Uitloopstal, do's en don'ts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

Uitloopstal, do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 23:35

Wie van jullie heeft een of meerdere uitloopstallen?

Hoe groot zijn ze en voor hoeveel paarden?

Hoe is de doorgang naar de uitloop? (deur of hele wandbreedte open)

Naar welke kant is de stal open, Noord/Oost/Zuid/West?

Hoe zit het met insecten in de zomer?

Hoe gaat het met kou/wind in de winter?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Uitloopstal, do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:45

Een schuilstal, en mijn schoonmoeder een echte uitloopstal.

Voor meerdere paarden is het wel fijn als er 2 uitgangen zijn. Dan kan de laagste in rang nooit in de hoek gedreven worden. Een deur voldoet meestal prima, dan kunnen ze altijd en binnen en droog staan (als de wind net verkeerd staat dan kunnen ze bij hele wandbreedte open er alleen achter schuilen en worden ze alsnog nat.) die deur zet je bij voorkeur daar waar de wind er het minst op staat, en dat hangt weer af van het landschap eromheen.

In een goede donkere schuilstal hebben ze in de zomer duidelijk minder last van insecten. Paarden gaan dan graag tussen 12 en 1 even de stal in om daar een siesta te houden. (Tenzij dat moment 1 v.d. weinige uren is dat ze op de wei staan, dan kiezen ze vaak eieren voor hun geld.)

Wind en kou zitten paarden niet zo mee. Die van mij gaan dan liever achter een berg grond staan, dan sta je ook uit de wind.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 00:14

Mijn uitloopstal is 4x3 met open zijde op het zuiden en op het westen, 2 kanten dus, dit ivm vergunningen. In de stal heb ik halverwege een balk gelegd zodat het vlas niet overal heen gaat. Vlas stal droogt snel door de open structuur van de stal. In de stal op het vrije gedeelte een hooibak staan. Verder veel verharding zodat ze altijd droge voeten heeft en ze niet in de paddock hoeft te staan om te bewegen. Liggen doet ze het liefste buiten maar als het te nat is doet ze het ook binnen. Dat het zo open is wordt zoals ik zie erg gewaardeerd, het voelt niet opgesloten aan. Met de schemering staat ze nu ook veel binnen. Schuilen voor de zon doet ze het liefste onder een boom. Dit werd voor 2 paarden gebruikt en nu voor 1.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 00:28

Wij hebben een stalgebouwtje met drie boxen (3,5x3, 3x4,5 en 8x3), voor 2,5 pony.
Meestal staan de grote twee stallen open, ene met deur op noorden en de ander heeft de deur op oost. Heel soms is het gezien de wind handiger om de kleinste stal open te doen (west) maar meestal is oostkant t beste. De deuren gaan nooit op slot behalve na tandarts ofzo als ze een paar uur niet mogen eten.
Uit zichzelf gaan ze er snachts slapen, en met name bij vliegjes en zon gaan ze veel binnen staan.
Wij zijn dus erg blij met de stal! Als stalbedekking ligt er stro en rubberen matten. Ze mesten altijd buiten dus houden hun stallen schoon (zooo fijn)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 00:31

Een uitloopstal van 3.5 bij 9 ongeveer, misschien is het iets ruimer. Aan de ene kant zitten twee staldeuren met een bovenluik dat altijd open staat, daar recht tegenover zo'n grote staldeur (een grote houten openslaande, 2 van die deuren zijn het) die standaard open staat. In het midden zit een dikke houten balk, dat met harde wind en veel kou we de twee paarden binnen kunnen zetten en ze dan allebei hun eigen deel hebben maar met veel contact. Er zit een automatische drinkbak in en verwarming (het is eigenlijk een klein huisje met dakpannen ook en een zadekamer eraan vast met deur rechtstreeks de stallen in). Ik denk dat het naar het noord/zuiden open is, maad dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Houd er als je zelf iets bouwt rekening mee dat de wind in Nederland meestal zuidwest is, daar wil je niet je opening.

In de zomer eigenlijk weinig last van insecten, als ze er last van hebben gaan ze binnen staan. Maar ze staan op een grote zandpaddock vlakbij zee, maar al wel in het duinzand, weinig last van vliegen. In de winter krijgen ze gewoon een mega vacht :+ een IJslander een een tinker, dus dat gaat wel goed. Gewoon goed droogstappen. Als het meerdere dagen hard regent krijgt de tinker een ongevoerde regendeken op. Mocht het na het rijden heel hard regenen/waaien en ze zijn heel nat zetten we ze even op stal. Sowieso zijn met harde wind de luiken wel eens dicht, want dan tocht het niet meer

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 00:36

Meld zich.

