelen en 1 of 1/2 pak nieuw vlas erbij.
En dagelijks de drollen eruit halen natuurlijk.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:39

Hier ervaring met twee merries op vlas, de ene superschoon, de andere supervies. Ze staan beide van december - april 's nachts op stal, verder altijd op de wei. Onder het vlas hebben ze rubber matten.
De schone merrie kan ik beperken tot dagelijks mestballen verwijderen en de natte plek twee keer per week. Na het verwijderen van de natte plek doe ik er een halve baal bij.
Bij de vieze merrie halen we twee keer per week de stal helemaal leeg en dan gaat er een half pak in. Het ziet er niet uit, maar het is niet te doen. De mestballen verwijderen we dagelijks, mits ze niet tot drek gelopen zijn.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:42

bruintje123 schreef:
Nee ik pot niet op.
Maar mijn ervaring is bij viespeuken.
Te weinig er in is steeds achter de feiten aanlopen en continue een vieze stal.

Nou, bij die smeerpoets waar ik hierboven over schrijf, was ook potten niet de oplossing. Ze loopt het zo aan puin dat ze elke keer middenin kaal stond en de boel aan de kanten omhoog lag. Je hebt er echt speciaaltjes bij zitten hoor :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:46

Maar ik pot niet.

Ik haal ook nat weg zodra ik het zie.
Maar mijn ervaring is dat inderdaad met weinig vlas alles in de zijkant zit.
Met meer vlas lukt ze dat niet. Of je moet er graver hebben.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:12

felicity schreef:
Heb jij dan niet dat heel de stal nat/vochtig lijkt?

Nee juist niet, als je ht elke dag maar bijhoud