Smerig paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiesWen

Smerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 11:54

Help!
Mijn paard is echt enorm smerig op stro
Ik heb onderhand al van alles geprobeerd. Elke dag het vieze eruit halen, oppotten, zaagsel en vlas(niet oppotten). Maar het werkt allemaal niet.
Op dit moment laat ik het vieze liggen en gooi er schoon stro overheen, de eerste dagen ging dit prima. Maar gister en vandaag was ie gewoon na een nacht al smerig.
Eergisteren een halve baal stro overheen gegooid en de dag erna gewoon weer vies.
Nu zit ik zelf te denken om weer over te gaan op zaagsel en dan oppotten. Maar ik vraag me af of het helpt.

De mogelijkheden Zijn stro zaagsel of vlas.
Hebben jullie tips?

Anoukloves_

Re: Smerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:27

Hoe vaak mest je per dag? Misschien helpt het om vaker te mesten.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:30

Wij hebben ook zo'n tuthola op stal. Altijd op vlas, waar de andere paarden ruim een maand netjes blijven had madame het binnen een week versmeerd. Paar weken terug als experiment stro gekocht, maar dan is het alleen maar erger..... Dus als iemand DE tip heeft hoor ik het ook graag!

Die mag als het straks mooi weer is dag en nacht buiten blijven met mijn drachtige merrie.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:32

ik zou gaan voor Zaagsel dan met oppot systeem. Dat houdt in.. Elke dag de mest eruit halen en eens per week de natte plekken.

Ik heb zelf ook een grote viespeuk. plast vooral veel en ik sta op gehakseld stro. Ik pot ook op alleen moet af en toe de echt natte plekken eerder verwijderen anders is het dweilen met de kraan open en krijg ik mijn stal en mijn potsysteem niet meer schoon en werkend.

Met vlas heb ik zelf gemerkt ( daar was ik namelijk mee begonnen ) dat oppotten niet helpt. Elke dag mesten en de natte plekken weghalen werkt daarbij het beste.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:38

Ik heb ook een varken. Ook vanalles geprobeerd en iedere keer weer smerig.

met de hulp en uitleg van een stalgenootje doe ik nu oppotttn met vlas. Ik ben begonnen met 4 pakken vlas waardoor de plas echt naar beneden zakt. Ik haal iedere dag de mest eruit en 1 x in de week gooi ik er een nieuw pak vlas in. (is zelfs niet eens iedere week nodig)
moet 1 keer in de 3 á 4 maanden haal ik de onderste laag eruit. Dan doe ik de laag die bovenop de natte laag ligt (de schone laag dus), als onderlaag en hier gooi ik dan weer 3 pakken vlas op.

Soms gebeurt het dat de natte laag zichtbaar word, en dan haal ik een groot gedeelte weg wat ik dan opvul met wat er nog in de stal ligt.

In het begin is het even zoeken maar als je eenmaal je draai gevonden hebt vind ik het een supersysteem! Ook in de winter is het lekker warm voor het paard, maar toch schoon omdat je bovenste laag schoon is!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:57

Wat ik me afvraag doe je wel genoeg bodembedekking in de stal?

Ik heb m'n paarden op beide staan dus 1 op vlas en 1 op stro.
Degene op stro staat er echt dik in en dan haal ik elke dag de mest hopen en natte plek uit Daar wordt dan elke dag een halve plak stro bijgedaan (wij werken met grote balen stro).

Degene op vlas is een echte viespeuk en ik zorg ervoor dat er bij een lege box min 4 à 5 pakken ingaan. Elke dag mest eruit als je eenmaal een vaste onderlaag hebt haal ik er elke dag ook de natte plek uit. Op de dinsdag en vrijdag of zaterdag gaat daar 3/4 baal vlas bij. Ik verbruik dus minimaal 1 1/2 baal vlas per week om de stal schoon en droog te houden.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:10

Ik ben ook nog op zoek naar de oplossing.
Mijn paard staat op zaagsel maar loopt alles naar achter. voorin de stal heeft/ wil hij niks hebben liggen. Leg ik het daar weer netjes, de volgende dag ligt alles weer achterin. Hij maakt ook heuvels achterin zijn stal
Bijna elke dag zeef ik de hele stal schoon zodat al het poep eruit is. de natte plekken haal ik meestal om de dag eruit. Op maandag gaat er een hele baal in en op vrijdag vaak nog een halve. Dan blijft het redelijk schoon.

Nu had ik afgelopen weekend het geluk dat door een overstroming mijn hele stal leeg moest. Die heb ik helemaal schoon en droog gemaakt. daarna zijn er 2 pakken vlas en 3 pakken zaagsel erin gegaan. Nu is hij nog redelijk schoon. Ben benieuwd voor hoe lang

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 14:52

Bedankt voor jullie reacties! Meestal mest ik 1 x per dag uit omdat ik van 9 tot 6 aan het werk ben. Als ik vrij ben of later begin 2 keer per dag. Het weekend altijd 2 keer per dag.

