Veilige omheining, zucht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Veilige omheining, zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:28

Wij hebben vorig jaar een halve hectare van onze weide opnieuw ingezaaid. Er zat een gecreoseerd houten hek omheen met 2 houten liggers en een stroomdraad maar dat was na 8 jaar al op en tussendoor veel stuk geweest (we hebben hier veel wind, we wonen op 200 meter van de zeedijk) en dit weiland is vrij nat, vooral in de winter dus palen snel rot, gaat de boel bewegen, kaduuk.
Ik heb in het voorjaar de pasgeboren merries en veulens er lopen en ik heb liever niet dat die in de sloot liggen.

Ik wil zo'n 500-1000 euro uitgeven voor 500 meter (400 rondom en 1 x doormidden) en dan 2 of 3 draden.
Grote bielzen hebben we al als hoekpalen ingegraven en 3 landbouwhekken.
Ik wil best investeren maar heb dus de ervaring dat een houten omheining en duur koord ook al na een paar jaar af is.

Koord van Gallagher ed is me slecht bevallen, na 3 a 4 jaar al helemaal op en al langer slechte stroomgeleiding. Heb afgelopen jaar een paar goedkope rollen gekocht en dat houdt het komend seizoen ook nog wel uit.
Had destijds van Gallagher ook voor veel geld cord en niks van over.

Wie wil er meedenken?

Kunstof omheiningen en houten omheiningen worden hem dus niet, vind het te kort meegaan voor een aanschafprijs van rond de 5000 euro.
Ik vind die kunstof omwikkelde draden van Gallagher of Equisafe mooi, maar je betaalt al snel meer dan 300 euro voor 1 rol van 400 meter (heb er dan voor dubbele of 3 dubbele draad minimaal 3 nodig...)

Wie heeft er ervaring met horseguard lint van 4 cm? (Horsefriend) Een rol van 500 meter is 200 euro, met palen en bevestigingsmateriaal zou ik dan wel uitkomen, maar ik weet niet hoe zich dat houdt in de wind

Staaldraad is niet duur, maar slecht zichtbaar en is dat wel veilig? Koltec heeft grote rollen aluminium draad, ik denk dat de stroomgeleiding wel prima is.

Ik neig nu toch weer naar Cord
Wie heeft er ervaring met Hippo long life?
En wat goedkoper, ako koord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:31

Afbeelding

Zo hadden we het

Santos_05

Re: Veilige omheining, zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:40

Als lint snel kapot waait en hout weg rot, dan zou ik voor koord gaan. Dat heeft minder te lijden van de wind.

Enige nadeel is dat het voor de veulens minder zichtbaar is, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Succes!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:51

Waarom geen combinatie?Je kunt dan voor het zichtbare bv beo-band gebruiken en voor de prik massief draad.

Edit:typo
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 19-01-15 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:56

Als een gekeken naar Beoband? Dat is erg duurzaam en ik geloof ook niet zo heel erg duur. Dat hebben ze ook in verschillende breedtes.

Je zou dan bovenaan een dun stroomdraadje kunnen spannen voor de stroom, hoe dunner het draadje hoe minder snel deze breekt door wind e.d.

http://www.beo-band.nl/

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:57

Wij hebben erg goede ervaring met beo-band in combinatie met een staaldraad tegen het schuren, misschien voor jullie ook een oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:59

Ja dat is een optie
Boven band of lint en 1 x draad

Voor 1 rij Beo band ben ik wel al 600 euro kwijt, voor de smalste zonder palen en bevestiging

2 rijen band en stroom met houten palen zit ik al gauw op 1500 euro
(Reken ik niet met beopaal 15 euro per stuk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:01

Wat ik me trouwens afvraag bij band, je maakt het vast met spijkers en je plaatst een spanner, maar er valt toch niks op te spannen als je het aan de paal vastnagelt ipv isolatoren zoals bij lint?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:03

Betonpalen, dik koord onder en breed lint boven :)

Band maak je vast met bandisolatoren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:08

Ik vind staaldraad (voor koeien) juist echt super veilig en prettig.
Je kunt het eventeel combineren met een houten lat eronder of erachter voor de zichtbaarheid.
Het is makkelijk strak te spannen, de stroom is in tegenstelling tot lint enorm constant en daarmee erg duidelijk naar de dieren toe.
Ik heb twee rannddebielen op de wei, maar die zijn echt nog niet de draad in gerend, ze weten altijd op tijd te stoppen (al dan niet zittend op hun achterwerk) terwijl 1 daarvan voorheen bij lint altijd probeerde hoe ver ze kon gaan.
Als ze er wel een keer een been overheen hebben dan wikkelt het niet om het been heen door gebrek aan flexibilteit, ze kunnen het hooguit meetrekken en komen dan eigenlijk altijd wel los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:34

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:22

Hmmmm staaldraad is sterk maar kan hele gemene wonden opleveren.
Stel dat een paar zich vastrolt in de draad breekt deze niet waardoor je hele diepe snijwonden kunt krijgen.
Gewoon schrikdraad breekt veel sneller er is daardoor dus ook veiliger, alleen dan weer nadelig met harde wind....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:37

Een goede bescherming tegen harde wind is meer palen zetten. Dus ipv om de 4 meten een paal, om de 2 meter.

