Is er interesse voor een Paddock Paradise in Noord-Holland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Crespo

Is er interesse voor een Paddock Paradise in Noord-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 10:23

Ik ben me aan het oriënteren m.b.t. de mogelijkheden voor de aanleg van een paddock paradise in de Beemster. Het zou gaan om verharde/ gedraineerde paden, zodat de paddocks en de track het hele jaar rond gebruikt kunnen worden.

Ik zat zelf te denken aan:
- verharde tracks
- waterpoel
- heuvel
- meerdere voederplaatsen
- verharding
- rolplaats met loszand
- 1 grote loopstal en op de tracks nog 2 kleinere schuilmogelijkheden

Op het bedrijf zijn verder al aanwezig:

- 20 x 40 buitenrijbak
- overdekte binnencirkel
- 2 loswerkringen
- kantine/leslokaal/keuken/toilet
- zadelkasten
- spuitplaats

Zou hier interesse voor zijn als pensionstalling?

savieralover

Re: Is er interesse voor een Paddock Paradise in Noord-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:26

dat denk ik wel! klinkt mij in ieder geval erg aantrekkelijk in de oren! ligt misschien wel aan de plaats en de prijs maar ik vind het een top idee!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:32

Ik denk van wel hoor! Deze manier van paarden houden wint gelukkig terrein. Doe je goed aan!
Je hebt al aan veel gedacht.
Is er een ruimte waar paarden kunnen staan die tijdelijk niet in de grote groep kunnen? Hoe ga je het doen met mest weghalen? De verharde paden, waarmee zijn deze verhard? Verder zijn de uitrijmogelijkheden vaak wel een puntje van belang.
Je hebt al een stal op dit moment begrijp ik?

Crespo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 11:19

Bedankt voor de feedback. Op dit moment is er 3 hectare weiland, individule zandpaddocks, een loopstal en individuele stallen aanwezig. Er zullen individuele stallen aanwezig blijven en paddocks voor tijdelijke trainings en cursus paarden. Vanaf april/ mei is er weiland aanwezig wat opgenomen kan worden in de padock paradise en opengesteld kan worden voor de paarden die op het gras mogen. De mogelijkheden voor het verharden/ draineren ben ik nog aan het onderzoeken qua mogelijkheden en kosten. Zijn hier nog tips voor op de kleigrond?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:12

Als je DE oplossing hebt gevonden om de grond zo te draineren dat ze er in de winter ook op kunnen deel het dan met mij :D
Ik denk dat er zeker animo voor zal zijn.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:16

Weer wel zeker dat daar animo voor is! Ik woon in Noord Holland. Maar heb nog niet zoiets kunnen vinden in Noord Holland!
Terwijl steeds meer mensen wel zoiets willen voor hun paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:17

Goed dat er hier over na is gedacht.......het is een fijne manier van paarden houden.

Misschien handig om rekening te houden met verharde grond ivm ijzel en gladheid in de winters..........
En dat er een mogelijkheid is om je paard apart te houden/ stallen in gevallen van ziekte en of blessure.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:18

JA!!

Ik heb er maar 1 woord voor nodig!

Mensen willen steeds meer dat de paarden steeds meer buiten komen.
Als jij er voor kan zorgen dat, dát gebeurt, en je bied faciliteiten aan, zoals een rijbak, zelfs een overdekte longeercirkel en een kantine met een toilet? Dan zijn er echt mensen die dat graag willen.

Kijk om je heen, naar de prijzen van reguliere stallingen. Denk aan: Stalling, met buiten bak, waar paarden 4 tot 8 uur buiten komen, met of zonder kantine.

Ga met die prijzen mee.

Je hebt namelijk ontzettend groot voordeel hiermee, niet alleen dat mensen dit steeds meer willen.
Maar ook, omdat het qua onderhoud, minder kost, als dat je, het paard voor 16 tot 20 uur in stal houd.
Denk aan strooisel, wat het kost.

Ik weet wel zeker, dat als je bij die prijzen (wat hier in de buurt tussen de 150 en de 200 is) zou blijven hangen, je ontzettend snel trek zou hebben qua mensen.

Als hier, in fiets afstand van 10 tot 15 minuten een PP zou zijn, met de waarden die ik nu heb aan mijn huidige stalling, en hetzelfde qua prijs is? Ben ik om!! Absoluut!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:22

Eens met maralyn.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:25

Bij Egmond Binnen (kant van Heiloo) aan de Hogedijk zit een stal die hier op lijkt.

Als je op google-maps kijkt in de 3-hoek Egmond Binnen-Heilooer zeeweg-Heiloo, zou je de min of meer ovale track moeten kunnen zien. Geloof niet dat ze een website hebben.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:37

maralyn schreef:
JA!!

