Dekensloper..... wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Dekensloper..... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 17:15

Ik heb een ontzettend lief Welshje die sinds 2 maanden nu met deken staat.

Hij stond namelijk in training een aantal weken in een binnenstal, en toen was hij al zoveel vacht kwijt, dat ik dacht, ik gooi er een deken op, dan gaat ie niet weer een dikke vacht aanmaken.

Sowieso wil ik volgende jaren eigenlijk ook een deken op gaan leggen in de winter om wat overmatige vachtgroei tegen te gaan.

Afijn. Ik had 2 dekens, 2x 200 en een ongevoerd regendek.
Zijn eerste deken had hij in 2 weken zo:
Afbeelding

Paard die het gedaan heeft (met spelen) had ook 3 grote scheuren in zijn deken :o

Tweede deken heeft een week gelegen, en toen heeft ie op een of andere manier de onderste voorsluiting eraf gescheurd, bovenste gesp gebroken en zat vervolgens klem in zijn eigen dek/bilkoorden en heeft de stalbaas hem moeten redden.
De rug van dit dek zit nu na die week ook vol met kleine gaatjes (stuk of 15)

Nja het regendek durf ik er nu niet op te leggen :P die overleefd het vast niet lang.
Tweede deken ligt dus nog op maar dat kan ik niet lang zo laten.

Wat is nou de oplossing voor zo'n sloper? :P Ja hij staat overdag in kudde en ja ze spelen vrij wild, maar dat ga ik hem echt niet afnemen.

Ik hoef hem nu natuurlijk niet perse een dek op te laten, dan snap ik, maar volgende winter begint dit natuurlijk weer XD

Vroeger zag je nog wel eens van die oude Jute dekens dacht ik? Of zal ik een Jute deken zonder voorsluitingen naaien voor hem en eroverheen doen?

Wie kent dit probleem ook?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:17

Ik heb er ook last van....tegenwoordig pak ik een vlechtnaald met pektouw
en naai gewoon de boel dicht...dat is de goedkoopste oplossing :D

Hengstendeken kun je ook voor kijken, zo'n hele zware canvas.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 17:18

listiglistje schreef:

Canvas! Dat was het :D

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:19

Misschien bij het kopen van een deken letten op het aantal denier?
Er bestaan dekens van 2000 denier, bijvoorbeeld van het merk Shires.
Zo'n deken houdt het langer vol dan eentje van 800 denier, dat is in ieder geval mijn ervaring ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:21

Dat hoofd van hem ook :').

Ik zou kijken naar een hengstendeken.
Weet je ook hoe hij de dekens sloopt? Bijt hij? Of bijt een ander paard hem? Dan kan je kijken naar anti-bite

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:21

Bij ons op stal spelen ze ook vaak ruig in de paddocks. De enige dekens die het hier overleven zijn bucas dekens. Veel goedkopere merken zijn na een week / maand helemaal kapot. Bucas houd het het langst uit (en dan spreek ik over een jaar of langer)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 17:23

GMekkes schreef:
Misschien bij het kopen van een deken letten op het aantal denier?
Er bestaan dekens van 2000 denier, bijvoorbeeld van het merk Shires.
Zo'n deken houdt het langer vol dan eentje van 800 denier, dat is in ieder geval mijn ervaring ;)

Nou die paarse is idd niet zo'n hoge denier, maar de blauwe die die nu op heeft wel.

Nu scheurt die idd ook nog niet helemaal open, maar er zitten ondertussen zoveel kleine gaatjes in dat ie ook niet echt meer betrouwbaar waterdicht is :P En dat pas na zo'n 2 weken. Wil niet weten hoe dat is na een paar maanden :D

Andere paarden bijten ze idd stuk! Omdat hij hun bijt (er tegen opspringt en dan pakt in manenkam enzo, hij is natuurlijk zo'n 60 cm kleiner als zijn speelmaten :D), pakken ze hem terug, en happen nu dan dus in 't deken.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:24

listiglistje schreef:

Hier ook! Sluitingen zet ik van te voren al een extra keer vast. Deken is al heel vaak geopereerd :')
Anders kun je elke week nieuwe dekens kopen.. Maar volgend jaar gaat mijn paard onder een hengsten deken, die hebben geen voorsluiting en die kunnen ze dus al niet meer slopen :D

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:58

Je zou hem volgend jaar ook gewoon in de wintervacht kunnen laten komen, en hem dan deels scheren. Dan kan hij wel zijn warmte kwijt, maar hoeft geen deken op.

Smoethie

Re: Dekensloper..... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:06

Antibijt erop sprayen? Werkt hier erg goed

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:13

noorhermans1 schreef:
Maar volgend jaar gaat mijn paard onder een hengsten deken, die hebben geen voorsluiting en die kunnen ze dus al niet meer slopen :D

Ja precies, dat scheelt al een boel denk ik :D zit ook te kijken naar zo'n Canvas hengstendeken.

