Sociaal aspect graasmasker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ManonGrr

Sociaal aspect graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 08:36

Hallo,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kan niet vinden wat ik echt zoek..

Ik overweeg een graasmasker bij mijn paard. Hij staat op een groot land, waar dit jaar gelukkig niet extreem veel gras staat. Toch is het land zo groot, dat mijn paard hier gemakkelijk vet van wordt. Voorgaande jaren hebben we een obesitas groepje gecreëerd, maar daar heb ik dit jaar eigenlijk totaal geen zin in. Ik wil hem dit jaar gewoon in zijn eigen kudde houden.

Nu denk ik er dus aan om een graasmasker te kopen, maar ik ben bang voor het sociale aspect. Kan mijn paard zich nog wel verdedigen? Kan hij nog wel lekker kriebelen? En welk masker is daar het geschiktst voor? Kan hij er wel mee drinken? Wellicht moet het masker een aantal uur per dag om?

Hoe gaan jullie hiermee om?

Groetjes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:57

NOOIT. No way dat mijn paarden ooit zo'n ding om krijgen. Mijn ruin oriënteert zich in de wereld met zijn neus en mond en lippen, onderzoekt daar alles mee en is er ook steeds mee bezig wanneer hij bij voorbeeld slaapt. Kroelen doen mijn paardjes niet zo heel veel, ze krabben wel zichzelf. En dat zouden ze met zo'n muilkorf ook niet meer kunnen. Ik heb geleerd dat er bij dierproeven verschillende gradaties aan leed zijn, en dat in de ergste/zwaarste categorie onder andere valt: jeuk waar het dier zelf niets tegen kan doen. Er zijn nou eenmaal plekken waar ze met rollen of met schuren langs een paal niet bij kunnen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:14

Mijn merrie loopt al jaren met graasmasker. Ze kriebelt er nog lustig op los, niet met haar lippen maar door het masker over de andere pony heen en weer te bewegen.
Verdedigen gaat prima, daar hebben ze nog een mooi stel achterbenen voor.
Drinken is uiteraard ook geen enkel probleem.
Hier loopt ze echt 24/7 met het masker op. Anders heeft het totaal geen effect, dan vreet ze zich helemaal vol in de uren dat ze hem niet om heeft.

@Koper, een graasmasker is op geen enkele wijze te vergelijken met dierproeven. Ze kunnen zichzelf er nog prima mee krabben. Geen probleem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:15

Je kunt ook prima soep eten met een breinaald. Is alleen ietsjes minder effectief.

Verder vind ik het niet prettig dat jij aannames doet JudithO. Mijn paard wordt dik van alles maar dat weet ik te managen. En nee niet met een muilkorf.

Nog een ander puntje: merries verdedigen zich in de regel met hun achterhoeven, ruinen overwegend met hun voorhoeven en tanden. Paarden, en dan met name ruinen, het effectieve gebruik van hun mond ontnemen vind ik echt not done.

JudithO

Re: Sociaal aspect graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:18

Tja, bij mijn merrie is de keuze simpel. Of een graasmasker, of een HB pony. Dan kies ik toch voor het graasmasker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:22

Jouw keuze. Maar geen reden om aannames te doen over mijn dieren.

Mijn paardjes krijgen geen groeiend, geïnjecteerd of met kunstmest bewerkt gras. Ze krijgen wel volwassen grassen die bemest zijn met droge koemest. Mijn merrie was bevangen toen ze kwam. Ze is een shetlander die samen met een groter paardje staat. En ze is prima op gewicht en al lang niet meer bevangen. Wie weet doe ik 't dan toch wel een klein beetje goed :+
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-04-15 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:22

@Koper

Ik zie Judith nergens aannames maken?

Ik ben het eens met Judith, zelf geen paard die een masker nodig heeft maar ik denk wel dat het een oplossing kan zijn voor paarden die anders kampen met ernstig overgewicht of problemen als hoefbevangenheid. Het paard kan zich nog steeds verdedigen en kriebelen weliswaar op een net andere manier dan normaal, maar dan nog zou ik het niet in de categorie dierenleed plaatsen.

Wel is het heel belangrijk dat je het paard aanleert dat hij er mee kan eten en ermee kan drinken enz. Je hebt namelijk wel paarden die er nooit echt aanwennen en daar wel somber van kunnen worden. Dan zou ik ervoor kiezen om het masker af te laten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:24

Eclare schreef:

Berichten achteraf aanpassen kan iedereen. Judith had geschreven dat ik vast geen paarden heb die dik worden van lucht. Ik heb verdomme een IJslander en een shet.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:26

Ik zeg nergens dat je iets verkeerd doet..
Wat ik wil zeggen is dat jouw werkwijze niet voor iedereen op gaat. Het verschilt nu eenmaal sterk per stalling en per paard. Daarbij kraak je het graasmasker enorm af, terwijl er zoveel paarden enorm bij gebaat zijn. Velen kunnen hierdoor het land op, terwijl ze anders ivm gevaren als HB en IR op een kleine paddock of op stal hadden moeten blijven.

