paard met enorme mestbuik schoon krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gioia1997

paard met enorme mestbuik schoon krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 15:30

Hallo,

elke winter opnieuw zit ik met hetzelfde probleem, mijn paard gaat zodra de temperatuur onder de 5 graden komt liggen in dr stal. En omdat ze zo'n smeerpoets is is deze altijd aan het einde van de avond vies (maakt niet uit of ik hem die dag verschoont heb en voor ik om 11/12 uur ga slapen nog een keer opstrooi.) Dit heeft als gevolg dat elke dag weer ze een enorm vieze mestbuik heeft en deze schoon krijgen is altijd een enorm gevecht. Meestal trek er een dag voor uit om dr helemaal te wassen, maar na een week is het net zo erg, als ik haar ook maar 1 dag niet poets kan ik dr eigenlijk net zo goed weer wassen want het is niet meer schoon te krijgen. Het vormt namelijk 1 hele grote 'plaat' aangekoekte mest.

Zijn er misschien tips om het beter schoon te krijgen? Ik las ergens dat je dan anti-klit op de mestbuik moet spuiten, deze laten intrekken en dan zou het beter eraf te borstelen zijn. Iemand hier ervaringen mee voordat ik 100 flessen anti-klit ga kopen? Want na 7 jaar struggles wil ik best graag van de 2 maal maandelijkse poetsbeurten af zodat ik ook gewoon in de winter regelmatig kan paardrijden.

jisseman

Re: paard met enorme mestbuik schoon krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:35

http://www.divoza.com/collectie/paard/g ... elset.html

Ik vind dit persoonlijk hele fijne borstels, misschien kan je het hiermee wegkrijgen?
als het schoon is zou je het goed kunnen insprayen met antiklit en dan dagelijks bijhouden met borstelen en sprayen zodat het geen kans krijgt om aan te koeken, en door de antiklit blijft de vacht glad zodat het niet makkelijk aan de vacht kan hechten..
wel oppassen bij de singelplek ;)

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:36

Een deken met waterdicht buikstuk op doen kan een oplossing zijn

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 15:37

Heb die borstels ook al eens overwogen, helpen ze echt goed bij dit soort situaties? De buik is namelijk één hele grote mestplaat waar je met gewone borstels wat nutteloos overheen schraapt.
En oppassen bij de singelplek, bedoel je daarmee geen anti-klit bij de singel gebruiken?

jisseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:45

ik heb 2 zwijnen van paarden en ik borstel met hun dikke wintervacht bijna niet meer met anders dan met deze borstels. ik persoonlijk vind ze ideaal! je kan ze ook appart kopen want dit is gewoon een setje van 3 maar 1 is genoeg dan zijn ze maar 3 euro ;)

hier een linkje van een enkele borstel: http://www.kramer.nl/SHOWMASTER-Wonder- ... &ci=257192

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 15:52

Oké dankjewel! Wou vandaag mn paard wassen maar de kou kan het niet voorlopig, toch maar deze borstels bestellen en kijken of dit misschien werkt. Doet het het paard veel pijn? Want de mijne krimpt in de winter al in een als ze me met de poetstas aan zit komen
Iemand ervaring met anti-klit op de mest spuiten en het dan proberen eraf te borstelen?

Famke25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:59

Misschien is de buik scheren een optie? Echt alleen de onderkant. Dan is het makkelijker schoon te houden.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:02

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:04

24/7 buiten zodat ze niet meer in haar mest hoeft te gaan liggen.

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 16:12

maartje1990 ze gaan zo vaak mogelijk naar buiten maar 24/7 buiten is geen optie.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:19

Als je antikklit wil proberen gooi dan het volgende bij elkaar en probeer het eens, is een stuk goedkoper.

120ml babyolie(mag van het goedkoopste merk)
120ml water
120ml haarconitioner(mag ook de goedkoopste zijn)
40 ml azijn

Ik heb dit ook zelf gemaakt, en het blijft echt een week goed in zn staart( buik heb ik geen ervaring mee)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:20

Wat voor een stalbedekking gebruik je?

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 17:11

Stro

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:43

Gioia1997 schreef:
maartje1990 ze gaan zo vaak mogelijk naar buiten maar 24/7 buiten is geen optie.

Ergens anders?

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:32

Maartje1990 schreef:
Gioia1997 schreef:

Ergens anders?

Ook niet echt, ik beschik niet over een trailer en mijn paard is vrij onhandelbaar in combinatie met andere paarden. In de buurt zit ook niks

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:32

Ylana schreef:
Wat voor een stalbedekking gebruik je?

