De gouden tip? Paddock uitmesten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

De gouden tip? Paddock uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 21:36

Ik ben op zoek naar dé manier om een (modderige) paddock goed en het liefst snel uit te mesten...

Mijn manlief zweert bij de mestboy, maar ik vind de hark ervan te dun (om vast te houden) en het til-systeem van de opvangbak echt ... vervelend. En ik kan nu elke keer zijn polsen masseren omdat hij er last van heeft door zijn favoriete gereedschap.

Momenteel werk ik met (alu)schep en hark. Maar dat is ook niet ideaal, want de hark heeft de neiging de mestkorrels te versnipperen. Heft fijns is nog mijn rechter of linker voet als hark, maar dat werkt helaas ook niet echt in een modderige paddock waar de ondergrond dus niet echt glad is...

Dus deel met mij! Hoe mest jij de paddock uit?

Science90

Re: De gouden tip? Paddock uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:38

Kruiwagen en mestvork!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:40

ik mest 2 x per dag de paddock uit met een mestboy, waar in het bakje gaten geboord zijn om het zand (in de zomer) eruit te laten zakken en een gewoon harkje dat precies even breed is als de mestboy.
Ik heb van alles geprobeerd afgelopen 7 uur, maar deze combi is de enige waar ik geen tennisarmen van krijg.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:41

de mestkever!!! ideaal, gekocht via iemand van bokt. Haar vader maakt ze. De bak is veel groter dus er kunnen wel 5 hopen in. Ik wil niet meer anders, en de kwaliteit is ook geweldig goed.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:42

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:42

Ik gebruik zo'n smalle mestvork (tanden dichter bij elkaar), die ook wel voor vlas/zaagsel stallen wordt gebruikt. Wel een van ijzer nemen, die van kunststof houden het geen week vol bij mij. Dan is het overigens nog steeds ellendig werk helaas.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:43

Ik kan ook absoluut niet opschieten met een mestboy. Ik gebruik een bredere mestvork en een kruiwagen in onze viltbak. In de zandbak gebruiken we allemaal de vlasvork en de kruiwagen. Werkt perfect.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:45

Ik heb ook een flinke paddock, en mest die uit met een kruiwagen, bezem en een sneeuwschep. Werkt prima, het gereedschap pleur ik tussendoor steeds op de kruiwagen als ik een stap verder ga, en doordat de sneeuwschep ontzettend veel erop kan hebben, ben ik ook zo klaar :j
Mestboy lijkt mij echt een drama trouwens, geen idee hoe schoon/netjes jullie paarden zijn, die twee van mij die erop staan krijgen het na 1 nacht voor elkaar om letterlijk alles eruit te laten zien alsof er een atoom bom op is gevallen :=

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:49

Afbeelding

Dit gebruik wij in de paddock, en ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind! Heb een beperking aan mijn linkerarm waardoor ik hem niet goed draaien kan en hiermee ondervind ik totaal geen last. En voor het zand(of modder) gewoon een beetje schudden dan gaat het vanzelf door die 'spijltjes' heen zeg maar. Ik gebruik deze ook in de inloopstal(die ze helemaal volpoepen en dit vervolgens aangeschoven gooi ik zo in de kruiwagen) en in de weide(ideaal! je schuift het zo op de vork)

ninne1

ik gebruik ook een vlasvork, werkt voor mij het beste.

Angela

Ik deed het (toen de paarden nog thuis stonden, nu wordt het voor me gedaan) altijd met een vlasvork (wel eentje van metaal) en mijn voeten als nodig. Ja, geeft smerige laarzen, maar even afspoelen, en prima te doen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:51

0000 schreef:
Ik gebruik zo'n smalle mestvork (tanden dichter bij elkaar), die ook wel voor vlas/zaagsel stallen wordt gebruikt. Wel een van ijzer nemen, die van kunststof houden het geen week vol bij mij. Dan is het overigens nog steeds ellendig werk helaas.

ja zo doe ik het ook gaat prima

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:54

Zaagselriek werkt inderdaad het fijnste!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:55

0000 schreef:

Ik heb mijn vlasvork(plastic) al zo'n 4 jaar. We ruimen elke dag en nog niet één keer is ie kapot geweest. Hoe ging hij kapot bij jou?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 21:55

Ik vraag me af hoe handig de mestkever is bij losse drollen? De drollen uit het filmpje liggen er wel erg mooi bij en de ondergrond is ook wel erg mooi vlak. Onze paddock is een gatenkaas en 80% van de drollen liggen midden in het kratergedeelte of is nog eerst 3x doorheen gewalst...

Uiteraard is bij mij een 400 l. kruiwagen nooit ver weg :P (alleen wordt deze niet te vol geladen omdat ik hem anders niet weg krijg :o )

Helaas is het zand niet geschikt voor een vlasvork (toenmalig verkeerde type zand geleverd) Het zand is daarvoor te plakkerig.

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:56

vlasvork en trekker met een bak, de kruiwagen is niet vooruit te krijgen met dit natte weer. :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:58

mestboy met kinderhark. Kan ik goed de keutels mee uit de modder halen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:00

OneAndOnlyx schreef:
0000 schreef:

Ik heb mijn vlasvork(plastic) al zo'n 4 jaar. We ruimen elke dag en nog niet één keer is ie kapot geweest. Hoe ging hij kapot bij jou?

Modder...Geeft veel weerstand omdat het dan niet vlak is en de mest soms een beetje in een gat ligt.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:02

Ook vlasvork (wist niet eens dat dat ding zo heette :o ) en kruiwagen.

Equardor schreef:
vlasvork en trekker met een bak, de kruiwagen is niet vooruit te krijgen met dit natte weer. :)

Ik trek de kruiwagen achter mij aan ipv voor mij uit te drukken anders is het inderdaad niet te doen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:20

0000 schreef:

Met kruiwagen, doe 3 paddocks ermee en in 10 min klaar zijm wel een goed gedraineerde paddocks.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:33

Ja inderdaad, als het droog is ben ik echt zo klaar en is het ook helemaal niet zwaar maar als het nat is....dat is eigenlijk het enige klusje waar ik echt een enorme hekel aan heb om te doen haha.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:02

Rubber handschoenen aan, emmers in de hand en drollen rapen.
Voor mij de enige manier om het secuur te doen, en ik denk dat het net zo snel gaat als met een vork oid.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:07

Ik gebruik altijd een sneeuwschuiver en een metalen bladerhark. Zowel voor de bak als weiland uitmesten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 02:53

marionblo schreef:
Voor mij de enige manier om het secuur te doen, en ik denk dat het net zo snel gaat als met een vork oid.

:j Dat is hier ook het enige wat werkt als je zand over wil houden. Hier hebben ze ook de gewoonte er lekker doorheen te stampen, komt nog nu veel water en ongelijk liggen bij en geen enkele vork/schep/schuif of kar werkt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 07:50

tamary schreef:
marionblo schreef:

:j Dat is hier ook het enige wat werkt als je zand over wil houden. Hier hebben ze ook de gewoonte er lekker doorheen te stampen, komt nog nu veel water en ongelijk liggen bij en geen enkele vork/schep/schuif of kar werkt.

hoe groot is jullie paddock dan?
Ik heb een zandbak van 45 x 20 meter en een paard die enorme hopen draait, dan ben ik een uur bezig 2 x per dag..... als ik die tijd zou hebben, zou ik die graag anders besteden :Y)