Als jij er voor kan zorgen dat, dát gebeurt, en je bied faciliteiten aan, zoals een rijbak, zelfs een overdekte longeercirkel en een kantine met een toilet? Dan zijn er echt mensen die dat graag willen.

Kijk om je heen, naar de prijzen van reguliere stallingen. Denk aan: Stalling, met buiten bak, waar paarden 4 tot 8 uur buiten komen, met of zonder kantine.

Ga met die prijzen mee.

Je hebt namelijk ontzettend groot voordeel hiermee, niet alleen dat mensen dit steeds meer willen.
Maar ook, omdat het qua onderhoud, minder kost, als dat je, het paard voor 16 tot 20 uur in stal houd.

Ik weet wel zeker, dat als je bij die prijzen (wat hier in de buurt tussen de 150 en de 200 is) zou blijven hangen, je ontzettend snel trek zou hebben qua mensen.

Als hier, in fiets afstand van 10 tot 15 minuten een PP zou zijn, met de waarden die ik nu heb aan mijn huidige stalling, en hetzelfde qua prijs is? Ben ik om!! Absoluut!

Even je uit de droom helpen en je mening dat het goedkoper is vanwege besparing op strooisel-en werk -- not, het aantal beschikbare vierkante meters vergeet je hier even voor t gemak te rekenen, die is groter per paard, veel groter , daarmee ook het onderhoud dat groter is en meer ruimte om schoon te houden. Een rijtje boxen is makkelijker en goedkoper hoor!!
Succes t's! Goed plan

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:44

knollentuin schreef:
maralyn schreef:
JA!!

Ga met die prijzen mee.

Even je uit de droom helpen en je mening dat het goedkoper is vanwege besparing op strooisel-en werk -- not, het aantal beschikbare vierkante meters vergeet je hier even voor t gemak te rekenen, die is groter per paard, veel groter , daarmee ook het onderhoud dat groter is en meer ruimte om schoon te houden. Een rijtje boxen is makkelijker en goedkoper hoor!!
Succes t's! Goed plan

Niet mee eens.

Als jij je paddock paradise zo inricht, dat de paarden overdag over een track lopen die makkelijk schoon te houden valt. En je doet enkel in de overkappingen gemakkelijk strooisel, denk aan vlas?
Is het zeker goedkoper!

Een paard wil het liefst zo veel mogelijk buiten lopen, en zal daar zijn behoefte doen.
Vergeet niet, plas trekt weg. Enkel poep blijft liggen.

Qua tijd, zal je misschien meer kwijt zijn, aangezien je de hele track rond moet, om het schoon te houden.
Maar vergelijk dit eens met stallen?
Daar staan paarden 16 a 20 uur per dag in, mest, urine, dat kost strooisel.

Je zal enkel iets meer strooisel kwijt zijn, in de winter. Maar in de zomer? Nee, absoluut niet!
En zeker niet meer, als een reguliere stalling...
Qua omheining, is het, hetzelfde als met weilanden, dus hoeft dit ook niet duurder te zijn.
Tevens hoor je, je weilanden ook schoon te houden.

Kort om, kom maar met sterkere argumenten, dan met je mening, dat het duurder is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:51

Is geen mening, is realiteit, een stal met 12 - 20 boxen en een paar kleine paddockjes kost minder grond, mesten is zo klaar, de kostenpost zit in aanschaf van grond- omheining , wordt heel makkelijk over gedacht . Het is niet voor niks dat er niet zoveel ruim opgezette paddock paradijsjes zijn..
Om nou te zeggen dat het de eigenaar minder kost en hij dan dus maar minder stalling vragen mag.. Vind ik erg simpel gedacht , dat was mijn punt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:59

knollentuin schreef:
Is geen mening, is realiteit, een stal met 12 - 20 boxen en een paar kleine paddockjes kost minder grond, mesten is zo klaar, de kostenpost zit in aanschaf van grond- omheining , wordt heel makkelijk over gedacht . Het is niet voor niks dat er niet zoveel ruim opgezette paddock paradijsjes zijn..
Om nou te zeggen dat het de eigenaar minder kost en hij dan dus maar minder stalling vragen mag.. Vind ik erg simpel gedacht , dat was mijn punt

Ook daar ben ik het weer niet met je eens.
Want jou mening, is in mijn ogen geen realiteit.

Waarom niet?

Jij spreekt over, enkele paddockjes. Wat zijn enkele paddockjes?
Wat zijn die afmetingen?

