Waarom gekozen voor bepaalde stalbedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rofah

Waarom gekozen voor bepaalde stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 19:05

De voor- en nadelen van de verschillende soorten stalbedekking ken ik maar alsnog kom ik er maar niet uit.
Ik neig nu om te gaan voor vlas met een plak stro voor het geval het hooi op is en er wat geknabbeld kan worden, maar dat is tevens de meest dure optie.

Nu ben ik erg benieuwd naar hoe jullie de keuze hebben gemaakt, immers heeft iedere bedekking zo zijn eigen eigenschappen, wat was het belangrijkste?

Suusie22

Re: Waarom gekozen voor bepaalde stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:14

Ik heb vlas in de stal liggen, dit neemt de urine goed op en de drollen zijn makkelijk weg te scheppen.
Ik vind het ideaal spul, en de stal waar mijn paard staat gebruikt dit standaard.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:18

Ik heb ook vlas in de stallen bij huis. Mest is makkelijk eruit te halen net als mijn voorganger zegt en het neemt ook veel minder ruimte in op de mesthoop. Deze hoeft dan dus minder vaak geleegd te worden.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:25

Ik ben echt een stro-liefhebber. Mest ook een stuk makkelijker uit.
Mijn paard is op vals echt een enorme viespeuk (loopt alles er doorheen), tenzij je elke dag alle drolletjes met de hand weghaalt. Bovendien gaat die van mij op stro makkelijker liggen en ik vind het fijn dat hij altijd wat te knabbelen heeft (die van mij eet geen stro, maar wel de hooisprietjes en soms de aartjes er tussen uit).
En dat vlas vind je dus echt overal terug, ben dus ook zo blij dat mijn paard op zijn nieuwe stal (staat hij inmiddels al weer bijna 1,5 jaar) weer op stro ging. Ik gelukkig en paard ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:27

Absoluut vlas hier! Stro is zo'n vieze stinkbende en uitmesten doe je sowieso elke dag als je, je paard een schone stal wil geven :j

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:27

Waarom op vlas? Waarom niet gewoon een bed van stro?

Mijn beestjes staan gewoon op stro, elke dag 4 plakken erin, ze gebruiken het om op te slapen en om op te eten. Nooit stal verveling, altijd wat te doen.

Als je goed uitmest valt de groei van de mesthoop ook wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:29

Omdat vlas minder stof en schoner is Majolen? Hier is het met stro een vieze bende en met vlas kurdroge schone stallen. Voor het knabbelen geef ik gewoon onbeperkt hooi.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:37

Ik heb geen ervaring met vlas trouwens

Ik vind stro stallen er altijd vriendelijker uitzien omdat het dier dan eigenlijk altijd wat te knabbelen heeft maar zoals jij al aangeeft onbeperkt hooi is ook een optie.

Vaak zie je zaagsel/vlas boxen met een paard erin wat voor zich uit staat te staren en dat is eigenlijk de reden waarom ik "tegen" vlas en zaagsel ben

Mijn paarden zijn geen viezeriken gelukkig, maar ze staan ook alleen op stal als het donker is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:39

Ik heb strokorrels, weinig werk met uitmesten, weinig af te voeren en weinig ruimte nodig voor voorraad.
Wel wat meer kosten, maar dat heb ik er voor over.

Ik heb altijd hooi in de stallen hangen, dus voor knabbelen heb ik geen stro nodig.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 01-05-15 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:40

Majolen schreef:
Ik heb geen ervaring met vlas trouwens

Ik vind stro stallen er altijd vriendelijker uitzien omdat het dier dan eigenlijk altijd wat te knabbelen heeft maar zoals jij al aangeeft onbeperkt hooi is ook een optie.

