help!! paard eet stal leeg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

help!! paard eet stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:00

mijn 4 jarige sorento merrie eet elke dag haar hele stal leeg, hoeveel ik er ook in doe. ze is de enige vd 4 paarden die dr stal leeg eet. (ze staan natuurlijk op stro!)

even klein idee van wat de dagelijkse beweging en voer is:
- 07.30 krijgen ze brok (1/2 bbrok 1/4 muesli zonder en een hand luzerne)
- ze komen van +/- 08.00 tot 18.00 met 4 paarden buiten, hierbij kunnen ze in de bak en weide, en hebben eigenlijk altijd beschikking tot gras
- 18.00 bij binnenkomst krijgt ze weer hetzelfde voer
- voor ik weg ga, dit verschilt een beetje, tussen 18.00/20.00 krijgen ze hooi, een flinke bult. meestal 8-10kg

groetjes jennifer
Laatst bijgewerkt door Zamba op 24-01-15 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

cntesfaye

Re: help!! paard eet stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:02

Wat eet ze op? Op wat voor stalbedekking staat ze?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:04

Misschien is een slowfeeder een idee? :)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:06

1 keer per dag maar hooi?
weet dat mijn paarden een uitzondering zijn, maar die krijgen 6 keer per dag hooi.
Als je er wat aan kan veranderen, zou ik sowieso de ochtend beginnen met hooi. ( krachtvoer in de ochtend kan er wel af)
verder is stro eten niet erg,mits het niet echt een hele berg is. maar op een klein baaltje 1 plak is niets mis mee.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:10

aan het voeren kan ik niks veranderen. ik sta bij mensen thuis alleen doe ik alles zelf dus ook het voeren. ze krijgen sochtends brok dit kan er niet af dit hebben ze echt nodig. en daarna gaan ze de wei op met onbeperkt gras, en ook nu staat er nog meer dan genoeg.
ze eet de hele stal leeg. sóchtends liggen er nog 3 stro'tjes en drollen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:11

Meer hooi geven, eventueel in een fijnmazig hooinet.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:13

meer dan 10 kilo hooi? van grove kwaliteit , moet veel op worden gekauwd, daarnaast is ze ook de enige vd 4 paarden welke dr stal leeg eet

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:15

Het gras is nu echt niet meer in de groei, en er zit weinig meer in.
Bijvoeren is echt wel nodig. wat je dan kunt doen is kleine 3x3 hooinetten ophangen zodat je paard langer bezig is om het op te eten. ( ik zou dan ook nog een portie gewoon makkelijk toegankelijk geven ivm frustratie )
Ik voer mijn paarden dus zelf stro bij, zodat ze kunnen knabbelen. ( staan op rubber inloopstal)

Krachtvoer op lege maag is zeer slecht voor de maag,het kan ook zijn dat je paard maag zweer heeft daarom heil zoekt in het vele stro eten.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:19

ik weet dat eerst hooi voeren beter is.
maar wij voeren niet meer dan 1kg per keer, en waarbij ook luzerne. dit kan geen kwaad. heb dit ook met de da overlegt. en van het voer wat ze krijgt 1/2-3/4 is ook nog 1/4 muesli/

gras is niet meer in de groei dat klopt maar dat neemt niet weg dat wij nog ontzettend veel gras hebben. wij hebben meer dan 3 ha voor 3 paarden en een shetlander.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:21

Ik zou het hooi idd in een fijn net ophangen, heeft ze wat te doen. Ook zou ik kijken of je je voer kunt geven met lucenre of bietenpulp. Vertraagd de duur van het eten waardoor ze langer bezig is. Ik heb een merrie gereden die dit ook deed en ik heb het schone stro door het vieze heen gemend. Dan blijft ze er wel vanaf. Succes

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:23

ik voer door de brok al luzerne, om dit ook door het hooi te doen ben ik niet zo weg van

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:25

je vraagt om tips maar elke tip die je krijgt wijs je onderhand af

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:29

miszblueeyes schreef:
je vraagt om tips maar elke tip die je krijgt wijs je onderhand af

tip 1: hooi net kleine gaatjes, is een optie zou ik kunnen proberen
tip 2: meer hooi geven, ik denk dat ik met 10 kilo hooi van 18.00-08.00 redelijk goed zit, als ik er naast zit ook goed maar de dagelijkse richtlijn is 7/8 kilo geloof ik
tip 3: s'ochtends hooi voeren, dit kan nou eenmaal niet
tip 4: luzerne voeren, dit doe ik toch al?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:36

Ja, meer dan 10kg hooi voeren. Het gras dat er nu nog staat is meer voor de bezigheid dan voor de energie. En vanuit een slowfeeder voeren, zodat ze langer met haar hooi bezig is, helpt om de kg's nog wat te beperken en verspilling zo veel mogelijk te voorkomen.

