Dikke/zware staart zorgt voor klonten en dreadlocks

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Dikke/zware staart zorgt voor klonten en dreadlocks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 00:51

Ik heb een merrie die echt een joekel van een staart heeft.
Nou moet ik eerlijk zijn dat ik niet zo veel waarde hecht aan uiterlijk en mijn paarden er niet altijd verkoop-klaar uit zien, maar nu wordt het wel echt te gek. :+

Het is zo dik dat ze het denk ik niet goed (genoeg) kan optillen met mesten. Hierdoor komt alle mest in haar staart. Het is een vos maar haar staart is dus meestal pikzwart. Dat ze nu de hele winter op de paddock heeft gestaan telt natuurlijk ook wel mee... Maar morgen ga ik de strijd weer aan met heet water en soda.

Mijn paard en ik vinden het beide een vreselijke klus. We zijn er minimaal 1,5 uur mee zoet en hierna ga ik dus ook de staart in 4/5 vlechten verdelen.

Alleen, ik heb wel eens gehoord dat het scheren van de staartwortel al zou kunnen helpen om de staart beter op te tillen. Nou is het een Gelderse dus over het algemeen is dat niet heel ongewoon bij deze paarden, maar ik vind het zelf zo afschuwelijk. :o
Wat ze nu heeft is ook niet prachtig, van die hele lange plukken over de zijkant van haar kont lopen omdat de haren op de staartwortel zo lang zijn... Maar scheren is wel foeilelijk. :=
Toch ben ik bereid dit te gaan doen als het haar echt zou helpen. De klonten en klitten is voor haar ook onprettig, ik merk dat ze vaak staat te zwiepen en dat ze het voelt trekken.

Dus, als ik niet wekelijks wil wassen en niet het hele jaar door in de vlechten wil staan.. zijn er dan nog andere opties of is scheren een fabeltje en is het alleen voor de sier?

Medische problemen zijn uitgesloten.

eilleen333

Re: Dikke/zware staart zorgt voor kloten en dreadlocks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:55

Herkenbaar, alleen hoort de mijne een witte staart te hebben. Ik vlecht hem in (1 losse vlecht) en die kam ik soms maar eens per week uit, meestal vaker. Haar staart is niet helemaal wit, maar iig lichtbruin nu;)
Het uitkammen lukt echt niet als ik het niet invlecht, maar met de vlecht ben ik er zo doorheen.

Dus behalve vlechten heb ik niet echt ipa voor je helaas.

zigranta

Re: Dikke/zware staart zorgt voor klonten en dreadlocks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:59

Kun je er niet met een uitdunschaar doorheen? Of van de onderkant staartwortel haren wegknippen?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:01

Koop Elvive. Een roze fles conditioner van L'Oréal. Ik gebruik het zelf ook, zowel voor mijn haar als voor witte staarten. Als je zelf een hele bus haarlak in je haar hebt zitten ongeveer en dan een klein beetje elvive erbij smeert imkan je er zo doorheen kammen. Staat je paard onder een deken? Daardoor kunnen ze ook moeilijker de staart optillen geloof ik. Succes met wassen, maar als je het elke week doet valt het mee en ben je in een kwartiertje - 20 min wel klaar elke keer :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:04

Wij hebben inderdaad bij onze bejaarde merrie aan de onderkant van de staartwortel een paar flinke plukken uitgedund. Zie je dus niks van, maar scheelt erg veel.

Ook hebben we de staart niet suoer lang. 10cm lengte kan in gewicht heel veel schelen.

Tip die wij gebruiken voor het doorkammen: crèmespoeling! Gewoon de goedkope van de Action. Niet op de staartwortel, maar vanaf de helft naar beneden zeg maar. We wassen altijd goed met groene zeep, en daarna crèmespoeling. Als het nat is met de crèmespoeling er in helemaal goed doorborstelen, dan goed! Uitspoelen, en nog een keer doorkammen. Dan evt losse vlecht eb het zit perfect :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:04

Gewoon 1 of meerdere plukken er uit knippen? Doe je het in het midden zie je er niets van :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 01:04

Dat is het juist. Ik haat wassen en mijn paard viert ook geen feestje dus eens in de week 20 min is al echt te lang. :')

ik heb trouwens ook alleen koud water dus ik moet met emmers sjouwen (en weken)

ze staat inderdaad onder een deken.
uitdunnen durf ik niet.. Ben best trots op haar staart en als het voor haar beter is doe ik het met liefde, maar de kans dat je happen en knipsteken krijgt is wel echt heel groot.

bedankt voor de tip over de shampoo. Gebruik zelf heet water en soda. Werkt prima maar zucht.... blijft een pokke klus.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 17-03-15 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:05

Groene zeep werkt echt super! En is erg vriendelijk voor de huid etc van je paard

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 01:06

Groene zeep gebruik ik zowiezo al. Maar daar wordt de staart niet lichter (als in gewicht) van. hihi :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:08

Mijn haflinger had ook een dikke staart en ik heb haar in het midden gewoon een flinke pluk er uit geknipt, haar staart was dusdanig dik dat je dat verschil echt niet zag hoor :) Enne, het mooie is het groeit gewoon weer aan ;)

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:09

Ik lees even mee, heb hetzelfde probleem met mijn merrie..
Een ongelofelijk dikke staart maar ze maakt hem zó vies! En wassen is nou niet mijn favoriete bezigheid, ik knip de staart altijd goed kort af (net iets onder de sprong)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:18