En 12 tot 20 stallen? Super mooi. Maar je zal toch echt wel een 1 tot 2 balen vlas, neem voor het gemak, 2 balen vlas, per week per stal nodig zijn.
Heb je een stal van 10 paarden, heb je dus 20 balen per week nodig.
Voor het gemak, even 5 euro genomen.
Mohh.. Zit je toch algauw op 100 euro in de week, op alleen vlas wat je kwijt bent.

Met een overkapping heb je dit niet.

Als ik een paddock paradise zou nemen, net zo groot als een weiland geschikt voor het aantal paarden? Ik neem dus even een schets, 10 paarden, dan moet je weiland toch net zo groot zijn, als een paddock paradise. Als je het op grasvoorzieningen ziet, en al je paarden in 1 keer het land op wil gooien.

Ja, paddock paradise heeft dubbele omheining nodig, een binnenkant, en een buitenkant.
Dit zal dubbele kosten zijn, qua omheining. Maar...

Ja ja, een maar.
Dat krijg je op den duur toch wel uit, omdat je veel minder kwijt bent, aan vlas.
Aangezien dat niet continu vervuilt wordt, omdat paarden daar geen 20 uur per dag op staan.

"Een paar padockjes" vind ik als paardenhouder echt niet genoeg, om daar genoegen mee te nemen, dat paarden buiten komen.
Dit is mijn mening, maar ik deel deze zeker wel vanuit meerdere mensen.

Het is een feit, dat mensen steeds bewuster gaan worden, dat buiten staan beter is voor de gezondheid van het paard. Ipv 16 tot 20 uur, in 15m2 meter te staan, en rondjes te lopen om zijn eigen as.

Ik weet wel zeker, dat als jij, je prijs rond het bedrag houd als reguliere stallingen, deze zeker aantrekkelijk zal zijn. (en heb ook nergens gezegd dat dit lager moet)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:01

Ik zou zeker interesse hebben in een paddock paradise stal.
En in de beemster ergens een plek waar ze echt naar buiten gaan zou super zijn

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:03

Ga toch weg, wat denk je dat het kost om enkele honderden vierkante meters verharding aan te leggen? En bij te houden, want zand slibt dicht en bestrating verzakt!

Ts ik woon helaas in zeeland anders kwam ik!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:07

@maralyn: en de extra tijd die men kwijt is met het onderhoud, poep scheppen etc? Dat kost niks wilde je zeggen?

@TS: mooi plan, ik woon niet in de regio, maar vind het altijd fijn om te merken dat steeds meer mensen zoeken naar manieren om paarden in natuurlijker omstandigheden te laten leven!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:10

Wendy schreef:
@maralyn: en de extra tijd die men kwijt is met het onderhoud, poep scheppen etc? Dat kost niks wilde je zeggen?

@TS: mooi plan, ik woon niet in de regio, maar vind het altijd fijn om te merken dat steeds meer mensen zoeken naar manieren om paarden in natuurlijker omstandigheden te laten leven!

Hooow, ook daar is een misvatting.

Als stal hoor je dit ook te doen met je weilanden. Dus.. Dat vind ik persoonlijk een beetje een kulle uitspraak.

En waarom zoveel meters bestrating dan?

Misschien zie ik het verkeerd in hoor.
Kan best!

Dat pp duurder is dan een reguliere stalling.

My bad.

Maar ik weet zeker, dat als TS 50 tot 100 euro, per klant, boven de reguliere stallingen gaat zitten, ze daar niet snel klanten mee trekt.
Beter is, om gewoon op dezelfde lijn te gaan zitten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:33

Marilyn, jij denkt er echt heel simpel over hoor, ik verkondig hier geen mening maar praat uit ervaring, ik heb namelijk een eigen stal. Aankoop van grond aanleg van omheining verharding sloten onderhoud, verzekeringen ga zo maar even door zijn behoorlijk, maar worden merk ik vaak genoeg niet meegenomen, jij hebt het hier alleen maar over strooisel, sorry maar stalbedekking is zo een grote kostenpost helemaal niet .
Arbeid en investering heb ik het over uit ervaring, en geen mening. 15 boxen op rij uitmesten kost minder tijd dan een Paradise nalopen,op een grote wei rij je met je trekker de mest uitelkaar met een sleeprek.
De bestrating is om te voorkomen dat de paarden alles kapot lopen,
Bestudeer eens een ondernemersplan zou ik zeggen!
Ik heb geen idee wat jouw eigen ervaringen zijn met het runnen van een eigen stal, en het inkopen van je eigen spullen- voer, stro , hooi en hoe het op te slaan. Maar ik vermoed dat je werkelijk weinig ervaring hierin hebt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:39

