voeing a pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

voeing a pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 20:49

wij hebben sinds 5 weken een a pony. ik heb altijd grote paarden gehad. en met hun voeding heb ik nooit problemen gehad. nu de a pony begint sinds twee weken nogal redelijk vinnig te staan. ik ben hem minder eten beginnen geven op aanraden van andere mensen. maar nu heb ik het idee dat hij nog honger heeft na zijn eten. hij krijgt nu een halve schep 's morgens ( spelt en basis mengel) met wortelen en dit krijgt hij 's avonds ook. en redelijk veel hooi. hij blijft redelijk hevig als hij is een dagje niet heeft gewerkt. werkt hij elke dag is hij rustig. hij staat met drie andere paarden in een paddock van 50 op 26 m. nu mijn vraag is welke mengel ik hem het beste geef. gewoon basis mengel of overstappen naar een pony mengel en is hier een verschil tussen de twee mengels of is korrel beter? en hoeveel moet ik hem geven. is een a pony van 1.10

alvast bedankt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: voeing a pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:50

Gewoon goed hooi en een vitamine korrel. :j

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:54

Mijn pony's (shet en a welsh)krijgen onbeperkt hooi in de winter en zomers alleen maar gras. Ze lopen gemiddeld 60 km per week voor de wagen in enkelspan. Met krachtvoer erbij worden ze veel te heet. Ter aanvulling van de benodigde mineralen krijgen ze liquihorse basis door het drinkwater.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 20:57

en wat bedoel je met vitamine korrel? en hoeveel mag hij er per dag van?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 21:00

@ roekes. dus ik eigenlijk geef ik teveel eten? hij krijgt in totaal een schep eten per dag en 1 kilo wortelen en veel hooi. ik heb totaal geen ervaring met het voederen van pony's ik heb altijd paarden gehad. en ik die werden niet zo gemakkelijk heet van eten als de a pony :p

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:01

De balancer van jepaardgezondenfit.nl is een goede.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:04

Miss brok minderen?
Die shet van mij krijg alleen wortels in de ochtend en avond met onbeperkt hooi.
Die heeft zo genoeg normale energie. Geef ik hem brokken, ook al is het maar een beetje, wordt hij heel hyper.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 21:26

ik wil hem gerust minder eten geven. maar kan hij dan geen tekorten krijgen? ze gaan nu wel binnen enkele weken terug de wei op. maar het probleem is als ik minder eten geef dat hij precies nog honger heeft is er iets dat we dan kunnen bijgeven waar hij geen energie van krijgt maar waardoor hij voldaan is. zoals pulp ofzo (wel natgemaakt )

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:31

Nee, gewoon een pluk hooi geven dan. Lees de site maar, in de balancer zit alles wat een paard of pony nodig heeft, zonder hem druk te maken.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:34

Die van ons krijgt onbeperkt hooi en kreeg tot een week of drie terug sochtends en savonds een handje biks (voor sobere ponyrassen) met paar handjes muesli (zonder toegevoegde suikers). Dat was met name extraatje voor aanmaken van de wintervacht, tijdens de entingen en voor de koude winternachten. Nu krijgt ze een handje muesli voor de vorm en wat vitamientjes en verder nog steeds onbeperkt hooi. Ze loopt paar keer per week lange lijnen, onder t zadel of wandelen en dat is het. Gaat prima en ze zit super in haar vel!

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:37

Gaat prima hoor. Gewoon dan wat meer hooi geven. Mijn shet heeft onbeperkt

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 21:53

@gypsy. die balancer klinkt goed. moet alleen is zien dat hij hier in belgie verkrijgbaar is. dus als ik het zo lees is het vooral de suikers en de zetmelen waar je op moet letten dat die niet teveel zijn. klopt dit?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:55

Onze hackney's (ongeveer 1.32m, C-pony's dus) die in de zomer 2 tot 3 keer in de week wedstrijden lopen op het hoogste nivo met meerdere rubrieken per wedstrijd, doen het in het seizoen op die hoeveelheid krachtvoer.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:59

Dat klopt ja. Ik bestel de balancer via internet, misschien voor jou ook een idee?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 22:05

