Hoi! Wat raden jullie aan om te kopen, een poets set kopen en dan zelf alles 'los' kopen (zo ja, wat voor merken zijn fijn/goed?) of een kant en klaar setje kopen en dan gewoon uitbreiden? Neem aan dat de kwaliteit in zo'n setje een stuk minder is dan als je alles los van een goed merk zou kopen.. Maar in hoe verre is dit belangrijk etc? En wat zijn jullie must haves in jullie poetskist?
Persoonlijk vind ik een kist fijner. Heb zelf alles los gekocht. Dan kan je zelf kiezen welke borstels je in welke maat wil.
emmaudb
Geplaatst: 01-02-15 18:54
In mijn poetskist heb ik een harde, zachte en rosborstel. Daarbij nog een borstel en een kam voor de staart en manen, maar de kam gebruik ik eigenlijk nooit. Natuurlijk heb ik ook een hoevenkrabber, wel met zo'n borsteltje er aan. Ik heb ook een zweetmes, maar die heb je niet echt nodig als je op een manege rijdt. Longeerlijn, halsters, aniklit en vliegenspray heb ik er ook in zitten.
Ik heb zelf een stevige poetskist die je ook als opstapje kan gebruiken. Ik heb voor een poetskist gekozen omdat ik daar een slotje op kan doen.
In de setjes zit eigenlijk alles wat je nodig hebt, op misschien een goede borstel of kam voor de staart en manen na. Kwaliteit zal wel minder zijn dan hele dure borstels, maar ik denk dat je ook vooral op het materiaal moet letten. Maar met zo'n standaard setje zal je in ieder geval een heel eind komen.
Dus in principe zou ik gewoon zo'n standaard set kunnen kopen en dit een beetje uitbreiden met bijv. een borstel voor de staart en manen en wat andere dingetjes? Ik kan later altijd nog dingen vervangen/uitbreiden natuurlijk.
Anoniem
Geplaatst: 01-02-15 19:03
Ik heb de inhoud van mijn poetskist los gekocht. Ik heb een roskam, harde borstel, zachte borstel, hoofdborstel, hoevenkrabber, manenkam (+gewone 'mensen'borstel) , schaar, stiekjes, etc. Voor mijn verjaardag kreeg ik zo'n compleet poetssetje, dus nu heb ik er alles dubbel in zitten
Qua merken, ik heb de meeste borstels van Imperial Riding en dat setje is van Harry's Horse. Het zijn gewoon fijne borstels en gaan al heel lang mee, liggen fijn in de hand, daar zoek ik ze altijd wel op uit. Borstels van echt (varkens)haar zijn ook erg fijn, maar wel weer een stuk duurder.
Als poetskist heb ik een gereedschapskistje van de bouwmarkt, een soort als deze hij gaat al meer dan 7 jaar mee en heeft al menig paardenhoef van héél dichtbij gezien
Een stevige poetskist waar je op kan staan is erg fijn vind ik! In sommige zitten al borstels, anders kun je zelf borstels erin doen.
CKR
Geplaatst: 01-02-15 19:08
Als je voor een goedkope oplossing wil gaan, kom je met een poetssetje en een mandje het beste uit. Doet wat het moet doen.
Wil je een kist, kan je het beste (net als wat hierboven wordt gezegd) voor een gereedschapskist gaan. Heb ik ook, die van mij is ook meteen een krukje. Die hadden we thuis nog staan en doet inmiddels al jaren dienst. Meestal toch steviger dan een 'paarden' poetskist. Zelf heb ik ook ooit een poetssetje gekocht en dat met losse borstels aangevuld.Werkt prima voor mij
Een poetstas heb ik zelf ooit heel kort gebruikt, maar vond ik niet zo prettig. Maar zijn functie doet het verder wel.
Het hoeft niet super goedkoop allemaal te zijn hoor, ik wil gewoon kwalitatief goed materiaal en liever niet de hoofdprijs betalen (maar dat betekent niet dat het niets mag kosten). Als jullie nog andere suggesties/tips/merken hebben, let me know!
Kist is fijn omdat je erop kan staan en als ze vies worden zet je er gewoon een hoge druk sluit op. Erop staan is geen must maar wel handig als je even ergens bij moet.
Ik ben begonnen met een goed kist uit te zoeken en daar zaten toen borstels bij. Langzaam heb ik deze aangevuld en vervangen. Inmiddels zit er veel te veel in (denk aan minimaal 6 hoevenkrabbers) maar er zijn ook dingen die ik nauwelijks gebruik uit gegaan.
Sponzen en alle was troep heb ik in een aparte tas zitten. Maar deze is pas aangeschaft toen ik een eigen paard had.
Ik zal eens kijken naar een kist, wil wel graag een die specifiek als poetskist bedoeld is (jaaaaa het oog wil ook wat ) en wil een middelmaatje, niet te groot, maar ook zeker niet te klein. Als jullie nog suggesties hebben hoor ik dat graag.
Nikass
Geplaatst: 01-02-15 20:01
Ik heb twee borstels en een hoevekrabber. Althans, ik heb wel wat meer, maar dit is het enige wat ik gebruik
Safiera
Geplaatst: 01-02-15 20:02
Ik heb een gereedschapsbak (soort open kist met handvat) bij de Action gekocht jaren geleden. Doet nog steeds prima zijn werk. Kunt er niet op staan en er kunnen geen flessen in maar we hebben op stal gewoon een krukje en flessen vind ik sowieso handiger apart in mijn kast (die staan in een kratje). Heb alle borstels los gekocht. We hebben wel het meeste dubbel of driedubbel ivm twee pony's hebben die de kist delen.
