Weide vs. pension: ervaringen gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Weide vs. pension: ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 15:17

Hoi bokkers,

Eeuwige twijfelaar aan het woord!

Waar ik een tijd terug nog twijfelde om op een doe-het-zelf-stal te gaan staan, zit ik nu met het volgende dilemma.

Sinds ik mijn haflinger heb, sta ik op een stal waar ik het heel erg naar mijn zin heb (stal 1). Haflinger heeft daar een weitje (zomer en winter) en ik heb een binnenbak tot mijn beschikking. Er zijn nog twee andere pensionklanten, maar die zie ik zelden. Nog nooit met ze samen in de bak gereden, bijvoorbeeld. Een vriendin van me woont enkele straten verderop, af en toe gaan we samen op buitenrit.

Vorig jaar heb ik een nieuw paard erbij gekocht, en ook voor haar wou ik een stalling waar ze zomer en winter buiten kon. Dit kon niet op stal 1. Ik ben toen naar een andere stalling getrokken met het nieuwe paard, Haflinger is blijven staan. Op stal 2 staat paardlief in de zomermaanden op de wei, met inloopstal. In de wintermaanden staat ze op een verharde uitloop met inloopstal. Er is een overdekte buitenpiste en een aantal leuke stalgenootjes – die ik een aantal keer in de week zie. Goeie vriendin staat met haar paarden op hetzelfde stuk, haar zie ik dus bijna dagelijks.

Kortom: twee paarden, twee stallen.

Omdat ik beide paarden graag samen wil hebben (naar tijdsinvestering wel zo handig) ben ik beginnen uitkijken naar een stallingsmogelijkheid waar ze beiden voldoende uit de stal kunnen zijn en waar het voerbeleid naar m’n zin is. Hierin een betaalbare optie vinden is niet zo voor de hand liggend.

Nu kan ik een weide huren. Eén hectare groot, voor zover ik kon zien vrij droog, omheind, elektriciteit, water en twee stallen inbegrepen. Verhuurder doet ook het onderhoud van de weide en de afvoer van de mest. Voor de paarden allemaal prima dus.

Alleen, er is geen overdekte piste (de aanpalende weide heeft wel een zandpiste, over het gebruik kan nog gepraat worden), ook niet in de nabije omgeving. En ik sta er in m’n eentje. *twijfelmodus AAN*

Aangezien het me ideaal lijkt voor de paarden, vind ik het al meteen prachtig. Maar gelukkig heb ik rationele vriendinnetjes.

- Je gaat alleen staan, dus niemand om mee te praten.
- Je hebt geen vervoer om met de paarden op verplaatsing te gaan.
- Je hebt geen overdekte piste. Wat als in de winter de bodem bevriest? Wat als het regent en slecht weer is?

Aangespoord door hun rationalisme vind ik ook nog wel een paar bemerkingen.

- Wie houdt het toezicht als jij overdag gaat werken?
- Ga je dan telkens in je eentje buitenrijden?

Dus, de vragen van dit topic: welke bikkels staan met hun paard op de weide? En moet je daar wel een bikkel voor zijn, of valt het allemaal wel mee? Waar lopen jullie tegenaan? Wat is nodig als je het houden van paarden op een wei wil laten slagen? Waar zien jullie het mis gaan?

En: wie van jullie, die nu op een weide staat, zou overwegen om weer naar een pensionstalling te trekken?

Benieuwd naar jullie meningen!
Laatst bijgewerkt door Oryani op 20-03-15 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980

Re: Weide vs. pension: ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:25

Kun je toezicht niet regelen met degene die de wei verhuurt?
Hoe reageert het andere paard als jij alleen op buitenrit gaat, kan die ertegen even alleen te blijven?
Word er in de omgeving gestrooid zodat je met sneeuw op buitenrit kunt?
Denk dat het goed is je twijfelpunten inderdaad op te lossen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:27

ik heb ze nu al ruim 2j op weides staan, alles in eigen beheer, het is wat meer werk, maar heeft voor mij meer voldoening ook. Geen haar op mn hoofd die eraan denkt om ze op pensionstalling te zetten, wat veel te kostelijk zou zijn met 2 paarden en een pony, en je moet je natuurlijk aan wat meer regels houden en met anderen rekening houden. Sociaal contact heb ik met de mensen die hier ook een weide hebben, heel af en toe zien we elkaar eens, meer moet dit niet zijn voor mij want ik heb graag mn rust. Een piste heb ik niet nodig, ik heb wel zelf een longeerpiste aangelegd voor in de winter