Maar een omheining die na 8 jaren onder die omstandigheden gaat is en koord dat na een paar jaar vervangen moet worden... dat vind ik heel normaal hoor. Denk niet dat je een langere levensduur mag gaan verwachten. Eigenlijk moet je de vervanging van dit soort posten om de zoveel jaar gewoon meenemen in je onderhoudsplan en dus ook in je budget.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:47

Ik zou zeker niet kiezen voor staaldraad, lijkt mij enge verwondingen op te leveren. Ik denk dat ik dan voor beoband zou kiezen met koord.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:00

Ik ken zelf engere snijwonden met lint welk zich om een been gewikkeld heeft dan gewoon dik glad staal wat gewoon recht blijft. Je moet het niet vergelijken met prikkeldraad.
Als koeiendraad los is hangt het gewoon omlaag en draait niet op of zo.
Maar breken doet het natuurlijk niet, dus ik kan er wel inkomen dat niet iedereen het ideaal vind, al hou je dat altijd wel.
Zo is theoretisch een stenen natuur muurtje (geen optie kwa kosten) heel veilig, maar je zal altijd iemand vinden die ook daar een paard mee verloren heeft.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:08

tweedehands 1/2 treinbiels en dan 3 rijen koord vind ik zeker met veulens het fijnst
Afbeelding

ook telefoonpalen kan je gebruiken :j

heb ook volledige houten omheining staan en die gaan toch ook al lange jaren mee maar je moet zeker voor en na de winter elke paal eens nalopen op rot of scheeftrekken en die dan vervangen voor ie de rest meetrekt ..en een beetje kijken welke kwaliteit gecreosorteerde palen je aangesmeerd krijgt :j

staaldraad absoluut geen fan van

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:10

Hier heeft de omheining van 4 cm breed band van Gallagher het ruim 15 jaar volgehouden en is eigenlijk vervangen omdat de houten palen rot werden op de overgang grond/buitenlucht. Als je de nieuwste isolatoren gebruikt met de rubbers die vastgezet kunnen worden, dan is het zelfs met een weiland wat op de wind staat, heel goed te doen en is de meerprijs van Gallagher zeker lonend. Het lint is nog steeds prima staat. Hier hebben we nu volledig kunststoffen palen om dat probleem ook te tackelen.

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:12

Ik heb al jaren staaldraad. Daar gaan ze echt niet door hoor. Als je iets wil doen aan de zichtbaarheid dan kan je eventueel 1 lint en 1 staaldraad doen. Maar mijn ervaring is dat ze snel weten waar die draad hangt. En ik heb echte ontsnappingskoningen in huis gehad... Staaldraad verliest ook geen stroom zoals een lint of koord. En is stevig genoeg daar gaan ze niet door. De draad wordt hoogstens wat uitgetrokken.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:18

Hier in de buurt is er wel een keer een door t staaldraad geklapt in paniek.... daarbij ook een houten paal.
Zal wel niet zulk sterk draad zijn geweest dan :+

Ik zou inderdaad kijken voor iets als Beo-band. Je betaald er voor, maar goedkoop kan duurkoop zijn....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:38

Ik zei al: iedereen kent wel iemand die ergens een paard mee verloren heeft.
Geen enkele omheinig is sterk en meteen 100% veilig. Of het breekt te snel of het kan voor wonden zorgen.

TomDm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:58

Bils om de 3 meter met 2 dwarslatten en één of meerdere stroomdraden ervoor en hout tijdig terug behandelen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:21

Staaldraad is goedkoop maar ik zou het nooit om mijn paardenweide willen hebben. Veel te risicovol. Zelfs dat draad dat dan zou 'knappen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:02

Goedkoop kan duurkoop zijn maar ik heb al een paar keer duur geïnvesteerd en dat bleek ook geen succes

Ik vind staaldraad in combinatie met iets van band wel een optie
Band voor de zichtbaarheid en draad om kennis te maken met stroom, want dat moeten ze ook leren.
Bielzen heb ik al staan, ik dacht daartussen nog gewone houten palen

Ik heb een uitgebreide spanningstester en dat dure koord geeft vrij snel een slechte geleiding en dan wordt het juist link

Kennis van mij had ook een houten omheining met 2 liggers, stond net spieste hun lippizaner zich eraan, dood. Dus inderdaad, overal kan wel wat mee gebeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:07

Dees schreef:
Een goede bescherming tegen harde wind is meer palen zetten. Dus ipv om de 4 meten een paal, om de 2 meter.

Maar een omheining die na 8 jaren onder die omstandigheden gaat is en koord dat na een paar jaar vervangen moet worden... dat vind ik heel normaal hoor. Denk niet dat je een langere levensduur mag gaan verwachten. Eigenlijk moet je de vervanging van dit soort posten om de zoveel jaar gewoon meenemen in je onderhoudsplan en dus ook in je budget.

Als dat zo zou zijn kan bijna geen mens paard houden
Ik heb nog 4 hectare waar omheining om moet
Een houten omheining van een paar duizend euro mag het van mij wel wat langer volhouden dan 8 jaar en ook peperduur koord met 10 jaar garantie (niet dus) hoort na 4 jaar niet totaal verrafeld te zijn. En na 2 jaar al nauwelijks stroom meer te geleiden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:12

Besita welk merk koord heb jij?