Ik vraag het me al gelangen tijd af, sta immers zelf op een stal waar ze een paar uur buiten komen per dag, maar nog zou ik het liever anders zien.
Ook als ik hier in de buurt kijk; groot gedeelte van de dag alleen maar op stal.. mijn vraag; waarom?
En deze vraag stel ik vooral aan de mensen die een pensionstal runnen, want ik merk in mijn omgeving dat er weldegelijk vraag naar is en pensionklanten het liever anders zien, hoe meer buiten, hoe beter.. zeker aangezien er ook in de winter hele mooie dagen tussen zitten..
Maar waarom zoveel op stal? Wat is daar "handiger" aan dan paarden bijvoorbeeld van 08.00 t/m 20.00 op een grote paddock? als jullie het argument inversteren noemen, tja, in boxen moet je ook inversteren en kost denk ik meer onderhoud dan een box (aangezien er ook slopers/slaande paarden in staan).
Kan iemand mij daar antwoord op geven? Ik ben namelijk oprecht geïnteresseerd naar wat er achter die gedachte schuilt. In de zomer kunnen ze overal 24/7 buiten op de wei, maar 's winters is de regio Utrecht maar lastig, overal op stal en zeker geen hele dagen buiten maar wel mooie faciliteiten..
Omdat ze nu buiten met hun enkels in de blub staan, ook in de paddock gemiddeld. doe je paarden ook geen plezier mee.
xApple
Geplaatst: 22-01-15 13:35
Ik heb dat mezelf ook afgevraagd een tijdje geleden. En kon niet op een nuttig antwoord komen. Dus nu staan de pony's altijd buiten. Afgewisseld op de wei en in de bak/paddock als er veel regen is gevallen. Mijn paddock is wel mooi droog dat scheelt een hoop Met slecht weer (veel neerslag) gaan de pony's een nachtje op stal
Het zijn er 2 van mijzelf, ik heb nog 4 boxen over waarvan ik er 2 wil verhuren. Deze pensionpaarden wil ik in de toekomst ook snachts buiten houden als het weer goed is.
Laatst bijgewerkt door xApple op 22-01-15 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt
luuca
Geplaatst: 22-01-15 13:36
In dit koude kikkerlandje worden de weides erg gauw nat en drassig in de winter, zodra de paarden op de wei lopen wordt het diepe modder. Het hangt natuurlijk wel af van de locatie en de weide zelf.
Happy_Joy
Geplaatst: 22-01-15 13:37
Omdat we hier veengrond hebben, dat blijft lang nat en sompig, niet alleen slecht voor de benen van de paarden, maar ook voor je land/gras.
Nou heb ik de mazzel dat ik een fijn stukje huur waar ze altijd buiten kunnen staan
Es_ther
Omdat hier in Nederland de winters niet zo optimaal zijn. Of het is knetterhard of wit, of ze staan tot hun knieën in de blub.
friesiszwart
Omdat het land kapot gelopen wordt worden de dieren in de winterperiode vaak van het land gehaald.
Een oplossing daarvoor is een paddock, echter als deze ook slecht is (of met veel paarden gedeeld moet worden) staan de paarden automatisch langer op stal.
Wiwabalia
Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-15 13:39
Maar waarom dan niet inversteren in een goede paddock? Het gaat me niet om weidegang, dat is inderdaad niet te doen 's winters. Het gaat me erom waarom ze overal gemiddeld 20 uur per dag in een box worden gezet..
Wel inversteren in een dure bak met bodem (die imo ook droog blijft) maar niet in een goede paddock, wellicht overdekt in combi met groepsstalling..
Lara_Silver
Geplaatst: 22-01-15 13:41
Omdat je de weilanden onnodig kapot maakt door er paarden te laten lopen die na 20 minuten toch al weer aan het hek staan te drammen. Wij laten ze veel liever dag en nacht op mooie weides in de zomer, dan volledig vertrapten. Hier gaan ze om de beurt een uur of twee in de paddock, en 's avonds nog een keer. Die van mij stond in Nederland 24/7 buiten, hier is hij de eerste die aan het hek staat te drammen nadat hij zijn gekke 10 minuten en rolpartijen heeft gehad.
myk_en_shant
Vaak is het niet een kwestie van niet willen, maar niet kunnen ivm het mooie weer in Nederland en daarnaast de hoge kosten die eraan zitten.
