Tips en tricks rond stalgebouw.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Tips en tricks rond stalgebouw.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 12:23

Als alles goed gaat hebben we binnen enkele maanden toegang tot ons huisje met grond.
Er is goedkeuring om bij te bouwen, waaronder we dus graag een stalgebouw willen plaatsen.

Er is uiteraard wel een oppervlakte beperking, maar verder kan er nogal veel.
Ik kies voor schuilstallen op de weides, maar wil ook graag vaste stallen bij huis.

Er moeten minstens 4 ruime stallen zijn, poetsplaat, wasplaats, solarium, zadelkamer en opslag hooi/stro/bobcat en liefst een binnengang.

We denken aan een 120m² oppervlakte. Ben alleen niet zeker aan welke hoogte ik moet denken en welk dak jullie voorkeur zou hebben? Puntdak met opslag hooi onder dak? Nadelen/voordelen?

Ik zie hier in andere topics altijd enorm goede tekeningen/indelingen voorbij komen, dus laat jullie gaan. :o
Alle tips en tricks zijn welkom. Als je concreet gaat uittekenen komen er zoveel vragen boven.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:21

Als je in Vlaanderen woont heb je wel een architect nodig als je meer dan 40 m2 en de nok hoger is dan een bepaalde hoogte, weet niet meer juist dewelke. Ik weet niet hoe het in Nederland is.
Sommige Vlaamse gemeenten rekenen het oppervlak, afgedekt door een overkapping mee in de 40 m2, andere niet.

Zorg in elk geval voor een voldoende grote overkapping voor je stallen, minstens 2 meter oversteek, zo blijven zon en regen uit de stal. Deze ruimte kan je ook als was- en poetsplaats gebruiken.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:43

Wij zijn ook bezig met een projectje, sleutel gekregen van huis met grond. ( In belgië)

Je mag idd tot 40m2 bouwen zonder architect, nokhoogte is 4 meter. Wil je meer en hoger bouwen is dit met een architect.
En je mag tot 4 paarden houden op 1 hectare grond.
Schuilstal mag zonder vergunning.

Wij zetten zelf 3 stallen in steen( afmetingen 3.5 op 3.5). De prijzen voor houten stallen waren gewoon belachelijk duur vonden we.

Wel zetten we een oversteek van 2 meter ( op beton) De oversteek gebruiken we als poetsplaats.

We twijfelen nog voor het dak, mijn man wil graag een puntdak met opslag voor hooi en dan een luik in plafond boven elke stal. Maar ik ben dan weer bang voor teveel stof..

We hebben op het domein vlakbij de stallen nog grote opslag voor traktor, hooi, vlas en spullen.

We laten de beton groter gieten dan de staloppervlak, vooraan voor de oversteek en achteraan om bv kruiwagen achter de stallen te zetten ( uit het zicht)

De wei hebben we ingedeeld in een zomerwei waar dan de stallen op staan met een pad naar de winterwei ( waar dan de schuilstal staat) vanuit de winterwei/zomerwei/stallen kan je dan weer naar de piste.

Omheining op winterwei is in hout en op zomerwei met safety fence.

We leggen wel een pad van onze tuin naar de stallen zodat we de gazon niet kapot lopen en het netjes blijft met slecht weer.

Wij zijn volop bezig, verhuis is gepland tegen paasvakantie.

Kirrr

Re: Tips en tricks rond stalgebouw.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 15:09

Architect hebben we sowieso nodig want we gaan aan het huis ook nog bijbouwen, dus dat is geen probleem. Die kost en verplichting hebben we toch.

Mijn ervaring is dat onder een oversteek nog veel dingen nat worden, je hebt last van wind etc.
Dus wij zouden wel luiken maken naar buiten, maar de gang toch echt wel in stal en winddicht.

