(hoe) zouden jullie dit doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

(hoe) zouden jullie dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 19:12

Hallo bokkers,

Ik heb vandaag een apart aanbod gekregen. Het zit namelijk zo:

Ik verzorg en rijd op dit moment een 17 jarige fjord. Nu is het zo dat de eigenaresse binnenkort (1 of 2 jaar) wil gaan verhuizen, maar het haar paard niet meer aan wil doen om nog uit die kudde te moeten. Daarom wil ze langzaam een nieuwe eigenaar zoeken voor haar paard, maar als ik haar over zou willen nemen zou ze haar en al haar toebehoren gratis aan mij geven. De stalling waar ze staat kost 250 euro p/m. Dus met andere kosten erbij zo'n 3500 per jaar.
Zouden jullie dit doen?

Dan zit ik met nog een kwestie, namelijk, hoe ga ik dat bekostigen? Ik ben bijna klaar met het tvwo (eindexamen in mei) en wil graag of in maastricht (+- 2000 per jaar) of in Köln (+-600 per jaar) psychologie gaan studeren. het liefst zou ik dus in Köln studeren. Ik heb op dit moment wel een bijbaantje waar ik zo'n 100 per maand verdien.

De vraag is dus, hoe ga ik dit betalen? En is het überhaupt wel een goed idee?

Sorry voor het ietwat onduidelijke verhaal, ik zit nogal op een roze wolk op dit moment.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:15

Als je ouders mee willen betalen, zeg ik prima. of je de inkomsten kunt verhogen. Persoonlijk zou ik het paard dan verhuizen naar een goedkopere plek als je het wil. Stalling is maar een deel van de kosten immers.

Je toekomst gaat voor het paard, ik zou je hart volgen en naar Duitsland gaan voor de studie als het kan :) het leven is zonder paard ook al duur genoeg :=

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 19:17

Ja de kosten van hoefsmid en kuren zitten in de 3500. Verder gaat het er juist om dat ze niet van stal hoeft te veranderen. Anders kunnen ze haar net zo goed meenemen.

Het is allebei grofweg een uurtje met het ov, dus of ik naar Duitsland ga of niet hangt niet van het paard af.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:21

MorganeR schreef:
Het is allebei grofweg een uurtje met het ov, dus of ik naar Duitsland ga of niet hangt niet van het paard af.

Ik zou het geloof ik zonde vinden om niet die kans in Duitsland te grijpen omdat je dit paard kan overnemen. Ik zou eerst lekker de wereld gaan ontdekken en gaan studeren waar je wil en daarna komt er ook wel weer een leuk paard op je pad.

vuurneon

Re: (hoe) zouden jullie dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:26

Maar als het paard niet mag verhuizen, wordt het dan wel echt jouw paard? Klinkt mij alsnog in de oren dat je gewoon de stallingskosten op je neemt maar je (voor mij) geen beslissing hebt over waar het paard komt te staan. Ik vind het erg duur en ik neem aan dat je ook wel een keer uit huis wil? Ik zou het zonde vinden als je je blauw betaalt nu en kansen mist.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 19:44

Zoals gezegd hangt mijn studie dus niet van de paarden af.

Ze wordt wel echt mijn paard. Het is een stalling met alles inbegrepen, twee buitenbakken, binnenbak, geweldige uitrijmogelijkheden en ze staan 24/7 buiten. Zelfs als het mocht zou ik haar niet verplaatsen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 19:59

Het gaat meer om of het mogelijk is qua financieel plaatje.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:05

Nou volgens mij kom je €2300 te kort per jaar. Dus denk niet dat het haalbaar is

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:12

Je blijft thuis wonen neem ik aan?

Overleg eens met je ouders of ze willen mee betalen, ook als je dadelijk dus volwassen bent. En of ze in geval van (hoge) medische kosten zouden willen inspringen (of je moet m verzekeren).

Ik denk dat zonder financiele hulp van je ouders, je er beter niet aan kunt beginnen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 20:13

Het gaat over over 1 of 2 jaar. Ik krijg zo'n 50 euro zakgeld per maand en ben bereid voor mijn verjaardag en kerst alleen maar geld te vragen. Daarmee zou ik het bedrag zeker wel bij elkaar kunnen krijgen en dan gewoon steeds verder sparen. Of is dat geen haalbaar idee?