Doordat de winters tegenwoordig zo nat zijn kan het land er niet tegen dat ze 24/7/52 erop lopen. land wordt vertrapt en in het voorjaar heb je geen gras.
Dan kun je ervoor kiezen dat in de winter de paarden in een paddock lopen. Maar deze moet van goede kwaliteit zijn om het droog en goed te houden. En kwaliteit kost veel geld en onderhoud.
Dus vandaar dat het goedkoper is om meerdere uren op stal te zetten. Stro is namelijk goedkoper dan elk voorjaar de paddock weer op te knappen.
Es_ther
Mijn paarden staat gewoon 24/7 buiten, als het weer het toelaat. Ja, wij hebben een goede bodem in de paddock, die houdt veel regen tegen, maar de regen van laatst hield onze paddock ook niet meer, dat ik ze 's nachts lekker op stal had gezet. (Van 21;00 - 06;00 op stal)
Maartje1990
Geplaatst: 22-01-15 13:42
Ik denk niet dat de paarden de blub zo'n issue vinden. Maar het is vooral de eigenaren van de weilanden die het kapot lopen hiervan niet op prijs stellen. Ik vind een paard z'n natuur en lekker buiten laten lopen overigens niet onnodig kapot lopen omdat dit veel beter is voor het paard.
Mijn paardjes staan lekker 24/7 buiten en t.z.t. hoop ik een pensionstalling te openen waarbij men alleen maar 24/7 het paard buiten kan zetten het gehele jaar door. Uiteraard met schuilstallen en ook verharde en verhoogde gedeeltes zodat paarden droog kunnen staan.
Wij staan hier op laaggelegen kleigrond en de doorsnee bak die nu net even geen €20.000 heeft gekocht is zelfs niet droog te houden. En ja, voor de helft van dat geld kun je al een hele mooie stal laten bouwen.. Mijn paarden hebben de keuze tussen blubber en hun stal, maar komen met dit weer alleen de stal uit als dat ze extra voer oplevert.
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 22-01-15 13:47
gemakzucht, omdat je zo veel meer paarden op een veel kleinere oppervlakte kan "stapelen".
mylittlejoy
Geplaatst: 22-01-15 13:47
Volgens mij staan de paarden niet binnen omdat dat "handig" is, maar omdat in de wintermaanden de weides niet begaanbaar zijn. De weides in deze regio worden glad en blubberig, daar kan je de paarden in de winter echt niet in zetten.
Een goede bakbodem is denk ik makkelijker dan een goede paddockbodem. Een bak krijgt minder te verduren dan een paddock. Denk aan gravende paarden bijvoorbeeld. Je kan geen peperduur drainagesysteem aanleggen om die vervolgens kapot te laten graven. Daarnaast speelt de ruimte ook nog een rol. In Nederland mag je al in je handjes knijpen als er voldoende weidegang is voor alle paarden van stal, laat staan dat daar bovenop nog eens voor elk paard een goede paddock beschikbaar is.
Mungbean
Geplaatst: 22-01-15 13:48
Het is vaak of/of. Als je al boxen hebt staan dan wil je misschien niet nog plek opofferen en 10.000 of meer euro investeren in een goed gedraineerde paddock met overkapping. Is de manier van stalling een groepsstalling dan ligt de investering eerder in de paddock omdat er geen boxen nodig zijn.
xApple
Geplaatst: 22-01-15 13:48
Nou mijn pony stond voorheen op een stal met blubberpaddocks en dat vond zij echt niet fijn Ze wilde er gewoon niet in, ze stond de hele dag te sippen in een hoekje. Nee daar doe je mijn pony in ieder geval geen plezier mee.
Op stal staan ook niet trouwens. Ze staan nu aan huis en ik wissel de (droge!!) paddock af met af en toe een paar uur op de wei. Maar ik weet dat dit voor veel mensen en stallen niet haalbaar is. Dan toch inderdaad investeren in goede drainage. Nu mijn pony in de winter altijd in een droge bak staat wil ze niet meer naar binnen
kwita
Geplaatst: 22-01-15 13:51
Cemlys schreef:
Omdat ze nu buiten met hun enkels in de blub staan, ook in de paddock gemiddeld. doe je paarden ook geen plezier mee.
bovendien brengt het ziektes mee....en een omgeploegd weiland als het grasseizoen weer begint!
