verveling op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

odensie

verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 15:37

Mijn paard eet alles wat los en vast zit op stal.... Ze heeft nu al 2 deuren opgegeten en is nu met de bovenste balken bezig. Ik denk dat dit uit verveling is maar ik weet hier echt geen oplossing voor.. ik wil mijn paarden wel ('s nachts) op stal vanwege energie besparing en beschutting (omdat ze geschoren is). Mijn vader wil mijn paard nu niet meer op stal omdat hij er helemaal klaar mee is... Heeft iemand een oplossing? Of ervaring hiermee? Sambal op het hout smeren werkt helaas ook niet..

Ik wil haar wel graag op stal hebben...
Laatst bijgewerkt door odensie op 28-12-14 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

myhorsesss

Re: verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:40

Liksteen, knaag blok ophangen? Of wat takken van een wilgenboom in de stal leggen daar is ze ook nog wel effe mee bezig!

En anti bijt op de deuren dat vinden ze ook niet bepaald lekker

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:40

Krijgt ze hooi gevoerd op stal?

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 15:42

myhorsesss schreef:
Liksteen, knaag blok ophangen? Of wat takken van een wilgenboom in de stal leggen daar is ze ook nog wel effe mee bezig!

En anti bijt op de deuren dat vinden ze ook niet bepaald lekker

Likstenen enz hebben we er ook al in liggen en anti bijt helpt helaas ook niet ... takken kan ik nog wel eens proberen!! Bedankt voor de tip

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:42

Er voor zorgen dat ze de hele nacht hooi te eten hebben.

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 15:46

Ineke2 schreef:

kwii schreef:
Krijgt ze hooi gevoerd op stal?

Ze krijgt al best veel hooi in een slowfeader.. Maar als ik haar meer hooi geef wordt ze weer veel te dik

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:46

Ineke2 schreef:

Hooi raakt ook op of dacht je elke nacht hele balen er in te doen?

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:47

Schrik draadje aan de muur maken? 1x geraakt zal er niet meer aan komen, als er echt verder geen oplossing meer mogelijk is!

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 15:49

myhorsesss schreef:
Schrik draadje aan de muur maken? 1x geraakt zal er niet meer aan komen, als er echt verder geen oplossing meer mogelijk is!

Als niks werkt is dit inderdaad nog wel een idee!

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:50

Ja denk het ook bij vriendin heeft het ook geholpen een ezel stoot zich niet 2x aan de zelfde steen ☺️

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:56

Schrikdraadje in de stal vind ik dierenmishandeling.
Een stal hoort een veilige plek te zijn, niet een waar ze zich rot schrikken en zich bezeren.

Als je arm graszaad hooi hebt, dan kun je daar zoveel van geven als je wilt. Zit heel weinig aan voedingsstoffen in, maar zorgt er voor dat ze lekker kunnen eten zonder te dik te worden.

En anders niet op stal houden... Ik wilde dat ik die mogelijkheid had. Paarden geven niks om de kou. Een geschoren paard gewoon een goede deken op, genoeg bijvoeren en lopen maar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:59

Stal deur open laten zodat ze er zelf in kan? Paddock er voor oid? Heeft ze een maatje?

En energie besparen vind ik een beetje een rare reden. :+ Dan moet je anders gaan voeren en trainen.

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 16:01

Ineke2 schreef:
Schrikdraadje in de stal vind ik dierenmishandeling.
Een stal hoort een veilige plek te zijn, niet een waar ze zich rot schrikken en zich bezeren.

Als je arm graszaad hooi hebt, dan kun je daar zoveel van geven als je wilt. Zit heel weinig aan voedingsstoffen in, maar zorgt er voor dat ze lekker kunnen eten zonder te dik te worden.

En anders niet op stal houden... Ik wilde dat ik die mogelijkheid had. Paarden geven niks om de kou. Een geschoren paard gewoon een goede deken op, genoeg bijvoeren en lopen maar.

Wij hebben gewoon normaal hooi waar ze zegmaar dik van worden.. Dit is het enige hooi wat we hier voor een betaalbare prijs kunnen halen en een sportpaard heeft ook gewoon haar voedingsstoffen nodig...

Stroomdraad doe ik alleen als niks anders werkt.. ik ga ook eens kijken voor een bepaald rek zodat ze er niet meer bij kan.

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 16:04

MarlindeRooz schreef:
Stal deur open laten zodat ze er zelf in kan? Paddock er voor oid? Heeft ze een maatje?

En energie besparen vind ik een beetje een rare reden. :+ Dan moet je anders gaan voeren en trainen.

