1 keer per dag hooi voeren acceptabel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

1 keer per dag hooi voeren acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 17:40

Voordat ik heel bokt over me heen krijg: deze vraag komt niet vanuit een eigen ervaring oid, maar is ontstaan vanuit een discussie met een vriendin over halfpension staan op een pensionstal.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen geen tijd hebben om 2x per dag naar stal te gaan en stalgenoten er niet altijd op staan te wachten om altijd voor iemand anders hooi te voeren. Vanuit mijn eigen situatie bijvoorbeeld: ik ben 2 dagen per week weg van 06u15 tot 19u30 ivm school. 2 maal per dag langsgaan is in dit geval dus erg lastig.

Nu vroeg ik me af of het in praktijk mogelijk zou zijn om 1x per dag hooi te voeren zonder dat het paard zonder ruwvoer komt te staan, bijvoorbeeld door alles (dus de hele 'dagportie', laat ons zeggen 10kg voor een pony van 500kg) in een fijnmazige slowfeeder te doen. Ik heb het dan over paarden die enkel op stal of op de paddock staan, dus gras is niet aan de orde.

Brand los!

Xjewillemijn

Re: 1 keer per dag hooi voeren acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:41

ik denk dat wanneer je het in een slowfeeder doet en je alle porties
van de hele dag daar in doet, het opzich wel kan, maar ik weet niet
hoe andere hier over denken

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:42

Ik vind, als je geen tijd hebt om je paard minimaal 2 keer per dag te voeren, je in volpension moet gaan staan.
1 Keer per dag hooi is alleen acceptabel als het onbeperkt hooi is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:44

Nee, ik denk dat ze geen hele dag eten aan die 10 kg. Ter vergelijking: mijn slowfeeder hooinetten bevatten zo'n 3 à 4 kg, en de grootste schrokop speelt dat in dik een uur naar binnen. De anderen doen er ongeveer dubbel zo lang over.

Anderzijds ben ik ook geen voorstander van onbeperkt hooi, daar worden de meeste paarden veel te dik van.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:44

Ik voer mijn paarden ook "maar" 1x per dag hooi. Ze krijgen dan met zijn 2en een baal van 25kg in een slowfeeder met mazen van 2cmx2cm. Wanneer ik de volgende dag kom hebben ze altijd nog over. Dus ja, het is in de praktijk mogelijk om een 24-uurs portie in één voerbeurt aan meerdere paarden te geven.

Het heeft wel een paar weken geduurt voordat er balans kwam in hun hooi intake. De eerste paar weken werd het net continue bijgevult, zodat die altijd goed gevult was. Ik denk dat ze toen wel tegen de 15 - 20kg hooi per paard aanzaten. Nu ze weten dat er altijd hooi is, eten ze een heel stuk rustiger en hebben ze genoeg aan ongeveer 12,5 kg per paard per dag.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:45

HorseTopShop schreef:
Ik vind, als je geen tijd hebt om je paard minimaal 2 keer per dag te voeren, je in volpension moet gaan staan.
1 Keer per dag hooi is alleen acceptabel als het onbeperkt hooi is.

Eens :) Als je bijv. een baal van 300 kg. neerzet vind ik het geen probleem dat je maar 1x voert.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:47

Ik deed altijd een slowfeeder van 150x100 cm helemaal vol en de dag later zat de helft er nog in, hier deed hij het prima mee.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:51

Dat ligt er inderdaad wel aan. Als dat echt het enige is wat ze krijgen hooi dan weet ik niet of 10 kilo echt voldoende is voor de gehele dag.
Wat HorseTopShop zei ben ik eigenlijk wel mee eens als je zelf die tijd niet hebt om 2x per dag te gaan die wel nodig is dan moet je volpension kiezen. En wat Selka zei ook mee eens als paarden buiten staan en je geeft ze 1 grote baal ook prima.

Maar om ze nu op stal te houden met 10 kilo hooi omdat je zelf niet vaker kan komen nee dat vindt ik eigenlijk niet kunnen. Lijkt me sterk dat ze daarmee echt 24/7 mee doen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:09

Vroeger voerde ik ook 1 x per dag, maar wel een dusdanige hoeveelheid dat ze de dag erna met voeren nog wat over hadden. Dus het is absoluut mogelijk in de praktijk.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:12

als ze niet op gras staan vind ik dit ook te weinig of ze moeten een elektrische slowfeeder hebben.
ik ken tot nu toe alleen schappelijke mensen op stallingen. ik vind het geen punt voor iemand te voeren, je zou dan kunnen zeggen dat de ander het andere tijdstip voert. Ook heb ik op stal gestaan waar voerbeurten gegeven werden en als je echt eens niet kon dan ruilde je met elkaar. Ik ben zelfs al gebeld dat iemand voor mij gevoerd had en zo deed ik dat ook eens voor een ander.
Als alles klaar staat is het een kleine moeite om te voeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:15

