Haflinger (24) extreme wintervacht + cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marijee

Haflinger (24) extreme wintervacht + cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 17:28

De titel vat het al kort samen. Onze 24 jarige haflinger merrie heeft de ziekte van cushing. Nu heeft zij altijd al last gehad van een dikke wintervacht maar nu is hij wel heel erg dik en stug, verharen doet ze vrijwel niet.Nu komt de zomer er aan, en we zien haar duidelijk last hebben van haar vacht. We willen haar dus dan ook graag helpen met verharen.

Nu is onze vraag; bestaan er ook alternatieven voor scheerapparaten/scharen? Hoe kunnen we haar het makkelijkst helpen met verharen? Van nature is het een angstige merrie door een naar verleden bij vorige eigenaren, scheerapparaten zijn absoluut geen optie. Zodra ze deze hoort, raakt ze (ondanks haar doofheid) helemaal in paniek. Jullie snappen dat we haar dat niet aan willen doen. :) We knippen nu haar vacht regelmatig bij met een normale schaar, maar door de vettige haren gaat dit heel moeilijk.

Wie kan ons (en Shadow) uit de haren helpen? :)

19marjo90

Re: Haflinger (24) extreme wintervacht + cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:32

Heeft ze al medicatie voor haar cushing? Die helpen mijn cushingpaard enorm de verharingsperiode door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:35

Ik snap je probleem en kan alleen maar blij zijn dat het bij mijn eigen cushing shet het scheren geen probleem is.
Maar nou weet ik dat er bv van die kammetjes zijn voor de manen, met mesjes ertussen, zodat je de manen mooi kort kunt wieken, is er ook niet zo iets voor de vacht zelf?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:40

Je hebt ook handscheermessen voor schapen.
Dat is een soort hele grote schaar met 2 tondeuze messen op het einde.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 11:02

Bedankt iedereen! Hier kunnen we zeker wat mee :)

De veearts is erg betrokken bij Shadow, daarom is er ook voor gekozen om niet voor medicijnen te gaan. Het exacte verhaal +reden weet ik niet, ik woon niet meer thuis. Shadow krijgt biotine en dat doet d'r goed!

Toevallig lag er in de poetsbox nog zo'n kammetje met mesjes, helaas is de vacht van Shadow zo stug, dat hij er niet/nauwelijks door heen komt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:03

Heb je al gekeken of ze misschien een lichte verdoving kan krijgen zodat het scheren wellicht makkelijker gaat?

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:13

Ik zou toch proberen te scheren, en haar inderdaad licht verdoven. Conference eq voor paarden is echt een fantastisch middel daarvoor!! En gewoon te verkrijgen bij divoza bijvoorbeeld. Ik denk zeker de moeite waard om het te proberen

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:19

ik heb er 1 die ik standaard met de kleine handtondeuse helemaal scheer.
Deze maakt een veel minder hard geluid als dat grote apparaat en dat laat hij dus wel toe.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:27

Jammer dat je de medicatie niet wil/kan geven, want die helpen je paardje echt.

Je kan nu kiezen voor monnikspeper om de hormoonbalans wat op orde te krijgen. Hopelijk doet dit ook wat voor de vacht. Maar het beste en snelste wat je nu kunt doen om haar van die vacht te verlossen is scheren. Eventueel met een verdovingspasta.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:29

Jessiex: Ik begrijp je punt, maar ik wil er toch graag nog even op reageren. Shadow haar gezondheid staat voorop, alles wat we kunnen doen om haar leven 'leuk' te houden en wat binnen onze macht ligt, dat doen we. De exacte reden omtrent de medicijnen weet ik niet, maar wel weet ik dat de veearts een hele goede, competente en vooral betrokken man is. Hij heeft vast goede en geldende reden om hier niet voor te kiezen. Nogmaals; Shadow staat voorop.