Vaak zie je zaagsel/vlas boxen met een paard erin wat voor zich uit staat te staren en dat is eigenlijk de reden waarom ik "tegen" vlas en zaagsel ben

Lekker vooroordeel :+

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:17

Waar mijn paard staat heeft het grootste gedeelte stro in de stallen liggen maar omdat mijn paard gevoelig reageert op stof heb ik in overleg met de stalhouder besloten om koolzaadstro te gebruiken, dit werkt bij haar ideaal en is niet zo duur als bijvoorbeeld zaagsel of vlas.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:21

Mijn paarden staan op vlas en stro :)

vlas als onderlaag, neemt de urine goed op, verteerd snel op de mestplaats.
een laagje stro erboven op, ze hebben eventueel wat te knabbelen en ik vind het persoonlijk wat fijner met de veulens, voor het liggen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:22

Wij hebben er 3 op vlas, 1 op stro.
Vlas is lekker makkelijk en het is wel fijn voor mijn stofzuigende Draver. Die op stro mag niet meer op vlas nadat hij 2x hoefkanker heeft gehad. Die stal is beduidend meer werk, heb ze liever op vlas!

[edit] We gooien er overigens wel wat stro bij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:26

Stro, zodat er altijd wat te knabbelen is, en het is voor ons makkelijker afvoeren dan met vlas als onderlaag en stro alleen om te knabbelen.

Boxen zijn hier altijd netjes, als je elke dag mest en genoeg opstrooit is er altijd een schoon, droog, bed :)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:27

Mijn paard heeft op beide gestaan. Op de vorige stal stond ze eerst op zaagsel, toen op vlas en op de huidige stal staat ze op stro. Zaagsel vond ik snel een natte, vieze bende worden. Vlas bleef iets droger omdat je nauwkeuriger de natte plekken en de drollen kunt filteren.

De absolute voorkeur gaat nu uit naar stro. Ik was bang dat ze haar hele stal zou leegeten bij de overgang vlas/stro, maar dit bleek reuze mee te vallen. Ze staat nu lekker te scharrelen in het stro creëert haar eigen slowfeeder omdat ze eerst haar hooi door het stro husselt om het daarna allemaal sprietje voor sprietje er weer uit te knabbelen. :Y) Toen ze op vlas stond stond ze, zelfs met slowfeednet, regelmatig zonder ruwvoer. Nu kan ze dat eventueel aanvullen met wat stro.

Het vervuilen valt reuze mee, ze wordt iedere dag heel ruim opgestrooid en één keer per week uitgemest. Ze staat nooit nat, bij het vlas/zaagsel wel. Ik mocht daar 1 pak per week van pakken, dat was duidelijk niet genoeg. Het hangt dus ook erg af van de hoeveelheid schoon wat je erbij doet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:29

Altijd stro gehad, kunnen ze lekker eten :)

Nu met allergie ligt er geen enkele bodembedekking in. Maakt makkelijkste schoon en geen enkel beetje stof.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:35

pony staat op vlas, en alleen op stal van 20.00-09.00 en dan een volle ruif hooi, en een bakje daily plus
ik vind stro zelf lekkerder, knispert zo fijn en prikt niet zo in de schoenen, en mest sneller
maar dat voeren ze bij ons op stal niet. Ach vlas vind ik niet heel erg, tis mooi droog allemaal :j

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:45

Mijn pony staat op zaagsel, normaal gesproken staan ze bij de pensioenstalling op stro, maar mijn pony eet al het stro in de stal op.

Dus wanneer ze nieuw stro kregen, moest ik altijd opletten of ze geen koliek kreeg.
Dit is trouwens in overleg gegaan met de dierenarts, vind stro ook fijner voor de verveling. Maar een veel te dikke pony is ook niet bepaald gezond.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:57

Ik had altijd vlas in de stallen. Makkelijk schoon te houden als je het dagelijks bijhoudt en weinig afval (mesthoop). Sinds mijn merrie een veulentje heeft ben ik overgestapt op stro. Dit is voor het veulentje veel prettiger om in te liggen en voor de merrie, die best schraal is nu, ook lekker extra te knabbelen. Ik moet zeggen dat het me reuze meevalt hoeveel werk ik nu heb met het stro. Ook elke dag even bijhouden, keutels en natte plek eruit en weer opstrooien. Het is goedkoper dan vlas, maar ik heb wel meer mest op de mesthoop. Nou ja, soms moet je dingen tegen elkaar afwegen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:00

paardje staat op stro, lijkt me voor het paard zelf het fijnst. Ik vind het er ook mooi uit zien en lekker ruiken. Ook vind ik het niet veel werk om de stal te doen. Makkelijk uitmesten.

