Mijn eigen Pensionstal ontwerpen, ideeën meningen gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femmz

Mijn eigen Pensionstal ontwerpen, ideeën meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 17:08

Beste,

Ik ben nu al een half jaar zelfstandig in de paardenwereld. En zou super graag een pensionstalling beginnen met mijn vriend. Daarom zijn we al op zoek naar een huisje met wat grond, waar we onze eigen stalling kunnen bouwen. Ik ben bezig met een bouwplan, maar er komt zo veel bij kijken waar je rekening mee kunt houden nog! Daarom hier alles even op een rijtje,

De Stal

Afbeelding

Links de voorkant de 2 witte stukken worden hooi & stro opslag. Dit is 3m op 3,5m. Ik zou geen hooizolder willen ivm, stof en weinig licht in de stallen. En die voorkant schuifdeuren steken dat je met de tractor gemakkelijk de pakken in de schuur kunt steken zonder moeilijk te doen. We zouden ook voordroog silo pakken gebruiken en deze kunnen buiten blijven. juist pak wat we opvoeren kunnen we binnen zetten.

De stallen 3m op 3,5m lijkt mij groot genoeg. In de geburen waar ik nu zit zie ik stallen van 3m op 2,5m voor pony's, en paarden 3m op 3m. Zou in een U profiel metselen en achterkant een luik ook doorzichtig met trailer voor het licht. Voor kant een stalwand profiel. Ook wil ik graag ijzeren voerbakken, plastic lijkt mij ze sneller kapot bijten. En automatische drinksbakken (eveneens geisoleerde leidingen dat de winter het niet bevriest) En dan in een hoek een slofeeder maken voor het hooi of een groot hooi net of hooiruif jullie mening?

De 2 witte plekken in het midden zou was/poetsplaats zijn overkant zadelkamer. Was/poetsplaats is voor 1 paard bedoelt dat je goed de ruimte hebt om te wassen. de overkant zadelkamer zou voor de pensionklanten zijn (10man) met van de grond tot boven houten kasten die we zelf maken. Nu zou er geen plek zijn voor mijn eigen spullen.. (nog oplossing zoeken)

Van achtere het grijze gedeelde zou garage worden van mijn vriend en afgesloten worden van de stalling ivm stof. Maar het stuk grond + huis dat we nu op het oog hebben zou garage aan het huis kunnen gebouwd worden. En de stal opzicht daar de trailer + tractor in zetten bijvoorbeeld..

Nu heb ik nog geen voederhok voor de brokken de opslag. Of opslag voor mijn kruiwagen + mestvork ect.

Hebben jullie nog ideeen waar je tegen aan loopt op je eigen stal wat ik kan gebruiken voor mijn nieuwe stal?
(& sorry voor het slecht geschreven tekst ik heb dyslexie)

Anoniem

Re: Mijn eigen Pensionstal ontwerpen, ideeën meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:16

Denk dat de opslag voor hooi en stro veel te klein is. Krijg je met heel veel moeite 12 pakken van elk in, misschien 15 maar hou er dan ook rekening mee dat je nog nauwelijks aan het bovenste pak kunt. Voor het gemak mag je eigenlijk maar 3 hoog stapelen. Zit je dus met 9 pakken. Dan moet je al een hele lieve boer hebben die zo vaak wil rijden voor jullie. Hoe zit het met weiland en paddock?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:19

Super idee! Ik geef zelf mijn voorkeur aan hooinetten. Makkelijk te vullen en niet te duur. Ben je ook van plan een bak, wei en/of stapmolen te maken? Een wei en een bak is denk ik wel essentieel voor de meeste pensionklanten, kan ook zijn dat ik er overheen heb gelezen hoor.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 17:36

De Molenhoek, um je hebt gelijk van de pakken! ik dacht dat 1 groot pak stro 2.5m op 1.5m was? heb even geen idee zal eens opmeten. en dacht zo er 6 in te leggen. andere kant kleine pakjes hooi en een silo pak er voor dat open is.