Verder; bedankt voor alle tips! Ik zie hier goede en vooral bruikbare tips tussen zitten. We gaan nu eerst even actie ondernemen, en mocht het nodig zijn, dan zet ik hier een update neer. Heel erg bedankt voor het meedenken en de betrokkenheid! :)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:54

Ik wil er niet over doorzeuren, maar ik ben toch echt heel benieuwd naar de reden waarom er niet gekozen wordt voor de medicatie. Ben jij zelf niet benieuwd? Misschien heeft Shadow een intolerantie voor een van de bestanddelen? Dat is namelijk het enige dat ik me zou kunnen bedenken. Ik zelf was sceptisch om tabletten te geven voor de Cushing, maar ook ik zie hoe ontzettend mijn kleine vriend is opgeknapt. Vorig jaar zat hij tot midden juli in zijn wintervacht. Nu is hij er al helemaal doorheen! En geloof me, ik ken het probleem van een heeeeele dikke wintervacht!

Mijn pony is ook amper te scheren. Ik heb ervoor gekozen om hem een verdovingspasta te geven en dan gedeeltelijk te scheren: een lijn vooraan zijn hals en zijn borst en oksels. Dit accepteert hij net aan, maar helpt hem heel erg met zijn warmte kwijt te raken. Het wint zeker geen schoonheidsprijs, maar dat boeit me niet :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:04

De enige echte optie is behandelen met pergolide (Prascend©). Je paard krijgt dan namelijk weer een normale vachtaanmaak en normale verharing. Mijn Cushie doet het er super op, en zit nu al weer in haar super strakke zomervel. Een paard met Cushing onthouden van behandeling met pergolide is in mijn ogen verwaarlozing, mits het paard natuurlijk allergisch is voor een van de bestandsdelen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:06

Ook hier weer een véél betere vacht en weer een verharend paar met prascend! Ik ben ook heel benieuwd wat de reden is dat het niet gegeven (kan?) worden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:13

Focussed schreef:
De enige echte optie is behandelen met pergolide (Prascend©). Je paard krijgt dan namelijk weer een normale vachtaanmaak en normale verharing. Mijn Cushie doet het er super op, en zit nu al weer in haar super strakke zomervel. Een paard met Cushing onthouden van behandeling met pergolide is in mijn ogen verwaarlozing, mits het paard natuurlijk allergisch is voor een van de bestandsdelen.

Zoals Focussed en Jessix al aangeven is prascend het enige middel dat dit zal gaan oplossen. Een paard met Cushing dat niet aan de medicijnen zit, zal intern enorm lijden. Op het moment dat wij aan de buitenkant symptomen gaan zien, dan heeft het paard al enige tijd te lijden onder deze ziekte. Een dier de medische ondersteuning ontkennen is naar mijn mening dierenmishandeling.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:18

Mijn pony van 32 heeft ook weer een mooie vacht door de pracend.Maar wat nog belangrijker is.Ze is alerter en haar hoofd is weer helder.Het was net alsof ze een mist in haar hoofd had zitten die nu door de medicijnen weggetrokken is.De Britta die ik al een tijd miste is daardoor weer terug(ook de Brittzila is weer terug af en toe).

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:25

Ben het eens met bovenstaande posten. De mijne had al dik 10 jaar Cushing voordat ik met pergolide begon. Ik wist het niet eerder vandaar.
Nu staat hij al dik 4 jaar op medicijnen en zijn vacht gaat toch elk jaar weer wat beter. Helemaal 100% goed komt het niet meer waarschijnlijk doordat hij het al zo lang heeft. Dus ik raad je echt de medicijnen aan.
Misschien is jouw da van een oudere generatie en weet die nog niet zoveel van de medicijnen en Cushing af. Dat komt vaker voor.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 16:55

Ik was en ben net zo benieuwd als jullie. Volgens de veearts zou Shadow niet tegen een van de bestanddelen kunnen.

Ik moet wel zeggen dat ik omtrent de uitspraken 'mishandeling' wat nare gevoelens heb. Laat ik voorop stellen, alle geruchten/gedachten de wereld uithelpen; dit is NIET het geval. Mijn ouders doen alles voor Shadow, echt alles.

Nogmaals, bedankt. Ik ga samen met mijn ouders alle opties bij langs, en zeker een aantal uitproberen! :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:32

Het enige bestanddeel is pergolide, als je paard daar niet tegen kan dan heb je het al geprobeerd. Je kunt niet op voorhand zeggen dat het paard er niet tegen kan. En de paarden die er niet tegen kunnen, zijn zo weinig. Dat is dus onzin, tenzij je het al hebt geprobeerd.