Een uitloopstal in de oude koeienstal. Mijn 2 KWPN-ers delen de plek waar vroeger 10 koeien stonden. (en das dan alleen binnen). Ik heb de helft ongeveer met vlas en de andere helft staat de voerbak zonder bodembedekker.
Vanwege insecten kiezen ze er vaak voor om binnen te komen. Ook regen en harde wind is een reden om binnen te verblijven.
De deur is eigenlijk vrij klein en niet al te breed maar ze hebben er nooit een moment moeite mee gehad. Denk dat het ongeveer een gewone deur breedte is en niet al te hoog. Ik dacht niet echt ideaal maar ze maken er echt niks van.
Die ingang zit op het noorden.
Heerlijk vind ik het! Volop ruimte buiten, binnen een voerbak. Ik zou echt nooit meer terug willen naar opstallen als ik de keus heb.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:25

ik had een schuilstal 3 x 6 mtr de ervaring was dat een paard binnen stond en het andere paard niet naar binnen mocht. Uiteindelijk twee aparte stallen van gemaakt.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:56

Ik heb voor een c pony en mini pony een schuilstalletje van 3x2. Niet helemaal ideaal maar het gaat net. Opening zo groot als een deur. Kleinste pony staat soms opgesloten, omdat die ander in de deuropening staat. Maar ze maken geen ruzie in de stal.

Met regen staan ze er graag in, met veel wind blijft de grootste wel buiten staan. Denk dat hij zich niet veilig voelt dan in de stal. Hij staat er dan vaak achter uit de wind.
Met warm weer en vliegen gaan ze ook vaak binnen staan.

Op de grond stenen met daarover rubber matten, super makkelijk met uitmesten. Kleine pony slaapt vaak binnen, grote pony ligt nooit in de stal.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:16

Mijn D pony heeft samen met een paard en 2 shetlanders een oude koeienschuur als schuilstal van 15x15 met een deur opening van 2,5/3 meter hieraan grenst eerst een stuk met beton platen en daarna een stuk zand, daarachter ligt gelijk het weiland. Ik vind het echt ideaal! Ze staan zeker met warm weer en insecten veel binnen. Als bodembedekking hebben we in de helft van de stal stro liggen en voor de rest liggen er rubberen matten.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:32

Mijn schuilstal is 5x6 met 2 ingangen (waarvan 1 met pvc lamellen, andere komt nog) voor een paard en een e-pony. Over de gehele lange zijde is een hooibak gemaakt zodat ze zo min mogelijk hooi versmeren. Voor de stal is een gedeelte betegeld.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:04

nancyyy6 schreef:
Mijn D pony heeft samen met een paard en 2 shetlanders een oude koeienschuur als schuilstal van 15x15 met een deur opening van 2,5/3 meter hieraan grenst eerst een stuk met beton platen en daarna een stuk zand, daarachter ligt gelijk het weiland. Ik vind het echt ideaal! Ze staan zeker met warm weer en insecten veel binnen. Als bodembedekking hebben we in de helft van de stal stro liggen en voor de rest liggen er rubberen matten.

Ideaal, ik wou dat ik die mogelijkheid had.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:24

Ik heb een schuiltent van 3,6x4 met de opening op het noorden. De tent is van metaal met een schaduwdoek als wand en een zeil als dak. Als mijn bonte goed gemutst is dan mag mijn ouwetje er ook in staan :D
Toen de bonte een veulen had was dit haar kraamstal zodat ze lekker de ruimte had met haar veulen en daarna is ie eigenblijk blijven staan :D
Als bodem liggen er kunststof pallets in met daarop rubber matten en wat zand wat dagelijks naar binnen wordt gelopen :D
De waterton staat er en als het slecht weer is kan ik er ook hooi voeren.

Dit was nog van toen ze drachtig was.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:30

Wie van jullie heeft een of meerdere uitloopstallen? Mijn paarden staan in de uitloopstal aan de Veerstalhoeve te Gouda. Dit is een uitloop stal van 3x3 binnen met 3x9 buiten.

Hoe groot zijn ze en voor hoeveel paarden? De maten heb ik zojuist genoemd. Wij hebben dit voor 36 paarden.

Hoe is de doorgang naar de uitloop? (deur of hele wandbreedte open). De staldeur staat altijd open, als het paard b.v. geblesseerd is kan de staldeur gewoon weer dicht.

Naar welke kant is de stal open, Noord/Oost/Zuid/West? Uit mijn hoofd zal ik dit zo niet weten, de stallen zijn zo geplaatst dat de regen in ieder geval niet in de stal regent. Dit komt dus altijd van achter.

Hoe zit het met insecten in de zomer? Nog geen enkel last van gehad.

Hoe gaat het met kou/wind in de winter? Ik doe ze altijd een deken op.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:45

Ziet er mooi uit, maar ik vind 3 meter breed écht te smal. Hierdoor moet een paard altijd op zijn achterbenen draaien en dit kan schadelijk zijn/slijtage veroorzaken.
Dan zie ik liever een uitloop per 2 stallen van 6x9 en dan óf samen er in of per dagdeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:47

Wij hebben een zeecontainer als schuilstal voor 3 paarden.
Weet zo niet precies de afmetingen, maar ze passen er alle 3 makkelijk in.

