Sint Jacobs kruiskruid HELP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Sint Jacobs kruiskruid HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 14:53

Hoi
Zit met een gigantisch probleem: Sint Jacobs kruiskruid
We hebben 4 weides maar in de weide met de vaste stalling staat het vol met dit kruid.
Vorig jaar hebben we ze uitgestoken en bofix gespoten. Hielp even maar ze kwamen toch weer terug.
Dit jaar hebben we ze in februari al uitgestoken maar nu staan ze er weer talrijk.

Wie heeft HET idee om dit ongewenste kruid voor altijd weg te houden?
Omploegen?

JudithGigi

Re: Sint Jacobs kruiskruid HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:17

Als je het echt 100% weg wil hebben kun je bijna alleen omploegen inderdaad.
Maar uit mijn ervaring laten paarden dit meestal staan als er genoeg gras is, pas als het in hooi verwerkt wordt wordt het echt gevaarlijk. Dan kunnen ze de geur namelijk niet meer onderscheiden :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 19:21

Ja maar het woekert echt over het gras waardoor er dus steeds minder graasruimte is en in dezelfde wei heb ik een deel afgespannen als rijpiste. Daarom staan ze nu in een andere wei met strookbegrazing omdat die wei veel te vol staat met vet gras.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:23

Tegen jakobskruiskruid werkt niets, wij zijn al 2 jaar bezig met het uitsteken van dat @&$!*(&)* spul. :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 19:25

Heb jij al met ploegen geprobeerd?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:26

Ik zou ook even naar de omgeving kijken. Als er om je wei heen nog wel jkk staat komt het zaad ook weer in je wei terecht.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:29

MaricoGraphy schreef:
Heb jij al met ploegen geprobeerd?

Nee volgens de loonwerker werkt dat ook niet omdat elk klein stukje wortel direct weer een nieuw plantje word. :=

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:34

Hier doe ik het uitsteken voor de plant ga bloeien.
Tis even werk maar dan heb je ook wel wat.
Je moet het wel vroeg uitsteken, als je het te laat doe heb het geen nut.

P.s ik doe het met de hand en handschoenen en niet met een schop uitsteken

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:54

Beste methode; met de hand eruit trekken. Als dat echt niet lukt dan met de schop. Want heb je vorig jaar gedaan met de plant nadat je hem uit het weiland heb gehaald? Als je het op een stapel laat liggen of op de mesthoop kan het vandaar nog weer verspreiden. Dus hier gaat het gewoon de groene kliko in.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:13

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:37

uittrekken... en volhouden. Als je even oefent herken je de kleine rozetjes al. Hier zit er ook zaad in de grond. Als het omgeploegd wordt komen er de eerste maanden allemaal plantjes opzetten. Met de hand consequent elke week een rondje plantjes uittrekken en het jaar er op ben ik er dan zo goed als vanaf. Wel een rotklus. Ik zou dus echt niet omploegen als je het red met plantjes trekken en verder gras doorzaaien en goed bemesten zodat je een mooie dichte gezonde grasmat krijgt.

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:50

Wij hebben het ook in het weiland gehad. Nu hebben we al twee jaar niets meer. We hebben het eerst met de hand uitgetrokken, dan komt het nog wel terug maar we hebben de weilanden daarnaast echt zwaar bemest met drijfmest. Het kruid heeft daar verschrikkelijke hekel aan en is het enige wat hier heeft geholpen. Het komt ook vaak voor op verwaarloosde stukken land. Kunstmest is ook niet afdoende en wij hebben ook nooit gif gebruikt

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:54

Blijven uit trekken inderdaad. Hier heeft het 4/5 jaar geduurd, maar uit eindelijk was de wei volledig kruis kruid vrij :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 10:31

uittrekken in deze wei neemt 3 dagen in beslag. Wij hebben grote weides (in totaal ongeveer 3HA grond)
Dit is echter de wei met vaste stalling waar ze eigenlijk alleen in de winter staan. En waar ik op 1/3e van de wei een "piste" heb afgezet. Ook bemesten zal niet gaan want hier staat ook de schuur met tractoren op.

