Nou moet ik eerlijk zijn dat ik niet zo veel waarde hecht aan uiterlijk en mijn paarden er niet altijd verkoop-klaar uit zien, maar nu wordt het wel echt te gek.

Het is zo dik dat ze het denk ik niet goed (genoeg) kan optillen met mesten. Hierdoor komt alle mest in haar staart. Het is een vos maar haar staart is dus meestal pikzwart. Dat ze nu de hele winter op de paddock heeft gestaan telt natuurlijk ook wel mee... Maar morgen ga ik de strijd weer aan met heet water en soda.
Mijn paard en ik vinden het beide een vreselijke klus. We zijn er minimaal 1,5 uur mee zoet en hierna ga ik dus ook de staart in 4/5 vlechten verdelen.
Alleen, ik heb wel eens gehoord dat het scheren van de staartwortel al zou kunnen helpen om de staart beter op te tillen. Nou is het een Gelderse dus over het algemeen is dat niet heel ongewoon bij deze paarden, maar ik vind het zelf zo afschuwelijk.

Wat ze nu heeft is ook niet prachtig, van die hele lange plukken over de zijkant van haar kont lopen omdat de haren op de staartwortel zo lang zijn... Maar scheren is wel foeilelijk.

Toch ben ik bereid dit te gaan doen als het haar echt zou helpen. De klonten en klitten is voor haar ook onprettig, ik merk dat ze vaak staat te zwiepen en dat ze het voelt trekken.
Dus, als ik niet wekelijks wil wassen en niet het hele jaar door in de vlechten wil staan.. zijn er dan nog andere opties of is scheren een fabeltje en is het alleen voor de sier?
Medische problemen zijn uitgesloten.