Guusje_h, hooinetten ben ik wel bang voor als er eens een hokje los gaat dat hun been er in kan, ik maak ook zadelmak & train ook en dat zijn niet de meest rustige paarden. Maar bij die paarden als je hooi in de stal legt lopen ze het door heel de stal met hun ongeduld.

Qua paddock, stapmolen, longeercirkel, piste wou ik deel 2 op starten in een nieuw topic. Haha, ik denk zo de stal al genoeg was om te discuseieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:44

Zijn maar weinig boeren die voor zo weinig heen en weer rijden, of je moet flink bijbetalen telkens. Denk dat het zeker te overwegen is om eventueel een schuur bij te bouwen waar extra stro in kan en een kleine tractor of bobcat te kopen. Of je kan kijken voor een box te maken met als bodem zaagsel en daarbovenop een laagje stro. Zaagsel kan je dan ook weer gewoon buiten opslaan.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:02

Misschien lees ik eroverheen,
maar heb je ook een plek waar men z'n spullen (denk aan een kast pp) kwijt kan ? Of passen er kasten in de zadelkamer?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:09

Zit je aan het formaat van stal vast?Ik vind 3x3.5 best klein voor een groot paard.Ik heb een flink paard en ik merk dat overal de stallingen erg krap zijn,als ze eens ergens op stal staat kan ze net rond draaien.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 18:19

DeMolenhoek, ik heb daar nog geen probleem mee gehad eigenlijk, hier komen ze als het moet om de 2 weken 1 pak brengen. De stal waar ik nu sta, heeft bijna geen opslag. Maar voor dat 1e pak rij ik er zelf om met de aanhangwagen en laad ik er gelijk 2 op. (kan ik net kwijt in de stal) Maar inderdaad daar is wel over na te denken! ik heb gehoord van een stal waar ik werk dat je vanuit Frankrijk een lading kunt laten komen 40 stuks of 80 stuks dacht ik. Misschien uitmeten hoeveel m2 je nodig hebt voor 40/80 pakken?

xkathy_love, ja de pensionners krijgen elk een grote kast. die gaan we zelf maken in het hout dat het ingebouwd zit in de ruimte dat vind ik mooier. ik zal daar binnenkort ook eens een plannetje van laten zien hoe ik 10 kasten in 3m op 3.5m krijg. wil ze zoiezo 2meter hoog en breedte was dacht ik 75cm.

beatje, neen helemaal niet, maar wou al eens een voorbeeld maken. ik snap jou volledig, zou jij denken aan 3.5m op 3.5m ? Maar stel je voor 10 pensionpaarden/ponys. en er komt 1tje die 1.80 is denk ik dat die kans klein is. Of net heel groot omdat er in de buurt zo kleine stallen zijn haha!

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:25

Misschien is het een optie (dan moeten alleen je kasten wel wat diep) om kasten te doen waar zadels in kunnen, dus met zadelsteun. Dan heb je je zadelkamer als extra ruimte ! En (je weet nooit wat voor types je uiteindelijk op stal haalt) mochten mensen het niet vertrouwen ligt hun zadel altijd achter eigen slot :)

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:26

3.5 bij 3 is een mooie maat ! Desnoods zou je bijv. De 1e of laatste 2 stallen wat langer maken voor een eventueel groter paard en anders lekker je eigen paard! (Of moeder en veulen oid )