Als ik het goed begrijp gaat het om een kwpn'er? Van waarschijnlijk zo'n 600-700kg. Wat betekend dat ze, bij een paard dat niet snel te dik wordt en dus 2% lichaamsgewicht aan droge stof (ds) ruwvoer mag hebben, 13kg ds ruwvoer mag hebben. Voor hooi moet je dat keer 1.2 doen (voor voordroog keer 1.5), dus dan kom je op 15.5kg hooi uit.

Maar van 3% lichaamsgewicht krijgen ze ook niets (is juist goed voor ze mits ze niet te dik worden), je moet hoogstens het krachtvoer verder terugschroeven. In combinatie met een vitaminekorrel is enkel ruwvoer in principe voldoende. Pas als ze met onbeperkt hooi niet op gewicht blijven is krachtvoer echt nodig. En pas als ze te dik worden zonder krachtvoer ga je het ruwvoer terugschroeven of schakel je (deels) over naar een armer ruwvoer.

Dit paard geeft aan dat het veel ruwvoer nodig heeft, mogelijk is het gevoelig voor maagzweren, mogelijk kan het minder goed tegen verveling, mogelijk heeft zij het gemakkelijker koud. Biedt het aan waar het om vraagt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:42

Hele stal leeg ?
Is altijd zo,n begrip van hoeveel strooi je op ?
Mijn merrie begint ook aan t stro als d'r hooi op is. Die krijgt 2 x daags een net echt vol net is 120 bij 60 .
Kan zo,n 8/9 kg in per keer .
Avond rondje voer ik pluk hooi los op de vloer en vul het net .
Maar ben zeker dat ze rond 21 uur s avonds dit op heeft . Dus gaat ze stro eten .
Niks mis mee hoor ...

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:46

Opzich voor gezondheid niks mis mee klopt. Maar slapen op beton is nit iedeaal voor de gewrichten plus dat er bijna niet tege te strooien valt. Vlgm doet ze dir oom al dr hele leven. Dus zit er aan te denken om dr op vlas oid te zetten of evt wa ik in een ander topic las. Stro besproeien met azijn oid.

Delphi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:53

[quote="Zamba"]
tip 2: meer hooi geven, ik denk dat ik met 10 kilo hooi van 18.00-08.00 redelijk goed zit, als ik er naast zit ook goed maar de dagelijkse richtlijn is 7/8 kilo geloof ik
[quote/]

'Ik denk'... Als je om tips vraagt en mensen zeggen: "Ik zou meer hooi geven." Moet je dat niet afwijzen, vraag dan niet om tips. >;)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:54

Azijn verdunnen met water en dat over het stro spuiten.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:00

R12312 schreef:

Dat is symptoombestrijding. Je luistert beter naar je paard voordat het mis gaat.

Meer hooi of meer verdeeld (bvb in een slowfeedernet) aanbieden of meer naar buiten. Dat zie ik als de enige (en volgens mij simpel toe te passen) oplossingen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:08

Mizora schreef:
Ja, meer dan 10kg hooi voeren. Het gras dat er nu nog staat is meer voor de bezigheid dan voor de energie. En vanuit een slowfeeder voeren, zodat ze langer met haar hooi bezig is, helpt om de kg's nog wat te beperken en verspilling zo veel mogelijk te voorkomen.

Als ik het goed begrijp gaat het om een kwpn'er? Van waarschijnlijk zo'n 600-700kg. Wat betekend dat ze, bij een paard dat niet snel te dik wordt en dus 2% lichaamsgewicht aan droge stof (ds) ruwvoer mag hebben, 13kg ds ruwvoer mag hebben. Voor hooi moet je dat keer 1.2 doen (voor voordroog keer 1.5), dus dan kom je op 15.5kg hooi uit.