Basis is: harde borstel, zachte borstel (al gebruik ik die laatste weinig) hoevenkrabber roskam (kijk zelf welke je fijn vind, ik heb het liefst een rubberen met dikke noppen) zweetmes (ik heb liefst een gesloten maar sommige mensen hebben liever een 'rechte')
verder hebben wij: hoefvijl en hoefmes hoevenborsteltje (hard borsteltje van schoonmakartikelen voldoet) schaar (die regelmatig vervangen moet worden omdat hij bot wordt van het 'alles' knippen) manenborstel potje stiekjes
en ja, dat past allemaal min of meer in die ene kist
Anoniem
Geplaatst: 01-02-15 20:02
Nikass schreef:
Ik heb twee borstels en een hoevekrabber. Althans, ik heb wel wat meer, maar dit is het enige wat ik gebruik
zit nu ook na te denken wat ik nu daadwerkelijk gebruik, best een klein deel.. vooral harde borstel en plastic borstel, hoevenkrabber en antiklit
XMandylover
Geplaatst: 01-02-15 20:03
Het fijne aan een kist waar je op kan staan is dat hij erg stevig is Magic Brush, een borstel met geitenhaar, poetshandschoen, poetsblokje, zweetmes en een was borstel zijn erg handig om in een poetskist te hebben. Massageborstels vinden de meeste paarden ook lekker.
Ik gebruik meestal een rosborstel en een harde borstel (rosborstel haalt de losse haren weg, harde borstel om de haren van m'n paard te halen) hoevenkrabber (alleen de borstel, het ijzer alleen voor steentjes!), een zachte borstel voor het hoofd en een borstel voor de manen en staart.
Bedankt voor de tips! Ik zal eerst eens op zoek gaan naar een poetskist die ik handig/mooi vind, ga zeker met jullie tips aan de slag.
Shiawase
Geplaatst: 01-02-15 20:13
Ik heb een poetstas en een poetskist. Persoonlijk vind ik zelf de poetstas prettiger, vanwege de aparte vakjes. Maar bij een kist is het prettig dat je hem als opstapje kunt gebruiken. Ik heb alle borstels los gekocht.
xjessiesl
Geplaatst: 01-02-15 20:22
Ik vind ook een kist fijner, aangezien ik dat ook nog eens als een opstapje kan gebruiken als ik bijvoorbeeld ergens niet bij kan. Ik heb er verder inzitten qua borstels; Ijzere manenkam, plastic manenkam, harde borstel, zachte borstel, rosborstel/kam, bont handschoen, zweetmes, hoevenkrabber, schaar, elastiekjes. Qua zalfjes; Uierzalf, mokzalf (geen idee hoe ik daar eindelijk aan kom ), antiklit, glansspray, hoevenvet etc. Ben volgens mij nog redelijk wat vergeten maar goed haha!
Deniseevy
Geplaatst: 01-02-15 20:26
Mijn eerste poetskist was een rode die je bij de boerenbond ook hebt. En daar zat alles bij in, ik geloof dat die iets van 19 euro was maar is niet een hele stevige. Nu heb ik er een van een vriendin gekregen zij had er 3 + een poetstas dus heb die oude van mij aan haar gegeven en kreeg een stevigere grotere terug. En daar heb ik wel die borstels in gedaan van die oude poetskist. Af en toe heb ik er weer een borstel ofzo bijgekocht. Een poetstas lijkt me niet heel handig. Is ook wat kleiner dan een poetskist en alles kan er zo uitvallen als je een open hebt of de klittenband gaat los
HarmonieC
Geplaatst: 01-02-15 20:27
Ik vind het belangrijk dat de borstels een kunststof handvat hebben i.v.m. schoonmaken. Vind ik veel praktischer dan borstels met een houten handvat. Ik wilde graag een poetstas (had voorheen een poetskist), omdat ik dit fijner/schoner vind werken. Je kan alles (hoevenkrabbers/rosborstel/manenborstel/antiklit spray in buitenvakjes en borstels in middenvak) apart opbergen en zo blijft alles schoner dan in een grote bak waar alles bij elkaar wordt gegooid. Ik heb sinds kort deze: http://www.paardendrogist.nl/product/14 ... 0221/51883 Ik heb er wel nog wat andere borstels bij (o.a. hoevenkrabber met borsteltje/lichtje, poetshandschoen, borstel met langere haren etc), maar in principe is dit een complete set.
Als je liever een poetskist wilt hebben lijkt me de borstelset van cobile van Ooteman een goede optie!
Laatst bijgewerkt door HarmonieC op 01-02-15 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
jorika1986
Geplaatst: 01-02-15 20:28
Ik heb zelf een poets tas, vind ik handiger meenemen op de fiets. Die koffer blijft niet goed staan op de bagagedrager en de elastieken redden het net...
Een rosborstel Harde borstel zachte borstel hoevenkrabber manenkam. Een halster met touw
Meer heb je eigenlijk niet echt nodig. Al die cremetjes en vet worden alleen maar vies in je kist/tas.