Zet een grote baal in het land, dan zeg ik ja. Maar niet beperkt in slowfeeders en waarom? Je hebt paarden die gewoon in 1 keer vrolijk door eten zoals die van mij en dan alsnog de hele nacht zonder eten komen te zitten. Daar zit geen rem op dus wij voeren 2 keer per dag middels een voerschema omdat het ook voor ons teveel is om 7 dagen lang 2 keer per dag te voeren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:20

Nee is niet acceptabel. Eens per dag zou dan in dat geval echt onbeperkt moeten zijn.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:23

Ik heb dan mini's en heb 2 slowfeeders hangen en die gaan helemaal vol en de volgende dag zijn ze nog niet leeg. Dus het zou kunnen als je genoeg hooi in zo'n slowfeeder kwijt kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:27

Die van ons krijgen wel 1x per dag hooi gevoerd.
Gewoon een grote baal waar ze dan ook 24 uur ongeveer mee doen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:29

Ik ga naar mijn 2 bonten 2 x per dag, eigenlijk zou 3x per dag ideaal zijn, ik geef zo ruim dat ze bij de volgende beurt nog niet alles op hebben... idealerwijze.
Dat red ik echter niet tot de volgende morgen, want dan is altijd écht alles op.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:32

wij spelen vals en voeren balen van 250kg dus voeren maar eens in de 5 dagen hooi.

In theorie moet eens per dag wel lukken maar veel paarden zullen blijven schranzen zolang het hooi eindig is. Pas zodra ze door hebben dat er altijd hooi is zullen ze het zelf beter gaan reguleren maar dat bereik je pas door eigenlijk te overvoeren in eerste instantie. Dit doe je door steeds weer aan te vullen voordat het op is. En daarvoor moet je dus in de beginperiode wel echt meerdere keren per dag kunnen voeren.

Al met al lijkt het met niet ideaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:36

hier krijgen ze 1x per dag genoeg hooi dat als ik de volgende dag aan kom, ze altijd nog over hebben.
Ik zou niet weten waarom 1x per dag hooi geven niet voldoende zou zijn. Je moet dan alleen de hoeveelheid aanpassen. Of ie nu zijn portie in 1 keer of in 3 keer krijgt zal ze een zorg zijn.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:39

Dat lijkt me goed mogelijk, maar dan inderdaad onbeperkt; zo veel dat ze het niet op maken. Alleen dan weet je zeker dat ze niet te lang zonder ruwvoer staan.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:40

2 grote slowfeed netten ophangen , wij voeren hier op de paddock Paradise ook maar 1 keer , ze moeten er even inkomen maar als ze het gewend zijn eten ze gewoon de hele dag van hun eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:41

Hier in de wintermaanden voeren we 2 maal per dag. Je ziet dat ze met het gore weer veel meer nood hebben aan ruwvoer voor de warmte. Nu het niet meer zo koud is en niet regent voeren we ook maar 1 maal per dag. Het is altijd net wel/net niet op als we er weer zijn. Wij voeren niet in slowfeeders.

Mijn andere 2 paarden hebben de hele winter maar 1 keer hooi per dag gekregen. In kilo's maar dan genoeg maar na 12 uur was dit wel op. Hun stonden wel op een weide en niet in een paddock, ze hadden altijd nog wel wat te scharrelen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:43

Als je genoeg voert zou het moeten kunnen, echter is 10 kilo voor 500 kilo paard te weinig.
Hier aten ze in het begin zo'n 16 kilo weg, nu slechts 11. Maar ze moeten wennen dat er altijd hooi is, en niet alle paarden leren het.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:01

Inderdaad gewoon genoeg voeren, en dat voer zo verstrekken dat het niet helemaal vies gelopen wordt. Meestal zal je dus een slowfeeder moeten gebruiken.

En de paarden die ervan eten moeten ook bij elkaar passen. Een snel dikke tinker kun je niet samen zetten met een te dunnen KWPN-er die extra voer nodig heeft. Ze moeten namelijk beide de hele dag met zo'n portie doen, en die portie moet bij het paard passen.

In 1 portie geven betekend dus of dat de paarden hetzelfde rantsoen nodig hebben, OF dat je paard de hele dag alleen staat. Een paard mag immers maximaal 4 uur zonder ruwvoer.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:11

Je hebt van die voerbeurt kasten, kan je tijd instellen en dan valt er een x aantal x per dag hooi. Even google, zijn wel prijzig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:14

Die van ons krijgen met zijn tweeen soms maar eens in de twee dagen hooi. Als de bak maar groot genoeg is kom je een heel eind.

S nachts op stal is de ruif groot genoeg om het ermee te redden eens per dag. Er past bijna 15 kilo in dus dat is meer dan voldoende voor een dag ruwvoer.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:18

Mits voldoende voer, is dat geen probleem.

Wij voeren ze in de winterperiode semi-onbeperkt en dan 1x per dag. Ze krijgen een bepaalde hoeveelheid in de slowfeeder bakken buiten. En als ze rond 20.00 binnen komen ligt er nog een aangepaste hoeveelheid in de box.
Zomerperiode wordt aangevuld met gras, maar voeren we nog steeds 1x kuil bij in slowfeeder bakken. Als het nodig is wil de stalhouder vast wel een extra keer voeren, maar deze manier is het nooit nodig geweest.