Ik ga inderdaad denk ik zaagsel of vlas maar weer proberen met oppotten. Hopelijk werkt dat. Op deze manier is het niet te doen

Er ligt nu na een aantal dagen potten een dikke bodem in van stro. Er ligt geen zaagsel of iets onder.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:59

Tip; zorg dat je echt met genoeg zaagsel/vlas begint met oppotten! Anders werkt het inderdaad niet... En dan zou mijn voorkeur ook uitgaan naar vlas ipv zaagsel

succes!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:09

Misschien heel dom,maar wat bedoelen jullie met oppotten en hoe doe je dat.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 17:30

Mijn idee van oppotten: alleen mest eruit halen en de bodem laten liggen en schoon eroverheen

Dankjewel! Ik ga het maar eens proberen want dit werkt niet.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:38

Hier ook een smerig paard... staat op zaagsel en mengt zijn mest en hooi daar gewoon door, dus moet redelijk wat verwijderen als ik de stal echt proper wil houden. Om de twee dagen gaat er een half pak zaagsel bij en hij staat enkel s nachts op stal. Als je de stal binnen komt met een pak zaagsel komt hij je al helpen, onmiddelijk alles door elkaar mengen met zijn voorbenen en dan rollen terwijl je er nog naast staat... Vlas is wsl goedkoper/zuiniger in gebruik maar durf ik toch niet uit schrik dat hij het zou eten.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 16:47

Klinkt ook als een vies paard inderdaad!
Misschien kan je t zaagsel met vlas mengen?

Mijn paard eet netjes z'n hooi op, tenzij hij t niet lekker vind. Draaien doet hij wel, maar hij draait zich alleen om, zodat ie bij het raampje kan staan met z'n buurman.
Gelukkig mest ie aan de randen van de stal dus wordt niet overal door heem gedraaid, maar wel geplet.

Ik heb vandaag z'n stal leeggehaald.
Na 1,5 uur en 5 kruiwagens verder ligt er nu een dikke bodem zaagsel in. Ik ben benieuwd hoe ik m morgen aantref.

Whisky00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:38

Meerdere keren per dag de mest en de ergste nattigheid eruit halen helpt bij mij goed.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 15:32

Ja dat helpt bij mij ook wel. Maar ik kan vaak maar 1 keer per dag. Wel haalt een vriendin mest eruit als ze er is en ik er niet ben.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:36

Hoeveel zout krijgt je paard binnen, en hoeveel drinkt het? Sommige paarden eten liksteen voor de lekker, krijgen hiervan dorst, drinken dus veel, en plassen daardoor ook erg veel. Dat geeft een veel nattere, en dus viezere stal.

Taranes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:47

Bij ons op stal was ook zo'n ontzettend goor paard. Maar toen ze verkeerd waren terug gezet en zij in min paard haar potstal stond was ze die nacht wel schoon. Normaal wandelde ze alles door elkaar, nu niet. De al stevige bodem van mij potstal werkte. De vraag is alleen hoe je dat krijgt als ze alles door elkaar wandelt. Ik denk dat je ook flink wat er in moet gooien om te starten. Ik gooide er altijd een stuk of 8 balen vlas in. Succes!

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:50

Kun je geen rubber matten met een klein laagje stro doen ? (als je op pension staat gaat dat niet )
E

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 20:04

Ik heb toevallig van de week de zoutsteen eruit gehaald, deze heeft 2 weken gehangen. Maar voor die steen was ie ook al smerig. Verder hangt we geen liksteen in.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:30

Stront op 1 bult in het hok gooien moet nog wel eens helpen heb ik gehoord. Net alsof ze dan leren dat het op een hoopje kan. Mijn paard is ook een smeer kees, probeer elke dag uit te mesten en schoon vlas in de randen en hoeken te sparen en dat vervolgens naar binnen te trekken met de greep.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:51

Vlas en houtvezel nemen natuurlijk beter vocht op dan stro.
Toen wij onze paarden op vlas hadden gebruikte ik ongeveer 3-4 pakken per week per paard.
Ik haalde er dus veel te veel uit, omdat ik zo graag een schone stal wil voor mijn paard.
Als mijn vriend de stallen deed gebruikte hij nog lang niet de helft van wat ik nodig had :o

Stro (bij ons veel goedkoper) vind ik daarom ideaal, dagelijks even de mest en evt. de natte plek eruit en dan lekker royaal bijstrooien.
Eenmaal per week gaat bij ons de hele box leeg (op het echt schone en droge na) en dan gaan er 5-6 plakken van een grote baal in.

De daaropvolgende dag(en) hoeft er meestal geen stro bij, vervolgens dagelijks opstrooien.
Er komen dan ongeveer 1-2 plakken per dag bij.
Onze paarden staan er altijd netjes bij, zelfs de 2 smeerpoetsen.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 17:36

Ik heb een maand lang de mest op 1 hoop gegooid, maar dat hielp niet.

Wij hebben op stal alleen kleine balen die vrij duur zijn. Per week had ik 3 van die balen nodig en dan was ie nog smerig.

Ik ben benieuwd hoe ik z'n stal straks aantref. Ben vanochtend niet geweest.

helena299

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:38

Dit had de mijne eerst ook, het bleek de biks te zijn.
We voerden hem gewoon dezelfde niks als anders maar blijkbaar was er iets in verandert, wij hebben het opgelost door eerst heel weinig niks te geven en dan steeds meer tot de "normale" hoeveelheid

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 11:22

Z'n stal is tot nu toe nog schoon met zaagsel, hopelijk blijft t zo.
Bedankt voor jullie reacties!

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:08

Bio-Ron heeft ook een speciale potstal (ecostal)constructie, zelf nog niet geprobeerd maar hoor er positieve reacties over.
Bio-Ron heeft een leuke site met héél veel nuttige tips!"kijk op www.bio-ron.com
Succes!