Met nat paard gaan rijden ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Met nat paard gaan rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 13:30

Hallo Bokkers ,

mijn paardjes lopen 24/7 buiten en op de weide is een schuilstal aanwezig. ( waar ze niet veel in staan ook al als het regent !)

Vandaag had ik een rit gepland staan , alleen regende het hier wel de hele ochtend. Toen ik vanochtend bij mijn paardjes was waren ze allebei ( ook de andere paarden ) goed nat. Ik wilde mijn ruin mee nemen , hij zit nu volop in de rui en is het grootste deel van zijn wintervacht al kwijt. Ik heb besloten om niet te gaan rijden.

Wat vinden jullie hier van en wat zouden jullie hebben gedaan ?
Ik hoor het wel.

Joske_Fleur

Re: Met nat paard gaan rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:32

Ik leg nooit een zadel op een nat paard, kan me niet voorstellen dat dat prettig is voor het paard.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:33

Goed het vuil eraf borstelen, eventueel even goed afdrogen met een oude handdoek.
Zolang er geen zand tussen zijn vacht zit en je niet heel intensief gaat rijden (met het oog op eventuele latere buien) kan het prima.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:34

Nee dan rijd ik niet, of ik droog hem volledig voordat ik erop ga. Poetsen doe ik ook niet als ze nat zijn, mij is verteld dat de beschermingslaag van de huid hierdoor word aangetast.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:34

als er geen zand op de rug ligt kun je met een grove borstel wel de losse haren eraf borstelen en dan het zadel erop doen. maar als er zand op ligt gaat het alleen maar schuren dus zou ik het niet doen

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 13:34

Joske_Fleur schreef:
Ik leg nooit een zadel op een nat paard, kan me niet voorstellen dat dat prettig is voor het paard.

Joske_Fleur , dank je wel . En zo denk ik er ook over ! +:)+

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:37

Dus jullie stappen ook allemaal af als hij gaat zweten? ;-)

Kan je gewoon een zadel opleggen hoor, zolang ze maar niet onder het zand zitten, want dat schuurt wel en een nat paard kan je niet van zand ontdoen door te borstelen.

Wat ik in de zomer nog wel eens deed, als ze in de modder hadden gelegen en het regende; zadelplek schoonspuiten met water ;-)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 13:49

Toydoll , nee ik stap niet af als mijn paardje gaat zweten. Mijn paardjes lopen op een gemeente weiland , we hebben geen extra voorzieningen zoals een wasplaats. We kunnen wel water halen bij de beheerder van het weiland. Maar moeten dan onze paardjes aan de straat kant doen. Het gras staat heel erg kort dus er is veel zand waarin ze gaan rollen. En die ruin van mij rolt graag in het zand. :D

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:54

Ik rij gewoon met nat weer. Ik heb nooit problemen gehad. De paarden staan dag en nacht buiten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:55

Ik spons mijn paardjes gewoon af (op de zadel/singel plek) als zij nat/modderig zijn.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:57

Ik rij ook gewoon als mijn pony nat is. Staat ook 24/7 buiten evt met handoek modder eraf vegen en gaan. Nog nokit problemen mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:57

Ik zie hier de tip voorbij komen om je natte paard te poetsen; dat is niet slim.
Je poetst dan het water in de onderlagen van de vacht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:58

Ik doe het ook gewoon.

Na het rijden is hij droog onder het dekje :')

Beetje poetsen kan geen kwaad denk ik Tineke.
Je moet niet gaan rossen, maar gewoon even een harde borstel eroverheen.
Water komt niet door de vetlaag heen, want vet accepteert geen water. :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:58

Ik poets ook niet als het paard nat is. Ik ga er met een metalen zweetmes met kartels overheen om het zand/losse haren weg te halen.
Heb wel een fijne pad onder mijn zadel die amper schuurt.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:59

Wij rijden ook gewoon hoor, anders zouden ze de helft van het jaar stil moeten staan. Nu met hun deken op hebben we dat probleem niet, maar binnen een maandje gaan die af. Ondanks dat het dan nog wel eens regent. Paarden staan hier ook 24/7 buiten en gaan niet in de schuilstal (enkel tegen zon). Gewoon opletten voor zand, en inderdaad gieter/tuinslang erover als er modder op hangt. Ze zijn toch al nat.
Ik droog wel altijd wat met een oude handdoek voor dekje en zadel erop gaan. Paard reageert gewoon als normaal, terwijl als er iets is wat hij niet leuk vind hij dat absoluut heel duidelijk laat weten. Hij heeft er geen problemen mee dus.