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:27

Ik zou 3.5 x3.5 beter vinden.Er zijn best al wat pensionstallen en als je het goed wilt doen moet je jezelf ergens in kunnen onderscheiden.Persoonlijk zou ik dan voor ruime stallen gaan.
Mijn paard is 1.74 en ik heb bij diverse stallen gehad dat mensen zeiden zo'n groot paard!!.Met gevolg dat stallen vaak te laag of toch te krap voor haar waren.Terwijl heel veel paarden best groot zijn.
Misschien is het handig om te werken met een doelgroep.Dus een stalling voor pony's of een dressuur stal of western stal.Dat zegt ook gelijk wat over het publiek wat je aantrekt.Wij zijn bv ooit bij een stalling weggegaan omdat het een soort ik dump mijn kinderen stal was .En kinderen zijn kinderen zonder toezicht spoken die kattekwaad uit.Maar dat heb je bv met een stal waar meer pony's staan.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:32

Al gedacht aan een wasplaats of in elk geval een waterpunt? En wat dacht je van een toilet? Ik zou mijn pensionklanten niet op mijn eigen hoeven :)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:33

Of 6 grotere en 6 kleinere stallen, of een andere combi die beter past bij jullie doelgrop. Dan heb je ook stallen voor verschillend publiek en kun je voor de kleine stal minder vragen en voor de grote stal meer (paarden/pony's). Als je de breedte aanpast, zeg maar (klein 3 en groot 3,5?). Een rij kleine stallen en een rij grote stallen dus, dan heb je aan de ''kleine stallen kant'' ongeveer 3 meter meer opslag.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 30-03-15 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:34

Ik denk even mee als pensionklant; hopelijk heb je daar wat aan!

- Ik zou zelf graag stallen zien van 3,5 bij 3,5, niet alleen omdat ik een groot paard heb, maar ook omdat ik het belangrijk vind dat ze lekker kunnen liggen zonder meteen klem te liggen.
- Persoonlijk vind ik vlas of zaagsel een fijnere bodembedekking dan stro, is het makkelijker schoon te houden en makkelijker op te slaan. Misschien iets om over na te denken! Je mesthoop is ook minder groot, omdat je minder schoon spul uit de stallen schept.
- Het idee om 10 kastjes in een ruimte van 3 bij 3,5 te proppen zou mij een beetje tegenstaan. Misschien is het een idee om de gang te verbreden zodat je voor elke stal een kastje kwijt kunt?
- Sowieso zou ik de gang breed genoeg houden om er eventueel met een trekker oid doorheen te kunnen.
- Netten of slowfeeders zou ik als pensionklant erg prettig vinden!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:37

Zoals het nu getekend is en ik het lees wordt het voor me gevoel een betonbak, das koud en kill lijkt me.

Ruimere stallen zou wel mijn voorkeur hebben. Ook met mijn paard van 1.70 is een 3x3 stal aan de kleine kant.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:37

Misschien kun je je beter druk maken over het oppervlak dat je nodig zult hebben om 12 paarden buiten te kunnen laten lopen...... :o

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:43

Femmz schreef:
Qua paddock, stapmolen, longeercirkel, piste wou ik deel 2 op starten in een nieuw topic. Haha, ik denk zo de stal al genoeg was om te discuseieren.

eiber schreef:
Misschien kun je je beter druk maken over het oppervlak dat je nodig zult hebben om 12 paarden buiten te kunnen laten lopen...... :o

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:39

xkaty_love, de kasten dat ze elk dan krijgen komen natuurlijk zadelsteunen in en houders voor hoofdstel. Alles achter slot,moet er niet van weten dat er ineens iets weg is. komt dan ook een deur in voor de zadelkamer binnen te gaan die op slot kan savonds. Ja, je hebt gelijk dat je dan toch 2 extra grotere stallen hebt voor eventueel drachtige merrie! niet aan gedacht super idee! had 4 jaar geleden ook een veulentje dus zo zie je maar.

beatje, vind 3.5 op 3.5 wel heel groot ik zou desnoods 2 grote stallen maken wat xkaty_love zegt, dat vind ik een beter idee. En de stal zal zeker niet te laag zijn, omdat ik geen plafond er in ga leggen. Goh doelgroep, heb ik nog niet echt. Ik wil zoiezo een nette piste maar ook hindernissen voor te kunnen springen. Western zal hem niet worden die hebben een lossere piste nodig en daar is niet veel vraag naar bij mij in de geburen. Goh ja kinderen, je hebt ook mensen dat hun kinderen meenemen als ik dat al zou moeten verbieden.. Er zijn natuurlijk limieten en mensen moeten zich gedragen daar voor zijn er ook regels.