Stro, hoezo? Ze heeft een tijd op vlas gestaan maar dat at ze op en kreeg ze regelmatig koliek van

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:40

Hoeveel stro? Lijkt mij dat er te weinig in ligt? Bij ons staan ze ook op stro en de stal wordt zelfs 2 weken lang alleen opgestrooid. Er is nooit een mestvlek te bekennen maar er moet dan wel flink opgestrooid worden elke dag. Hier beginnen we met een schone stal met opgeschud een halve meter stro en dan iedere dag een flinke plak van zo'n groot pak erbij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:44

Misschien eens strokorrels proberen. Dat neemt véél beter vocht op en 'paneert' de mest. Dan koekt het ook veel minder aan.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:00

Starbreeze schreef:
Hoeveel stro? Lijkt mij dat er te weinig in ligt? Bij ons staan ze ook op stro en de stal wordt zelfs 2 weken lang alleen opgestrooid. Er is nooit een mestvlek te bekennen maar er moet dan wel flink opgestrooid worden elke dag. Hier beginnen we met een schone stal met opgeschud een halve meter stro en dan iedere dag een flinke plak van zo'n groot pak erbij.

Dit verschilt wel echt per paard. Één van mijn paarden rent alle mest door de stal en het wordt binnen zes uur één ranzig vies plakaat alsof ze al 4 weken niet is uitgemest. Ik heb geen flauw idee hoe ze het voor elkaar krijgt. Op vlas gaat het nu een stuk beter. Ze gaat gelukkig niet liggen er in :)

Maar ik denk dat een buikflap aan de deken wel een oplossen is. Of scheren inderdaad (van evt alleen de buik). Als er minder haren zitten blijft alles veel minder plakken. Ik kan me voorstellen dat je er een beetje moedeloos van wordt..

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:05

Ik heb twee tinkers met een flinke wintervacht. Ze wonen altijd buiten op 5 Ha, maar dan heb je weer t probleem van hele vieze vachten wat aankoekt onder de buik. Ik gebruik ook de magic brush en ik vind t superborstels. Alles wat aangekoekt is komt ermee los. Een paar keer heen en weer rossen om door de 'plak' heen te komen en daarna kan je het lekker losborstelen. Succes.

Isamack_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:15

Je kunt een schuurblok gebruiken. Werkt goed, weet alleen niet of het goed is voor een gevoelige huis.
Ik heb zelf ook speciale spray dat je gewoon op de vlek spuit en een paar keer dr overheen borstelen en de vlek is weg. Weet alleen niet hoe de spray heet (t etiket is Duits). Moet je even naar de ruitersportzaak gaan en er naar vragen. Elke ruitersportzaak heeft een ander type...

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:19

Ik heb dit ook gehad toen mijn paard nog snachts op stal stond. Met de magic brush is het niet schoon te krijgen, aangekoekte mest is echt heel iets anders dan aangekoekte modder, mest is zoveel harder als het opdroogt en daarnaast 'verkruimelt' het niet zoals modder, maar blijft het een beetje een vies vet-achtig laagje (het is niet vet, maar zo lijkt het, omdat je het er niet zo af kan vegen). Met modder was mijn paard met de magic brush ook binnen no time schoon, maar zo'n mestplak krijg je er niet af. Ik deed gewoon altijd voor het rijden de buik afspoelen. Even een minuutje of 2 nat laten en dan nog een keer afspoelen, dan 'week' je het eraf zegmaar. Dit ging bij mij altijd prima, hoefde geen shampoo te gebruiken. Wit werd het niet, maar de haren waren in ieder geval weer los van elkaar en vormden geen harde stukjes meer.

Edit: Nog een keer de drollen uit de stal halen voor de nacht en echt een dik pak stro erin wil ook wel helpen.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:50

hartje_tibo schreef:
deze gebruik ik altijd als ik maar varkentje poets:
http://www.decathlon.nl/amerikaanse-ros ... 50056.html
misschien niet heel fijn met een hele gevoelige huid maar het werkt wel super!

Ik heb twee fjorden, de ene blijft steeds "proper", de andere is echt wel altijd verschrikkelijk "vuil"...
Deze roscam van decathlon helpt mij niet om die mestplaten proper te krijgen... die schuift er gewoon over.

De echt erge klitten probeer ik eruit te knippen met een schaar (singelplaats), als het "zachter" is dan durf ik hem lokaal te 'wassen', maar dan droog ik hem nadien extra en ga ik met hem wandelen/rijden. Ik was mijn paarden totaal niet graag in de winter. Ze staan ook 24/7 buiten, kunnen binnen als ze willen... dus ik wil hun beschermende vacht niet "aantasten".

Het ene paard is een "smeerpoes" en de andere... die blijft onverklaarbaar proper...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:52

Ik borstel zijn buik eerst met zo'n oyster manenborstel. Daarmee gaat het makkelijk los en zie je de mest en plas in poedervorm wegvliegen (houd wel even je adem in) Daarna borstel ik gewoon met een zachter borstel klaaaaaaar
Let wel het is zijn buik, ik vind het belangrjik dat het haar los is en de klodders er af zijn, maar je moet niet naar de kleur kijken. Die vind ik trouwens ook minder belangrijk op zijn buik)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:54

Je houdt de stal al zo goed mogelijk schoon.

Er zit gewoon niks anders op dan het echt dagelijks goed bij te gaan houden met een borstel naast de stal zo goed mogelijk schoon te houden.

Een lastig probleempje dit.

Ik ken het van mijn verzorgpaard van lang geleden, bij haar was dat ook aan de hand, ondanks dat de stal er goed bij zat en dat ze verzorgd werd.......