Jaar rond in uitloopstal met paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is fijner voor een paard:

box
15 (12%)
inloopstal
105 (87%)

Totaal aantal stemmen: 120

sallandval

Jaar rond in uitloopstal met paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 23:14

Ik had een 'discussie' met een vriendin.

Uiteraard weten we dat niet elk paard dezelfde voorkeuren heeft maar wat vinden jullie een 'betere' situatie?

Optie 1, box: 's nachts elk in een standaard box van 3x3, overdag (weer of geen weer) in een weiland.
Optie 2, inloopstal: samen een inloopstal van 6x8 en een paddock van 20x40 waar ze onbeperkt in en uit kunnen lopen.

*edit* In de inloopstal optie is er geen weiland, In de weiland-optie is er weer geen schuilstal. Beide situaties zie je hier in de buurt vrij veel, maar wij vroegen ons af wat nou eigenlijk fijner was voor het paard.
Laatst bijgewerkt door sallandval op 26-02-15 23:36, in het totaal 3 keer bewerkt

JosjeDZ

Re: Jaar rond in uitloopstal met paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:18

Is optie 2 helemaal zonder weiland?!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:20

Absoluut optie 2, mits het ruwvoer op orde is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:20

Heeft optie 2 ook weiland? Best een interessant iets om over na te denken. Voor mijn beide paarden zou ik optie 2 kiezen, gras kunnen zij missen aangezien onbeperkt ruwvoer vaak beter is dan continu gras, maar die moeten echt 24/7 buiten kunnen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:25

Is optie 1 zonder schuilstal? Interessant inderdaad om over na te denken. Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1 mits er een schuilstal aanwezig is, anders zou ik voor optie 2 gaan. Is wel het mooiste als ze zelf kunnen bepalen om binnen of buiten te staan natuurlijk.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 23:33

In de inloopstal optie is er inderdaad geen weiland. In het weiland is er weer geen schuilstal. Beide situaties zie je hier in de buurt vrij veel, maar wij vroegen ons af wat nou eigenlijk fijner was voor het paard.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:35

Dan duidelijk optie 1
Als ze altijd op een stukje van 20 x 40 moeten staan lopen ze de boel al snel helemaal kapot. Wordt modder of zand ( zandkoliek!), en ze gaan zich er stierlijk vervelen.....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:39

Er staat toch paddock? Dat betekent in mijn ogen een droge omgeving. Wel met onbeperkt ruwvoer. Zand gaan ze in mijn ogen alleen eten als er te weinig ruwvoer gevoerd wordt of ze een ernstig vitaminetekort hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:40

Optie 2. Zo staat mijn paard in de winter ook. Stal met uitloopje en bak. Bak is gedraineerd, ze staan er met zijn 2en en lopen weinig kapot. Ze hebben meerdere keren per dag ruwvoer en genoeg speeltjes in de bak (pionnen, wilgentakken). Plus elkaar. De ruimte is groot genoeg om af en toe lekker uit hun dak te kunnen. Dit is wel alleen in de winter zo. In de zomer hebben ze nog een stuk wei erbij.
Koliek hebben beiden nog nooit gehad.

Alhoewel ik bij optie 1 ook weinig bezwaar heb. Overdag voldoende gelegenheid om te bewegen. Schuilmogelijkheid kun je ook creeëren met een rij bomen. Die van mij staat nooit binnen met regen, maar wel altijd bij de bomen met zijn kont in de wind. En eventueel een waterdichte deken als er ook nog een fikse wind staat. Dan vatten ze echt niet zomaar kou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:43

Optie 2, maar dan zou ik wel de paarden in de zomer 1 of 2 maandjes naar een zomerwei brengen als ze verder helemaal geen gras krijgen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:48

Mizora schreef:
Er staat toch paddock? Dat betekent in mijn ogen een droge omgeving. Wel met onbeperkt ruwvoer. Zand gaan ze in mijn ogen alleen eten als er te weinig ruwvoer gevoerd wordt of ze een ernstig vitaminetekort hebben.

Mwahh... Ik zie toch heel veel paddocks die echt de kwalificatie "droog" niet hebben. En ben het met je eens mbt het ruwvoer hoor.... Maar onbeperkt ruwvoer geven zónder dat je paddock "verzooit" en met al het ingelopen hooi toch makkelijk vocht vast houdt vraagt een management die ik te vaak níet zie.