Die opslag boven stal in puntdak wil mijn vriend ook wel, ik ben er ook niet zo voor te vinden.. Maar het spaart wel veel plaats als we toch een puntdak zouden nemen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:15

Klopt, extra opslag voor stro, maar minder licht.
Ik heb gekozen om dat niet te doen.
De stallen die ik heb gezien met stro opslag boven de boxen echt veel donkerder en stoffiger

Wij hebben onze stal niet geïsoleerd, , vind dat toch wel jammer. Zeker met die vorst nu moest het water er weer af.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:22

ik ben bij een vriendin gaan kijken naar haar stallen en zij heeft een gang en geen luiken naar buiten. Wij hebben er voor gekozen om geen gang te maken omdat we dan over de 40 m2 komen en de extra kost voor architect niet zagen zitten.
Hadden we hiermee geen rekening hoeven te houden, had ik ook voor een gang gekozen.
mijn vriendin gaf me als tip mee om zeker de gang min 3 m breed te maken, Anders is het echt te smal. Luiken naar buiten heeft zij niet gedaan, omdat ze bang had voor tocht.
Zij heeft stallen in hout staan en helaas knagers, dus na 6 jaar zagen ze er niet meer zo netjes uit. ook had zij geen oversteek geplaatst, dus had ze regen binnen in de stal.
Langs de schuifdeuren liep er ook water binnen door gebrek aan oversteek.

Ze had extra plek achteraan de stallen voor opslag hooi, eten en extra poetsplek.

Ik zie momenteel niet de meerwaarde voor de opslag in puntdak vermits we een grote opslagplek hebben vlakbij stal. Anders is het wel handig.

Ivm water in stallen, had ze een extra pomp laten installeren. zij hoeft haar water niet af te sluiten met de vrieskou. Lijkt me ook handig. Ik zit nu met mijn huidige stallen te sleuren met emmers...
Laatst bijgewerkt door sylviel op 06-02-15 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:24

Wij wonen ook in België en zijn ook bezig met de bouw van een stalling. Ons stuk grond is in totaal ongeveer 5000 m² groot, hierop staan dus ook ons huis, tuin, moestuin. Wij hadden ongeveer 3500 m² weide aan huis.

Je moet idd een plan laten maken door een architect (dure aangelegenheid!), en er zijn best wel wat voorwaarden aan verbonden. Je mag net zoveel stallen maken als dat je op het moment van de aanvraag paarden in eigendom hebt, een kopie van de mutatiedocumenten of stamboekpapieren moeten bij de bouwaanvraag gevoegd worden. Verder mag je maximum 4 paarden houden per hectare weiland. Wij hebben drie paarden, en mochten enkel drie stallen bouwen op voorwaarde dat we een huurovereenkomst voor bijkomende weiden konden voorleggen zodat we in totaal minstens aan 7500 m² weide komen.

Er is ook een vastgelegde oppervlakte die je per paard mag bouwen, maar die weet ik niet meer uit mijn hoofd. Daarbij gaan ze uit aan een bepaald formaat voor stallen en dan per paard een kleine oppervlakte voor bv. voederopslag.

Wij hebben 3 stallen van 3,5 op 3,5, en dan een binnengang van zo'n 2 m breed, die we ook gebruiken als poetsplaats of voor wanneer de hoefsmid komt.

Je bent verplicht om een betonnen mestvaalt te gieten, met een apart vat voor de opvang van de sappen, hiervoor zijn ook reglementen qua grootte.

Wij gaan voor een puntdak zodat we idd een hooizolder hebben. We hebben de tip gekregen om aan de rand van de vloer van de zolder een opening van 20 cm of zo te laten voor ventilatie. Wij gaan aan de zijkant een deur maken van de zolder naar buiten, zodat we langs daar het hooi naar boven kunnen steken.

We zijn van plan om voor stalling een paddock te maken voor de paarden voor in de winter en waar we ook in kunnen rijden (hoeft geen 20x40 te zijn, als we al maar een grote cirkel kunnen maken en veel stapoefeningen kunnen doen ben ik al tevreden). We gaan onze wei in drie stukken doen, ik vind het op zich niet ideaal dat de paarden steeds op kleine stukken staan, maar op die manier kunnen we met strookbegrazing (en bijvoeding) de paarden dagelijks op de wei zetten en laten grazen.