Maar van 3% lichaamsgewicht krijgen ze ook niets (is juist goed voor ze mits ze niet te dik worden), je moet hoogstens het krachtvoer verder terugschroeven. In combinatie met een vitaminekorrel is enkel ruwvoer in principe voldoende. Pas als ze met onbeperkt hooi niet op gewicht blijven is krachtvoer echt nodig. En pas als ze te dik worden zonder krachtvoer ga je het ruwvoer terugschroeven of schakel je (deels) over naar een armer ruwvoer.

Dit paard geeft aan dat het veel ruwvoer nodig heeft, mogelijk is het gevoelig voor maagzweren, mogelijk kan het minder goed tegen verveling, mogelijk heeft zij het gemakkelijker koud. Biedt het aan waar het om vraagt.

Ik zeg, super goeie tip, met onderbouwing en praktische handvatten. _/-\o_ dit dus.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:10

Mizora schreef:

Ik sluit mij hier bij aan! Paard geeft toch duidelijk aan dat ze te weinig ruwvoer krijgt! Natuurlijk kun je de symptomen bestrijden maar meer ruwvoer is de oplossing.

Meer dan een hand luzerne voeren zou al iets schelen. Waarom geef je niet een emmer vol per dag? Voordeel dat ze er langer over doet, beter kauwt en de voedingsstoffen uit je krachtvvoer ook nog een beter worden opgenomen :j

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 23:13

Pacific schreef:
R12312 schreef:

Dat is symptoombestrijding. Je luistert beter naar je paard voordat het mis gaat.

Meer hooi of meer verdeeld (bvb in een slowfeedernet) aanbieden of meer naar buiten. Dat zie ik als de enige (en volgens mij simpel toe te passen) oplossingen.

het is een beetje de vraag of het daadwerkelijk meer hooi nodig hebben is of dat het meer een aanwensel is. maar ik wil zowiso vanalles proberen, dus zeker goede tip. meer naar buiten kan ik ze in de winter niet bieden, vind van 08.00-18.00 ook al een aardige tijd voor het winter zeizoen als je soms ziet dat paarden in de winter helemaal niet buiten komen. dat vind ik echt zielig. zomers komen ze wel meer buiten, namelijk 24/7 hihi maar dan krijgen ze ook zo goed als geen hooi en natuurlijk helemaal geen stro dus dan hebben we dit probleem niet

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 23:18

fransje23 schreef:
Mizora schreef:
Meer dan een hand luzerne voeren zou al iets schelen. Waarom geef je niet een emmer vol per dag? Voordeel dat ze er langer over doet, beter kauwt en de voedingsstoffen uit je krachtvvoer ook nog een beter worden opgenomen :j

Net als ik in mn vorige post al verteld heb, alle tips wil ik uitproberen!
waarom ik geen emmer luzerne geef? omdat het een vrij prijzig product is en ik het alleen door het krachtvoer doe. ze krijgen dan per keer een grote hand, en daarnaast bestaat 1/4 deel van het krachtvoer uit muesli wat van zichzelf al meer structuur heeft als brok en meer word opgenomen, plus dat ook daar luzerne in zit. ik meng ook het voer zodat er niet heel gemakkelijk geselecteerd gegeten kan worden.

meer hooi voeren wil ik gaan proberen, en daarnaast ook het in een hooi net doen. ook wil ik de azijn spuit tip proberen. en als ik geen andere uitweg heb wil ik haar overzetten op vlas oid, maar daarnaast zal ze wel stro erbij krijgen, ik vind zelf ook dat ze moeten kunnen knabbelen wanneer ze willen maar ergens is een grens

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:18

mijn paard at oon zijn sral leeg. verveling door gebrek aan hooi?
hij krijgt nu zijn hooi (10 kilo, paard is geschat ong 500 kg) in slowfeeders (hooitassen van harry's horse, maar zijn meerdere mogelijkheden natuurlijk) hier houd hij het mee vol van 21.00 tot mac 14.00 uur.

los hooi had hij ook zo op.

probeer eens een paar weken een hooinet of tas. ik zag verbetering binnen een week (oke ik ben dan ook tegelijk met de slowfeeders van 1x per dag een pluk kuil los in zijn stal overgestapt op 10kg hooi in de tassen)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:23

Als je azijn gaat sprayen, zorg dan wel dat je ook wat schoon stro in een hooinet doet, want sommige paarden hebben naast gewoon hooi ook wat grover ruwvoer als stro nodig voor een goede spijsvertering.