En dan nog: altijd op een stukje van 20 x 40 vind ik alsnog best treurig... veel te klein/veel te weinig ruimte...

Dan echt liever een royale, maar schrale wei, ( of liever nog: een PP) waar je echt aan het "hapje-stapje" principe komt wat zo goed is voor paarden waar ook nog eens lekker de ruimte is om te spelen/donderen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:52

Wij geven het hooi gewoon op stal, dus geen zooi in de bak. En zo moeten ze ook nog eens heen en weer lopen. Plus de bak is goed gedraineerd, omdat het ook een rijbak is. Is maar net hoe jij je uitloop en stalmanagement insteekt.

Maar wel eens met KBK, ik zou in de zomer naar weidegang kijken. Maar dan vind ik 2 maanden wel weer kort :o
Bij ons is het ongeveer half jaar bak + wei en half jaar alleen bak. Dat werkt prima :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:54

Ja oke, maar 2 maanden vind ik beter dan niks. :)
Het liefst in de winter in de paddock en van lente tot herfst in de wei, dat zou ideaal zijn.
Of hele jaar rond weidegang, als je een droge wei hebt.
Maar stalling is bij mij echt uitgesloten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 00:16

Het gaat ook om de discussie hé? Je zou denken dat iets wat 6 maanden kan ook best 12 maanden kan toch?

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:28

Is ook paardgebonden. Die van mij wil heeeel graag gras! Tijdje in paddock gestaan, maar hij werd sip en viel enorm in, ondanks veel ruwvoer.
Staat nu 24/7 buiten op droge wei (we blijven ook in de wintermaanden wisselen met weides) met schuilstal. Ideaal. Hiervoor ook overdag buiten (zonder schuilstal) en s nachts op stal. Als ik moest kiezen tussen 1 en 2 (en niet allerlei varianten die hier bedacht worden, kies ik voor mijn paard voor optie 1.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:41

Interessante opties. Ik zou bij voorkeur voor 2 gaan, maar mis heel erg de mogelijkheid tot echt vrij bewegend de benen te kunnen strekken. Die 40m hebben de onze nu ook in de paddock, maar merk dat ze echt blij zijn met onze andere bak waar ze (80-100m) echt even rechtuit kunnen. Het jaarrond zelf kunnen kiezen of ze op stal staan vind ik dan wel weer heel prettig.
Huidige situatie is winters 's nachts in de box en overdag in de bak (20x40), zomers 24/7 weide + paddock (80-100x 15) zonder schuilstal.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:50

ik ga voor optie 2. Mijn pony's staan hier op een paddock met schuilstal. Vind het ideaal , pony's kunnen gewoon lekker paard zijn. waarom paarden 's nachts op stal gezet worden , vind ik een beetje apart.
Want paarden slapen niet net als mensen 's nachts , maar hebben hun eigen slaappatroon.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:03

Het ligt aan welk paard ik waar neer moet zetten.... De eerste merrie zou voor de paddock gaan en de andere merrie en ruin gaan liever voor optie weiland en s'nachts op stal.

Ik zou zelf voor nachtstal en weiland gaan. Niks leuker als overdag (gecontroleerd) op de wei en een paard met droge voetjes in de nacht ! Maar als je paard ziek wordt van gras, is dit alweer geen optie.

Ik kan wel van alles willen, maar als mijn paard dit niet wil of aan kan houdt het op !

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:21

Ik lees hier een hoop paarden die dan lekker hun benen kunnen strekken. Maar ik zie om mij heen vooral veel weilanden waar vanwege strookbegrazen de weilanden zeker niet groter zijn dan 1000m2 op hetzelfde moment. En dan vaak zijn het streepjes van 10x50, 20x50, 25x40, maar daar houdt het dan wel mee op. En dat is op zich begrijpelijk voor het type paard dat erop staat (dik van lucht), maar betekent wel dat ze niet veel meer bewegingsmogelijkheid hebben dan in een bak. Dat terwijl het bij een bak veel makkelijker te regelen is dat ze altijd droog staan en ze hebben in dit plaatje dan altijd een stal tot hun beschikking.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:25

Ik zou voor optie 1 gaan, mits ze echt het grootste deel van de dag buiten staan (dus niet maar 5 uurtjes) en mits het echt een grote wei is

Ik zou altijd in dezelfde paddock van 20x40 niet leuk vinden voor ze. Misschien in de wintermaanden wel, maar niet het jaar rond.