knollentuin schreef:
Marilyn, jij denkt er echt heel simpel over hoor, ik verkondig hier geen mening maar praat uit ervaring, ik heb namelijk een eigen stal. Aankoop van grond aanleg van omheining verharding sloten onderhoud, verzekeringen ga zo maar even door zijn behoorlijk, maar worden merk ik vaak genoeg niet meegenomen, jij hebt het hier alleen maar over strooisel, sorry maar stalbedekking is zo een grote kostenpost helemaal niet .
Arbeid en investering heb ik het over uit ervaring, en geen mening. 15 boxen op rij uitmesten kost minder tijd dan een Paradise nalopen,op een grote wei rij je met je trekker de mest uitelkaar met een sleeprek.
De bestrating is om te voorkomen dat de paarden alles kapot lopen,
Bestudeer eens een ondernemersplan zou ik zeggen!
Ik heb geen idee wat jouw eigen ervaringen zijn met het runnen van een eigen stal, en het inkopen van je eigen spullen- voer, stro , hooi en hoe het op te slaan. Maar ik vermoed dat je werkelijk weinig ervaring hierin hebt

Maralyn...

Dankjewel.

Nee, klopt. Daarom zei ik ook: Als ik er naast zit, my bad.

Nee, ik heb geen eigen stal, maar loop veel mee met stallen van anderen.
Ook daarin mag ik (bij sommigen) mee kijken in de financiën.

De kosten van het land, verschilt per regio en doeleinde.
Dus hier is moeilijk een pijl over op te trekken.

Er zit tevens ook nog verschil in, tussen boekhouding, en boekhouding. Zwart of alles op de nette manier.

Nee, ik weet niet overal de kosten ervan. Klopt.

Maar appels met peren vergelijken kan je ook niet.

Een paar stallen met wat paddocks, is heel anders, dan stallen met ruime weilanden.

Grond is duur, is een feit.
Maar ook voor ruim genoege weilanden heb je ruimte nodig.

Als jij geen stallen gaat bouwen, dan zou je dat geld prima in de prijs van aanschaf kunnen stoppen van het land.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:48

Maar dan nog heb je meer ruimte per paard nodig op een op dan op traditionele stal en dus meer investering in land nodig.dus of je een stalgebouw bouwt of een hek met een wei er moet een bedrag per paard per maand binnen komen om lasten te dekken.
Ik denk dat er best mensen bereid zijn meer te betalen voor een plek in pp dan op een traditionele stal eigenlijk

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:49

Het is voor mij net aan de verkeerde kant van Amsterdam :o

Wij hebben sinds dit seizoen gedraineerde paddocks met matten er in, die blijven echt super, ook met dit weer, op veen/kleigrond.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:57

Bij ons op stal met kleigrond hebben ze repack aangelegd en we hebben nu geen modder meer,

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:59

knollentuin schreef:
Maar dan nog heb je meer ruimte per paard nodig op een op dan op traditionele stal en dus meer investering in land nodig.dus of je een stalgebouw bouwt of een hek met een wei er moet een bedrag per paard per maand binnen komen om lasten te dekken.
Ik denk dat er best mensen bereid zijn meer te betalen voor een plek in pp dan op een traditionele stal eigenlijk

Mijn vraag is dan, waarom?
Waarom heb je meer land nodig?

En wat zie jij eigenlijk als meer land??

Ja, welzijn van een paard, is belangrijker dan het geld, weet ik zeker.
Maar zal het aantrekkingskracht daar ook zijn?

Crespo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 16:23

@ Ipsilonka : zal ik doen :). Op dit moment ben ik bezig te onderzoeken om de tracks voor 10 cm af te graven, worteldoek, paddockmatten en dan zand erover. Dus niet volledig gedraineerd maar verstevigd.
@ ragdollcat; op het moment zijn er al individuele stallen en paddocks aanwezig. Deze zullen ook blijven bestaan voor tijdelijke paarden. Voor ziekte en blessure kunnen deze dus ook gebruikt worden. Gladheid is idd (zeker nu) een aandachtspunt. Op het moment strooien we de verharding van de stal naar de paddocks. Dit zal wellicht ook op het stuk van de paddcok paradise moeten geburen in de winter.

@Maralyn: ik weet niet in welke buurt je woont maar de prijs van 150,- tot 200,- gaat hem helaas echt niet worden. Het betreft een bestaand bedrijf, een cursus en trainingscentrum. Zo is het bedrijf ook ingericht, op tijdelijke verblijf. Echter komen er steeds meer vaste paarden die blijven staan, wat voor mij het moment is om na te denken over de huisvesting. Voor de tijdelijke paarden zijn de stallen en paddock individueel ivm kans op blessures en de korte verblijfstijd. Echter voor paarden die langer dan 2 maanden verblijven, vind ik dat de periode het vraagt om een huisvesting waarbij ze in groepsverband lopen en hun eigen ritme kunnen leven.