Shirleyp, ja das een hele goeie! waar zou je een wc maken op stal ? en natuurlijk moet de wasplaats ergens een afvoer zijn voor het water. Wat ik wil ga doen is een kantoor in ons huis dan maken en daar moet een aparte wc in plaats vinden. Dat heb ik al gehoord voor als je een eigen bedrijf hebt dat je kantoor aftrek maar is. Dat is al een oplossing..

Louka69, dat is ook nog een idee, maar dan zou de ene kant 3m op 3.5m zijn en de andere kant 3.5 op 3.5? want 3m op 3m vind ik vrij klein.

Saar88, 3.5 op 3.5 is over na te denken misschien wat ze hier boven al zeiden, beter 6 stallen groot 6 stallen kleiner. Vlas of zaagsel vind ik helemaal niks. Heb dat gebrobeerd bij mij eigen paarden. in het begin is het schoon maar na een week ziet het al heel vies ook al haalde ik elke dag de viezigheid er uit. de pies blijft er in zit verstopt onder die massa vlas. En na een tijd haal je er alles uit en wil je niet weten wat er onder blijft zitten. Ook onrustige paarden maken er een boel van. Ohneen een kast voor de stal vind ik niet netjes en zoiezo dat er eens een paard tegen loopt. Maar ik heb zelf nog geen plek voor mijn spullen dus daar moet ook nog over na gedacht worden. Normaal is 3meter breed genoeg voor tractor maar eigenlijk hoeft die daar niet door maar stel wat je zegt he. maar met de zadelkasten er in de weg lukt dat al niet, moest je die in het gangpad zetten. Ik denk slowfeeder beter is dan netten denk je niet?

eiber, je mag het gerust weten waar we nu naar zijn gaan kijken heeft 3 hec.

naskapower, dankje wel niet iedereeen leest alles. Als je een huis met grond wilt kopen, wil ik eerst een goed bouwplan hebben voor de stal. Stel je voor dat je niet eens zo groot mag bouwen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:21

Ik zie voor paarden ook liever D3,5xB3,5 of zelfs D3,5xB4 !! Als je dan aan de andere kant stallen maakt van B3xD2,80 voor ponies dan kun je aan de voorkant van deze stallen zadelkasten maken voor 3 stallen van 1 mtr breed. Dat scheelt je weer de ruimte van een apart zadelhok.
Mocht je aan beide zijkanten van de stallen ruimte hebben zou ik een paddock per stal maken, zodat paarden zelf kunnen beslissen of ze buiten of binnen willen staan.

Hooi en stro heb je meer ruimte voor nodig en liever ook niet IN de paardenstallen (ivm brand).
Als je inovatief bezig wilt zijn en minder kosten en minder werk met uitmesten zou je kunnen overwegen om de stallen te voorzien van HIT softbedden. Die zijn écht zacht en je hebt 1/3 van het strooisel nodig.
Om het morsen/verlopen van hooi te voorkomen kun je voerrekken in de fronten maken.

Stap ook af van die (vaak te hoog opgehangen) krachtvoerbakken. Paarden eten het natuurlijkst van de grond en krijgen er niks van als je de brokken gewoon vlak achter de deur op de vloer gooit (ze vinden ze heus wel en ze beleven meer plezier in het zoeken er naar) :)
Ook het water zou lager aangeboden moeten worden voor een natuurlijke houding. Dan heb je ook geen probleem als er eens 2 shetten in een grote stal komen te staan :D
Om bevriezing van leidingen in de winter voor te zijn is een rondpompsysteem of het meteen aanleggen van vriesbestendige leidingen een pré.