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:34

Mijn verzorgpaard staat op een doe het zelf voorziening, we huren een wei met een schuilstal. Hij heeft een Shetlander maatje en op een andere wei staat nog een fjord. Zijn eigenaar zie ik nooit, ben er dus meestal alleen, ik ga wel goed met de verzorgster van de fjord om. Ik zal even reageren op je twijfelpunten.

- Je gaat alleen staan, dus niemand om mee te praten.
Dat vind ik ook een groot nadeel, maar het grootste gedeelte van de tijd vind ik het super lekker om alleen op stal te zijn.
- Je hebt geen vervoer om met de paarden op verplaatsing te gaan.
Heb ik ook niet, maar er valt altijd wel iets te regelen qua nabije manege, iemand in je omgeving met een trailer of een trailer die je kunt huren.
- Je hebt geen overdekte piste. Wat als in de winter de bodem bevriest? Wat als het regent en slecht weer is?
ik heb niet eens een buitenbak, ik rij dus alleen maar buiten. Ook als het regent. Ik ga binnenkort een buitenbak huren.
De eigenaar van de weide.
- Ga je dan telkens alleen buitenrijden?
meestal wel, soms met vriendin met de fjord.

Ik heb natuurlijk niet te overwegen of ik naar een pensionstal zou gaan omdat ik maar de verzorgster ben,maar ik vind het ideale hieraan dat dat de paarden altijd buiten staan. wel moet je eigenlijk meerder keren per dag gaan om te voeren en dat is tijdrovend. Het is sowieso tijdrovend om alles zelf te moeten doen, helemaal in de winter.

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:36

Ik heb mijn paard en pony ook op een wei staan, heb ook de complete verzorging in eigen hand. Op de plek waar ik sta zijn 4 weides te huur, waarvan ik er 2 heb, ik heb dus wel nog 'stalgenootjes'. Ik zou niet snel anders meer willen, ik bepaal hoe lang ze buiten staan en wat ze eten.
Voordeel bij mij is dat ik wel een binnenbak op 10 min stappen heb zitten, wanneer dat niet het geval was zou ik een pensionstal wel overwegen. Ook woon ik er 5 minuten lopen vandaan, dus ben niet veel tijd kwijt met reizen :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 15:39

@Mystery: Verhuurders wonen niet aan de weide. Weide ligt in een dreef, onverhard dus wordt ook niet gestrooid. Beide paarden hebben ook nog niet samen gestaan, weet dus ook niet hoe ze zullen reageren als er eentje uit het zicht gaat (al is er wel een afsluitbare stal, om risico op uitbreken te verkleinen).

@Inochiyo: Ik zat er ook aan te denken een stuk van de weide af te zetten voor rijden en longeren. 1 ha lijkt me daarvoor groot genoeg.
Hoorde het van m'n dierenarts ook, dat zij graag haar rust heeft en enkel met haar paarden bezig wil zijn. Ik sta ook niet op drukke stallen, dus heb ook veel 'rust' maar heb toch bijna dagelijks iemand om minstens 'hoi' tegen te zeggen...

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 15:43

@Amanda: Het gaat me er inderdaad vooral om dat de paarden altijd buiten kunnen (en op stal als het moet). Heel veel stallen bieden weidegang aan 'als het weer het toelaat'. Tja...

@Lientjuh: naast de wei die ik kan huren ligt er dus nog een stuk voor twee paarden, daar komen dus ook nog een of twee mensen!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:44

Zo te horen vind jij het nadeel van stal 1 dat je weinig aanspraak hebt.. Op een wei zal dit nog erger zijn. Ook vraag ik me meteen af: als je weide wat afgelegen is, durf je er dan savonds wel heen in het donker in je eentje? Ik snap je twijfel echter wel heel goed! Is het geen optie om je haflinger naar stal 2 te doen? Die klinkt hartstikke prima :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:52

Kan je eerste merrie niet naar stal 2. Je verhaal klinkt dat je soms wel iemand wil om mee te kletsen en te rijden.