Skessa_
Geplaatst: 22-01-15 13:51
Hier staan de paardjes gewoon overdag buiten, mits het weer het toelaat. Ze gaan wel vroeger naar binnen, maar dat heeft te maken het vroeger donker worden. Pensioneigenaren hebben geen zin paarden binnen en buiten te lopen in het donker. Dus nu staan ze gemiddeld van 9.00 - 16.00 buiten. Als de dagen weer gaan lengen, word dat vanzelf weer langer.
MilesNF
Geplaatst: 22-01-15 13:53
Ruimte en kosten denk ik. Een paddock neemt meer ruimte in dan een box en als je deze goed aan wil leggen en onderhouden heb je daar echt wel meer werk en kosten aan dan een box. Ook binnen en buiten zetten kost meer tijd. Toch denk ik dat bij veel meer paardeneigenaren het besef is gekomen dat een paar ook in de winter buiten moet komen, dus dan maar meer investeren.
Mungbean
Geplaatst: 22-01-15 13:54
Je moet ook niet vergeten dat als jij misschien 200 euro betaald een pensionhouder zo'n investering ook echt niet kan doen. Van een 400 euro stalling verwacht ik daar wat meer.
Ragdollcat
Geplaatst: 22-01-15 13:55
Dat kun je toch wel zelf bedenken?
Redenen zat.
PowerReiner
Geplaatst: 22-01-15 13:58
Ik denk dat het probleem met name investeren is. Ook in Nederland is het prima te doen, maar dan moet er wel wat aan het land gebeuren. Ophogen, goed zand erin, evt dreinage , een verhard stuk, schuilstallen, hooibakken. Dan komt het volgende probleem; kuddesamentstelling. Een goede kudde samenstellen is zo makkelijk nog niet, en dan heb je ook nog eens het probleem dat je al pensionhouder niet kieskeurig kan zijn omdat die afhankelijk is van wat er aan komt kloppen. Dan zou je er nog voor kunnen kiezen om paddocks te maken met kleine kuddes, bijvoorbeeld 2 of 3 paarden per paddock. Maar dan heb je veel schuilstallen nodig terwijl je met 1 grote kudde ook maar 1 grote schuilstal nodig hebt. Dan nog het probleem: ruimte. Ik denk dat dit nog wel het grootste probleem is omdat je naast de weilanden dan nog een behoorlijke lap grond nodig hebt, en dat is er vaak niet.
Niet alle paarden kunnen in een groep gezet worden, tenminste, veel eigenaren denken dat hun paard niet in een groep kan. Denk aan uitspraken als: ik heb een wedstrijdpaard, mijn merrie is heel dominant, bang voor blessures, ijzers. Paard in een groep houden is een risico dat mensen vaak niet willen nemen.
Laatst bijgewerkt door PowerReiner op 22-01-15 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Bmamavan2
Geplaatst: 22-01-15 13:59
[quote="Maartje1990"]Ik denk niet dat de paarden de blub zo'n issue vinden. Maar het is vooral de eigenaren van de weilanden die het kapot lopen hiervan niet op prijs stellen. Ik vind een paard z'n natuur en lekker buiten laten lopen overigens niet onnodig kapot lopen omdat dit veel beter is voor het paard.
Onze pony staat op een maneg/pensionstalling. Tussen november en maart gaan de pony's eigenlijk niet op wei (pensionklanten heb wel 1 wei tot beschikking) maar gaan ze los in de binnenbak of als het weer het toelaat in de buitenbak of paddock. Waarom? 1. Omdat de weides anders in maart compleet kapot zijn 2. Het risico op blessures in de wei groter is als deze blubberig is, zeker voor de oudere manegepaarden en pony's
En een pony als die van ons krijg je nu ook met geen stok naar buiten. Stel je voor, ze zou vieze voetjes krijgen Nee, die vindt een beetje rennen en rollen in de binnenbak nu wel prima en dan weer lekker op stal en wachten op een van je baasjes die komt rijden of wandelen.
Wiwabalia
Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-15 14:00
Ragdollcat schreef:
Dat kun je toch wel zelf bedenken?
Redenen zat.
En toch niet, enerzijds omdat ik het er niet mee eens ben anderzijds, waarom? Bovendien vind ik je reactie een beetje neerbuigend.. ik stel deze vraag serieus, omdat ik denk dat er wel degelijk mogelijkheden zijn, want stel de partij voor de dieren wilt dat paarden minimaal een "X" aantal uur buiten komt, dan kan bijna iedere pensionstal opdoeken..