Heb ook ervaring met vlas en stro-korrels. Ik vind stro eerlijk gezegd het meest ONvoordelig uitmesten. Hoe nauwkeurig je ook probeert uit te mesten, je neemt toch altijd schoon stro mee op je mestvork, dit is eigenlijk zonde.
Stro-korrels vond ik wel prettig uitmesten, wel veel werk omdat je de drollen met zo'n mestvork eigenlijk moet "filteren", daarnaast moet je echt een bodem laten ontstaan door de natte plekken te laten liggen en schone korrels er overheen te doen. Als je uiteindelijk de hele bodem wilt verwijderen is dit ongeloofelijk veel en zwaar werk, omdat het allemaal aangestampt is..

Vlas was ik niet zo/ n fan van, neemt wel goed urine op, maar is glad en gaat overal in zitten. Daarnaast schijnt het niet goed voor de hoeven te zijn?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:02

Stro is slechter voor de hoeven dan vlas. Vlas trekt de urine helemaal weg die de hoeven kunnen aantasten. Mij werd bij paard met extreem hoefprobleem juist vlas of zaagsel aangeraden en dat ging inderdaad al beter.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:03

Wij hebben op de bodem vlas en daar overheen stro.

Het vlas neemt de ergste plas op wat weer scheelt in stro op de mesthoop. Wij gebruiken wel een natuurlijke vlassoort, zodat het geen probleem oplevert met de mestafvoer. Maar omdat wij niet de hele stal ermee vullen en alleen een bodemlaagje wordt het er niet duurder op. :)
En hebben ze wat te knabbelen, maar ze staan zodra het even kan toch lekker buiten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:59

Vlas, ideaal! Ik ben erop over gestapt vanwege luchtwegperikelen en nooit meer terug op stro gegaan. Het absorbeert top, ik hoef hooguit 1x per week een stukje plasplek weghalen, verder worden vergeten drollen gepaneerd wat ik ook niet zo erg vind, het maakt een mooie vaste dikke zachte ondergrond (bij stro had ik toch snel dat er 'gaten' tot het beton in onstonden). Ik geef soms een plakje stro erbij, maar enkel als ik merk dat ze daar behoefte aan heeft. Mijne staat met onbeperkt hooi (ook echt onbeperkt) dus heeft geen bodembedekking nodig om te knabbelen en bezig te zijn als vervanging.

Ik begin met 4 (of 5) pakken, en er gaat hooguit 1 pak per week bij.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 02-05-15 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

I_love_you12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:07

Bij mij ligt er zaagsel en soms wat stro overheen op regenachtige dagen (dan willen ze niet buiten in uit loopstal). Het is voor mij makkelijker inkopen omdat we de konijnen ook op zaagsel hebben staan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:10

Toen ik nog op een pensionstal met boxen stond, had ik ze allebei op Rapsodie, potstalsysteem (dagelijks de mest eruit; merrie 1 x per 8 a 9 dagen een baal erbij, ruin elke 6 dagen). Mijn merrie heeft luchtwegproblemen, dus voor haar geen stro. Het eerste jaar heeft ze samen met mijn ruin in een grote box gestaan, dus die stond 'noodgedwongen' ook op Rapsodie. Ruin heeft dat eerste jaar verstoppingskoliek gehad omdat de strobaal net iets te dicht bij stond en toch wel heel lekker was, dus hem zet ik ook niet meer op stro.

Nu staan ze in een uitloopstal, daar ligt zand in (zit geen vloer onder).

Toen ik nog op een geitenboerderij werkte, gooiden we daar altijd twee pakken rapsodie in de lammetjesstal voordat er stro overheen ging. De rapsodie nam veel beter urine op en zorgde dat we in het begin niet dagelijks vier baaltjes stro hoefden te gebruiken.

Met potstallen stro heb ik ook wel goede ervaringen, trouwens, maar dan moet je wel dagelijks de mest er goed uithalen en vooral op tijd en ruim bijstrooien, anders wordt het alsnog een natte bende.