Goedkope oplossing voor rijbaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RosalieV

Goedkope oplossing voor rijbaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 19:03

Hoi
ik ga een paard bijrijden, maar de mensen hebben geen rijbaan aan huis. Voorheen gingen ze altijd met de trailer naar een manege in de buurt, maar om dat nou 4/5 keer per week te doen... Nu zijn ze bereid, indien het niet te duur is, een rijbaan aan te leggen.
Dus ik ben benieuwd of iemand een goede en voordelige oplossing heeft?
De bodem is nu drassige bosgrond, ik zou geen idee hebben wat voor zand er onder zou liggen...
Ik ben zelf geen fan van houtsnippers, ze maken de bodem uiteindelijk alleen maar slechter ;)

Alle ideeën zijn welkop, zolang het maar niet te duur word ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Goedkope oplossing voor rijbaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:06

Bel een loonwerker uit de buurt en leg hem deze vraag voor. Hij kent de omstandigheden ter plekke en zal je beter kunnen helpen dan iemand ver weg achter de computer

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:08

Wij hebben een stuk van 20*40 afgezet met lint.
Wel hadden wij al zandgrond dus het is niet snel drassig.
Goed vlak houden is sowieso een must en omdat wij de bak wat hoger hebben liggen dan de omgevende weilanden zorgt dat er ook voor dat het droger is in de bak.
Helemaal opvullen met zand is ook vrij prijzig...
Of je moet iemand in de bouw kennen die zand voor je kan regelen?

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 19:12

Ik ga inderdaad morgen even informeren bij een loonwerker! :)
En nee, helaas kennen we niet iemand in de bouw :/

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 12:37

Ik heb wat onderzoek gedaan, en er schijnt, onder een laag van 15-30cm bosgrond, geel zand te zitten. We zouden de bosgrond eraf kunnen halen, vervolgens ongeveer 1m zand eruit kunnen halen. Daarna de zwarte bosgrond terug erin en erop het zand.. Maar heeft er iemand anders een goed idee? Of er wat aan toe te voegen?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:22

Ik ben bang dat je met 15 / 30 cm geelzand het niet gaat redden. Dit is snel weg.
Je moet rekening houden om een bak goed te krijgen een zandlaag moet hebben van minimaal 40 / 50 cm

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:25

Als ik het goed lees is er juist 1m geel zand, onder een laag van 15-30 cm bosgrond?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:29

Oh. Dan heb ik het verkeerd gelezen. Met een meter red je het met gemak.
Maar het om keren van zand is nog steeds geen goedkoop iets.
Het realiseren van een goede bak inclusief drainage en omheining, moet je al rekening houden met een duizendje 5 a 6.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:37

Omkeren is de goedkoopste oplossing. Het zand zit niet diep en er zit voldoende dikke laag zand onder.
wel kans op een wat zwaardere bodem.

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 13:41

Haha ja klopt, 1m geel zand :p
We kunnen in principe wel zelf aan de slag met de graaf machine, ik denk dat dat wel scheelt.. Maar denk je dat dreinage echt nodig is?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:45

Als je in Spanje woont zou ik nee zeggen. Maar helaas wonen we in geiten en baggerweer Nederland.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:31

Drainage kun je beter even mee wachten als je grond om gaat graven. Anders heb je kans op ongelijk verzakken. Na een jaar is het zand weer redrlelijk op zijn plek en kun je altijd nog eenvoudig draineren.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:40

Ik heb een bak van spoelzand. Niet ideaal. Zomers moet ik hem goed nat houden en ik moet de bak veel slepen, maar het voordeel is dat ik zonder drainage kan. Mijn bak is heel erg snel droog.

Ik zou de grond laten omgooien en dan eerst eens kijken hoe snel de bak zelf droog is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:51

Grond niet omkeren, daar krijg je enorm spijt van.
Wordt veel te zwaar, en is moeilijk stabiel te krijgen, en na een aantal jaren slibt de ondergrond dicht waardoor het water niet meer weg kan. Dus niet doen.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:57

CM_ schreef:
Grond niet omkeren, daar krijg je enorm spijt van.
Wordt veel te zwaar, en is moeilijk stabiel te krijgen, en na een aantal jaren slibt de ondergrond dicht waardoor het water niet meer weg kan. Dus niet doen.

goedkoop is duurkoop :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:31

Ik moet zeggen, grond is bij onze stal ook gekeerd, ik sta er al 15 jaar bijna, is voor die tijd gedaan en de bak is nog steeds prima. Natuurlijk bij veel regen nat, maar redelijk snel weer droog en hij wordt niet blubberig.