Hij lijkt hier trouwens een stuk kleiner dan hij is.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:51

DubbelDun schreef:
Ziet er mooi uit, maar ik vind 3 meter breed écht te smal. Hierdoor moet een paard altijd op zijn achterbenen draaien en dit kan schadelijk zijn/slijtage veroorzaken.
Dan zie ik liever een uitloop per 2 stallen van 6x9 en dan óf samen er in of per dagdeel.

Gelukkig doen onze paarden dus niet draaien op hun achterbenen, zij kunnen gewoon normaal een rondje lopen om zich om te keren.
Het is bij ons inderdaad ook mogelijk om van 2 stallen 1 stal te maken.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:28

Ik heb een inloopstal van 5 x 6 m voor 2 kwpn-ers en een haflinger. Dubbele deuren op het westen, die dichtgaan als de wind/regen er op staat. Zandpaddock is circa 7 x 14 m. Tussen zandpaddock en stal is nog een met klinkers verhard pad van circa 1,5 m.
Inmiddels hebben we in de stal een deel met rubber tegels ingelegd, waar op de foto klinkers liggen.

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:17

4 bij 3 ong met een hoek er in. Ingang is een deur die open staat. 1 deur dicht en 1 open. Ingang op oost/ noordoost. Regent zelden in. Ik heb 1 fjord en 1 shet

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:25

Hier schuilstal, 6 x 3 meter voor 2 paardjes. Aan de voorkant (lange zijde) zijn links en rechts 2 ingangen. Anders durft mijn merrie er niet in, ze moet er doorheen kunnen lopen. Ingangen zijn op het noorden, meestal uit de wind dus. De wei is omringd door bomen, dus het waait er sowieso nooit heel hard. En aangezien ook de kant met de ingangen in het midden dicht is voor de onderste helft (bovenste helft is tralies) staat mijn shet daar sowieso uit de wind. Mijn ruin is groot genoeg om naar buiten te kijken en doet dat ook, als hij er al staat. Hij heeft het niet zo op stallen.

De bodem is bestraat. Stal komt uit op een zandpaddock waar ze kunnen liggen. Komende winter wil ik iets van rubber matten zodat mijn shet wel binnen kan liggen als ze wil. Voor de ingangen is het overdekt, mijn shet staat daar nu 's middags in de schaduw en zonder beestjes (ze heeft ook bomen... maar mevrouw moet en zal bij de stal voor schaduw :roll: )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:38

Ik ben laatst bij een presentatie van een onderzoek geweest waarbij bleek dat als paarden op een harde paddock met loopstal staan ze per paard ongeveer 10m2 meter zachte bodem nodig hebben om aan hun maximale slaap te komen.
Met direct weide zoegang is dat waarschijnlijk minder relevant, maar met enkel rubber matten zonder stro/zaagsel oid sliepen ze 4x zo kort.

De stal waar mijn paarden staan heeft 2 uitgangen voor de hoofdstal en nog een losstaande grote box, ook met 2 uitgangen voor het geval 1 paard uitgesloten wordt. De grote stal geeft ook nogbextra luiken om naar buiten te kijken en de ingangen zijn voorzien van plastic wind flappen.
Dat de opzet bevalt is duidelijk want als het regent staan ze de hele dag binnen en liggen gezamelijk wat te pitten.
Af en toe nemen ze een run naar de overdekte voetstands om wat hooi te knagen en gaan daarna weer terug naar stal.
Bij mooie dagen staan ze er bij hitte en vliegen ook in en anders staan ze meestal op de wei die directe aansluiting heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:41

Ze gaat maar lekker in het zand buiten liggen als ze moe is ;) Alleen bevriest dat op die paar dagen dat het inn Nederland winter is, en voor die dagen krijgt ze binnen rubber.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:41

Er wordt ook teveel gedacht dat rubber matten zacht zijn. Dat is niet zo. Ze houden de kou van het beton beter tegen.
De enige mat die echt zacht is is een HIT-softbed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:50

Ik was best geschokt door die uitslag en de onderzoekers hadden dit ook niet echt verwacht.
Als er toegang tot zand of weide is denk ik niet dat het vreselijk veel verschil maakt, maar er zijn best veel paarden die in de winter enkel een verharde bodem met rubber hebben. Dan bleken ze gemiddeld 30-40 minuten te slapen (1 REM cycle) terwijl ze op stro tot 2 uur aaneengesloten sliepen.
Waarschijnlijk treedt uiteindelijk wel gewenning op door gebrek aan beter, maar echt plezier doe je ze er dus niet mee.
Een van mijn merries slaapt trouwens alleen maar op stal ondanks dat ze altijd groepshuisvesting gewend is geweest. De wei is voor rollen, spelen en eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:52

Een paard wat 2 uur achter elkaar ligt vind ik al een uitzondering, laat staan slapen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:56

Die van mij doen dat wel hoor :j
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-05-15 17:01, in het totaal 2 keer bewerkt