Zelf sta ik al 13 jaar lekker op mezelf. En dan nu een extra iemand op de weide. Dit is voor mij juist wennen maar we denken hetzelfde en ik doe nog steeds alles hoe ik het wil.
en je vragen
Ik hoop de buren, nummer hangt op het hek anders staan ze zo 12 uur zonder toezicht van mij
- Ga je dan telkens alleen buitenrijden?
Ja, of in de weide als die rijbaar is wat dressuuren. Naar de bak is ca 20 minutjes stappen.

Voor mij heeft het veel voordelen maar wil je meer mensen om je heen om soms mee te rijden en te doen dan is een kleine stal misschien beter voor jou

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 15:56

Stal 1 is mijn ideale stal :) Mocht het kunnen ging paard 2 ook daarheen. Ben het jaren gewend geweest om enkel de staleigenaren af en toe te zien. Maar dat is inderdaad een groot twijfelpunt: Ga ik het niet missen, als er echt niemand is.

In de donkere maanden is het alleen zijn inderdaad waarschijnlijk wat spannender, moet nog eens goed nakijken en vragen hoe het zit met verlichting!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:02

er is al elektra dat is fijn, maar mag je een lamp ophangen om te rijden in de winter (neem dan nu even aan de je overdag werkt) dat is vaak vergunningsplichtig.

In de winter is het soms wat minder plezierig, glad ja je staat als je je paard buiten wil de tegels ijs/sneeuw vrij te maken voor je werk.
Hoe ga je hooi regelen/opslaan? of er al krijgen?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 16:12

Butengeweun, goeie vragen, laat me even nadenken :)

De piste in de aanleunende wei is verlicht. Hoe het met de verlichting in 'mijn' weide zit, nog geen idee.

Hooi kan ik aankopen bij de verhuurder - dat is al aangeboden. In het slechtste geval denk ik dat ik het wel kan opslaan op de weide. Voordroog dan, als het goed ingepakt is. Ik zie het veel mensen buiten houden, dus denk dat dat wel gebruikelijk is? De auto van m'n partner heeft een trekhaak, ook hebben we een aanhanger.

De stalling is gelukkig nog geen tien minuutjes rijden van m'n deur, dus als ik er heen moet voor m'n werk is dat normaal geen probleem - gewoon een gevalletje wekker zetten :) Moet wel nog even navragen of er mogelijkheid is de omgeving van de stallen te (laten) verharden, voor zover ik gehoord heb was dat nog niet het geval.

Ik neem de vragen mee als ik morgen nog eens ga kijken/praten met de verhuurder!
Laatst bijgewerkt door Oryani op 20-03-15 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:13

Ik sta volpension met mijn paard en zou niet anders meer willen. Ik heb de paarden op een wei gehad maar heb dit altijd te riskant gevonden. Heb ook op een doe het zelf stal gestaan en deze was bijna 3x zo duur als mijn volpension nu. En daarbij kwamen ze daar ook nog minder buiten dan wat ze nu komt.
Ik vind het heus niet erg om iets zelf te doen maar wil het gewoon niet meer. Op na dat ik de paarden aan huis zou kunnen hebben. Dat is voor mij nog maar de enige reden dat ik ze van volpension afhaal

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 16:14

Wat vond je er precies riskant aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:15

Het lijkt mij beide heerlijk.
Ik sta op een all-in stal, het enige wat ik moet doen is paarden zelf binnen en buiten zetten. Daar zitten natuurlijk ook voordelen aan omdat ik naar school ga, stage loop, werk, ik zou er geen tijd voor hebben om alles zelf te doen. Dat zou heel wat stress opleveren.
Maar het is natuurlijk erg prijzig en ik heb soms het gevoel dat het niet mijn paard is omdat op de dagen dat ze niet buiten komt, kom je eigenlijk om alleen maar even te rijden, longeren enz. De drukte vindt ik soms ook wat minder.