@neonlight. oei dan geef ik inderdaad echt wel teveel. hij werkt vier a vijf dagen in de week en eigenlijk is dit nog niet elke keer hard werken. mijn dochters van 5 en 8 rijden ermee. dan ga ik hem veel minder geven. dus een handje smorgens en een handje ' avonds zou dat goed zijn. en wat wortelen en dan voldoende hooi . (dat krijg hij zowizo al veel hooi)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:05

Ik geef de vitalbix vitamine korrel aan mijn shetje. Doet ie het prima op. Ponys hebben niet zoveel nodig. Idd voldoende hooi en dan een vitamine korrel en veel minder wortel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:34

Ik voer ruim hooi en ponybrok

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 01:09

Je zou het hooi dat je dagelijks geeft in ieder geval eens kunnen wegen (met zo'n kofferweegschaal van de action is dat heel gemakkelijk). Dan kunnen we aangeven of "best veel hooi" inderdaad genoeg zou moeten zijn, of dat daar toch meer van gevoerd kan/moet worden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 01:12

Een kilo wortelen :wow: Das veel!

Wortelen zou ik helemaal weg halen. Goed hooi aanbieden, waar hij t grootste deel van de dag zoet mee is. En na t werk een halve schep goeie korrel zonder al te veel suikers.

Ik lees dat je bang bent voor tekorten. Als je zeker wilt zijn laat dan je hooi eens testen. In 99% van de gevallen kunnen paarden toe met gewoon goed hooi en hebben ze verder niks nodig. Mits er niet extreem hard gewerkt wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 01:38

Marstall force krijgt hier alles voor de vitamientjes. Ik meng dat met een pavo supplementen bekertje haver of spelt 1x/dag en dat naast de 25kg hooi voor 3 stuks (2 groot, 1 klein) is zat. Wortelen voer ik niet en zeker niet als krachtvoer (want zo verwerkt het lichaam het), want 1 jeukt ervan en de rest is dik zat.

Slimme pony's als welshjes (en alles waar arabier in zit van wat ik hoor en zie) vervelen zich makkelijk. Biedt ze genoeg mentaal werk naast en deels in plaats van enkel fysieke arbeid.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 09:09

hooi wordt eigenlijk niet gewogen. maar ze krijgen 's morgens twee plakken hooi van zo'n hele grote baal. dit wordt op verschillende plaatsen gelegd in de paddock. en 's avonds krijgen ze dit ook. en ze eten het niet altijd helemaal op dus ik vermoed dat ze hooi genoeg krijgen. zijn van die grote balen van 450 kilo. en dit voor twee paarden, een d pony en dan de a pony. ze staan in een grote paddock 50 op 26 m. af en toe mogen ze is op de winterwei. en binnen enkele weken gaan ze overdag terug de grote wei op. dan staan ze van 's morgen half acht tot 's avond een uur of zeven op de wei. momenteel zijn ze wel allemaal redelijk actief en lopen ze wat te klieren nu de lente eraan komt. maar ik ga in ieder geval is kijken of ik een mengel vind met weinig suikers en zetmelen ( eventueel de balancer als ik die kan bestellen)
alvast mercikes voor jullie raad

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:15

Die balancer is goed. Een andere mogelijkheid is Marstall Force (30g per dag), of Pavo vitalcomplete (30g per dag).

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:21

De vitalbix is online te bestellen is ook een vitaminekorrel. En de marstall volgens mij ook.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:47

Zo dat klinkt allemaal goed hoor, lekker naar buiten met zo goed als onbeperkt hooi. Complimenten!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:53

Jasmijn159 schreef:
Een kilo wortelen :wow: Das veel!

Wortelen zit niet zoveel in, is voornamelijk water. Bij ons krijgen ze nu 2 keer 2 kilo per dag, voorheen kregen ze 2 keer een 10 liter emmer vol met wortelschillen en kontjes, dat was zeker ook 10 kilo aan wortelen per keer. Helaas is de groentefabriek verhuisd en krijgen we geen gratis wortelen meer, dus krijgen ze nu wat minder. Wij voeren echt al jaren zoveel, zonder enig probleem.