JudithO

Re: Sociaal aspect graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:27

@Koper, waarom denk je dat ik het aangepast heb... Ik las het terug en vond het niet gepast. Graag gedaan hoor..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:29

Dan is het wellicht een idee om je management te veranderen of een geschiktere stalling te zoeken voor je paard. Dat JIJ niet in staat bent om een passende omgeving voor je paard te vinden of te creëren, of daar geen zin in hebt, vind ik geen excuus om hem een toch wel tamelijk elementaire behoefte en functies af te nemen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:31

Koper schreef:
Eclare schreef:

Berichten achteraf aanpassen kan iedereen. Judith had geschreven dat ik vast geen paarden heb die dik worden van lucht. Ik heb verdomme een IJslander en een shet.

Iets minder mag ook wel zeg :n

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:32

Nou zeg, die van mij lopen op een postzegelstukje met weinig gras, uitgebloeid, geen vers voorjaarsgras. En nog heb ik een graasmasker nodig omdat ik haar anders binnen de kortste keren hoefbevangen heb.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:34

JudithO schreef:
Nou zeg, die van mij lopen op een postzegelstukje met weinig gras, uitgebloeid, geen vers voorjaarsgras. En nog heb ik een graasmasker nodig omdat ik haar anders binnen de kortste keren hoefbevangen heb.

Dan doe je toch nog steeds iets niet goed. Welke grassoorten heb je staan? En waar wordt je gras mee bemest?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:36

Sociaal gezien is een graasmasker een draak voor paarden.

Daar hoeven we niet over te discussieren, is gewoon zo. Elkaar krabbelen is lastig, jezelf krabbelen is lastig, even een stoute kuddegenoot wegjagen is lastiger, gapen kan niet (dat lijkt mij zelf echt een van de verschrikkelijkste dingen van dat masker, probeer zelf maar eens NIET te gapen als je die aanvechting hebt. Zelf doen we het daarom in ieder geval bij de dagelijkse verzorging even uit.)

Drinken gaat er wel gewoon mee, hebben ze heel snel door. En eten ook, al is het in lang gras met een onervaren paard ook wel zeker even opletten, ze drukken het dan plat. Korte grasjes zijn makkelijker om het aan te leren.

Ik haat graasmaskers, vindt het ondingen, mijn ponys krijgen er ook nog eens vaak schuurplekken van aan de kaken. Dit jaar gaan we ze met bont bekleden.

En toch gebruiken we ze bij voorkomende gevallen. Waarom? Paardjes kunnen wel in de kudde blijven, ipv alleen gezet te worden, het scheelt mij simpelweg een hoop werk met paardjes uit en naar paddocks slepen.
Dierverplaatsingen en dieren in en uit de kudde zetten geeft hier ook onrust en sociale stress en dan is dat masker een oplossing.

Trouwens, ik heb het bij ons laatste veulen ook ingezet om af te spenen. Moeder en kind konden gewoon bij elkaar blijven, kind (11 mnd oud) kreeg een graaskorf om, binnen 3 weken was ze afgespeend.
Eigenlijk vond ik dat minder stressvol dan apart zetten.

Kortom, het heeft nadelen, zoals heel veel dingen die wij met paarden doen, en je moet zelf de inschatting maken of het voor jouw paard in jouw situatie de beste oplossing is. :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:38

Ik weet niet precies welke grassoorten er staan. In elk geval geen vet koeiengras. De wat meer armere grassen.
Ik heb in de loop der jaren van alles geprobeerd. Geloof me, dit is voor mijn merrie echt de enige oplossing.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:39

Bij mijn Tinker is het inderdaad ook de keuze tussen een graasmasker en HB. Nou, dan kies ik dus voor het graasmasker. Koper kan hier mooi gaan beweren dat haar paarden het zo perfect hebben, maar ik heb geen eigen land en ben dus afhankelijk van de pensionstal.

Mijn ervaring: mijn merrie vindt het allemaal niet zo'n punt. Natuurlijk zie ik haar ook liever zonder graasmasker, maar het is niet anders. Eten gaat nog steeds uitstekend (iets té zelfs) en drinken ook. Ze heeft de keuze om te drinken uit een meertje of uit een automatische drinkbak. Beide gaat met het graasmasker (Greenguard). Ook hooi eten, zelfs uit een soort van grootmazige slowfeeder, gaat goed. Kriebelen met andere paarden zie ik haar eigenlijk nooit doen, maar dat deed ze zonder graasmasker ook niet.