Cheyenne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:49

Ik vind het knap dat je er al zo uitgebreid over na denkt.

Waarom zou je graag netten of slowfeeders willen gebruiken? Alleen tegen het morsen? Mijn paard krijgt het altijd vooraan in de stal en ik moet zeggen dat ik bij weinig paarden het hooi door de stal heen zie liggen.

Verder heb ik er niet zo veel verstand van, maar ik vind het er allemaal nogal krap uitzien. Als je de ruimte buiten de stallen nog moet gaan benutten voor opslag hooi/stro, zadelkasten, wasplaats en ook nog je gereedschappen om uit te mesten, dan staat het zo overvol. Ook pensionklanten laten overal wel wat liggen. Dekens, poetsspullen, halsters enz, het wordt dan al snel vol. Ik heb nog helemaal niet zoveel spullen, maar mijn kastje zit nu al redelijk vol. En als ik dan zie wat de andere klanten allemaal hebben liggen......

Houd je er ook rekening mee dat je wel moet mogen bouwen? Dat je bij de gemeente een vergunning enzo moet aanvragen? Misschien een idee om aan groepshuisvesting te denken? Ook daarvoor zul je een inloopstal moeten bouwen, dus je blijft wel altijd zitten met bouwvergunningen. In ieder geval heel veel succes! Laat je vooral goed informeren.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:10

Even als pensionklant: (misschien heb je er wat aan)
-zelf zou ik behoefte hebben aan ringen aan de muren of een poetsplaats, aangezien mijn paardje nou niet bepaald de rustigste is in de stal. Misschien ringen in de gang? kun je ze gewoon neerzetten..
-ga eerst idd goed na of je wel zo groot mag bouwen
-je kunt ook overwegen om 24/7 weidegang te hebben voor de paarden, mits het niet stormt oid. Die van mij staat alleen 's nachts op stal
-ben je van plan een binnen- of een buitenbak te gaan maken? misschien iets om over na te denken
-zadelkasten zou ik zo groot mogelijk maken, of dat er iig ruim een zadel, een hoofdstel, poetskist etc. in past krap is niet erg handig naar mijn mening.
-maak het wel gezellig en aantrekkelijk voor klanten. een betonbak, wat eerder al werd gezegd, is niet bepaald sfeervol naar mijn smaak...
-maak ook echt duidelijke regels, bijv dat in het geval van een besmettelijk virus (ik zeg maar wat hoor, ik heb er niet zo heel veel verstand van) een ziek paard tijdelijk even afgezondert staat van de rest, of dat de andere paarden dan gewoon tijdelijk even de wei in moeten. En natuurlijk dat alles netjes word opgeruimd!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:22

Als aanvulling op guusje_h:
- Probeer je regels zoveel mogelijk juridisch juist, maar wel duidelijk te houden. Inderdaad wat met zieke paarden? Heb je eventueel een soort van quarantaine stal elders op het terrein?
- Wellicht iets met openingstijden? Bijvoorbeeld alleen tussen 8:00 - 22:00 uur op het terrein?
- Mogen er instructrices van buitenaf komen?
- Hoe gaat het ontwormbeleid worden?
- Hoe gaat het inentbeleid worden?
- Als stalhouder zou jij de paspoorten moeten hebben, wellicht kun je hiervoor kleine kluisjes in de stal ophangen waar de eigenaren de paspoorten in kunnen leggen? Is wellicht wat veiliger dan de zadelkasten.
- Heb je de mogelijkheid tot warm water in de stallen?
- Hoe wordt het voerbeleid (voer jij, voeren de klanten?)
- Dito met uitmesten
- Mogen er spullen aan de staldeuren hangen (halsters, dekens etc)
- Duidelijk aangeven waar wel en niet gerookt mag worden
- Een whiteboard/prikbord plaatsen voor algemene mededelingen