Ik sta nu elke dag om 7 uur op stal om mijn paard buiten te zetten, dan geef ik haar wat brok, pak ik het hooi en breng ik ze naar de wei, op dat tijdstip is er nog niemand en het voelt echt heerlijk. Dan heb ik ook echt het gevoel dat ik mijn paard verzorg. Het lijkt me heerlijk om een stuk land voor mezelf te hebben, dat je alles zelf kunt inrichten. Voorwaarde is wel dat er stallen zijn,(eventueel inloop stal) stuk grond om te rijden (eventueel overkapping) poets plek (Overkapping), zadelkamer, en een uit rij richtingen. Mijn eisen zouden zijn dat mijn paard het goed heeft, maar dat ik niet nat geregend hoef te worden, rij mogelijkheden, en eventueel een stalgenootje. Eventuel een blokhutje waar je zelf kunt zitten en relaxen, soort kantine. Maar ik ben niet de enige eigenaar van mijn paard helaas. Wat kost zo iets nou? Een wei huren of kopen? Als je huurt is het lastiger om dingen zelf te bouwen. Het lijkt me erg leuk om een groot stuk land te kopen en zelf alles te crieren. Maar dat kost vast wel wat.

Over de vraag dat je alleen bent en niemand hebt om te praten, zou ik me eerder zorgen maken over je veiligheid als er niemand is.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 16:22

Even als aanvulling, dit is de inplanting van de weide:
Afbeelding

AmoorM, de weide zoals jij die beschrijft is inderdaad iets leuk om te maken als je een weide in eigen beheer hebt!
Wat betreft overdekt poetsen, denk dat ik al gauw in een van de twee stallen kan gaan staan. Uitrijmogelijkheden zijn er!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:25

Wendy: Je hebt dus alleen een wei met 2 stallen? Geen zadelkamer ect.. geen rijbak.. Dan zou ik er nog maar eens goed over na denken. In de lente/zomer kan het fijn zijn, maar in de winter erg koud! Ook erg nat...

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 16:28

Yup, klopt. Daarom ook de vraag hoe mensen die in zo'n situatie gestald zijn dat ervaren :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:30

Ik sta op pension stalling en ik wil niet meer weg!Ik ben meestal alleen. Er staan 4 paarden.
Maandag alleen
dinsdag met stalgenootje
woensdag alleen
donderdag alleen
vrijdag stalgenootje
zaterdag alleen
zondag ook alleen meeste gaan smiddags savonds rijden ik al smorgens. We hebben alleen een buitenbak

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:34

Wendy_Chewie schreef:
Wat vond je er precies riskant aan?

Het feit dat zomaar iemand mijn wei in kon gaan en wat met de paarden kon doen. Ik heb al eens kinderen eruit gejaagd en achterna gegaan met een hooivork omdat ze rotjes in de staarten van mijn paarden hadden gedaan.

Het was mij gewoon te afgelegen met een wandelpas ernaast. Een haf mocht geen vers gras meer. Hing een bordje bij en iedereen maar gras plukken en voeren. Was er snel klaar mee

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:36

Waaruit bestaan de stallen?
En vind jij alleen alleen staan echt wel zo vervelend?
Je kan iedereen meenemen of misschien een verzorgster zoeken als je het toch eenzaam vind.

Mijn pony staat al jaren met alleen een schuilstal, paddockje en een weide.
Wel met een maatje maar we zijn maar met zijn tweetjes en zien elkaar 1 a 2 keer per week misschien.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:44

Als de sociale contacten belangrijk voor je zijn, gaat zo in je eentje behoorlijk tegenvallen... Als je overdag gewerkt hebt en 's avonds lekker naar je paarden wilt, is het wel net zo fijn als je ook een babbeltje kunt maken met een gelijkgestemde ziel. Dus als je daarvoor alsnog op pad moet.. Houd je geen tijd over. Daarnaast ben je echt veel tijd aan verzorging en regelzaken kwijt, wat ten koste kan gaan van je rijden.
Ik heb twee paarden aan huis staan, wat ik dus helemaal zelf doe, alleen. Ik ben super blij dat ik daarnaast ook een paard in pension heb, want ik zou er niet tegen kunnen om 's avonds na mijn werk alleen te zijn met mijn paarden en niemand te spreken.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:48

