Weide gespoten tegen onkruid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wipher

Weide gespoten tegen onkruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 14:30

Even een korte vraag:

Kan het nergens anders terug vinden in andere topics dus ik open er zelf maar eentje. Mijn grasweiland is gisteren gespoten tegen onkruid. Ik heb geen idee met welk middel, maar een gezond goedje was het niet. Ik weet nu niet goed wat ik met mijn paarden moet doen, heb ze nu op de zandbakwei staan maar ze willen natuurlijk graag op het gras. Na het spuiten heeft het bijna direct geregend, zo'n half uur lang. Kan ik de paarden er over een paar dagen weer in zetten, of moet ik daar een paar weken mee wachten?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!

__elise__

Re: Weide gespoten tegen onkruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:32

Voor zover ik weet, moet je altijd een week wachten na het spuiten.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:32

Mccp-mcca-sarine? Je kan de loonwerker vragen waarmee hij heeft gespoten en hoelang er geen vee op mag staan.
Meestal moet je wel zo'n 14 dagen wachten.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:34

Heb je hooi in de zandbakweide? Ze moeten inderdaad wel minstens een week van het weiland af, bij ons hebben ze ook gespoten. Ik zou zelf inderdaad 14 dagen aanhouden, just in case.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:34

14 dagen wachten, minimaal. Better safe then sorry.
En dan maar flink hopen dat de regen de meeste werkzame stof van het spuiten niet heeft weggespoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:51

Wipher schreef:
Even een korte vraag:

Kan het nergens anders terug vinden in andere topics dus ik open er zelf maar eentje. Mijn grasweiland is gisteren gespoten tegen onkruid. Ik heb geen idee met welk middel, maar een gezond goedje was het niet. Ik weet nu niet goed wat ik met mijn paarden moet doen, heb ze nu op de zandbakwei staan maar ze willen natuurlijk graag op het gras. Na het spuiten heeft het bijna direct geregend, zo'n half uur lang. Kan ik de paarden er over een paar dagen weer in zetten, of moet ik daar een paar weken mee wachten?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!

Ai, fijne loonwerker, die vlak voor de regen gaat spuiten. Wat een oen. -O-

Ik zou even bellen en vragen welke middelen zijn gebruikt en hoe lang er gewacht moet worden met begrazing. Voor sommige middelen staat 7 dagen op het etiket, andere wel 28....

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 15:10

Ik heb inderdaad toch maar gebeld, ik vond dat eigenlijk een beetje stom. Normaal regelt pap zo'n dingen maar die is een paar weken op vakantie. De loonwerker zei 10 dagen, maar omdat het had geregend kon na 5 dagen waarschijnlijk ook geen kwaad.

En inderdaad wat een flap, dat hij gaat spuiten als hij de regenbui al aan ziet komen. Maar goed, van mij hoefde het ook niet zo nodig. Weet niet of paardebloemen zoveel kwaad kunnen voor een paard, maar ik zie liever paardenbloemen in mijn wei dan een spuit met chemische troep erin. Ik denk dat ik toch zeker een week ga wachten, dan eten ze maar wat meer hooi nu.

Bedankt voor het reageren allemaal!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:35

Ik hou zelf altijd 3 weken aan. Beter iets te lang gewacht dan te snel er weer op

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:38

Paardenbloemen zijn juist erg gezond voor paarden.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:43

Ik hou 3 weken aan

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:39

beetje dure spuitbeurt... zou dat echt niet leuk vinden. Meestal moet het minimaal 6 liever 24 uur droog zijn na het spuiten zodat het "groeimiddel"goed opgenomen kan worden. Als het er af spoelt kan het zijn werk niet goed doen. Het wordt namelijk via het blad opgenomen en gaat dan naar de wortel.

Nooit korter doen dan op etiket staat. Soms is er ook verschil tussen hooien of beweiden. 14 tot 28 dagen afhankelijk van het middel in de meeste gevallen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:48

Ik hou ook 2 weken aan. Zonde van de regen. Grote kans dat voor niks gespoten is en heel goedkoop is dat niet

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 07:43

Qua kosten is het niet zo'n ramp, meneer de loonwerker moest die dag nog meer doen bij ons in 't bedrijf (geen onkruid spuiten, haha) dus hij hoefde er niet speciaal voor te komen. Maar het blijft zonde. Ik hoefde ook niet zo nodig van die paardenbloemen af, maar goed, pap heeft z'n trots. (Wat is dat toch met mannen en gras... het 'gazon' moet er ook altijd netjes bij liggen)

Ik zet ze er over een week weer in denk ik, zoveel kwaad zal het toch niet kunnen (en dan zijn er 9 dagen voorbij)

Het enige rotte is dat ik dus vorige week nieuw hooi heb gekocht. Voordroog was allemaal op en ik dacht, ik koop kleine baaltjes droog hooi, want ze gaan nu toch meer de wei in. Halve dag gras wei en dan de andere helft van de dag hooi. Maar nu mogen ze niet op het gras, en het hooi is echt waardeloos.. Zo slecht, dat is wel zonde van het geld..