Ik volg jullie project sowieso graag mee. Wat mij ook zeker interesseert is hoe jullie de binneninrichting zouden aanpakken. Wij zijn bij Roossen gaan horen voor deuren en stalwanden, maar dat was enorm prijzig, zaten aan 10.000 EUR voor 4 voorwanden met deuren, drie binnenwanden en 4 buitenramen met tralies voor. Dan is het wel volledig zoals we het zouden willen, maar zo veel geld kunnen we er moeilijk aan geven. Ook daarvoor zijn alle tips welkom.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:26

Ik heb een gang van 2 meter en gaat prima. Wel dichte staldeuren, dus geen happende paarden.. ;-)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:31

Wij hebben de stal wanden en ramen bij bedaf gekocht. Geen spijt van.
Enige minpuntje wat ik nu anders zou willen is een fijne oplossing om de ramen open te houden. (Windvlaag)
Doe het nu met een stro touwtje.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:31

@ Cowgril83:
Ik heb ook prijzen laten maken door Roosen, AVS en nog meerdere en zat voor 3 stallen min aan 10.000euro ( zonder beton, waterbak, etensbak enz) Wij vonden dat veel geld.
Dus zet mijn man de stallen zelf in beton, we komen aan materiaal max uit aan 3000euro. Dat vind ik nogal een prijsverschil.
De plek waar we nu wonen, staan de paarden ook aan huis en is de stal in hout. Na 4 jaar ziet die er niet meer zo netjes uit: knagers! Daarom ook snel de keuze voor beton.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:47

Buitendeur voor elke box zou mijn voorkeur hebben (maakt ook dingen als uitloopje mogelijk bij nood, etc.). Verwijderbare/verplaatsbare tussenwanden ook. Stalgang is met slecht weer zeker prettig qua droog mesten en voeren, die kan je inderdaad ook als poetsplaats gebruiken, solarium zal ook nog wel lukken, maar wasplaats niet. Je hebt dus eigenlijk 5 boxen nodig, waarvan 1 3x3 is die als combi poetsplaats, solarium en wasplaats te gebruiken is. Voor de andere boxen zou 4x4 mijn voorkeur hebben, daar past nl alles in van shet tot shire.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 15:59

Tamary, zo hebben wij het idd voor ogen.

Stallen in hout doen we sowieso niet. Elke stal moet een deur en luik naar buiten hebben.
Wij dachten aan een gang van 2m. Zou niet goed weten waarom we meer nodig hebben..

Isolatie gaat ook op het lijstje. Inrichting zijn we nog niet zeker van. We gaan zoveel mogelijk voor beton en snelbouw en niet te veel werken met panelen.

Goed om te weten dat je ook huurovereenkomsten andere weilanden en ook documenten paard moet voorleggen voor het aantal stallen.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:37

Goh, ik heb vroeger op een stalling gestaan met gemetste binnenmuren, en bij paarden die de neiging hebben om tegen de wand te trappen rond etenstijd, of die bij het rollen in de stal geregeld met hun hoeven tegen de muren slaan, kwamen daar al vrij snel brokken af. Daarom dat gemetste muren niet meteen mijn voorkeur hebben.

Bij ons hebben de paarden allemaal een raam naar buiten, de deuren zijn aan de binnenzijde, zonder luik of tralies.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:41

Geen hooi/ stro-opslag boven stallen! Dit in het kader van brandbaarheid..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:43

Wij hebben kunststof stalwanden, bevalt super.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:46

Vraag eens een offerte aan bij uwstal.nl

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:33

2 jaar geleden hebben we stallen gebouwd bij mijn dochter op een betonplaat met muren in betonblokken.
De stallen geven uit onder een overkapping van 2,5 m breed, de lengte van de stallen, zo kunnen de paarden 24/7 op de weide.
De muren in betonblokken geven voldoende isolatie, in de zomer blijft het goed fris.
Uit onze berekeningen bleek dat dit de goedkoopste oplossing was daar mijn schoonzoon en ik het metselwerk zelf hebben gedaan.