Over het poetsen: ik doe alleen met een harde borstel voor het zand, ook de benen wat gewoon alle plaatsen waar je wrijving hebt. Kont ed. doe ik niet.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:02

Zolang er geen zand op ligt wat kan gaan schuren ga ik gewoon rijden hoor. Als je rijdt zweten ze ook. Vaak is de plek waar je dekje heeft gelegen als je klaar bent met rijden droog.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:03

KoudbloedKim schreef:
Ik zie hier de tip voorbij komen om je natte paard te poetsen; dat is niet slim.

Zoals ik het bedoelde was niet bedoeld als grondig poetsen. Alleen het nodige vuil/losse haren eraf als paardlief niet onder het zand zit.

Zolang het niet elke dag gebeurd kan het geen kwaad als je het een enkele keer doet.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:05

Ik reed gewoon. Modder er met de harde borstel afborstelen, zadel er op en gaan met die banaan.. nooit problemen mee gehad.
In jongere jaren reed ik zo dagelijks. zomer en winter.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:08

Haren even gladstrijken met een zachte borstel en een zadel er op hoor...
Niet te moeilijk...

KoudbloedKim schreef:

Je moet een paard ook niet wassen met zeep, zeggen ze. Nou zolang ze een schuilmogelijkheid hebben of gewoon 's nachts op stal staan zie ik daar ook geen probleem in.

Een zwetend paard strijk je het haar toch ook eventjes glad? Zou ook niet mogen volgens de penny.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:12

Hier word gewoon gereden met natte pony's hoor. Anders zou ik helemaal nooit meer kunnen rijden, duurt wel ff voordat die teddy vachten weer droog zijn.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:15

Zolang er geen zand of zooi onder zit effen borstel er over, opzadelen en gaan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:51

jansje73 schreef:
Toydoll , nee ik stap niet af als mijn paardje gaat zweten. Mijn paardjes lopen op een gemeente weiland , we hebben geen extra voorzieningen zoals een wasplaats. We kunnen wel water halen bij de beheerder van het weiland. Maar moeten dan onze paardjes aan de straat kant doen. Het gras staat heel erg kort dus er is veel zand waarin ze gaan rollen. En die ruin van mij rolt graag in het zand. :D

Emmer en sponsen. Heb ik ook heel lang moeten doen hoor; ook niet altijd luxe gehad van een tuinslang :P

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:55

Janine1990 schreef:
Een zwetend paard strijk je het haar toch ook eventjes glad? Zou ook niet mogen volgens de penny.

:')

Afhankelijk van de hoeveelheid zand stap ik ook gewoon op hoor. Nog nooit schuurplekken gehad hier. Ik ga er natuurlijk niet op als er een compleet plakkaat op zit maar als ik er om iedere zandkorrel naast moet blijven staan kan ze net zo goed met pensioen.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:00

Beetje nat wel maar echt echt nat niet, ik vind zweet en nat van de regen iets compleet anders en ik merk dat mijn merrie dat ook gewoon niet fijn vindt. Ik ga ook niet sporten als ik doorweekt bent. Als het een beetje heeft geregend droog ik ze zo goed mogelijk en zadel dan op of ga ik aan de hand wandelen maar als het echt hard heeft geregend laat ik ze staan. Voor een recreatieve ruiter met paarden die gemakkelijk een maand kunnen stilstaan waarna je zo terug op kunt stappen vind ik dat niet erg.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:13

Nope ik ga niet rijden met een zeiknat paard.

Als ik graag wil rijden en ze is nat, dan heb ik pech. Dan ga ik vaak wat grondwerk doen oid.
Maar ik ga er niet op zitten.