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:00

21 dagen wachtijd.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:12

Hier ook met mijn vriend.. onkruid hup verdelger erop. Gras moet mooi egaal zijn.

Hopen dat ondanks de regen het wel werkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:44

ik weet niet hoor, maar vorige keer kostte het volvelds spuiten hier voor 3ha al meer dan 350 euro via loonbedrijf en dat was meerdere jaren geleden... Vind ik best veel geld. En de middelen zijn ook niet goedkoper geworden de afgelopen jaren.

Het is rotspul wat je spuit. Erg slecht voor bodemleven en insecten en ook zeer ongezond voor jezelf. Zowel bij aanraking als inademen. Zou er niet te makkelijk over denken. Bijsluiter wel eens goed doorgelezen?

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 13:59

melissapupa schreef:
21 dagen wachtijd.

Waarom deze reactie? Daarboven heb ik al geschreven dat de loonwerker zei 10 dagen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:00

joyce B schreef:
ik weet niet hoor, maar vorige keer kostte het volvelds spuiten hier voor 3ha al meer dan 350 euro via loonbedrijf en dat was meerdere jaren geleden... Vind ik best veel geld. En de middelen zijn ook niet goedkoper geworden de afgelopen jaren.

Het is rotspul wat je spuit. Erg slecht voor bodemleven en insecten en ook zeer ongezond voor jezelf. Zowel bij aanraking als inademen. Zou er niet te makkelijk over denken. Bijsluiter wel eens goed doorgelezen?

Helemaal mee eens. 21 dagen omdat t troep is. 10 dagen is echt te kort

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 14:04

Ik weet dat het vuiligheid is. Woon in een agrarisch gebied en hier word dagelijks vergif gespoten. Vroeg me af wat het eigenlijk zou doen met een paard wanneer hij het inademt/eet. Vergif stapelt op toch?

Paulieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:40

Hoi,
-Onze weide staat vol met boterbloemen! ;(
Mijn paard kan haast niet meer van gras eten ondanks hij in de winter er overdag op stond.
Iemand een goede remedie om dit op te lossen? Hoe lang mag je paard dan niet op de weide? Is het onkruid snel weg?
-Ondanks dat er zóveel boterbleoemen op staan is er geen graas meer, iemand een product/middel/.. om het gras terug te laten overheersen in de weide?? :) Ik heb me al hopeloos gezocht maar vind niets doeltreffend...
Is de weide in 2 delen een optie, dan bespuiten tegen onkruid enz...
Hoop dat iem me kan helpen en er ervaring met heeft!
Greets and (_) *\o/* /3

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:46

Wij houden ook 2 weken aan! En
Zeker al de drinkbakken die in de weide staan uitspoelen, bij ons zijn losse bakken die verspreid staan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:21

Spuitentegen onkruid en daarna door zaaien?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:39

Weet je met wat er gespoten is? Mcpa, mcpp, duplosan, primstar?

Als het erna geregend heeft heb je kans dat het niet werkt. Het gif moet in het blaadje trekken en er dus niet afregenen. Op alle verpakkingen staat dat het minimaal een aantal uren niet mag regenen.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 09:46

Ik weet niet met wat er gespoten is, anders had ik de vraag over wachtijd hier niet hoeven stellen :) De paardenbloemen staan er grotendeels nog, dus ik denk inderdaad dat het gif er direct af is gespoeld.

@ Paulineke, Het verstandigst zou denk ik zijn om de wei helemaal te laten onderwerken en dan opnieuw inzaaien, wachten tot een dichte grasmat (bij onkruid dan evengoed nog spuiten misschien). Punt is alleen wel dat je dan een maand of 4 zeker verder bent, want anders lopen je paarden het gras steeds weer kapot. De wei in 2 delen maken kan wel helpen, dan doe je ze omstebeurten

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:57

Paulieneke, veel boterbloemen in een weide duiden op een te zure bodem. Je kan dit dus al grotendeels oplossen door goed te bekalken.