Als je het aan de achterkant van de staartwortel weg knipt zie je er niks van hoor :D je zegt dat je niet zo veel waarde hecht aan het uiterlijk van je paarden, dan moet zoiets, wat je dus vrijwel niet zietz, jou ook niet uitmaken :+

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 01:22

Als je het vrijwel niet ziet... i'm in! Maar moet er niet meer voor l*l lopen natuurlijk :=

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:44

Een van mijn Tinkerdames heeft een megastaart, als ik die 1x per week ontklont en Cowboy Magic detangler & shine in doe, en een paar keer per week even borstel, dan is het goed bij te houden. Maar idd ook een veel te zware staart.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 02:12

Herkenbaar... Hier een paar met een dikke staart.
Een merrie heeft ook nog een lage staartinplant en kan m dus niet optillen en mest (en vooral plast...) er altijd in. Het is ook nog een witte staart... -O-

Haar dochter heeft gelukkig een zwarte staart maar ook die is mega.

Afbeelding

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 04:37

Hier ook een paardje met een erg dikke staart. Ik heb er aan de onderkant van de staartwortel een dikke pluk haar afgeknipt, daarnaast ook een 15cm aan de onderkant weggeknipt (+/- 2x per jaar knip ik de staart onderaan bij). En mevrouw heeft nu geen probleem meer met het opheffen van haar staart, en is bijgevolg ook gewoon wit nu :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 04:41

Heeft je paard zo dunne mest? Of heeft de deken zo'n lange staart flap?

Je zou hem om te beginnen vrij kort af kunnen knippen, hand onder de sprong. En anders alleen de zijkant opscheren?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 07:33

Ik ken het, ik heb een mini die altijd zijn staart vol poep heeft.
Al borstel je hem elke dag, de volgende dag zit er weer poep in.
Heeft geen deken op, en mest niet dun.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:08

Ik heb er ook een met enorme staart.
Uitdunnen is zonde, dat zou ik nooit doen, en staartwortel scheren doet natuurlijk niets aan het gewicht dus ik kan me niet voorstellen dat dat werkt.

Ik was inderdaad ook met warm water en soda. Werkt prima. Daarna insmeren met cowboy magic detangler en goed uitborstelen. Er komt dan al een flinke pluk haar uit.
En daarna knip ik hem altijd een stukje boven de grond af. Dat scheelt in gewicht, ze kunnen er niet meer op staan en het ziet er netjes uit. Sommige mensen knippen zelfs tot op het spronggewricht maar dat gaat me wat te ver :=
En vervolgens, als je de staart schoon wil houden, een losse vlecht erin en een staartzak er omheen! Echt ideaal. Staart blijft schoon, alleen in de zomer doe ik dat niet omdat ze dan hun vliegenmepper nodig hebben. In de winter laat ik em gerust een paar maanden erin zitten..

Edit: ik heb ooit een topic gemaakt over zijn vieze staart:
[ITP] Dikke staart in 5 stappen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:01

Het scheren van de staartwortel maakt echt wel dat er minder haren zijn, dus de staart zal hier in z'n geheel ook dunner, en dus minder zwaar door worden.

Denk dat je vier keuzes hebt, en dat is of meer wassen, of uitdunnen met een uitdunschaar, of veel korter knippen waardoor de staart lichter wordt of staartwortel scheren.. Ik zou gaan voor het uitdunnen als je niet wilt wassen. Met een uitdunschaar kun je eigenlijk geen happen maken.

Dit is een uitdunschaar:

Afbeelding

Daarmee knip je gelijkmatig een deel van de haren weg. Doe dat in het midden van de staart, en de staart zal er echt gelijkmatig dunner van worden. Natuurlijk zonde, maar ja, als je niet wilt wassen iedere week... En korter knippen is helemaal geen gezicht bij een dikke staart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:05

Ik ben zelf voor de optie uitdunnen gegaan. :j
Heb het een aantal jaar geleden 1 keer moeten doen en sindsdien niet meer!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:30

Wij hebben hier ook een tinker staan met een hele zware staart en een super lange staartwortel.
Ze poept en plast ook altijd over haar staart heen omdat hij gewoon niet op te tillen is.

Laatst heb ik haar staart helemaal gewassen, dat was een vreselijk vieze klus. Daarna de staart een stuk korter geknipt (dat zag er wel wat apart uit bij een tinker) en in het midden heel wat plukken eruit geknipt. Dit kon je verder niet zien als je er niets van wist. Maar de staart was wel een heel stuk lichter.
Probleem van de lange staartwortel kon ik helaas niets aan doen verder.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:19

Ik zou ook gaan voor uitdunnen ben. Wil je anders wel een keer helpen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:21

vlecht en staartzak !

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:27

Hier een schimmelmerrie die stiekem liever bont was geweest. Ze kan haar staart prima optillen, bijvoorbeeld als ze de plaatselijke nietmeerhengst probeert te versieren of zomaar ergens halverwege het mesten of plassen als ze er eens aan denkt,, maar meestal is ze er gewoon te lui voor.
Zolang je niet van haar verwacht dat ze spierwit of witachtig is, is er geen enkel probleem. De plekken die vanuit haar staart op haar enkels smeren raakt ze nu met verharen kwijt en tussendoor helpt een regenbui soms wel eens wat.