Ze heeft 2 maatjes maar kan de stal niet openlaten want dan gaan ze met z'n drieën in 1 stal... en ik wil ongelukken graag voorkomen..

voeding is helemaal aangepast.. sportbrok, musli en gewone brok.. en ik train haar 5 keer per week en als het even kan 6..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:06

myhorsesss schreef:
Ineke2 schreef:

Hooi raakt ook op of dacht je elke nacht hele balen er in te doen?

Paarden eten gelukkig geen hele balen op een nacht.
Helemaal met een slowfeeder (2cm) doen ze heel lang met 2plakken hooi.

Ik voer zoveel dat er 's ochtends nog wat hooi er in zit.

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 16:09

@brainless
Hoeveel voer jij als ik vragen mag? Ik ga zo de slowfeader ophangen en van mij krijgt ze altijd 2 dikke plakken hooi. Zonder slowfeader heeft ze die binnen een uur op...
Laatst bijgewerkt door odensie op 28-12-14 16:11, in het totaal 3 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:09

Ik zou haar 's nachts onbeperkt hooi geven buiten op weide en minder van dat suikkerrijke brok voeren, daar wordt ze dik van. :)

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 16:13

MarlindeRooz schreef:
Ik zou haar 's nachts onbeperkt hooi geven buiten op weide en minder van dat suikkerrijke brok voeren, daar wordt ze dik van. :)

Hebben al geprobeerd veel meer hooi te geven en alleen beetje brok maar dat werkte niet... Ze was toen helemaal niet meer fit..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:15

Al eens verschillende soorten voer geprobeerd? Zoals vitaminekorrels? Ik lees daar heel veel goede dingen over! :j

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 16:17

MarlindeRooz schreef:
Al eens verschillende soorten voer geprobeerd? Zoals vitaminekorrels? Ik lees daar heel veel goede dingen over! :j

Vitamine brok nog niet.. wat doet vitamine brok? Wij hebben sportbrok voor de energie namelijk

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:24

odensie schreef:
@brainless
Hoeveel voer jij als ik vragen mag? Ik ga zo de slowfeader ophangen en van mij krijgt ze altijd 2 dikke plakken hooi. Zonder slowfeader heeft ze die binnen een uur op...

Mijn paarden gaan nu om 17:00 op stal, omdat ik een nieuwe erbij heb en dit nog niet altijd goed gaat (en ze dus met donker binnen wil hebben).
Dan krijgen ze voer en hooi (1 plak voor de koudbloedjes en 1 1/2 plak voor mijn rijpaard.

Om 23:00 krijgt mijn NRPS-er nog 2 a 2 1/2 plak "gewoon" hooi en mijn koudbloedjes (Fjord en Tinker) krijgen dan 1 plak gewoon hooi (of voordroog) en 1 a 1 1/2 plak graszaadhooi.
En om 8:00 gaan ze weer naar buiten.

Ze eten nu met zijn 3en (als ik alleen hooi zou voeren), 1 1/2 á 1 3/4 baal gewoon hooi en 1/2 baal graszaadhooi per dag.
En nee ze zijn niet dik (ribben zijn duidelijk te voelen bij de koudbloedjes).

Vanaf deze week gaan ze weer over op onbeperkt voordroog.
Dan zet ik een pak neer waar ze onbeperkt van kunnen eten.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:25

Het is nog een jong paard hoe zijn haar tanden?

wat takken van een wilgenboom in de stal leggen en een slowfeeder met hooi lijkt een goed idee

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:28

euhm, ik snap niet hoe je hooi kan overvoeren, in mijn ogen kan overvoeren alleen met die muesli's, brokken/ haver etc etc... goed hooi in een slowfeeder is gewoon fantastisch voor een paard :-). bij mij gaat er 's avonds 10 kg per paard ( half pak hooi van zo'n 20 kg) in - meer krijg ik er ook niet in- en daar doen ze zo'n 12 uur mee in de slowfeeders. Anders ging het door stal hier heen en piesten en mestten ze erop -O- dus nu ook lekker die slowfeeders in besparing van hooi :-). Maar gewoon lekker volproppen die dingen, is de beste basis :-).

( niet meer fit door alleen hooi lees ik, dan hooi analyse laten doen?)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:33

Hoelang heb je geprobeert om meer hooi en minder brok te geven?! Als je het maar een week het geprobeert vind ik het niet gek als ze geen energie heeft. Daar moet ze aan wennen! Dat is weer een andere regeling in het lichaam en dus wennen daaraan.
Succes.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:48

Liksteen