Op onze vroegere weide hadden we houten stallen en ik geef toch de voorkeur voor onze gemetste stallen.

Boven de bergruimte en de zadelkamer hebben we een zolder gemaakt voor opslag maar boven de stallen zit geen vloer.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 08:36

Marc, bedankt voor je ervaring te delen, heb ik veel aan. Wij zouden het werk ook zelf doen ivm kosten en omdat het gewoon leuk is.
Voor welk dak (constructie en materiaal) hebben jullie gekozen?

Sanne, waarom is dat brandbaarder dan naast de stallen?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 08:56

Kirrr schreef:
Marc, bedankt voor je ervaring te delen, heb ik veel aan. Wij zouden het werk ook zelf doen ivm kosten en omdat het gewoon leuk is.
Voor welk dak (constructie en materiaal) hebben jullie gekozen?

We hebben een zadeldak in de lengte van de stal.
Constructie is in planken ik denk +/- 15 cm breed en 4 cm dik, met een tussenruimte van 30 a 40 cm.
Daarop liggen dezelfde dakpannen als op hun huis.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 16:10

Bedankt Marc!

Wij zijn ondertussen bij de gemeente geweest en daar ook nog wat telefoonnummers gekregen om extra info op te vragen.
Met die informatie ben ik beginnen schetsen.

1.http://i1290.photobucket.com/albums/b53 ... ak5wad.png

2.http://i1290.photobucket.com/albums/b53 ... m2y3iv.png

Paddockjes aan stal heb ik altijd heel fijn gevonden, maar met voorbeeld 1 wordt dat moeilijk aangezien er aan de ene zijde van de stal geen plaats genoeg gaat zijn.
Dus in dat geval zouden ze allemaal naast elkaar moeten staan.
Afmeting paddockjes kan anders. We zouden sowieso een stukje overkappen en ook bestraten.

Ga straks op de huidige stalling ook nog de was en poetsplaat opmeten, dus die afmetingen zitten misschien ook nog niet juist.

Heb ook de opties zonder binnengang bekeken, maar dat heeft toch niet mijn voorkeur.
Stal zal ook vooral in de winter gebruikt worden. In de zomer mogen ze zoveel mogelijk 24/24 7/7 buiten natuurlijk. Op de weides zelfs staan schuilstallen. Dus deze stallen moeten niet bereikbaar zijn vanuit de weide voor de paarden zelf.

Muren komen in betonblokken en niet in snelbouw, zoals hier ook al aangehaald werd, omdat de paarden dat veel te snel stuk maken. Buitenom komt er gevelsteen, zoals ook rond het nieuw stuk aan het huis en het bestaande huis, alsook overal hetzelfde dak.

Stro en hooi opslag hoeven niet extreem groot te zijn. Bedoeling is van te werken met matten/matrassen en op die manier mest/stalbedekking te beperken. Het gaat dus vooral om hooi.
We hebben ook de mogelijkheid om aan huis nog een apart stuk te gebruiken voor opslag, indien we later toch graag een grotere hoeveelheid zouden willen plaatsen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:02

Onze tekeningen zijn net klaar van de architect. We mogen 90m2 bouwen zegt hij. Goothoogte is 3 meter volgens hem.

Ik wil geen traditionele stallen. Ik kies er voor om een schuur te bouwen met op de kopzijn kanten 2 grote schuifdeuren wat ook handig is met mesten met tractor enz. in het midden van de stal komt een groot opfokschot. DIt opfok schot is ook nog te verplaatsen door de stal heen als ik meer of minder ruimte nodig heb bij de paarden. Hooi kan ik dan voeren aan de andere kant van het schot. En ik paats nog een halve muur in het midden van die opfok schoten. Dit omdat mijn ruin erg dominant is het andere paard een kans krijgt om te eten en hem te ontwijken en een ronde door de stal kan blijven maken. Om diezelfde reden komt er een vluchtdeurtje. Ook schuif.