Mijn paarden staan 24uur per dag op de wei. Geen stallen niks. Ik woon zelf op zo'n 10 minuutjes rijden en moet alles zelf doen. Het land is van een Engels paar die alleen op vakantie komen zo'n 5-6 weken per jaar dus die kijken er niet naar om. Ik ben de enige die toezicht houd, en dat is dus als ik uit mijn werk kom na 7 uur s 'avonds en in de weekenden. Is voor mij zo prima te doen maar dan ben ik geen actieve paard rijdster. Soms mis ik wel iemand om mee te nemen op buiten rit maar goed ik vertrouw ook niet iedereen mijn paarden toe dus mag ik niet klagen haha.

Oh en qua zadels en zo, dat ligt allemaal thuis, ik neem alles steeds mee in de koffer bak ;)

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:07

Tja moeilijke keus.
Het lijkt mij ook lastig om steeds naar twee stallen te moeten gaan voor twee paarden.

Ik heb mijn twee mannen op een wei staan met schuilstal en verder weinig. Wel is het zo dat de verhuurder 3 van dit soort landjes verhuurt dus ik heb wel stal genoten en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar veel plezier aan heb.
De plek is in de zomer natuurlijk super! Maar bedenk ook dat het ooit winter, nat, koud en donker word.
Zeker in de winter is het veel werk. Het mesten is een stuk zwaarder als je met je kruiwagen door de bagger heen moet.
Verder moet je echt heel veel regelen hooi stro krachtvoer ect etc. Hele grote voordeel is dat je wel kan doen wat je zelf wilt en wat past bij jou en je paard.

Ik zou ondanks dat ik af en toe echt wel mopper nooit meer anders willen. Ik ben eigen baas en zorg voor mijn eigen paarden.

Succes met je keuze en eigenlijk kan niemand jou echt helpen wat namelijk voor mij oke is hoeft dat voor jou helemaal niet te zijn.

Groetjes Mirella

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 11:21

Zaterdag ben ik langsgeweest en heb ik nog wat vragen gesteld.

De weide is er, maar de ‘inrichting’ moet nog gebeuren.

Ik gooi er even een plaatje met mijn paintkunsten (ahum) bij voor de verduidelijking.

Afbeelding

De lichtblauwe weide is van de verhuurder, alsook het stuk erboven. Ik zou het witte stuk kunnen huren. Het lichtpaarse stuk houdt de verhuurder om in de zomermaanden zijn eigen paarden op te zetten.
De lichtbruine lijn is waar er een vaste, houten omheining geplaatst wordt. De blauwe lijn wordt de toegangspoort. De rode hokjes worden twee verplaatsbare stallen.
De stallen komen op een plateau, dat groter is dan enkel de stallen, zodat je voor de stallen niet in de blub staat.

De piste ligt in de ‘lichtblauwe’ weide. Deze wordt verplaatst van rechtsonderaan naar linksboven (geel hokje).
De verhuurder gaat een doorgang maken van de lichtblauwe naar de witte weide. Zo is er gedeeld gebruik van de piste, de zadelkamer en voeropslagplaats, het water en de elektriciteit.

Ik heb gevraagd om zeker lampen te plaatsen aan de stallen. De stallen krijgen ook een automatische drinkbak.

@Minikatje: de stallen zijn dus ‘basic’ verplaatsbare stallen, niets meer. Ik zou vragen of er aan de stallen een stukje overkapping gemaakt kan worden aan een zijkant o.i.d. zodat ik ‘overdekt’ kan poetsen/zadelen. Als dit niet mogelijk is kan ik natuurlijk altijd in een van de stallen gaan staan.

@GJ9: de contacten, dat is inderdaad een twijfelpunt. Wel is het zo dat ik contact zal kunnen hebben met de huurders van de andere weide.

@Azara: ja maar, jij woont in Frankrijk, dat wordt daar toch nooit zo guur als in België? ;-)

@Mirel: Ik denk dat ik ook best wel zal mopperen, maar op dit moment neigt de weegschaal toch naar doen wat ik wil, hoe ik het wil en volgens wat mij het beste lijkt voor mijn paarden :-)