hoe berekenen hoeveelheid zand nodig voor bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

reinshon

hoe berekenen hoeveelheid zand nodig voor bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 13:03

hallo bokkers

ik ben zeer slecht in rekenen en contact op nemen met bedrijven. :o
nu is mijn vraag hoe reken ik uit hoeveel zand ik nodig heb voor een rijbak aan huis?

afmetingen bak 20 x 35
nu heb ik een site gevonden die er gemakkelijk uit ziet kwa omrekenen maar snap er nog steeds geen bal van..

afmetingen 20 x 35
geel zand of iets wat niet modderig word.
wij rijden niet dagelijks dus het hoeft geen top bodem te zijn met bv vezels of drainage.

even een stukje van de site gekoppieerd Hoeveelheid

Paardenbakzand berekenen

Onze zandproducten worden uitgedrukt in m3 (kubieke meters), ofwel lengte x breedte x hoogte. Om te weten hoeveel u paardenbakzand u nodig heeft rekent u eerst de lengte x breedte uit. De uitkomst geeft het aantal M2 weer. Vervolgens vermenigvuldigt u de uitkomst met de hoogte om het aantal M3 te weten. De totale uitkomst is de hoeveelheid zand die u nodig heeft.

Let op, voor Zand geldt: Vermenigvuldig het totaal aantal M3 nogmaals met 1.2. Dit is noodzakelijk doordat zand nog inklinkt (het inzakken van het zand).

wat voor zand is het goedkoopste ? en past bij ons in het plaatje ?
we zijn recreatie ruiters rijden hoog uit 2 x per week

Mungbean

Re: hoe berekenen hoeveelheid zand nodig voor bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:06

Je moet eerst weten hoeveel cm zand je nodig hebt op je onderbodem.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:06

Als je bv 20cm zand wilt, haal je uit 1 kuub 5 m2. (dit klinkt dan nog in naar 18cm).

20x35= 700m2, 700/5= 140 kuub zand.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:08

Het ligt er dus aan hoeveel cm zand je wilt hebben.

Stel, je wilt een hoogte van 0,5 meter zand hebben.

Dan is het 20 x 35 x 0,5 = 350 m3
Deze berekening stelt dat je dit dan nog keer 1,2 moet doen, dan heb je dus 350 x 1,2 = 420 m3 zand nodig.

Hoeveel cm je nodig hebt, heb ik geen idee van en wat voor zand kan ik je ook niet mee helpen.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 07-01-15 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:10

miccamaaike schreef:
Het ligt er dus aan hoeveel cm zand je wilt hebben.

Stel, je wilt een hoogte van 0,5 meter zand hebben.

Dan is het 20 x 35 x 0,5 = 350 m3
Deze berekening stelt dat je dit dan nog keer 1,2 moet doen, dan heb je dus 350 x 1,2 = 420 m2 zand nodig.

Hoeveel cm je nodig hebt, heb ik geen idee van en wat voor zand kan ik je ook niet mee helpen.

Ik wilde inderdaad met precies hetzelfde reageren, maar aangezien wiskunde niet mijn sterkste vak is heb ik het maar gelaten :'). Fijn om te lezen dat ik het in elk geval goed berekend zou hebben. :')

reinshon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 13:11

tnxs voor jullie uitleg wat is normaal hoe hoog t zand lig?
want op die site staat kubieke meters dus als t zo als hun voor stellen uit rekent is er ook de hoogte in mee gepakt ?

beetje raar geschreven maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:12

Enkel moet het dus 420 m3 zijn. Verder is de berekening goed.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:13

Op wat voor grond zit je?
Ga je draineren?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:14

Je moet de ''hoogte/dikte van de zandlaag in meters doen....omdat je de lengte en breedte ook in meters weergeeft.

Dus 20x35=700 x 0,1 meter=70 kuub.
Als je er van uit gaat dat je zandlaag 10 cm dik is.Ligt geheel aan je ondergrond.
Ik heb het dus niet berekend incl inklinken.
Dan zou het 70x1.2=84 kuub.Bij 10 cm dik zand,niet vergeten!Als de zandlaag dikker is zijn er ook meer kuubs

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:15

Wat is de ondergrond? Indien mogelijk is grond keren (mits er een goede grond onderligt) veel goedkoper dan zand storten en uit laten rijden door een shovel/graafmachine.

Een kuub is 1x1x1 m.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:17

Berekening klopt inderdaad op het laatste M2 wat M3 moet zijn.

Hoe hoog je het zand nodig bent is afhankelijk van wat je gaat doen?
Afgraven en opvullen, omgooien en opvullen, ligt er al een bak en is het extra, omheinen en opvullen?

Je zult goed moeten kijken naar de bodem van je bak, dus niet naar het zand maar naar wat er onder zit. Het is niet gewoon even 30 cm zand tussen een paar plankjes op de bestaande grond en klaar. Want dat gaat nooit goed qua afwatering.

reinshon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 13:17

het is zo het is niet iets wat ik besliss ik doe de paarden voor iemand, die bij hun aan huis staan maar we rijden tot nu toe op de wei, maar de wei word 1 grote bende.
nu zei de man deshuis dat een bak meer als 5000 euro ging kosten en erg veel werk in ging zitten.
dus ik dacht zal ik het even uit zoeken kan ik het door sturen naar de grond eigenaar.

wij hebben op t moment een paddock wat 1 en al slik is
en voor de rest een wei.

het schijnt als ze anderhalve meter spitten dat we dan bij geel zand terecht komen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:21

Beste tip? Ga naar de plaatselijke loonwerker en win daar advies in. Die heeft verstand van de grond en de regio waar jullie zitten en zal als het goed je kunnen adviseren of omhalen een optie is.