Wel onderhoud plegen overigens, vorig jaar is hij bijv diep omgehaald en gelaserd zodat het water makkelijk weg kan. De pensionhouder sleept regelmatig en heeft een soort van drietand achter de trekker gekocht waarmee de grond zo'n 20 cm omgehaald wordt.

Maar ik snap de opmerkingen wel, in de buurt is ook zo een bak aangelegd en die is na 2 jaar nog steeds megazwaar.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:39

Ik ben ook van plan om bij mij de grond te laten keren. Zou het zin hebben om het vervolgens nog wat aan te vullen/op te hogen met extra woudzand, of juist vulzand (wit zand)? Met als doel een wat meer stevige/droge ondergrond te krijgen

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:55

lovelance schreef:
Ik heb een bak van spoelzand. Niet ideaal. Zomers moet ik hem goed nat houden en ik moet de bak veel slepen, maar het voordeel is dat ik zonder drainage kan. Mijn bak is heel erg snel droog.

Ik zou de grond laten omgooien en dan eerst eens kijken hoe snel de bak zelf droog is.

Mag ik vragen op wat voor grond dat is komen liggen? De ``natuurlijke grond``zegmaar.
En is jullie bak dan ook erg zwaar?

Een droge bak kan ik prima mee leven , een natte en/of erg zware vind ik erg vervelend.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:00

RoosDami schreef:
We kunnen in principe wel zelf aan de slag met de graaf machine, ik denk dat dat wel scheelt.. Maar denk je dat dreinage echt nodig is?

Mijn bak is ook niet gedraineerd, en ligt er nog steeds erg goed bij. Beter dan sommige bakken mét drainage.
Dus nee, drainage hoeft niet nodig te zijn, maar ook daarvoor geldt weer: afhankelijk van waar je zit.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:03

Wendy schreef:
RoosDami schreef:

Mijn bak is ook niet gedraineerd, en ligt er nog steeds erg goed bij. Beter dan sommige bakken mét drainage.
Dus nee, drainage hoeft niet nodig te zijn, maar ook daarvoor geldt weer: afhankelijk van waar je zit.

Waar zou drainage wel belangrijk zijn , en waar minder belangrijk ? Met grondsoort? :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:05

anitamarleen schreef:
Wendy schreef:

Waar zou drainage wel belangrijk zijn , en waar minder belangrijk ? Met grondsoort? :)

Grondsoort is inderdaad belangrijk (waar ik vroeger stond zat er keileem onder het zand, loopt het water dus alsnog niet goed weg) maar ook hoe hoog de bak ligt, hoe goed de afwatering is van de omliggende percelen etc.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:17

Grondsoort is inderdaad belangrijk (waar ik vroeger stond zat er keileem onder het zand, loopt het water dus alsnog niet goed weg) maar ook hoe hoog de bak ligt, hoe goed de afwatering is van de omliggende percelen etc.

Wij gaan nog een bak maken dus ik ben op zoek naar de beste manier haha. We hebben hier kleigrond. Ik denk dat het water dan juist minder goed weg kan ? Ik snap best dat jullie ook geen experts zijn maar sites zijn allemaal zo vaag over die dingen en de kosten haha
achter ons hebben we landbouw percelen (van onszelf) waar volgens mij ook gewoon drainage in zit..

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:19

Wij laten 2x per jaar de " bak" gewoon omploegen en dan kun je ook goed rijden, is een stuk weidegrond geweest.
Hebben met houten palen en lint een afscheiding gemaakt zodat je echt het bakgevoel hebt en zo kun je je paard ook nog eens los laten rennen.

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 16:42

Inderdaad, op kleigrond loopt water slecht weg.
Wij hebben rondgevraagd, goedkoopste om om te laten graven is 800,-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:56

heb geen drainage en zandgrond, niks laten keren en goed te gebruiken. is ook helemaal afhankelijk van de grondsoort. Gelukkig loopt de grond iets af waardoor al het water naar een andere kant loopt.