*schiet zomaar van alles te binnen*

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:30

is het geen optie om onder de voerbak een zadelkastje te maken wat op slot kan. Dan zou je 10 kleinere kasten voor "reserve" spul in de zadelkamer kunnen maken (bijv. 2 op elkaar)

Onder de voerbak kost je weinig tot geen ruimte!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:36

Denk ook aan ventilatie en licht! Ventilatie in luikstallen is vaak om te huilen..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:50

Qua opslag had ik ook onvoldoende ruimte beneden, en we hadden een gedeeltelijk bestaande hooizolder. We hebben uiteindelijk boven de boxen een hooizolder aangelegd, en de gang open gelaten. Zo kunnen we gemakkelijk stro naar beneden gooien in de gang, en komt er toch nog voldoende licht binnen via de glazen dakpannen, en via de ramen langs weerskanten (met lichtstraten in het midden wordt het natuurlijk nog helderder). Enige nadeel is dat de raamopeningen niet groot genoeg zijn om grote balen stro naar binnen te brengen, en een frontlader of zo past niet in de stalgang. Is jaarlijks een gezeul met die kleine pakjes.

Wat voor velen denk ik een meerwaarde zou zijn, is een uitloop voor de stallen. Maar ik begrijp dat dat een hele meerkost is, en ook niet zo praktisch bij 2 rijen stallen (kan je nooit beide rijen tegelijk openzetten, want dan tocht het).

Wat hooi betreft, is zoiets mss een optie: http://www.stablesupplies.nl/page/220/w ... y-bar.html. Ik heb al afbeeldingen gezien van mensen die zoiets namaken met een rubber mat, lijkt me wel veilig, al neemt het wel wat ruimte in beslag. Je hebt ook van die "opfokstalwanden" met voeropeningen tot op de grond waardoor het paard zijn hoofd kan steken. De paarden krijgen zo hun voer in de stalgang, en kunnen het niet vertrappelen. Maar als je natuurlijk om de haverklap nieuwe paarden staan hebt, en ze gaan hier niet allemaal even verstandig mee om, weet ik niet of dit wel veilig is. Hoewel, ik heb al volwassen (dek)hengsten achter zo'n wanden zien staan.

Informeer je ook goed naar afmetingen van nieuwe boxen toe. Ik las onlangs nog de vereisten hierover (ik dacht zelfs hier ergens op Bokt, maar weet niet meer waar), en ik denk dat je er met 3x3 niet aan voldoet, tenzij je D-pony's gaat stallen. Oudere stallen hebben nog x aantal jaar de tijd om zich aan te passen.

Qua voederbakken heb ik kunststof bakken met een metalen rand. Die zien er niet meer zo heel super uit, de metalen rand is wel al wat verroest, maar... de oudste voerbakken heb ik inmiddels 25 jaar, en de andere ook al 15 à 20 jaar, mankeert nog niets aan. Ooit was een steigerende hengst met zijn voorbeen in de voerbak blijven steken, paard stond doodleuk te kijken van: "help, hoe kom ik hier nu uit?" Heb hem quasi moeten omduwen, want de voerbak gaf geen kik (oké, was paardje van nog geen 400 kg, maar toch...).

Let ook goed op de afvoer van de urine. Bij mij zijn het volle betonvloeren zonder afvoer, en helaas scheelt dat toch wel in stroverbruik. Dagelijks uitmesten is hier wel een must.

Qua ventilatie hebben we er bewust voor gekozen om geen onderdak onder het pannendak aan te brengen. Dit zorgt voor meer verluchting en minder stoffige omgeving. Nadeel is echter wel dat je bij sneeuw wel es een sneeuwlaagje op zolder krijgt, en als dit dan doordrupt naar de stallen eronder, wordt het heel vervelend voor de bewoner van die stal. Maar gelukkig nog niet vaak voorgehad, is dan meestal een plaatselijk hoekje (hebben hergebruikte dakpannen, en die zijn mss niet allemaal even intact).