Ik zie ze dan liever 's nachts op een box , en overdag heerlijk op een groot land met veel vriendjes waar ze lekker vanalles kunnen zien, doen, ontdekken en echt veel bewegingsruimte hebben.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:29

Heb op optie 2 geklikt, maar had niet goed gelezen :P
Ik zou bij nader inzien toch voor 1 gaan denk ik, om dat ik grazen en lekker rond rennen op een wei ook een belangrijke levensbehoefte vindt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:31

Voor mij optie 2, ik vind het een heel gerustellend idee dat mijn paard kan kiezen of hij binnen of buiten wil. Altijd, ook overdag :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:33

Optie 1 zou hier echt sneu uitkomen, hier in zeeland komen de paarden in de winter niet op de wei, dan lopen ze hem stukken en staan ze binnen no-time in de bagger. Dus 24/7 op stal is hier op veel stallen normaal, en dat voor zeker 7 maanden per jaar. Dan maar in een paddock waar ze misschien net geen lange rengalop kunnen maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:10

Mizora schreef:
Ik lees hier een hoop paarden die dan lekker hun benen kunnen strekken. Maar ik zie om mij heen vooral veel weilanden waar vanwege strookbegrazen de weilanden zeker niet groter zijn dan 1000m2 op hetzelfde moment. En dan vaak zijn het streepjes van 10x50, 20x50, 25x40, maar daar houdt het dan wel mee op. En dat is op zich begrijpelijk voor het type paard dat erop staat (dik van lucht), maar betekent wel dat ze niet veel meer bewegingsmogelijkheid hebben dan in een bak. Dat terwijl het bij een bak veel makkelijker te regelen is dat ze altijd droog staan en ze hebben in dit plaatje dan altijd een stal tot hun beschikking.

Maar ook dat heeft te maken met het beleid dat je op stal voert. Maak je postzegels van je land met strookbegrazing, of maak je lange, maar smallere stukken. Op het laatste kunnen ze dan echt wel een paar 100 meter of langer een sprintje trekken. Alleen niet in een rondje.
Ons land is bijvoorbeeld opgedeeld in stukken van 20m breed , maar wel zo'n 400m lang (gok ik). Ze beginnen een nieuw stuk met 20m lengte (+ de 40 meter van de bak, want die ligt ervoor) en elke dag krijgen ze een paaltje bij. Het te rennen/lopen stuk wordt dus elke dag langer. Dat betekent in het begin een wat kleiner stuk rennen, maar na een week of 2 al een stuk langer.

Als de wei helemaal tot het einde open is, ga ik na het rijden ook wel eens een sprintje trekken met mijn haf. En dat is echt wel een heel lang stuk :=

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:12

Leuk dat iedereen er heel anders over denkt :)

Ik denk dat het erg per paard afhangt.. Ik heb hier beide opties en ben met allebei heel erg blij.

De paarden staan 's nachts op stal en overdag (weer of geen weer) in de wei (zonder schuilmogelijkheid). Ik geloof niet dat ze het schuilen erg missen. 's Zomers staan ze wel 24/7 buiten, ook zonder schuilstal. Het is niet ideaal dat ze 's nachts opgesloten staan en niet kunnen schuilen buiten, maar echt erg vind ik het ook niet.

Mijn pony is chronisch hoefbevangen en mag niet meer op gras. Hij staat nu 24/7 in de paddock (20x20) met kleine schuilstal. Krijgt veel ruwvoer en omdat we hier zandgrond hebben is het nooit te nat in de paddock. Af en toe laten we hem los in de bak, zodat hij wat meer kan rennen, maar hij kan iig altijd wat rondscharrelen in z'n paddock.
Ik zou m'n paarden liever niet op zo'n klein stukje willen hebben en ik wil m'n pony weer niet 's nachts opgesloten of op het gras.. Ieder paard is anders :)