Ik zou zeker weten de medicijnen proberen en een andere DA kiezen aangezien deze uit zijn nek kletst

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:36

Douraque schreef:
Het enige bestanddeel is pergolide, als je paard daar niet tegen kan dan heb je het al geprobeerd. Je kunt niet op voorhand zeggen dat het paard er niet tegen kan. En de paarden die er niet tegen kunnen, zijn zo weinig. Dat is dus onzin, tenzij je het al hebt geprobeerd.

Ik zou zeker weten de medicijnen proberen en een andere DA kiezen aangezien deze uit zijn nek kletst

dat wilde ik nu net schrijven....de vacht knippen en afscheren is symptoom bestrijding en daar komt geen eind aan.Tenzij je gewoon medicatie gaat geven,dan denk je....had ik dit maar eerder gedaan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:45

Al doe je het alleen maar om haar hoofd weer helder te krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:21

Heeft shadow nog meer Gezondheidsklachten?
Misschien dat dat een reden zou kunnen zijn waarom de veearts het medicijn liever niet wil geven.

ik weet dat er wel een tijd geweest is dat men pergolide niet aan paarden met een hartkwaal wilde geven
zou daar namelijk slecht voor zijn, en paarden met meerdere allergiën zouden juist met pergolide meer last kunnen krijgen
vraag anders aan je veearts wat de reden is dat hij het liever niet geeft, en je zou kunnen kijken om met een erg lage dosering te beginnen om te kijken hoe het gaat?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:26

ik zou een second opinion vragen bij een andere arts.
Een paard met cushing geen medicatie geven vind ik echt wel mishandeling, Als je ziet hoe slecht ze er aantoe zijn zonder medicatie, en hoe ze opfleuren met, zal je het pas gaan begrijpen.

Die van mij zit nu 2 jaar aan de pergolide en komt steeds makkelijker door zijn verharing heen. Ook is hij opgewekter en sterker in zijn lijf.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 19:50

Mensen, ik ga hier achteraan. Ik begrijp de ernst van de situatie, echt, en ga hier met mijn ouders om tafel. Bedankt voor de tips en tricks. Ik ga zelf nu ook een stok achter de deur houden. Ben zelf ook te lang uit het paardenwereldje om hier goed over na te denken en te weten wat nou wel of niet goed is. Thanks.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:40

MirandaDvG schreef:
ik zou een second opinion vragen bij een andere arts.
Een paard met cushing geen medicatie geven vind ik echt wel mishandeling, Als je ziet hoe slecht ze er aantoe zijn zonder medicatie, en hoe ze opfleuren met, zal je het pas gaan begrijpen.

Die van mij zit nu 2 jaar aan de pergolide en komt steeds makkelijker door zijn verharing heen. Ook is hij opgewekter en sterker in zijn lijf.

Het vreemde is...mijn paard had dus ook cushing,is ingeslapen in februari.De dierenarts had zelf ook zijn pony van 40 ingeslapen.Pony had ook cushing.Toen ik vroeg of hij(de dierenarts dus)medicatie gaf zei hij nee.
Dat zette mij dus wel te denken....mijn paard stond wel op pergolide,aan het eind van zijn leven op 2 mg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:54

Ja weet je, als je bij de bokt wiki kijkt van Cushing is de eerste foto die je ziet die van Tella.
Tella had ook cushing, al jaren en die kreeg ook geen medicatie..(mijn pony stond bij haar in de wei)
we moesten haar alleen scheren door die vacht van haar.maar ze was opgewekt ,blij en ging nog mee op buitenritjes.
enige wat je merkte was dat ze veel dronk,maar dier heeft toch wel de leeftijd van 31 bereikt .
en toen is ze overleden aan een zware koliek aanval.

Tja, geen idee of het eigenlijk verplicht is om medicatie te geven als ze het hebben , zitten best wel wat bijwerkingen aan waar je toch op meerdere forums op internet wel wat over leest.
maar wat er nou eigenlijk gebeurt als je geen medicatie geeft? Ja die vacht oke,maar verder?