Aan de andere kant van het opfokschot komt de opslag van hooi/stro en zadel stuk en eventueel als ik een box nodig heb een noodbox kan zetten. Zadels leg ik absoluut niet bij de paarden:) Eerste plaats waar inbrekers makkelijk kunnen komen. Dat blijft in mijn huis waar het iets veiliger ligt.

Wil aan de zijkanten graag ramen Op beiden kanten een grote deur en dan nog wat ramen die zowel kantelen als open kunnen. Zodat ik in de winter kan kiezen wat er open staat. Ik kies voor schuifdeuren omdat er minder gevaren zjin dan met dichtklappen enz van deuren.

Zag laatst in een van de paardenbladen tekst over de 15 meest gemaakte bouwfouten bij stallenbouw. Ik weet niet alles meer...maar sommige dingen waren wel nuttig om te weten. Ik heb het blad bewaard;) Zodat ik niet voor verrassing kom te staan van zn fout.

De tekeningen zijn nog niet ingediend omdat ik nog stoei met een beetje inderdaad tocht in de stal, regen enz...en twijfel over hooi in de stal of buiten onder een extra aangemaakt afdakje. Ik sluit mijn paarden zelden op en laat ze zelf kiezen wat ze doen vandaar dat ik het nut aparte stal ook niet zie;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 18:58

Nooit opsluiten is een heel fijn idee. Maar in praktijk door mij niet handig/mogelijk bevonden.
Ze zullen zoveel mogelijk op de weide met schuilstal lopen, maar voor wedstrijden, na trainingen, bij blessures, bij slecht weer,.. wil ik ze toch graag in een stal.
De stal zal ook vlakbij het huis komen, incl camera bewaking. Alsook het hele terrein zal afgesloten zijn met hoge afsluiting, dus ben niet zo bang voor het stelen van mijn zadels etc.

Plus dat we de stal niet zo kunnen/mogen plaatsen dat hij vanuit de weide altijd bereikbaar is.

Als je het blad zou kunnen/willen inscannen, dan zou ik het heel graag eens lezen.
Wij hebben nog een aantal maand tijd voordat we kunnen indienen, dus ik vermoed dat er nog heel wat aangepast zal worden.
Ik maak mij vooral zorgen rond verluchting/trek/wind in de stallen.

De afmetingen die je mag bouwen zijn vrij duidelijk.
Afh van het aantal grond dat je hebt mag je een aantal stallen/paarden zetten.
Per stal is er een max afmeting en per paard heb je ook nog een aparte oppervlakte voor opslag.
Opslag onder dak geeft een uitzondering op die m².

Heb ondertussen op basis van een hele hoop tips, de paddocks vergroot en de zadelkamer ook.
http://i1290.photobucket.com/albums/b53 ... mgamu4.png

Ben nog steeds niet tevreden met dat verloren hoekje linksboven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:39

Zadelkamer in dat verloren hoekje en meer ruimte bij je hooi/stro overhouden?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 19:53

Dit is de maximale oppervlakte die we vergund kunnen bouwen. Dus dat is geen optie.
Ik dacht eerst aan trailerparking, maar de stal staat in een andere richting, dan ik in mijn hoofd had, dus daar geraak je niet met de trailer.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:19

Stro boven de stal heeft wel als voordeel dat je heel goedkoop een super goede isolatie in je stallen hebt. In de winter lekker warm en in de zomer goed cool.
Wat betreft stof, ligt dat er maar net aan hoe/waar je je stro van de zolder haalt. Als je een geheel dikke verdieping hebt, dan komt er daardoor geen stof naar beneden. Wij halen bijvoorbeeld het stro van zolder als de paarden nog buiten staan. En het brengen van nieuw stro gaat altijd via het buitenluik, dus komt niet in de stallen.