In februari hebben we de eerste uitkomende planten al uitgetrokken maar er bleven er gewoon komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 10:43

Edit:
Ik ga vandaag een deel uittrekken en verbranden. Wij hebben een ton staan waar we dingen in verbranden.

jasmijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:05

Je zegt dat je niet kan bemesten, maar dan heb je ook meteen de grootste oorzaak van het probleem te pakken. Dit kruid groeit voornamelijk op arme grond.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:14

Wij hebben het hier (in de omgeving) helemaal niet.. Maar ik heb wel begrepen dat de enige goede manier is om te bemesten. Goed kunstmest erover en evt koeienmest. Dit kruid houd van arme grond. Uittrekken of maaien etc helpt niks, een inimini worteltje wordt gelijk weer een plant.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:26

Wij hebben jaren lang elke woensdag namiddag een hele namiddag plantjes uit getrokken als het iets of wat weer was en het was nodig. :+
Dus ja, het kost tijd... Maar het loont uit eindelijk wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:32

Daantj__ schreef:
Beste methode; met de hand eruit trekken. Als dat echt niet lukt dan met de schop. Want heb je vorig jaar gedaan met de plant nadat je hem uit het weiland heb gehaald? Als je het op een stapel laat liggen of op de mesthoop kan het vandaar nog weer verspreiden. Dus hier gaat het gewoon de groene kliko in.

Dit hebben wij ook gedaan. Met de hand en schep alles eruit, hele wortel ook dus natuurlijk. En inderdaad in de container. Is volgens mij ook de enige manier om het echt echt weg te krijgen, plantje met hele wortel eruit...

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:28

handje kunstmest erop, t is ff werk en volhouden maar t werkt echt ( en inderdaad het weiland meer bemesten )

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:39

sassefras schreef:
handje kunstmest erop, t is ff werk en volhouden maar t werkt echt ( en inderdaad het weiland meer bemesten )

Idd elke keer als de paarden van de wei zijn met een zak de wei in gaan en op elke plant een flinke hand kunstmest (CAS). Binnen twee dagen zijn de planten dood. En ook de wortels dus.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 11:14

Oh dus op de plant en niet de hele wei?

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:18

er is een paar jaar geleden een onderzoek geweest waarbij bleek dat dit kruid als je het niet verwijderd zijn eigen leefomgeving vergiftigd. Dus laten staan dan verdwijnt het vanzelf. Wij hebben dit gedaan en hebben nog sporadisch een plant staan.

Als het vers is willen paarden het (normaal gesproken) niet eten het is gevaarlijk als het gedroogd in hooi zit dan herkennen paarden het niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 11:25

Oh leuke tip. Wel vreemd dat het zichzelf dan vergiftigd.
Had eigg gelezen dat het voor mensen ook giftig is.
Wat als ik tijdens het rijden van he paard val met mijn gezicht in zo een plant? Dan lijkt weghalen me toch beter. Of alleen die in de piste weghalen?

Boterbloemen zijn ook giftig geloof ik hé? Want door een aantal irritante onbetrouwbare hangjongeren heb ik de paarden van wei verplaatst. Maat hier staan veel boterbloemen en distels. Heb wel gezien dat ze de boterbloemen vermijden tijdens het grazen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 11:39

Ja hier momenteel ook alleen rozetten. Vorig jaar stonden ze rond deze periode al in de bloei.
Schoonmaak azijn of Javel?
Waar ik me ook druk om maak zijn de grote gaten die je krijgt door het uittrekken. Vooral in de piste is dat onhandig. Misschien uittrekken, javel ofzo erover in de achtergebleven worteldelen, en de grond enkele dagen nadien frezen zodat het terug gelijk ligt?