Ze kan niet likken aan de liksteen, daarom mag ze altijd likken aan een liksteen als ze het masker af heeft (als ze dus uit de weide is), net zolang totdat ze niet meer hoeft.

Mijn paard staat 24/7 buiten in een kudde, en het land is groot genoeg om te kunnen wegrennen mocht er onenigheid zijn in de groep. Sowieso is het rustig in de kudde en is ze niet dominant, dus daar zie ik geen problemen in.

Al met al ben ik tevreden met deze oplossing. Het is niet ideaal, maar wel de beste oplossing voor deze omstandigheden.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 24-04-15 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:41

Koper schreef:
Dan is het wellicht een idee om je management te veranderen of een geschiktere stalling te zoeken voor je paard. Dat JIJ niet in staat bent om een passende omgeving voor je paard te vinden of te creëren, of daar geen zin in hebt, vind ik geen excuus om hem een toch wel tamelijk elementaire behoefte en functies af te nemen.

Wie doet hier nou aan aannames...

Ieder paard is verschillend en er zijn er toch zeker bij die bij de minste hoeveelheid al dik worden.

Een graasmasker is soms gewoon een goede oplossing om paardlief wel lekker de wei in te laten gaan ipv een lege paddock

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:42

Zoals het mij is uitgelegd ga je bij een groep (paarden of andere soorten) uit van het zwakste individu. Als er eentje uit de groep iets niet kan: dan gaat de hele groep dat dus niet doen. De groep splitsen lijkt me nou een een stuk minder erg dan alle paarden ruwvoer geven wat voor allemaal geschikt is.

Niet meer kunnen gapen lijkt me inderdaad vreselijk. Ik denk dat ik mijn paarden maar even ga kluisteren. Kunnen ze zich tenminste niet meer uitrekken, en ook niet zomaar meer hinderlijk in de weg lopen :Y)

En nee Judith ik geloof je niet. Wat jij als oplossing omschrijft is niet meer dan symptoombestrijding.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:43

Likken aan een liksteen kunnen ze hier wel met graasmasker om. Daar heb ik ze al meerdere keren op betrapt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:43

Niet meer kunnen gapen? Dan heb je gewoon een te klein graasmasker. Mijn paard kan echt wel gapen met het graasmasker hoor.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:46

Gaat lekker hier zeg...
Vind het eigenlijk een beetje kinderachtig gedrag wat zich hier uit en het komt de sfeer zeker niet ten goede...

Als we ons nou eens fijn bezig houden met de vraag van ts, en de eigen ego's even onder controle houden... Dan wordt de sfeer in dit topic misschien weer een beetje beter...

Graasmasker, zoals met alles kies je uit 2 kwaden, en dat wat het minste kwaad geeft. Dat is voor ieder persoonlijk.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:54

Ik denk dat het er van af hangt wanneer je een graasmasker gaat gebruiken. Ik ga mijn shet binnenkort als het gras hoger is ook een graasmasker om doen. Ze is zeer gevoelig voor koliek, voornamelijk voor eiwitten die in het gras zitten. We doen al aan strook begrazing maar toch heeft ze elke zomer een koliek aan val. Ik denk dan dat ze gelukkiger word van een graas masker dan van een koliek aanval... ze heeft nu al 4x koliek gehad en godzijdank is het toe nu toe goed gegaan. Maar wil het niet nog een keer resceren.

Ik zou goed onderzoek doen naar wat voor gras masker je neemt en moet je paard hem 24/7 op? Staat hij bijvoorbeeld 's nachts op stal of in de paddock? Want dan zou je hem geen graasmasker om hoeven doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:59

JudithO schreef:
Tja, bij mijn merrie is de keuze simpel. Of een graasmasker, of een HB pony. Dan kies ik toch voor het graasmasker.

Je hebt ook nog de keuze om gewoon géén gras te geven. Paarden kunnen prima leven op hooi.

Waarom houden mensen zo halstarrig vol aan 'gras'... natuurlijk gunnen we het een paard om lekker in een groot weiland de hele dag te snacken, maar als het lichamelijk niet kan doe dan niet moeilijk en haal je paard van het gras af.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:03

''Gewoon geen''?

Bij de stallen die ik ken, betekent 'gewoon' geen gras op stal blijven staan. Hier hebben ze geen paddocks. Soms wel heel kort afgegraasde weilanden, maar dat moet je juist niet hebben.