Helaas hebben wij het niet ontzettend breed en wil ik mijn ouders als het niet hoeft niet al te veel met mijn hobby belasten. Mijn studie is al duur genoeg.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:14

Met zoveel onzekerheden zeker niet doen :n

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:16

MorganeR schreef:
Het gaat over over 1 of 2 jaar. Ik krijg zo'n 50 euro zakgeld per maand en ben bereid voor mijn verjaardag en kerst alleen maar geld te vragen. Daarmee zou ik het bedrag zeker wel bij elkaar kunnen krijgen en dan gewoon steeds verder sparen. Of is dat geen haalbaar idee?

Helaas hebben wij het niet ontzettend breed en wil ik mijn ouders als het niet hoeft niet al te veel met mijn hobby belasten. Mijn studie is al duur genoeg.

Dan heb je alsnog 100 euro per maand tekort. Je gaat het gewoon niet halen. En wat denk je als hij eens goed ziek wordt?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:18

Aangezien je niet zeker bent van genoeg geld zou is het niet doen.... Hoe leuk het ook is.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:18

prugelpiet schreef:
Aangezien je niet zeker bent van genoeg geld zou ik het niet doen.... Hoe leuk het ook is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:21

Als je ouders je niet kunnen ondersteunen zou ik het niet doen. Zelfs zonder paard is studeren al bijna niet te betalen..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 20:28

Dat klopt helaas dat het al moeilijk is met studeren. Het is inderdaad veel onzeker, helaas... Roze wolk hihi.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:33

ik zou het niet doen, hoe verleidelijk ook. Ook 17 jarige krijg je echt niet meer in de verzekering. Aangezien je ouders, financieel gezien, niet kunnen bijspringen zul je het alleen moeten ophoesten, lijkt me nu en in de nabije toekomst niet haalbaar.

Daarnaast ga je studeren. Hoeveel tijd denk je dan nog te hebben voor een paardje?

Die 3500 euro lijkt me een beetje te rooskleurig. Je bent alleen aan stalling al 3000 euro per jaar kwijt. Met 500 euro daarnaast zou je het kunnen redden met hoefsmid, entingen, ontwormingen, maar dan moet er ook helemaal niks geks gebeuren verder. Als ie ziek wordt of toch ijzers nodig blijkt te hebben dan heb je hier geen geld voor...

Kortom: niet doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:33

MorganeR schreef:

Bedoel je dat ze na die 1 of 2 jaar weer terug gaat naar de eigenaar dan?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 20:34

Nee, ik bedoel dat ze pas over een of twee jaar verhuizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:36

Ooooohw, dan heb je nog wel even om een beslissing te maken. :j

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:37

Dan zou ik dat afwachten, dan hoef je die keuze niet nu te maken.
Mocht het voor nu zijn, niet doen, teveel twijfels en te weinig geld..

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:38

Ik zou het niet doen, op jouw leeftijd en met je studie moet je niet al zoveel (hoge) vaste lasten hebben.

Geniet lekker van het geld dat je verdient, je wilt toch ook leuke dingen doen naast je studie? Later kun je altijd nog een paard kopen.

Daarnaast, als je paard ineens ziek wordt (en dat kan heel snel enorm hoog oplopen), krijg je echt een molensteen van lasten om je nek.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 20:41

Ja dat klopt Remy. Ik ga eigenlijk nooit echt uit ofzo en heb er ook echt geen interesse in, dus dat is geen probleem, op dit moment in ieder geval.

Het gaat inderdaad niet om over een half jaartje ofzo, maar toch zou ik graag al ideeën horen over hoe ik het zou kunnen doen en of het te doen is.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 21:12

Ik bespreek nu of zij dan niet de stalling wil blijven betalen. Ik denk dat dat wel beter zal gaan.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:15

Ik zou tegen die tijd (1-2 jaar) nog een keer kijken. Heeft weinig nut om er nu al over te piekeren, er kan namelijk van alles gebeuren in die tijd (ruzie eigenaar, overlijden paard, eigenaar neemt paard toch mee, jij wordt verliefd op iemand uit Australië en verhuist, ik noem maar wat..)