De kosten kan je ook aan hem vragen voor het omhalen en vaak ook voor nieuw zand.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:22

Wij hebben stierenzand in de bak (ook wel drainagezand genoemd). In de wintermaanden echt helemaal top, zomer moet je het dagelijks heel goed nat houden (echt volledig nat). Anders is het echt super zwaar. Inmiddels ook door de jaren meer ander zand doorheen gemengd zodat het wat minder zwaar is. Zou vooral letten op korrelgrootte van het zand. Stierenzand/drainagezand heeft een grote korrelgrootte. Voordeel is dat de bak niet snel nat wordt, nadeel dat het dus heeel snel veel te zwaar wordt.

Dit zand was volgens mij ook de goedkoopste optie. Zou het alleen niet snel weer doen ... Je hebt er meer plezier aan (en de paarden ook) als het een goede bodem is, die misschien iets meer kost.
In de zomer veel beregenen om de baan nog een beetje rijdbaar te maken is ook niet gratis.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:23

reinshon schreef:
het is zo het is niet iets wat ik besliss ik doe de paarden voor iemand, die bij hun aan huis staan maar we rijden tot nu toe op de wei, maar de wei word 1 grote bende.
nu zei de man deshuis dat een bak meer als 5000 euro ging kosten en erg veel werk in ging zitten.
dus ik dacht zal ik het even uit zoeken kan ik het door sturen naar de grond eigenaar.

wij hebben op t moment een paddock wat 1 en al slik is
en voor de rest een wei.

het schijnt als ze anderhalve meter spitten dat we dan bij geel zand terecht komen.

Klinkt alsof je op een enorm natte plek zit. Goedkoop is dan echt duurkoop en ik denk dat de eigenaar best nog wel eens gelijk kan hebben.

Onze bak op beide pensionstallen is gekeerd. Beiden zijn eerst zo geprobeerd, de ene pensioneigenaar is al gaan draineren en het zand gaan voorzien van leem en vlokken om hem vaster en droger te krijgen met goed resultaat. De andere pensioneigenaar volgt.

Als de bak 60% van de tijd zeiknat of mul is rijdt je er ook niet in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:25

Voor een natte bodem klinkt 5000 vrij realistisch.
Je kunt ook voor 1000 euro klaar zijn maar dan sta je nog tot over je enkels in de plassen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:26

Iris82 schreef:

hoe kom jij nu aan 420 kuub?

reinshon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 13:29

tnxs ik ga zo ie zo vanmiddag nog ff overleggen hoe of wat
eventueel vraag ik of ik tijdelijk bij de over buren mag rijden maar wil dat liever niet.

is echt hoog dressuur en voel me er nu ik recreatief rijd echt veelste min daar voor..
echter is ponylief ook een draakje die niet echt met andere paarden kan lopen

reinshon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 13:37

ik dacht zelf aan deels zwart zand uit rijden (halve meter diep) dan de rest om gooien, geel zand boven zwart zand onder dan op het boven gehaalde geel zand nog een laag zand te storten ?

kan dat een optie zijn ?

nogmaals wij rijden hooguit 2x per week en dus als de bak er slecht bij lig stellen we het een dag later uit om te rijden

zolang de paarden niet vastgezogen worden of uitglijden. (daar gaat het eigenlijk het meest om,
aangezien ze nu niet het land op mogen en dus gerust dagen op stal staan (is wel een ruime stal)
zn 10 x 5 meter.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:40

geerke schreef:
Iris82 schreef:

hoe kom jij nu aan 420 kuub?

Zie berekening miccamaaike een paar posts boven mij. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:42

Met een halve meter zand, 50 cm heb je dus 420 m3 nodig. Loopt toch op hoor in de kosten.
Je kan het beter echt goed aanpakken dan half.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:42

Oeps, heb t even aangepast, dank Iris en Marlies!

Je moet dus even gaan bedenken hoeveel cm je nodig hebt en dan kun je een goede berekening maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:44

Suzanne F. schreef:
Met een halve meter zand, 50 cm heb je dus 420 m3 nodig. Loopt toch op hoor in de kosten.
Je kan het beter echt goed aanpakken dan half.

is een halve meter niet wat veel?Ik heb ooit een bak laten aanleggen daar wilde ik niet meer zand op dan 10cm dik.Anders word het veel te mul.Nu hebben we hier rotsbodem,dat scheelt natuurlijk.

reinshon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 13:45

ik snap echt helemaal niets van de berekeningen maar stel ik nu dit pak

20 breed 35 lang 20 cm diep ?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:45

Geerke: Dat ligt eraan. Is het alleen een toplaag of is het je hele bak met dit zand?
Want een halve meter heb je in een bak wel nodig. In totaal dan.