Ja jachtpatroontje is de andere optie natuurlijk, maar het is zo verschrikkelijk lelijk. Maar als hij blijft slopen, wordt het wel zoiets, haha!

Puckbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:57

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:59

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:01

Canvas deken was bij ons de uitkomst. Wel een erg zware deken, maar een klein maatje valt op zich nog mee.
De deken is iig nooit kapot gegaan!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:08

Je hebt een site waar ze canvas dekens op maat voor je maken. Ook gevoerd zijn ze te krijgen in tegenstelling tot andere site's.
Er hangt wel een prijs kaartje aan maar telkens nieuwe dekens kopen is ook niet goedkoop.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 19:13

Het zal wel een canvas deken worden. Bedoel nu met 2 dekens zit ik ook allang op die prijs! Alleen wel liever 1 zonder sluiting voorop.... Of met zo'n andere sluiting ipv gespen..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:19

Ohhh zo eentje heb ik hier ook.
En tja tot nu toe helpt niks, canvas is heel leuk en aardig maar gaf hier toch plekken bij de boeg en de schoft.
Zo trof ik die van mij gisteren aan...
Afbeelding

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 21:05

Sorry kyrke lover, het is niet grappig maar: hahahahaha ! Wat een beesten zijn het ook.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:34

Mijne staat sinds mnd bij andere en jawel, 2 dekken (2000 d)aan gort :Y)
Ik heb dus vorige week via mp snel een 2e hands canvas gekocht (22,50)en die ligt nu op :')
Ligt nu 2 dagen op en alleen het schoftbontje was foetsie :j
Hoop dat dit het is want dan koop ik voor de winter een neje canvas en ga dan met onderliners werken.
Erg herkenbaar dus }:0

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:07

Oh naar zeg! Het enige wat hier goed helpt zijn sterkere dekens (meer denier en andere soort stof) zoals Bucas smartex, en antibijt spray.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:16

En een Horseware Rambo? Hebben een zeer sterke buitenstof en de sluiting is ook erg goed.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:28

Mette schreef:
En een Horseware Rambo? Hebben een zeer sterke buitenstof en de sluiting is ook erg goed.

Eens met Mette! Neem een Rambo deken van het merk Horseware. Die hebben een buitenlaag van Ballistic Nylon. Bij Divoza kan je dat testen. Ze hebben er een stukje stof hangen waarin met een schaar een "scheur" is geknipt. Dat kan je al ga je er vol in hangen niet verder gescheurd krijgen. Super spul!!

Via Facebook is er een pagina waar je aan goede tweedehands Horseware dekens kan komen.
Of via Marktplaats.

Ze zijn nl niet goedkoop... :oo

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:58

Snap de tips van Rambo :)!
Heb idd afgelopen mnd daar al georienteerd maar ikzelf zit toch met dilemma :o
Want dan dien je idd die van ballistic nylon te hebben, die nog amper op mp zijn te vinden ivm nieuwer materiaal. Verder lees je toch ook dat rambo schijnbaar groot valt, anders dan horseware amigo. En ikzelf twijfel erg om zoiets aan te schaffen omdat ik nu maat niet precies weet en puur vanwege prijs!
Want ja, als zo'n dek toch niet bestand tegen lompe paardentanden blijkt te zijn, is het extra zuur ;)!
Een schaar is toch anders dan dat ;)!
En de garantie is ook niet geldig voor zoiets.
Maar ik praat voor mezelf dus wie weet is het voor ts wel de tip :)!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:04

Een stalgenoot van mij heeft een Rambo liggen op haar paard. Daar hangt een ander paard dagelijks aan. Hij kan trekken en bijten wat hij wil maar er komt geen scheur in :n En dat gaat niet zachtjes of rustig :D
Hoezo is een schaar anders? Een paarden knippen inderdaad niet, maar het gaat erom dat het niet verder uitscheurt. Taferelen zoals op de de foto van TS zul je niet maarzo zien, omdat het niet doorscheurt.

Wat heeft de maatvoering te maken met de soort stof dan? Je kan heel simpel bij de paardendrogist 2 dekens bestellen, passen, de juiste houden en de ander terugsturen. Zelfs achteraf betalen volgens mij.

Op de facebook pagina heb ik ze best wel eens langs zien komen ivm verkeerde maten aangeschaft oid. https://www.facebook.com/groups/1507886 ... 9/?fref=ts

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:11

kyrkelover schreef:
Ohhh zo eentje heb ik hier ook.
En tja tot nu toe helpt niks, canvas is heel leuk en aardig maar gaf hier toch plekken bij de boeg en de schoft.
Zo trof ik die van mij gisteren aan...
[ Afbeelding ]

1 vraag:
HOE DAN?